بازدید 4071

آسیبهای فیلترینگ: مهاجرت متخصصان، زیان مشاغل اینترنتی

آیلین سیروس
کد خبر: ۱۱۵۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ 02 January 2023

بیش از سه ماه است که از اعمال محدودیت های اینترنت می‌گذرد، این محدودیتها صرفا فیلتر کردن برخی سایتها و شبکه های اجتماعی نبوده است بلکه دسترسی به بسیاری از ابزارهایی که برای توسعه وب سایتها نیز مورد نیاز است کاملا از بین رفته و یا با اختلالات شدید همراه بوده است.

مدیر عامل هلدینگ نیک اندیش در این خصوص می گوید: تحریمها و محدودیت های علیه کسب و کارهای ایرانی از خارج و فشارها و محدودیت های داخلی باعث شده است، اکثر کسب و کارها قسمت اعظم درآمدشان را از دست بدهند. این کاهش درآمد حتی به شرکت های بزرگ و حتی اپراتورهای تلفن همراه که بستر اینترنت بسیاری از مشترکانشان بوده اند نیز رسیده است.

وحید والی معتقد است: اقتصاد دیجیتال صرفا به معنای خرید و فروش کالا در بستر اینترنت یا شبکه های اجتماعی داخلی نیست،که با کوچ مردم و کسب و کارها به شبکه های اجتماعی داخلی و معامله با یکدیگر مشکل حل شود. حرکت کردن بر لبه تکنولوژی و دانش همواره نیازمند ارتباط با جهان خارج است، و بسیاری از کسب و کارهایی که برمبنای  تکنولوژی هستند برای ارائه سرویسهایشان نیازمند ارتباط با دنیای خارج از اینترنت ملی هستند. نمونه اش صرافی های رمز ارز داخلی، چه در قالب پلتفرمهای p2p و چه در قالب پلتفرمهای OTC همگی نیازمند این هستند که با سرورهایشان در  خارج از ایران در ارتباط باشند.

آسیبهای فیلترینگ: مهاجرت متخصصان، زیان مشاغل اینترنتی

وی با گلایه از محدود سازی سقف تراکنشهای صرافی های رمزارز می گوید: تصور بفرمایید سقف تراکنش های صرافی های رمز ارز را به روزانه بیست و پنج میلیون کاهش داده اند. احتمالا یکی از دلایلش  بخاطر نظارت بیشتر و جلوگیری از افزایش نرخ ارز بود است،  در طی همین مدت کوتاه که این اتفاق افتاده است، هم نرخ ارز بالاتر رفته است و هم معاملات بر بستر تلگرام و واریز به حساب به حساب هم بیشتر شده است. معاملاتی که هیچ نظارتی بر آن نیست و احتمال کلاهبرداری در آن هم طبیعتا بیشتر است.

والی با بیان اینکه عرایض بنده در تضاد با توسعه شبکه ملی اطلاعات نیست، تاکید می کند: اتفاقا یکی از گامهای مهم در توسعه اقتصاد دیجیتال همین شبکه اینترنت ملی امن و پر سرعت است. ولی قطع دسترسی ها به اینترنت آزاد و اجبار کردن کسب و کارها به حضور در این شبکه کاملا در تضاد با این هدف است.

افت رمزارزها در 3 زمینه: توسعه، تبادل و استخراج

در سه ماه گذشته شاهد اختلالات بسیاری در اینترنت کشور بودیم که در مقاطعی تایید و برخی مواقع هم تکذیب می شد اما در واقع کسب و کارهای آنلاین آسیبهای بسیاری دیدند.

مدیر عامل انجمن بلاک چین در خصوص چالشهای قطع و فیلترینگ اینترنت طی 3 ماه گذشته می گوید: بنا به دلایلی که در ایران شاهد فیلترینگ و اختلال در اینترنت بودیم،کسب وکارهای آنلاین دچار آسیبهای فراوانی شدند که این آسیبها از دو جهت قابل تامل است: 1- پلتفرم و سکویی که خدمات را ارائه می دهند دچار اختلال شد، 2- اما بخش بزرگتری که آسیب دید بستر مارکتینگ و بازاریابی و ارائه محصول این شرکتها بود.

وی می افزاید: با توجه به ضریب نفوذ بالای شبکه های اجتماعی در داخل کشور، اختلالات اخیر و قطع ارتباط کابران با این شبکه ها، کسب و کارهای آنلاین خسارتهای فراوانی دیدند. البته این اتفاق ناشی از قطع ارتباط کاربر و پلتفرم بود نه حالا به طریق مستقیم اختلال در اینترنت، چرا که شاید آن سایتها هنوز هم در دسترس باشد اما ما یک ریزش و فاصله گرفتن معنادار و بزرگی بین مردم و شبکه ها را شاهد بودیم.

عباس آشتیانی در خصوص حوزه رمزارزها و آسیبهای این حوزه معتقد است: حوزه رمزارزها هم مستثنی نبوده و علاوه بر اینکه در بازار جهانی شاهد یک رکود هستیم، کسب و کارهای داخلی و پلتفرمها هم از این آسیبها متاثر شدند و البته غیر از موضوع تبادل، شاهد افت استقبال در زمینه ماینیگ یا تولید رمزارزها نیز بودیم. این اتفاق به دلیل کمبود و تعرفه گذاری انرژی در کشور بود. در مجموع حوزه رمزارزها در 3 زمینه: توسعه، تبادل و استخراج، شاهد افت بودند و طبیعتا سایر مشاغل مربوطه هم متاثر از آن می شوند. مشاغلی مانند: برنامه نویسهای تخصصی بلاک چین، حوزه نرم افزار، حوزه سرمایه گذاری توسعه و نوآوری.

اعطای اینماد بدون تنظیم گری بعید است

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) در خصوص وضعیت فیلترینگ طی 3 ماه گذشته معتقد است: این وضعیت دو اختلال و آسیب اصلی ایجاد کرده که به اعتقاد من غیر قابل جبران است: اول مشکلات زیر ساختی و اتصالات شبکه ای است که کسب و کارها به آن نیاز دارند چه با سرویس هایی که از خارج کشور دریافت میکنند چه مواردی در داخل که نیاز به چند دیتا سنتر است. در این حوزه با اختلالات جدی مواجه بوده ایم که باعث شده پایداری سرویسها بهم بریزد و بعضا کسب و کارها هزینه های بسیاری را متحمل شوند. دوم مسئله بیزینسی کسب و کارهاست یعنی از بین رفتن شبکه های اجتماعی که این شبکه های اجتماعی با پیام رسانها یک تفاوت جدی دارند و محل مارکتینگ و تبادل نظر، دیده شدن و بهبود فروش مشاغل اینترنتی به حساب می آمدند.

محمدمهدی شریعتمدار در خصوص کسب و کارهای رمزارز می گوید: این حوزه علاوه بر آسیب های زیر ساختی با آسیب دیگری از جمله محدودیتهای اخیر ( سقف 25 میلیون تومان برای هر کد ملی در هر روز ) این آسیب را هم تجربه کردند و محدودیتهایی برای تسویه با کاربرانشان به وجود آمد که برای هر روز تا سقف 100 میلیون تومان است یعنی عملا کاربر در دریافت یا پرداخت وجوه خود با این پلتفرمها دچار محدودیت شده است. از طرفی این مشاغل با فضای ابهام و پر استرس و پر ریسکی درگیر بوده اند در حالیکه سعی میکردند برای کاربرانشان فضای امن و پر ثباتی ایجاد کنند لذا این حوزه آسیبهای مضاعفی نسبت به سایر حوزه ها دیده و مهمترین مسئله امنیت کسب و کار زیر سوال است و آینده مشخصی ندارد و طبیعتا امیدی برای توسعه و آزادی عمل بیشتر و فعالیت در سایر کشورها ندارد.

وی در خصوص ارائه اینماد به کسب و کارهای رمزارزی میگوید: تا کنون اقدامی درخصوص ارائه اینماد به کسب و کارهای رمزارزی انجام نشده است و تا تنظیم گری برای این حوزه انجام نشود بعید است اینماد اعطا شود به دلیل اینکه اینماد به هر حوزه ای رسمیت می دهد که  امیدوار هستم این اتفاق هر چه صورت انجام شود. البته در خصوص تنظیم گری هم ظرفیتهایی در مجلس و هم بعد از مصوبه شورای عالی فضای مجازی در وزارت اقتصاد وجود دارد منتها باید توجه داشت که تنظیم گری این حوزه نیاز به دقت و عمق کافی دارد و تنظیم گری سطحی این حوزه می تواند آسیب زا باشد.

مهاجرت بی رویه متخصصان اکوسیستم فینتک

در حالیکه در جهان شاهد رشد اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و خریدهای آنلاین هستیم و به عبارتی تجارت بین الملل بر بستر مجازی استوار شده است، قطع و محدودسازی اینترنت بسیار خسارت بار خواهد بود.
بهار سیار، با بیان مطلب فوق در خصوص چالشهای کسب و کارهای اینترنتی در ماههای اخیر می گوید: مهمترین چالش دسترسی، سرعت و کیفیت اینترنت در کشور است یعنی، چه کسب و کارها و چه مردم عادی با چالش اساسی رو به رو شده اند.

مدیر مسئول زیمانیوز حوزه رمزارزها و فینتک و تمامی حوزه های مالی به نوعی دچار بحران و آسیب شده اند. این مشاغل باید برای مردم و کاربران بستری امن باشند تا کاربران بتوانند با اطمینان از این فضا استفاده و سرمایه گذاری کنند اما با محدودیت اینترنت، هم سرمایه گذار هم عاملان کسب و کارها خود را در خطر می بینند. در این ماهها شاهد خسارتهای بی شماری به پلتفرمها و تعطیلی بسیاری از مشاغل این حوزه بوده ایم، در کل می توانم بگویم مسئله ای که برای اکوسیستم فینتک در حال وقوع است مواجه شدید با مشکل منابع انسانی و مهاجرت افراد متخصص است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی