بازدید 19155
رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد

مردم منتظر افزایش مبلغ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال آینده باشند؟

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، دولت سیزدهم در بخش یارانه نقدی، سقف ۳۱۵ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته است؛ رقمی که تغییر چندانی نسبت به بودجه امسال ندارد و به نظر می‌رسد، سیاست دولت، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی باشد؛ هرچند در هفته‌های پایانی سال جاری نیز همچنان موضوع کالابرگ به سرانجام نرسیده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ 12 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته، لایحه بودجه سال آینده، توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد؛ لایحه‌ای که با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری، حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

اما یکی از موارد مهمی که دغدغه بسیاری از مردم است، موضوع مبلغ یارانه نقدی است. یارانه‌ای از اردیبهشت ماه همزمان با سیاست دولت در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، افزایش یافت و به ارقام ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان رسید، به گونه‌ای که سه دهک نخست به ازای هر عضو خانواده مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم نیز به ازای هر عضو خانواده، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود،به گونه‌ای که در ماه جاری (بیستم دی ماه) نهمین مرحله از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به حساب افراد مشمول واریز شد.

این روند پرداخت یارانه نقدی در شرایطی است که با توجه به الزام قانونی در بودجه سال جاری، دولت موظف بود تا در صورت حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از چرخه واردات کالا‌های اساسی، بستر ارائه کالابرگ را فراهم کند؛ اما از اردیبهشت ماه زمانی که اولین یارانه نقدی جدید واریز شد، دولت قول داده بود تا زیرساخت فنی ارائه کالابرگ الکترونیک را فراهم کند؛ موضوعی که به وقت کشی بسیار از سوی وزارت خانه‌های اقتصاد و رفاه به نیمه دوم سال رسید و قرار بر این شد تا وزارت رفاه در یکی از استان‌های جنوبی، طرح کالابرگ الکترونیک را آزمایشی اجرا کند و در نهایت به تصمیم گیری در دولت، بتوان در سایر استان‌ها نیز به صورت رسمی اجرا کرد.

حال با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال، موضوع مهم تری جای کالابرگ در میان مردم مطرح شده و آن احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی در سال آینده است! مساله‌ای مهم که با توجه به فشار تورمی بر معیشت مردم و کاهش قدرت خریدها، مطالبه معقولی از دولت است تا در سال آینده، متناسب با نرخ تورم و افزایش حقوق ها، مبلغ یارانه نقدی نیز افزایش یابد، زیرا بسیاری معتقدند در گذشته یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دولت احمدی نژاد هم به دلیل عدم تغییر مبلغ آن، با افت ارزش مواجه شد و در نهایت هیچ تاثیری در قدرت خرید خانوار‌ها نداشت.

سیدمحسن دهنوی رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس نیز اخیرا در این باره گفته بود: "یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالا‌های اساسی خانوار بود، اما با گذشت زمان و تورم، یارانه مردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز هفت ماه پیش نیست؛ لذا بر این باورم که دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدیِ مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.

نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه چیست؟

مردم منتظر افزایش مبلغ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال آینده باشند؟

همان طور که در آغاز بیان شد، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در تبصره ۱۴ این لایحه به صراحت گفته است: مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته است. رقمی که نسبت به سال جاری تغییری ندارد. در این باره نیز شب گذشته، میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگوی خبری در پاسخ به این که آیا رقم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند، تاکید داشت: خیر  عدد همین است.

پاسخی که با واکنش مجری برنامه مواجه و گفته شد: یعنی همین ۴۰۰ و ۳۰۰ ادامه پیدا می‌کند؟

این بار میرکاظمی توضیح داد: «بله، فقط ممکن است جابجایی صورت بگیرد. بعضی‌ها ممکن است درخواست داشته باشند برای گرفتن، بعضی‌ها را ممکن است پایگاه که در اختیار وزارت رفاه است، در غربالگری که انجام می‌دهد، نیازمند احساس نکنند؛ این‌ها را کم بکنند. این تغییرات ممکن است باشد، ولی در مقدار عددی آن ۳۰۰ و ۴۰۰ تغییری نداریم.»

حال باید منتظر ماند و دید، نمایندگان مجلس نیز با صحبت‌های معاون رئیس جمهور مبنی بر عدم تغییر مبلغ یارانه موافق هستند یا خیر؟ هرچند در هفته‌های از برخی نمایندگان شنیده شده که در سال آینده، سازوکار یارانه نقدی به این صورت خواهد بود که در کنار یارانه نقدی، دولت پرداخت کالابرگ را هم در برنامه داشته باشد؛ یعنی همزمان یارانه نقدی و کالابرگ به افراد مشمول پرداخت شود. البته این موارد صرفا به عنوان طرح‌های پیشنهادی است، ولی تا این لحظه، موضع گیری دولت در این خصوص، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۳
هر نفر با یارانه ماهانه اش الان می تواند یک عدد پیتزای معمولی کوچک بخرد.
سال آینده احتمالاً یک عدد ساندویچ کالباس می تواند بخرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
از همان ساندویچ های کالباسی که در استادیوم آزادی در موقع بازی استقلال و پرسپولیس می فروشند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
نوشته همین ساندویچ کالباس را هم ممکنه برات در بازنگری حذف کنند. پس خوشحال باش یک
ساندویچ در ماه فعلا واست هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
اردیبهشت امسال که خبر از افزایش یارانه ها داده شد معاون رییسی گقت مردم بعد از شنیدن این خبر خوشحال شدند.
حالا آقای معاون همچنان مردم از چند برابر شدن قیمت ها در چندین نوبت فقط همین امسال خوشحالند؟
همون موقع اردیبهشت در زیر همین خبر نوشتم با این سیاست کاری می کنید که دفعه بعدی یارانه سه چهار میلیونی هم کفاف زندگی مردم را ندهد.
چه زود داریم بهش می رسیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
پیتزا ۱۰۰ تومنه نهایت تو کجا میخری ۳۰۰ تومن
نخیر مردم منتظر افزایش یارانه نباشند

و الان با این یارانه میتوانند یک کیلو گوشت قرمز بخرند

و سال دیگر هم فقط یک کیلو گوشت مرغ
شاید به خاطر همین یارانه ۳۰۰ هزار تومانی بود که انقلاب جنسی اغنیا شکست خورد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
انقلاب جنسی چیه دیگه؟!! قیمت گوشت و مرغ رو نداری؟ شاید منزل نارمک تهران است.
از روی انصاف باشه باید صد بزارید روش
اندر حكايت يارانه ها
---------------------
بدون رودر بايستي و رُك و پوست كنده ، عرض مي كنم كه هر وقت نامي از پرداخت يارانه ها برده مي شود و يا صحبت از افزايش احتمالي آن در سال أينده مي شود ، اين خبر پرداخت و يا افزايش يارانه ها نمكي است بر زخم بسياري كه به نام قرار داشتن و يا قرار دادن در دهك دهم ، محروم از دريافت يارانه شدند ،
نه كه حالا بنه همين جور يك چيزي مي پرانم و يا كتره اي حرف مي زنم ، از خيلي ها مي شنوم ، آخرين آنها حرف غلامحسين همسايه روبرو ما بود كه چند روز پيش مي گفت :
-- البته خدا رازقه ! رزق و روزي دست خداست ... اما چه جوري قبول كنم كه يارانه مون قطع بشه و از اون طرف هم همه قيمت چيز چند برابر ! ...
شنيدم از آقا مصطفي كارمند دولت كه دو سه ماه پيش مي گفت :
-- نا شكري كردم ! هي نق زدم كه حقوق مون كمه ... قدر حقوقم ندانستم ! اما چه دانستم كه همين حقوق هم نصف ميشه ! شايد هم ثلث ! !ديگه مورچه چه بود كه فشار خونش چه باشه !
-- چه جوري نصف شد آقا مصطفي ؟ مگه ميشه حقوق كسي نصف بشه و يا ثلث ؟ مگه قراردادي هستي
آقا مصطفي ؟ ... شكر خدا استخدام رسمي كه هستي ..
آقا مصطفي پوزخندي زد و گفت :
-- آخه وقتي قيمت ها دو يا سه برابر بشه ، حقوقت هم ثابت باشه ، مگه غير از اينه كه اين حقوق نصف شده ، يا ثلث ؟ ... بله ؟ ... كار آزاد ندارم كه بكشم رو جنسم ، بكشم رو دستمزدم ! مخصوصاً وقتي كه يارانه ات هم قطع كرده باشند ، به قول عيال : كاكا سياه خيلي خوشگل بود كه آبله اش هم در اومد !! اين را عيال گفت وقتي كه فهميد يارانه مون هم قطع شد !
---------
بله برادر ، اعلام واريز يارانه ها و يا شايد افزايش مبلغ آن ، تازه كردن زخمي كساني كه در دهك دهم جاي گرفتند و يا جا داده شدند ! كه از قرار معلوم تعداد آنها هم كم نيست ! مسئولان مربوطه بدشان نيايد !
بنده آنچه شرط صواب بود گفتم خواه مسئولان بپذيرند خواه نپذيرند !!
درود بر همه عزیزان والا برای ما 2 نفر 600 هم واریز نکردن
مبلغ رو 577 واریز کردن احتمالا رو کم شدن هست
در آستانه روز مادر قیمت گل هم نجومی شده است. به طوری که قیمت یک شاخه گل پرطرفدار مانند گل رز حدود ۴۸ هزار تومان است. قیمت یک شاخه گل ارکیده نیز بیش از ۵۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد!
با دیدن این قیمت ها می توان فهمید که یارانه 300- 400 هزار تومانی چقدر بی ارزش است.
یارانه 45،500 تومانی اخمدی نژاد با دلار 900 تومانی آن زمان معادل 50 دلار بود.
یارانه 400،000 تومانی رئیسی با دلار 41،000 تومانی امروز معادل 9.75 دلار است.

اولین یارانه نقدی در دولت احمدی نژاد در تاریخ 27 مهر 1389 به حساب مردم واریز شد.
12 سال بعد از آن تاریخ، مردم امروز درک کامل از یارانه و یارانه بازی مسئولان دارند!!!
نه ۳۰۰ نه ۴۰۰ نه ۴۵ تومن یارانه برای خودتان
با دنیا صلح کنید
چین و روس دوست ملت ما نبوده اند و نخواهند بود تاریخ را مرور کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
نه آمریکا تحریمگر ناجرد دوست ماست! بس کنید بابا این آمریکاست که نمیخواد صلح کنه میخواد سلطه کنه بفهم
ثابت ماندن یارانه با این تورم یعنی کلاه رفتن تو سر مردم
توزیع پول بین مردم علی الخصوص پول بدون پشتوانه(پشتوانه ی طلا موردنظرنیست بلکه پشتوانه ی کالایی است)نتنهامشکلی حل نمی کندبلکه خودمی شودمشکل-بایداشتغال مفید ایجادشودوبسترتبادلات که می تواندمولدسرمایه باشدبوجوداورد.انواع صنایع رااحیاکنیم.مثل توریسم اماچگونه ؟؟ماسال به سال پسرفت کردیم. ایرانیان نسل ماکه به فنارفت فکری برای فرزندان خودکنید
300 تومن پول یک کیلو گوشت هست. یارانه حداقل باد یک میلیون تومان باید باشد. حداقل گفتم
یارانه مشمول تورم نمیشه؟
یه نگاه به مالیاتی که میخوان از ما بگیرند بندازید می‌بینید چقدر روی جیب ما حساب کردند
سطح آرزوهای مردم را دارید خوب پائین نگه میدارید. دمتون گرم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
دنیا جای رویا پردازی نیست تو واقعیت زندگی کن
من آمار دقیق یارانه بگیرها را نمیدانم! اما اگر حداقل تعداد یارانه بگیرها مثلا 60 میلیون نفر باشد، و مقدار یارانه 300 هزار تومان باشد، این مقدار با تورم موجود، عملا بسیار ناچیز و بدرد نخور است در حالیکه این مقدار یارانه در کل برای دولت رقم بسیار بسیار سرسام اوریست! نکته دوم اینکه یارانه اساسا یعنی گدا پروری و تنبل پروری! بله، یارانه به آن درصد از جامعه که واقعا بسیار نیاز دارد، خیلی حیاتیست! بهتر اینست که ما یارانه را کاملا برداریم و مثلا در ایجاد اشتغال و آموزش سرمایه گذاری کنیم و یا صرف آموزش مجانی دانش آموزان و دانشجویان کنیم و صرفا به آنهایی که نیاز مبرم دارند، یارانه کافی بدهیم.
دولت باید ذهن عموم جامعه را بتدریج با مطرح کردن هدفمندی یارانه ها برای همچون حرکت مهمی مهیا و نهایتا با رای گیری یا نظرسنجی متقاعد کند. الان چند دهه هست که ما این مکانیزم گداپروری را رشد می‌دهیم و اسم آنرا هم گذاشته ایم"هدفمندی یارانه ها" در حالیکه هیچ کجای این مسئله هدفمندی نیست. بسیاری از مشکلات کشور ما از همین جنس است یعنی جنس روزمرگی و تکرار مکررات و بر طبل گذشته کوبیدن! درست آن است که تمام موارد و عیوب قابل حل همچون بحث یارانه ها، اشتغال، ترافیک و تصادفات، توریسم و اشتغال، رسانه و اتلاق و اختصاص یک سری برنامه و سرگرمی به نسل جوانتر، تحول بنیادی در امور اداری، تحول گسترده در امور اقتصادی، تحول در امور فرهنگی و بسیاری امور دیگر را با اعلان و برنامه زمانبندی شده واقع گرایانه برای مردم تبیین و اعلام کنیم! باید بزرگترین تغییر و تحول البته در نظام مدیریت ایجاد شود و مکانیزم تشویق و تنبیه در تمامی ادارات و سازمان‌ها ایجاد شود والی هیچ کاری درست پیش نخواهد رفت. خیلی روشن است که نوع نظام مدیریت در کشور ما کارآمد نیست و مسؤلیت بسیاری از کارها خیلی مشخص نیست و عموما برای حل بسیاری از مشکلات یک شخص ناچاراست که بالاترین مرجع در یک اداره و حتی بالاترین مرجع یا مراجع در کشور را ببیند!
یک نظام مدیریت جدی، کارآمد لازمست و البته آموزش‌ها و تحولات مداوم در این راستا و همینطور قدرتمند سازی و آتش به اختیار سازی این نهادها جهت حذف بوروکراسی و کندی! آنچه که مسلم است با حرف و صرفا بیان گه گاهی، مسائل قطعا قابل حل نخواهند بود! باید کار کرد کار مفید! نکته بسیار مهم دیگر در کشور ما عدم هماهنگی بین دستگاها و عدم ارتباط کارآمد، سریع و دمکراتیک محور است، نظام ارتباطی ما در بین دستگاه ها بسیار بوروکراتیک و اتوکرات محور است که البته ریشه در گذشته دارد و هنوز هم متاسفانه ما بدان ادامه می‌دهیم!
متولی هر بخش از جامعه باید مشخص و بویژه از میان نخبگان و پرتجربه های جامعه بوده و سرعت تصميم گيري در تعاملات بین سازمانی و دستگاهی بسیار مهم هست.
باید برای همه امور مهم همچون یارانه ها، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، مدیریت و غیره، حتما نهادهای خبره و زبده و یا اتاق فکرهایی وجود داشته و به لحظه این امور مهم مملکتی، رصد و اقدام ضروری و درخور اتخاذ گردد. جامعه ما صرفا یک سری آدم نان خور با آورده است که البته این ویژگی دولت‌های ناکارامد است و هر کشوری با این پدیده روبرو شود، انرژی و هزینه بیت المالش را در واقع برباد می‌دهد. کارمند هر دولتی خاصیتا بوروکراتیک و مفت خور بار می‌آید و بر همین اساس تحول اداری عمیق مدیریتی در بین دستگاه‌های دولتی باید بصورت دوره ای(م مثلا در کمتر از 4 سال) اتفاق بیفتد. همه انرژی ها، افراد، نخبه ها، اساتید درونی و تاکید می‌کنم بیرونی باید در راستای ایجاد راهکارها و پیشرفت امور کشور بکار گرفته شوند تا این کشور پیشرفت و به استحکام برسد. مصونیت سازی اگر صرفا این باشد که جامعه به خودی و غیرخودی بر مدار مطلقا اشتباه این 4 دهه بچرخد، وای بحال این کشور خواهد بود! زمان بهوش و به عقل بودن همین اکنونست! خطا و غفلت و خبط و لجاجت و خودمحوری، دیگر تحت هیچ شرایطی جایز نیست! از تاریخ بهتر است ما درس عبرت بگیریم! عقل و حکمت و بصیرت و تجربه، همه و همه باید بکار گرفته شوند تا ایران به سربلندی و افتخار برسد و گرنه عزت براحتی به ذلت تبدیل خواهد شد و خدای ناکرده گرفتار آن مثل معروف "هیزم تر و خشک" خواهیم شد که اصلا سزاوار آن نیستیم. اگر برسیم به آن فکری که هر ایرانی به ایرانی بودنش در هرکجای این دنیا افتخار کند، انوقت موفق خواهیم بود بساط ترقی و پیشرفت و سربلندی را برای خود فراهم آوریم و گرنه جز گمراهی، درو نخواهیم کرد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
داداش این چه وضع نظر دادنه؟ کتاب نوشتی
میرکاظمی شما با این مبلغ میتوانی زندگی کنی اینقدر این مردم شریف را با 300و400هزارتومان توهین نکنید .. ((مردم منتظر افزایش مبلغ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال آینده باشند؟)
من یه چیزی بگم که نه سیخ بسوزه نه کباب...حداقل ده هزار به یارانه بیفزایید تا مشکل مرتفع شود ناانصافها فقط ده هزار ...
به قيمت دلار امروز ميشه ماهى ٨ دلار يارانه
حق کارگر را بدهید
یارانه دولت مردان را خودمان میدهیم
3000 دلار حقوق ماهیانه کارگران را بدهید
یارانه نیازی نیست
والا یارانه ما رو که نریختن این ماه
احمدی نژاد با نام دولت انقلابی وامام زمان سر کار آمد و بنزین پنجاه تومانی رو هزار تومان کرد چهل وپنج تومان یارانه داد و چند برابر برق وگاز وآب رو افزایش قیمت داد حالا این یکی هم خدا عاقبت ملت رو بخیر کنه سال دیگه اینموقع دلار صد تومان هم گیر نمیاد
یارانه کلاه گشادی بود که احمدی نژاد خیانت کار گذاشت تو کاسه مردم مبلغ یارانه باید برابر با ۴۰ دلار حدود ۱۶۰۰۰۰۰ یک میلیون و ششصد هزار تومن باشه الان ۳۰۰ دارن میدن یارانه رو با رئال میدن بعد همه اجناس از صفر تا صد رو با قیمت دلار دارن میکنن تو مردم این یعنی دزدی آشکار و شاخ و دم دار وقتی حقوق با رئال میدن و یارانه رو با رئال میدن پس قیمت همه اجناس هم باید با رئال بره بالا نا با دلار که از یه طرف یارانه بدن و از طرف دیگر از جیب مردم ۱۰ برابرش بکشن بیرون
دولت باید از گزینش سلیقه ای وخلاف واقع خودداری نماید و به میزان یارانه کشورهای حاشیه خلیج فارس به همه مردم پرداخت کند
بما هم در دیماه بجای 600 هزار تومن. برای دونفر. 300 هزار تومن. واریز کردن نمیدونم چرا!!؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل