بازدید 8350
سخنگوی قوه‌ قضاییه مطرح کرد

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمایی اوکراینی / ارسال یازده نیابت قضایی به ۹ کشور برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی / هیچ مدرکی درباره ادعای دروغین پیرامون زندانیان زن ارائه نشده است / آخرین وضعیت چهار پرونده کثیرالشاکی

وی با اشاره به سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی به دلیل فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف بین المللی به عنوان نماد مبارزه با استعمار و استکبار جهانی در سال‌های اخیر، مطرح بوده است. وی با مجموعه همکارانش در راستای سیاست‌های ظلم ستیزانه جمهوری اسلامی، عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را در کشور‌های جبهه مقاومت نشان داده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹ 03 January 2023

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمایی اوکراینی/ارسال ۱۱ نیابت قضایی به ۹ کشور برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی/ هیچ مدرکی درباره ادعای دروغین پیرامون زندانیان زن ارائه نشده است/ آخرین وضعیت ۴ پرونده کثیرالشاکی

تابناک _ مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز «سه شنبه ۱۳ دی» با اصحاب رسانه با اشاره به سالروز یوم الله نهم دی، بیان کرد: در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد.

وی افزود: نهم دی ماه سال ۸۸ از آن روز در تاریخ ما ماندگار شد که این روز، روز تجلی اراده ملت غیور ایران برابر دشمن بود که سعی داشتند، ارزش‌های ملت ایران و انقلاب برخاسته از ارزش‌ها را مورد تهاجم قرار دهد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مردم ما در نهم دی ماه فراتر از سلایق فکری و قومی نشان دادند که دلبستگی آن‌ها به کلام الله و زیر سایه ولایت و خط سرخ عاشورا، خدشه پذیر نیست و اجازه تعرض به این حریم به احدی داده نمی‌شود.

وی افزود: ویژگی بارز دیگر در یوم الله نهم دی ماه سال ۸۸ آن بود که نشان داد مردم ایران به رغم خواست دشمن همانا یگانه سنگربان، دیده بان، حافظ و نگهبان انقلاب و ارزش‎‌های انقلاب و ارزشی هستند و سکوت آن‌ها در برابر دشمن، نه به معنای همراهی با بدخواهان بلکه به معنی صبر انقلابی و مهلت دادن به نخبگان است.

ستایسی ادامه داد: ۹ دی نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و زمانی که مردم بخواهند همچون نهم دی کار را بر منافقان و معاندان با ارزش‌ها تمام کنند، خواهند توانست، با گذشت بیش از ۱۳ سال از این سالروز تاریخی و تاثیر گذار دشمن همچنان در صدد شناسایی نقاط ضعف خود که منجر به برپایی این روز شد، است و این خود به خوبی نشان می‌دهد که سیلی ۹ دی تا چه اندازه سخت و عبرت آموز است.

وی با اشاره به سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهید سلیمانی به دلیل فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف بین المللی به عنوان نماد مبارزه با استعمار و استکبار جهانی در سال‌های اخیر، مطرح بوده است. وی با مجموعه همکارانش در راستای سیاست‌های ظلم ستیزانه جمهوری اسلامی، عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را در کشورهای جبهه مقاومت را نشان داده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: از این روی، هدف دشمن از حذف فیزیکی شهید سلیمانی تاثیرگذاری بر روی این مسیر پرشتاب و بالنده بود، به شهادت رساندن شهید سلیمانی همانا نقض صریح ترین حقوق بین المللی و زیر پا گذاشتن مقرراتی است که دشمن، بارها خود را ملتزم به آن دانسته و دیگران را بابت آن مواخذه کرده است.

قوه قضاییه به صورت ویژه پرونده شهادت شهید سلیمانی را دنبال می‌کند

وی افزود: نقض پرونده شهید سلیمانی فقط مساله پیگیری ترور شخص وی نیست بلکه محل ارزیابی دقیق صحت ادعای امریکا در پایبند بودن به حقوق بین الملل و مبین خوی استکباری آمریکاست. قوه قضاییه به صورت ویژه در دادگاه‌های داخلی و بین المللی به دنبال احقاق حق ملت ایران است.

ستایشی ادامه داد: پیام مکتب شهید سلیمانی و انقلاب اسلامی برای امروز و آینده عدم تحمل بی عدالتی و عدم قبول ظلم و اجحاف بر اسنان‎ها است، اگر از سوی قدرت‌ها اجحافی صورت بگیرد، اگر قصور و تقصیر و مقاومتی در داخل و خارج وجود دارد، وظیفه داریم با آن تا تحقق کامل عدالت مبارزه کنیم و شهید سلیمانی نشان داد که این مقاومت مثمر ثمر است.

احصای چهار عنوان اتهامی برای عاملان ترور شهید سلیمانی

بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراجع حقوقی و اداری تهیه و ارسال شده است. ۱۵۴ ردیف متهم که ۹۶ نفر از آن‌ها اتباع امریکایی هستند، شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در خصوص ابعاد حقوقی و پیگیری کیفری پرونده شهید سلیمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: چهار عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین داخلی و موازین بین المللی احصا شده است.

سخنگوی با بیان اینکه متهمان پرونده به دو بخش عامل و عامل ترور تقسیم بندی شده است، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراجع حقوقی و اداری تهیه و ارسال شده است. ۱۵۴ ردیف متهم که ۹۶ نفر از آن‌ها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی افزود: در راستای پیگیری عاملان این جنایت به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال و به برخی از کشورها دو نیابت قضایی ارسال شده است. برای ۹۶ تن از متهمان امریکایی به نشانی‌های آن‌ها ابلاغیه قضایی ارسال شده است.

ستایشی گفت: پیگیری‌های بسیار دقیقی در خصوص پایگاه‌های امریکایی کشورهای منطقه و کشورهای دیگری همچون آلمان و انگلستان در راستای کمک فنی و اطلاعاتی برای انجام ترور صورت گرفته است.

وی افزود: در پیگیری‌ها از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمز برای متهمان با دستور قضایی صادره از سوی شعبه بازپرسی مربوطه برای ۷۳ تن از مقامات امریکایی، عامل ترور از جمله رئیس جمهور سابق امریکا صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: سه دوره نشست تفصیلی مقامات ایرانی و کشور عراق انجام شد که در آن توافقات جامعی صورت گرفت و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: چهارده نشست فنی، تخصصی، حقوقی و قضایی با حضور مسئولان مربوطه برای تحقیق در این پرونده برگزار شده است. در خصوص بحث حقوقی و کیفری ترور شهید سلیمانی و همراهان وی اقدامات مختلفی صورت گرفته است، از جمله بررسی تفصیلی که طی آن راهکارهای حقوقی در راستای صلاحیت جهانی در پرتو حقوق بین الملل با استناد به نقض حقوق بشر، محکومیت تروریسم آماده شده است.

ستایشی گفت: حدود دو هزار صفحه تحقیقات قضایی و هفتصد صفحه قرار جلب دادرسی و شصت صفحه کیفرخواست برای این جنایت تنظیم شده است.

هیچ مدرکی درباره ادعای دروغین پیرامون زندانیان زن ارائه نشده است

قوه قضاییه بارها اعلام کرده که روند نگهداری و مراقبت از زندانیان زن توسط بانوان صورت می‌گیرد و در تمام فرایند بازداشت بانوان، مردان حضور ندارند. در هفته‌های اخیر دست کم ۳ هیئت مستقل از سوی مجلس شورای اسلامی، معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر اسلامی با سرکشی و ملاقات با زنان زندانی، به صراحت اعلام کردند که هیچ زندانی زن این شایعه را تایید نکرده و خود با رد این شایعه خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ پردازان شده‌اند.

وی در خصوص ادعای دروغ و بدون سند منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های معاند و در ادامه آن برخی رسانه‌‎های داخلی در خصوص آزار و تجاوز جنسی به متهمان زن در زندان‎های کشور، گفت: از جمله وقایع قابل تامل و تاسف و قابل پیگیری و تعقیب قضایی در هفته‌های اخیر ادعای دروغی است که از سوی برخی رسانه‌های معاند و در ادامه توسط برخی افراد دارای تریبون در داخل کشور تحت عنوان آزار جنسی به نسوان مطرح شد.

سخنگوی قوه قضاییه بیانکرد: طرح کننده اولیه دروغ سازی بزرگ رسانه‌ای که رسانه‌های بزرگ خارجی بوده و تاکنون حاضر نشدند تا در مورد ادعای‌های خود سند و مدرکی ارائه کنند.

وی افزود: قوه قضاییه بارها اعلام کرده که روند نگهداری و مراقبت از زندانیان زن توسط بانوان صورت می‌گیرد و در تمام فرایند بازداشت بانوان، مردان حضور ندارند. در هفته‌های اخیر دست کم سه هیات مستقل از سوی مجلس شورای اسلامی، معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر اسلامی با سرکشی و ملاقات با زنان زندانی، به صراحت اعلام کردند، هیچ زندانی زن این شایعه را تایید نکرده و خود با رد این شایعه خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ پردازان شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مدعیان دروغین ادعای مزبور که متخصصین دروغ سازی و دروغ پردازی هستند، ظاهرا بر همان دور باطل ترویج دروغ خود ساخته هستند، تاکنون هیچ کس هیچ مدرکی که دلالت بر صحت ادعای مزبور داشته باشد به هیچ مرجعی ارائه نکرده است. دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح خالی است.

ستایشی گفت: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی بارها اعلام داشته در راستای ارتقای شفافیت، جبران مشکلات و یا خلأهای احتمالی همواره با آغوش باز خود درخواست کننده نسبت به دریافت نظرات همگان بوده است. بارها اعلام کردیم هر فرد و جریانی صرف نظر جریانات سیاسی و اعتقادی اگر مشکلی در بخش‌ها می‌بیند، آن را به قوه قضاییه منعکس کند. نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

وی افزود: مردم در مقام نظارت، پایش و رصد هستند، مردم مطمئن باشند با دقت در اسرع وقت نتیجه مورد بررسی و دقت واقع خواهد شد. باید در کنار طرح یک ادعا، اندک مستندی ضمیمه آن باشد، با قاطعیت اعلام می‌کنیم، تاکنون هیچ فردی هیچ مدرکی در خصوص موضوع فوق به هیچ مرجعی منعکس نکرده است.

بیشتر بخوانید: سخنگوی قوه قضاییه: حذف ایران از کمیسیون بین‌المللی مقام زن، اقدام علیه رشد بانوان ایرانی در چهار دهه اخیر بوده است.

قوه قضاییه با رسانه های دروغ پرداز برخورد خواهد کرد

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شبکه های فارسی زبان ضد ایرانی در اغتشاشات اخیر گفت: بارها اعلام و تاکید کرده ایم که قوه قضاییه با تمسلک و بهره مندی از ظرفیت ضابطین نسبت به رسانه های دروغ پرداز خارجی چه فارسی زبان چه سایر رسانه ها که با انواع و اقسام شیوه ها در صدد اغتشاش آفرینی در جامعه بوده، هستند و احتمال اینکه در آینده باشند و تلاش کردند با انحراف افکار عمومی بزرگترین عملیات تاثیر را در کشور پیاده سازی وتشویق به خشونت، قتل، تعدی در حقوق ملت، افزایش ناامیدی در میان ملت، تجزیه طلبی و تئوریزه سازی این امور، افزایش ناامیدی و تجزیه طلبی مبادرت به این اقدامات و اقدام به تئوریزه سازی این موضوع داشته اند برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این راستا مستندات در دستگاه های ذی مدخل جمع آوری و تکمیل شده و در آن تدقیق لازم صورت گرفته و جنبه های حقوقی آن مورد توجه قرار گرفته و در حال نهایی شدن است و به زودی نتیجه کار را اعلام خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده نگین خودرو

در پرونده شرکت نگین خودرو و ایرتویا با بیش از ۴ هزار شاکی در دادسرای ناحیه ۲۸ دادسرای انقلاب تهران مطرح رسیدگی است و در این خصوص اقداماتی که شده ۴۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص و تحویل مشتریان شده و ۸۰۰ نفر با اخذ مبلغ به همراه نرخ خسارت تاخیر نقلیه با توجه به شاخص بانک مرکزی نسبت به رضایت و تصفیه حساب کردند و در خصوص بقیه شکات نیز آنچه هماهنگ شده تا پایان سال اقدامات لازم انجام می شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده های کثیرالشاکی خصوصا در حوزه خودرو در کل کشور گفت: پرونده های کثیرالشاکی یکی از جدی ترین دغدغه هایی است که قوه قضاییه به آن توجه دارد و دستورالعمل هایی را در دوره تحول و تعالی برای این مهم ابلاغ کرده است. رئیس دستگاه قضا نیز تاکیدات وافری برای تسریع و جمع بندی این پرونده ها، مستمرا ارائه و ابلاغ کرده است.

وی افزود: در این راستا در واحدهای مختلف قضایی اقدامات مناسب، جامع و قابل دفاعی صورت گرفته است که می توان به مصداق های آن اشاره کرد. در این پرونده ها یکی از کارهای وِیژه ما، ریشه یابی علت شکل‌گیری چنین پرونده هایی است و جلوگیری از موارد مشابه است و اگر جرمی باشد، پیشگیری از آن و اگر دعوایی باشد پیشگیری از تکرار و تعدد دعوا مدنظر است و در این راستا، مجموعه های سازمانی مختلفی نظیر معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه و سایر معاونت ها، اقدامات مجدانه ای را برای پیگیری این قضیه و شناسایی آسیب ها و رفع آن حسب مورد در حوزه صلاحیت مجموعه قوه قضاییه و ماموریت آن بر عهده گرفتند.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: در پرونده شرکت نگین خودرو و ایرتویا با بیش از ۴ هزار شاکی در دادسرای ناحیه ۲۸ دادسرای انقلاب تهران مطرح شده و در حال رسیدگی است و در این خصوص اقداماتی که شده ۴۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص و تحویل مشتریان شده و ۸۰۰ نفر با اخذ مبلغ به همراه نرخ خسارت تاخیر نقلیه با توجه به شاخص بانک مرکزی نسبت به رضایت و تصفیه حساب کردند و در خصوص بقیه شکات نیز آنچه هماهنگ شده تا پایان سال اقدامات لازم انجام می شود.

وی با تشکر از مجموعه دستگاه قضایی در استان کرمان گفت: خواهشمندیم تمهیدات لازم صورت گیرد که تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. پیرامون تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور بودیم که این حرکت جهادی از ناحیه قوه قضاییه و خواست رئیس این قوه صورت پذیرفت و در گمرکات و مبادی که اینها انباشت رسوب شده بود، حضور یافتند و دستورهای جامعی ابلاغ کردند و مسئولیت پیگیری را به دادگستری های ذیربط و دادسرای استان تهران ابلاغ کردند که منجر شد بسیاری از این خودروها با موازین قانونی تعیین تکلیف شوند.

رسیدگی به پرونده ۱۶ متهم در پرونده مفتاح رهنورد

ستایشی افزود: پرونده راجع مفتاح رهنورد با ۱۶ تن از متهمان در شعبه ۵ کیفری ۱ مطرح بوده و منتهی به تصمیم یا صدور حکم شده است و حکم جزای نقدی و رد مال در حد بیش از هزار و ۶۰۰ تن از مالباختگان که در مقام شکایت بودند صادر شده و دادنامه در دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: متاسفانه شرایطی در این پرونده است که نیاز به توجه و سعه صدر دارد و احکام صادره و اقدامات قضایی شده است اما در اجرا مالباختگان باید خویشتنداری کنند تا تمهیدات لازم برای اجرا فراهم شود.

ستایشی خاطرنشان کرد: در ارتباط با پرونده کثیرالشاکی کینگ مانی و شرکت بادران گستران که پرونده با صدور کیفرخواست و صدور قرار دعاوی با اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به دادگاه صالحه کشور رفته و دادگاه در جهت تامین میزان مال از بین رفته، با شکایت پرونده به دادسرا اعاده داده و یک فرآیند بسیار ویژه توسط کارشناسان متخصص در جهت روشن شدن موضوع و انجام خواسته دادگاه صورت گرفته و در مرحله ارائه نظریه نهایی کارشناسان به دادگاه فرستاده شده است و این پرونده دو متهم اصلی دارد که با قرار قانونی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان متهمان بازداشت هستند.

رسیدگی به شکایت ۱۷ هزار تن در پرونده یونیک فایناس

وی اضافه کرد: شرکت یونیک فاینانس ۱۷ هزار شاکی دارد و تمام اقدامات لازم اعزام جلب و شناسایی و ضبط اعمال متهمان صورت گرفته و متهمان متواری وخارج از کشور هستند و شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده اختصاص یافته و تمام وقت روی این پرونده کار می کنند. امیدواریم شکات در سریع ترین زمان ممکن به حقوق قانونی خود برسند. تمهیداتی در مرحله رسیدگی وجود دارد تا شکات به حق خود برسند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده رمز ارزها گفت: این پرونده در شعبه ۱۲ جرایم اقتصادی مطرح رسیدگی است و ۵۰ هزار و ۴۸۲ شاکی دارد و میزان مطالبات شان ۴۲ میلیون دلار و ۲۲۵ میلیارد تومان است و ۲۴ هزار نفر از این تعداد تصفیه شدند و در باره مابقی که ۲۶ هزار نفر در شرف فروش اموال و پرداخت هستند. با اهتمامی که صورت گرفته قریب به ۵۰ درصد شکات تعیین تکلیف شده اند.

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمایی اوکراینی

تاکنون چندین جلسه دادگاه برای این پرونده برگزار شده است و طبق اطلاع رسانی های قبلی که در خصوص این موضوع داشتیم دادگاه به این پرونده نقص گرفت و به دادسرا بازگردانند و پس از رفع نقص توسط دادسرا مجدد به دادگاه فرستاد شد و در نهایت دادگاه جلسات رسیدگی را برگزار می کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران به اعتبار صلاحیت قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون چندین جلسه دادگاه برای این پرونده برگزار شده است و طبق اطلاع رسانی های قبلی که در خصوص این موضوع داشتیم، دادگاه به این پرونده نقص گرفت و به دادسرا بازگردانند و پس از رفع نقص توسط دادسرا دوباره به دادگاه فرستاد شد و در نهایت دادگاه جلسات رسیدگی را برگزار می کند.

ستایشی بیان کرد: به لحاظ تقاضایی که اولیای دم داشتند از باب همکاری و همیاری برگزاری این جلسات به روزهای آتی موکول شده است و انشاءالله جلسه بعدی تشکیل می‌شود و دادگاه تصمیم قانونی لازم را پیرامون پرونده اتخاذ می‌کند.

متهم حادثه فوت یک دختر ۱۲ ساله در بستک بازداشت است

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به فوت یک دختر نوجوان ۱۲ ساله در شهرستان بستک استان هرمزگان، اظهار کرد: مراتب تاسف و تاثر خود را نسبت به وقوع این حادثه اعلام می‎‌‌کنم.

وی افزود: طبق گزارش دریافتی در چهارم دی ماه سال جاری حدود ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر این اتفاق رخ داده است. در این رابطه عوامل انتظامی در یکی از محورهای مواصلاتی استان هرمزگان در دو خودرو مستقر و در حال گشت زنی بودند، به خودروی پژو پارس دارای شیشه دودی مشکوک می‎‌شوند.

ستایشی ادامه داد: پس از این موضوع به خودروی مذکور فرمان ایست و توقف می‌‍ دهند که راننده به حرکت خود ادامه می‎‌دهد و ماموران پس از فرمان ایست و عدم اجرای آن توسط راننده، مبادرت به تیراندازی به سمت خودروی مذکور می ‏کنند و لاستیک خودرو مورد اصابت تیر اسلحه ماموران قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از تیرهای شلیک شده به صندوق عقب خودرو اصابت کرده و با عبور از آن به داخل خودرو رفته و دختر ۱۲ ساله ای به نام سها اعتباری مجروح می‌شود و به دلیل خونریزی در بیمارستان فوت می‎کند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی ملجاء و پناهگاه مردم است، بیان کرد: بلافاصله پس از وقوع این حادثه رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به پرونده ورود کرده و خودروها توقیف، متهمان مبادرت کننده به تیراندازی بازداشت و به زندان مرکزی استان منتقل می‌شوند و در حال حاضر با صدور حکم قرار موقت در بازداشت هستند و پرونده با توجه به وضعیت، به دادسرای نظامی استان هرمزگان ارجاع شد.

وی با بیان اینکه پدر متوفیه شکایتی را در مرجع قضایی ثبت کرده است، گفت: فرایند رسیدگی در حال انجام است و در آینده نتیجه رسیدگی‎ها را به گوش هموطنان خواهیم رساند.

دستگیری ۲۶ تن در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: روند رسیدگی به این پرونده، مناسب و قابل دفاعی است. حجم عملیات بسیار بالاست و اقداماتی که انجام دادند با سرعت و دقت و حساسیت همراه بوده و این اقدامات قابل تحسین است.

وی افزود: در سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، ۲ متهم دیگر  تسلیم شدند و اداره آگاهی تهران تحقیقات را صورت داده است و قبلا نیز ۲۴ تن دستگیر شده بودند که تعداد آنها به ۲۶ تن رسیده است. جرم این ۲۴ تن، تحویل اموال مسروقه و بعضا پولشویی و سایر مواردی است. ۲۰ نفر از این افراد با قرارهای سنگین وثیقه آزاد شدند اما دو متهم کمافی السابق در ترکیه بسر می برند و موجبات استرداد آنها تاکنون فراهم نشده است.

ستایشی بیان کرد: از طریق معاونت امور بین الملل و هم از طرف وزارت امور خارجه و سایر مبادی پیگیری شده است اما هنوز این ۲ نفر موجبات استردادشان فراهم نشده است و در این زمینه اموالی مانند طلاجات و مسکوکات و ارزهای خارجی بوده و تاکنون ۹۵ درصد طلاجات و ۱۰۰ درصد مسکوکات و ارزهای خارجی که توسط اداره آگاهی کشف شده به بزه دیدگان مسترد شده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: ۵ درصد طلای باقیمانده به علت اختلاف و تعرضی بوده که نسبت به مالیاختگان شده و بزه دیدگان هر کدام ادله ای آوردند و استرداد اینها به سادگی صورت نمی گیرد و دلایلی آوردند که باید کارشناسی شود و هم اکنون در اختیار کارشناس است و این اختلاف و تعارض در مالکیت مطرح است و انشاءالله کارشناسان با کمک بانک ملی ظرف یک ماه آینده به نتیجه برسد و نسبت به تحویل مابقی اقدام شود.

وی تاکید کرد: شناسایی بقیه اموال مسروقه همچنان با قوت و قدرت ادامه دارد؛ امیدواریم یا همکاری فراجا و خصوصا فاتب بتوانیم کارها را انجام دهیم و یکسری اموال هم توقیف شده و یک خودروی شاسی بلند و آپارتمان ۱۰۰ متری در یکی از شهرستانهاست که اینها را نیز جمع و جور می کنند تا پاسخگوی مطالبات باشد. آن دو نفر اگر برگردند، خیلی از مسائل برای برون رفت از این شرایط روشن می شوند.

آخرین وضعیت پرونده متهمان جاسوسی

ستایشی در مورد متهمان به جاسوسی از جمله پرونده دو فرانسوی بازداشت شده، گفت: در خصوص این پرونده که دو نفر فرانسوی به اتهام جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور بازداشت شدند، کیفرخواست صادر شده اما تاکنون منتج به صدور رای نشده است.

وی درباره آخرین وضعیت متهم بلژیکی، گفت: در خصوص پرونده متهم بلژیکی در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده یعنی این پرونده منتهی به صدور قرار جلب دادرسی و کیفر خواست شده و در شعبه دادگاه انقلاب مطرح شده و در حال رسیدگی است و به محض رسیدن به نتیجه، آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اخرین وضعیت ۴۰ نفر از اتباع دیگر که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند، گفت: نسبت به اتباع دیگر می‌دانید که بازداشت‌ها نسبت به برخی اتباع در موقعیت مکانی مختلف در کشور صورت گرفته و ارتباطات و اتهامات مختلف اتباع مطرح شده است، این گونه نیست که آن را در این جلسه مطرح و به جمع بندی برسیم اما این وعده را می‌دهیم نسبت به آخرین وضعیت این اتباع که بازداشت شدند که تعدادشان نیز محدود است، اطلاع رسانی شود چرا که برخی در شهرستان‌ها بازداشت شدند باید آخرین اطلاعات را در مورد آن‎ها اخذ کنیم.

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای ۵ تن از متهمان پرونده حادثه تروریستی حرم شاه چراغ

وی ادامه داد: به طور مصداقی حادثه تروریستی حرم شاه چراغ را می‌توان نام برد. ۱۶ نفر در این پرونده که مربوط به این حادثه تروریستی است مورد پیگیرد قضایی واقع شدند که تعداد ۵ نفر از آن‌ها به اتهاماتی از قبیل محاربه و افساد فی الارض با عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی قرار جلب دادرسی و کیفرخواست آنها صادر و به دادگاه صالح ارسال شده است. یک نفر از آن‌‎ها تبعه کشور تاجیکستان و ۴ نفر دیگر تبعه افغانستان هستند که به پرونده متهم تاجیکستانی رسیدگی شد و قرار موقوفی تعقیب صادر و برای ۱۰ نفر دیگر که ۴ نفر تبعه افغانستان و مابقی آن‌ها تبعه ایران هستند قرار منع تعقیب صادر شده است.

ستایشی اظهار کرد: موقوفی تعقیب و منع تعقیب از قرارهای نهایی در دادسراست. در منع تعقیب چند وجه داریم؛ یکی از وجوه این است که جرمی احراز نمی‌شود، یکی از مراحل دیگر فقدان عدله اثباتی کافی یا عدم کفایت دلایل کافی یا حتی فاقد دلیل است. یا موضوع فاقد وصف جزایی است و حتی عدم توجه اتهام به متهم و جرم و اتهام است اما به متهم مورد نظر مربوط نیست. موقوفی تعقیب نیز شقوقی دارد؛ به موجب قانون مثلا گذشت منجر بدون قید شرط شاکی در جرایم قابل گذشت است.

آخرین وضعیت پرونده فرش فروت

وی درباره آخرین وضعیت پرونده شرکت فرش فروت گفت: این پرونده در سال ۹۸ مطرح شده و در یکی از مجتمع های قضایی تهران مطرح رسیدگی بوده است. خوانده پرونده بر اساس مطالبه ای که صورت گرفته است، به پرداخت ثمن معامله، انبارداری، هزینه معطلی کشتی و خسارت تعهدات ۸ درصد و خسارت تاخیر تادیه از زمان سررسید و خسارت دادرسی محکوم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: اجراییه در تاریخ ۲۶ آذر ماه نسبت به محکوم به صادر شده است. تامین مربوط به اموال خواسته هم صادر و اموالش توقیف شده و پرونده در حال طی روند قانونی خود است و درباره این پرونده دقت داریم که تمام فرایند با دقت و مطابق موازین قانونی طی شود.

ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع نظارت بر بازار خودرو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه قوه قضاییه برای حذف دلالی در خودرو و حمایت از امنیت شغلی در این حوزه چه پیشنهاد و راهکاری دارد، اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور اقدامات خوب و درخور توجهی را در این زمینه انجام داده که قابل توجه و قابل ذکر است. یکی از اقدامات سازمان بازرسی، انجام مکاتبات است به طوری که این مکاتب هشداری بوده و واجد بازدارندگی است.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور طی نامه هشداری به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار توضیح درباره علت عدم انجام ابلاغ با رئیس ناحیه آن شورا شده، زیرا علیرغم عدم تمدید مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در زمینه قیمت گذاری خودروها، یعنی یک زمانی اعلام شده بود که شورای رقابت حضور نداشته باشد، ولی پس از گذشت مدت دوباره به این قضیه ورود پیدا کردند.

ستایشی بیان کرد: در نامه ای که معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور ابلاغ کرده، تصریح شده است که حسب ابلاغ مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ مسئولیت تنظیم بازار خودرو به مدت یک سال از شورای رقابت سلب و به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار داده شده با عنایت به اینکه مدت زمان یاد شده به واسطه عدم تمدید مصوبه موجود، مجدداً شورای رقابت به عنوان مرجع قانونی بر روی دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو خود را مسئول اعلام کرد، در حالی که طی این مدت به رقم تکالیف قانونی اقدام موثر و مشخصی از ناحیه این شورا در حوزه تنظیم بازار خودرو صورت نگرفته است.

وی در ادامه گفت: طی روزهای اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده و قیمت بازار روند صعودی قابل توجهی گرفته که در مقاطعی نرخ رشد قیمت بازار برخی مدل های خودرو حتی از نرخ ارز هم پیشی گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: از جمله دلایل افزایش قیمت خودرو می توان به افزایش قیمت کارخانه و بازارهای خودرو مونتاژی به واسطه رهاشدگی مقوله نظارت بر قیمت های خودرو مذکور به دلیل ابهام در انحصاری بودن یا نبودن بازارهای خودرو مورد بحث به رغم اعلام موضوع از سوی سازمان بازرسی کل کشور و همچنین عرضه و فروش برخی خودروهای تولیدی شرکت های خودرو سازی داخلی از طریق بورس کالا با قیمت بالاتر از قیمت کارخانه می توان اشاره کرد.

ستایشی اظهار کرد: همچنین طی یک نامه دیگری به وزیر صمت تاکید شده است که از زمان ابلاغ مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی اقتصادی، شورای رقابت به مدت یکسال از موضوع قیمت گذاری خودرو حذف و مراتب به صورت تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شده است با به پایان مدت یاد شده و به واسطه عدم تمدید مصوبه موضوع مجددا شورای رقابت به عنوان مرجع قانونی صدور دستورالعمل تنظیم قیمت بازار خودروهای انحصاری تلقی می‌شود.در حالی که برخی خودروهای تولیدی شرکت های خودروساز داخلی بدون اخذ موافقت و اجازه شورای رقابت از طریق بورس کالا عرضه شده و این امر موجب افزایش قیمت خودرو بدون اخذ مجوز از شورای رقابت شده است.

ستایشی یادآور شد: پیرو این موضوع در تاریخ ۱۴ آذر امسال جلسه ای برای ارتقای سطح کارایی در صنعت خودرو کشور و رعایت الزامات سند نهایی خروج دولت از تصدی گری در صنعت خودرو با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه در سازمان خصوصی سازی تشکیل و بنا شده تمام محصولات شرکت های خودروساز داخلی و ایران خودرو و سایپا تا پایان امسال از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شوند و در حالی که این تصمیم بدون حضور اعضای شورای رقابت بوده است و با توجه به انقضای مصوبه، مبنای قانونی این اقدام مشخص نیست.

وی گفت: قیمت بازار خودرو سیر صعودی دارد و فارغ از بازار ارز است و به آن ارتباطی پیدا نمی کند و در رابطه با عرضه در بورس بوده است. به استناد بند ج ماده ۱۱ ماده قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، مراتب اعلام شده و گفتند که اقدامات اصلاحی لازم صورت گیرد و نتیجه را به سازمان بازرسی اعلام کنند تا این سازمان بعدا به وظایف قانونی خود عمل کند. مشکل اصلی به ورود نامناسب و بی موقع به حوزه نظارت برمی گردد. در ارتباط با این قضیه، باید مطابق با مقررات باید شورای رقابت در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها بر اساس مصوبه قبلی باید حضور می داشته است؛ دستگاه هایی که به موجب مقررات تکلیف به نظارت باید تکلیف خود را انجام دهند و ما هم در این زمینه نظارت می کنیم.

اقدامات دستگاه قضا در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری

وی درباره اقدامات قوه قضاییه در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری گفت: دستور کار ویژه قوه قضاییه جلوگیری از ورشکستگی و یا احیای مجموعه های در شرف ورشکستگی و مشکل دار است. هر روز اقدامات جدید در این راستا انجام و هر روز اخبار مختلفی نسبت به احیا و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی توسط نهادها ی مختلف استانها منتشر می شود.

ستایشی گفت: کارنامه قوه قضاییه با این پیگیری ها روشن و مثبت ارزیابی می شود چرا که توانستیم اقدامات موثری را در راستای احیای کارخانه ها و برون رفت واحدها از مشکلات انجام دهیم که این اقدامات رو به افزایش است. نگاه ما در قوه قضاییه این است که هیچ واحد تولیدی و اشتغالزا در کشور به دلایل مختلف از جمله دلایل حقوقی تعطیل نشود.

وی افزود: اقدامات دستگاه قضایی، اقدامات توقف زا برای واحدهای تولیدی نیست، مگر در موارد خاص که اقتضای ویژه ای باشد، نگاه قوه قضاییه این نیست که به دلایل مختلف اشتغال را متوقف و کارگران بیکار شود، کمک های شایان توجهی انجام شده است.

وی نسبت به اقداماتی که در این زمینه از سوی قوه قضاییه صورت گرفته است، گفت: مجموعه سازمانی به اسم اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی در معاونت قضایی قوه قضاییه کار می کند و تمام تلاش آن این است که در راستای تحقق فرمایش های مقام معظم رهبری و تاکیدات موکد ریاست قوه قضاییه بر حمایت از سرمایه گذاری و تولید اشتغال فعالیت کند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: سال گذشته ۱۴۳ واحد تولیدی متعلق به ورشکستگان با تلاش اداره تصفیه امور ورشکستگان به فعالیت ادامه دادند و از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری شده است. همچنین تعداد ۱۱ هزارو ۸۲ کارگر در این واحدها مشغول به کار شدند.

ستایشی گفت: در فروش واحدهای تولیدی ورشکسته، سیاست اداره تصفیه امور ورشکستگان این است که فروش یکجا بدون تفکیک عرضه و اعیان به افراد واجد اهلیت و متخصص در امر تولید باشد که از نکات بارزی است که در این امر مورد توجه است. در این شرایط واحد تولیدی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و سرمایه گذاری از بین نمی رود و دچار زیان نیز نمی شود.

وی ادامه داد: دیگر کار اداره تصفیه امور ورشکستگی، حذف خسارات تاخیر و تادیه از مطالبات بانک ها از ورشکسته از تاریخ توقف است که این بر اساس رای وحدت رویه ۱۵۵ است که در سال ۱۳۴۷ است که هیات عمومی دیوان عالی کشور تصویب کردند که به واحدهای ورشکسته خیلی کمک می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر