بازدید 3379
۱

سفر رئیس جمهور کلمبیا به ونزوئلا

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا روز شنبه (به وقت محلی) در یک سفر غیرمنتظره برای دیدار با نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود، وارد کاراکاس شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷ 08 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پس از ورود پترو - اولین رئیس جمهور چپگرای کلمبیا – به کاراکاس پایتخت ونزوئلا، روسای جمهور دو کشور حدود سه ساعت در کاخ ریاست جمهوری میرافلورس، گفت‌وگو کردند.

این نشست چند روز پس از بازگشایی نهایی مرز مشترک همسایگان آمریکای جنوبی برگزار شد که به دلیل اختلاف بر سر انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸ بسته شده بود.

این دومین دیدار مقامات ارشد دو کشور پس از چند سال سردی روابط دیپلماتیک بود.

مادورو پس از این دیدار در توییتی نوشت: نشست جامع و بسیار پرباری داشتیم. ما مسیر روشنی برای کار مشترک داریم که به نتایج مثبت برای کشورهایمان در زمینه‌های مختلف منتج خواهد شد. زنده باد اتحاد کلمبیا و ونزوئلا!

پترو نیز در حساب توییتر خود پیام مادورو را به اشتراک گذاشت.

بر اساس این گزارش، پترو پس از رایزنی با مادورو، بدون گفت وگو با رسانه‌ها کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا را ترک کرد.

این دومین دیدار رهبران از زمانی است که پترو در مرداد ماه قدرت را از ایوان دوکه به دست گرفت و یک ماه پس از سرگیری رسمی روابط دیپلماتیک دو کشور است.

پترو در ۱۰ آبان هم با مادورو دیدار کرده بود. وی در آن زمان خواستار بازگشت ونزوئلا به یک اتحاد تجاری منطقه‌ای و سیستم حقوق بشری شد.

ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک خود را با همسایه خود قطع کرد.

این اقدام پس از تیرگی روزافزون روابط با خوان مانوئل سانتوس، سلف پترو و سیاستمدار محافظه‌کار که مادورو را متهم به سازماندهی برای ترور او کرد، صورت گرفت.

ضربه آخر به روابط این دو کشور زمانی رخ داد که دوکه از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا - که توسط ده‌ها کشور به عنوان پیروز انتخابات ۲۰۱۸ به رسمیت شناخته می شود - حمایت کرد.

برقراری مجدد روابط با ونزوئلا یکی از اولین اقدامات پترو به عنوان رئیس جمهور بود.

این کشورها امتداد مرز مشترک ۲۲۰۰ کیلومتری خود را بازگشایی کردند که هفت سال پیش تا حدی بسته شد و سپس در سال ۲۰۱۹ به طور کامل مسدود شد.

این نشست همچنین چند روز پس از آن برگزار شد که پترو توافق آتش‌بس با آخرین گروه چریکی به رسمیت شناخته شده کلمبیا، ELN را اعلام کرد، اما جنگجویان وجود چنین توافقی را انکار کردند.

ونزوئلا میانجی مذاکرات جاری میان دولت کلمبیا و ELN در تلاش پترو برای "صلح کامل" در کشوری است که ده‌ها سال شاهد درگیری داخلی بوده است.

پترو روز دوشنبه برای دیدار دولتی و گفت وگو با گابریل بوریچ رئیس جمهور شیلی یکی دیگر از رهبران چپ‌گرا، راهی سانتیاگو می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داداش یه اتو میزدی بد نبود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر