بازدید 8812
رئیس دیوان عالی کشور:

هیچ چیز بهتر از اجرای عدالت، نظام را حفظ نمی‌کند / کشور با چالش اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه است/ برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در برخی پست‎ها را ندارند

رئیس دیوان عالی کشور مردم را سرمایه‎های این کشور خواند و اضافه کرد: با وجود فشار اقتصادی و مشکلات موجود، مردم ۴۳ سال است که پای انقلاب هستند، باید برای حفظ این سرمایه تلاش کنیم، چون در صورت حفظ این سرمایه مملکت برای همیشه بیمه خواهد شد، هر دستگاه به سهم خود باید جدی برای رفاه، سلامت و کرامت مردم برنامه‎ریزی کند.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵ 02 January 2023

هیچ چیز بهتر از اجرای عدالت، نظام را حفظ نمی کند/ کشور با چالش اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه است/ برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در برخی پست‎ها را ندارند

تابناک _ حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با بیان اینکه یکی از بدترین هجمه ها که دشمن درصدد القای آن است ایجاد ناامیدی است، گفت: می توان تحریم ها را دور زد و شبهات را پاسخ داد، اما اگر ناامیدی بر ما غلبه کند که "نمی توانیم" نخواهیم توانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در برنامه گردهمایی حقوقی که با حضور ریاست دانشگاه، اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مراسم مصادف با روز بصیرت و شهادت حاج قاسم سلیمانی شده است و توصیه بنده به دانشجویان که آینده این کشور در دست شماست، این است که افزایش علم و بصیرت را مورد توجه قرار دهید.

*کشور با چالش اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه است / برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در برخی پست‎ها را ندارند

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه امروز کشور ما با چالش هایی در زمینه اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه است، گفت: حمله‎های ترکیبی علیه کشور ما برای ایجاد ناامیدی، رعب و وحشت، ناامنی، القای ناتوانی، تحریم های سخت و ظالمانه و شبهه افکنی در ضروریات دین، به شدت ادامه دارد.

وی در ارتباط با ضعف مدیریتی در برخی از بخش ها تصریح کرد: برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در برخی پست‎ها و یا انگیزه کار و درکی از واقعیت کشور ندارند و همین ضعف مدیریت باعث می‌شود در خط دشمن حرکت کنند.

* یکی از بدترین هجمه‌ها که دشمن درصدد القای آن است ایجاد ناامیدی است

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه یکی از بدترین هجمه‌ها که دشمن درصدد القای آن است ایجاد ناامیدی است، اذعان کرد: می توان تحریم ها را دور زد و شبهات را پاسخ داد، اما اگر ناامیدی بر ما غلبه کند که "نمی توانیم" نخواهیم توانست.

*مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند/ عده ای در کشور ناخواسته و با کج‌ سلیقگی این سرمایه را هدف گرفته و موجب نارضایتی مردم می‌شوند

وی افزود: مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند و این سرمایه را باید حفظ کنیم. اوایل انقلاب، توانمندی نظامی نداشتیم اما به پشتوانه مردم کشور قدرتمند بود، در حال حاضر عده ای در کشور ناخواسته و با کج‌ سلیقگی و ناخواسته این سرمایه را هدف گرفته و موجب نارضایتی مردم می‌شوند، گاهی با یک حکم ناعادلانه یک خانواده و جامعه ناامید می‌شود و یا در ادارات دولتی عدم پاسخگویی و بدرفتاری با ارباب رجوع، موجب نارضایتی مردم می شود، در حالی که در جمهوری اسلامی نباید اینگونه باشد.

*تمام هم و غم بنده رسیدگی به امورات قضایی مردم خصوصا در دیدارهای مردمی است

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: در جلسات با قضات بر این نکته تاکید دارم که در صدور رأی نهایت دقت را به خرج دهند، تمام هم و غم بنده رسیدگی به امورات قضایی مردم خصوصا در دیدارهای مردمی است. هیچ چیزی بهتر از اجرای عدالت، نظام را حفظ نمی کند، اگر واقعا انقلابی هستیم و می خواهیم برای این انقلاب کاری انجام دهیم باید اجرای عدالت کنیم.

*مردم سرمایه‏ های کشور هستند / باید برای حفظ این سرمایه تلاش کنیم

رئیس دیوان عالی کشور مردم را سرمایه‎های این کشور خواند و اضافه کرد: با وجود فشار اقتصادی و مشکلات موجود، مردم ۴۳ سال است پای انقلاب هستند، باید برای حفظ این سرمایه تلاش کنیم، چون در صورت حفظ این سرمایه، مملکت برای همیشه بیمه خواهد شد، هر دستگاه به سهم خود باید جدی برای رفاه، سلامت و کرامت مردم برنامه‎ریزی کند.

* ملت ایران شایسته خدمت و جان فدایی است

وی با بیان اینکه ملت جمهوری اسلامی ایران شایسته خدمت و جان فدایی است، خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان اجرای عدالت، رضایت مردم، احقاق حق را سرلوحه کار خود قرار دهید.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به خطبه‌ای از امیرالمومنین (عليه السلام) در نهج البلاغه به مالک اشتر نخعی در زمینه مملکت داری، تصریح کرد: حضرت مى فرمايد: «بايد محبوب ترين کارها نزد تو امورى باشد که در جهت رعايت حق از همه کامل تر و از نظر عدالت شامل تر و از نظر رضايت عمومى مردم جامع تر باشد»; (وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ).

در ادامه اين سخن مى فرمايد: خشم توده مردم خشنودى خواص را بى اثر مى‌سازد اما ناخشنودى خواص با رضايت عامه مردم بخشوده و جبران پذير است»؛ (فَإِنَّ سُخْطَ الْعَامَّةِ يُجْحِفُ، بِرِضَى الْخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ).

حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در ادامه پاسخگوی سوالات دانشجویان در این گردهمایی حقوقی شد.

* با آمارگرایی و کمیت گرایی موافق نیستم / آمار برای اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی است
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مسأله آمارگرایی در قوه قضائیه گفت: با آمارگرایی و کمیت گرایی موافق نیستم اما آمار برای اطلاع رسانی است و اگر بر اساس واقعیتی باشد که سبب برنامه ریزی برای مجموعه باشد، مطلوب است.
رئیس دیوان عالی کشور در ارتباط با عدم تناسب سختی‎های فراوان منصب قضا با حقوق و درآمد قضات، تصریح کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند، گرفتاری و مشکلات زندگی قضات را باید تا جایی که امکان دارد حل کنیم. دستگاه قضا نیز تا حدودی برای رفع مشکلات معیشتی قضات تلاش کرد؛ اما با وجود تورم برای همه، از جمله قضات مشکل ایجاد شد که باید در این زمینه تدبیر و برنامه ریزی کرد.

* کسانی باید به سمت قضاوت بروند که عاشق اجرای عدالت باشند
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نخبگان حقوقی به دلیل ضیق معیشتی، آمارگرایی، ساختار اداری فاسد و ... تمایلی به امر قضا ندارند، توصیه شما در این زمینه چیست؟ گفت: کسانی باید به سمت قضاوت بروند که عاشق اجرای عدالت باشند و مسأله حقوق و معیشت وظیفه دستگاه قضایی است که باید قاضی را رصد و مشکلاتش را حل کند.
همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در جریان اغتشاشات اخیر برای متهمان وکیل تسخیری تعیین شد، اذعان کرد: این گونه نبوده که متهمی بخواهد وکیل تعیینی بگیرد و قوه قضائیه بگوید شما حق گرفتن وکیل تعیینی ندارید، زیرا قانون در این موضوع صراحت دارد.

وی در ارتباط با رویکرد دیوان عالی کشور در خصوص احکام قضات در اغتشاشات اخیر تصریح کرد: بر تمام احکام نظارت کامل داریم و مواردی هم از احکام اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده است.

* عملکرد رسانه ما در مقابل رسانه های دشمن ضعیف است

وی در ارتباط با اهمیت اقناع اذهان عمومی در برخی پرونده های خاص خاطرنشان کرد: عملکرد رسانه ما در مقابل رسانه های دشمن ضعیف است و اطلاع رسانی‎ها بموقع و روشنگرانه نیست و یک دلیل آن فراوانی احکام صادره در دادگاه است.

* اقدامات دیوان عالی کشور در حوزه اجرای عدالت و رضایتمندی مردم

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه اجرای عدالت، رضایتمندی مردم چه اقداماتی در دیوان عالی کشور صورت گرفته است، یکی از این اقدامات برگزاری دیدارهای مردمی است که هر هفته برگزار می‌شود که پیرامون مشکلات مطرح پیگیری‌های لازم انجام می شود. همچنین اطلاع رسانی از پرونده ها و آرای وحدت رویه و هیأت عمومی مرتب در پایگاه اطلاع رسانی دیوان عالی کشور صورت می گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۲۵
مردم از عدالت اجتماعی استقبال میکنم.عملکرد مسوولین فاجعه باره
حالا سی سال هم باید بگذرد تا مشخص شود فارغ التحصیل های رشته معارف دانشگاه امام صادق نمی توانند کشور را اداره کنند
خوب اگر می دانید عده ای شایستگی تصدی پست های خود را ندارند، چرا نشسته اید و تماشا میکنید؟ چه کسی برای عزل آنها و جایگزین کردن با افراد موثر و قابل، باید اقدام کند؟
من ۴۵ ساله تو این مملکت زندگی میکنم و تو هیچ جنبه از زندگی عدالت رو حس نکردم
آموزش و پرورش
ورود به دانشگاه
ورود به عرصه کار
محل کار
الان هم تو جابه جایی طبقاتی که هر روز اتفاق میوفته
در مورد مسائل اعتراضی هم که......
جناب مرتضوی،
در روزهایی که دشمنان ایران و رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب خارج‌نشین اخبار خوب و امیدبخش را بایکوت می‌کنند و پمپاژ ناامیدی به ایرانیان را در دستور کار خود قرار داده‌اند اقدامات اجرایی دولت در گره‌گشایی از مشکلات کشور و گزارش‌های پی‌درپی از پیشرفت مصوبات دولت نباید از چشم‌ها دور بماند. در این شرایط باید نسبت به نشر و انعکاس اخبار امیدبخش در جامعه اهتمام ویژه داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
بخواب داداش!!خوابهای خوب ببینی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تو کجایی تو ایرانی!!!!!!!
چقدر حرفهای قشنگ و قابل تاملی زدند ایشان. مرحبا بدون تعصب حرف دل معترضین رو زدند. ایکاش راه حل برون رفت از این همه مشکلاتی که ناکارامدی و بی لیاقتی برخی مسئولین موجب آن شده است را هم میگفتند. درد مردم هم همین است که هیچ مسئولی کنار گذاشته نمیشود چون ن عملکرد در رضایت مندی مردم مهم نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تابناک چرا بخش از نظر را سانسور کردی؟ ترسیدی به کسی بر بخورد؟
جناب رئیس محترم دیوان عدالت
عدالت در این هست که وقتی شکوائیه ای مبنی بر اعتراض به رای سازمانی مثل تامین اجتماعی برای کارفرما صادر میشه قبل از اجرا به اعتراض رسیدگی بفرمائید.
ششماه هست منتظر وقت رسیدگی هستیم و با همین دست فرمان سال بعد باید کل نیورها رو تعدیل و شرکت رو بعد از 20 سال تعطیل کنیم.
چطور در برخی موارد 2 روزه رای صادر میشود
یکی ازمعضلات مملکت ما این هست که هزار تا رییس داره
شما میگویید ما با جان و گوشت و پوست حس میکنیم این کجا و ان کجا
لطفا به اختلاف نظرها در مورد اعدام های صورت گرفته تحت عنوان محاربه رسیدگی بفرمایید
دلایلی هست که برخی از احکام محاربه صحیح نبودند!
رئیس دیوان عالی کشور .برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در برخی پست‎ها را ندارند. خوب اگر شایستگی مدیریت ندارند بلافاصه عزل کنید برای چه مدیران بی لیاقت را نگه داشتید که به کشورلطمات جبران ناپذیری بزنند
ظاهرآ تنها دانشگاه ایران دانشگاه امام صادق علیه السلام است و بس
رئيس ديوان عالي كشور :
هيچ چيز بهتر از اجراي عدالت نظام را حفظ نمي كند !
كشور با چالش اقتصادي ، ضعف مديريتي مواجه است !
برخي مديران ما شايستگي مديريت در برخي پست ها را ندارند !
-----------------------------------
--- رئيس ديوان عالي كشور حرف هاي خيلي خوبي زده ، به نظرم اين حرف ها كمتر بين مسئولين زده ميشه ، درسته حبيب آقا ؟
-- درسته ، حرف ايشان ، حرف حسابه ، و حرف حساب هم جواب نداره ! البته اين صحبت ها منحصر به رئيس ديوان عالي كشور نيست ، حرف من حبيب ، پسر مرحوم مش ماشا الله ماست بند هم هست ! ... حرف آميرزا محمد ،كه سالها در پست ناظم دبستان خدمت كرد و نيز آقا لطفي كه سي سال دفتر دار مدرسه بود و نمرات دانش آموزان را در كارنامه ها با دقت وسواس گونه ثبت و ضيط مي كرد !، و نيز آقا نصر الله كه سالها كتابدار كتابخانه عمومي بود و چه قدر انواع كتب را در اختيار اهل كتاب و كتابخواني قرار داد و امثالهم كه به افتخار بازنشستگي نائل آمده و مفتخر به لقب « فرهيخته » شده اند ! و نيز همه كارمندان حقوق بگير ، و حتي كارمندان بانك كه شكر خدا و بحمد الله والمنه دست شان به دهانشان مي رسه و خيلي خوب هم به دهانشان مي رسه !
---------------------------------------------
--- آقا اسماعيل ببخشيد ، نمي خوام فضولي بكنم ، اين پسر آميرزا عبد الله را ديدم كه از يك خانه خيلي خوب بيرون آمد و سوار ماشين دنا شد و رفت ! ... اول فكر كردم اشتباه مي كنم ، بعد فهميدم خودشه ! ... ميگم كه اين بنده خدا تا مدتي پيش سال پيش كار و باري نداشت ... ميگم نكنه به گنج و منجي دست پيدا كرده باشه ،كه از اين رو به آن رو شده ؟ ... بله ؟
--- نه بابا ! گنج ، منج كجا بوده ...او جهار پنج ساله كه رفته تو بانك كارمند شده ... شكر خدا ... ما بخيل نيستيم ، خدا انشا الله همه جوانان بيكار را كارمند بانك كنه و به سر و سامون برسونه ! آمين !
-- عجب ! ... عجب ... پس اين طور ... گفتم كه ... ميگم خدا اجر پدر ما بده ، بيست و نه ساله كه كارمند وزارت تعليم و تربيت هست ، و در اين همه سال گچ خورده ، اما حالا در به در دنبال وام كه بتونه
پشت بام را ايزو گام كنه » !!!
----------------------------------------------
--- ببخشيد حبيب آقا ! حرف تو حرف اومد ... از سخنان رئيس ديوان عالي كشور مي فرمودي !
-- بله ! عرض مي كردم كه سخنان جناب رئيس ديوان عالي ، حرف خيلي ها هست ، همه اقشار مردم ،
حرف اكبر آقا سوپري ،حرف حساب اوسا رضا كفش دوز كنار خيابان ... حتي حرف مادر عيال ما كه هيچ سوادي ندارد و نيز حرف مش درويش شوهر عمه جيران كه كنار خيابان دست فروشي ميكنه و هميشه ميگه رزق و روزي ما از روز ازل ، « گنجشك روزي » ! بوده ، همه و همه ... البته غير از اقشار بسيار بسيار مرفه !! ... خلاصه بايد حرف ايشان را با آب طلا نوشت ! رييس ديوان عالي كشور خيلي خوب گفته ... اجرش با خدا !
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
چی نوشتی بابا زیادو بد نوشتی نمیشه خوند
مردم سرمایه این کشور نیستند، مردم مالک کشور هستند. وقتی یک نفر از سرمایه درست استفاده نمیکند متهم به عدم بهره وری میشود ، اما وقتی یک نفر اختیار استفاده از دارائی یک فرد را از مالک به زور میگیرد به او قاصب میگویند. این تفاوت نگاه است که مردم با آن مشکل دارند. حق داشتن هوای تمیز، حق زندگی بدون دغدغه ، حق دسترسی به منابع ملی و .... را از ما که مالکین آن هستیم ، در قالب قوانین ، گرفته ا ند.
چطوری میتونید واسه ۸۰میلیون تصمیم بگیرید.واسه یه نماینده روستا رای گیری میشه واسه سرنوشت مون نبایدرای گیری بشه؟
یکی از مصادیق بارز ظلم هم حقوق کم بازنشسته ها مخصوصا شوری هاست .. بهانه های چاپ پول و تورم برای حقوق ضعفا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اگر واقعا درک داشته باشید همین ماه حقوق بازنشسته ها مخصوصا کشوری مخصوصا کمتر بگیرها رو درست افزایش میدید ... اونی که حقوقش شده 12به بالا میتونه بگذرونه ولی اونی که زیر 10 میگیره چجوری بگذرونه؟!!!!!! موضوع تورم عجیبه که معادلات رو به هم زده
اگر صداقت دارید منتشر کنید تا به گوش ایشان و سایر مسولین برسد که رصد کنند رییس سازمان فضایی ایران در حال فروش ساختمانهای دولتی و تبعید اجباری کارمندان به نقاط دوردست و نابودی صنعت فضایی کشور هستند.
یکی از راههای برقراری عدالت اخراج و محاکمه و اشد مجازات برای مدیران نالایق است
خوب است ایشان در خصوص پرونده های که مدتها در دیوان عالی بلاتکلیف مانده است مانند پرونده شرکت فراب که دو و نیم سال است در دیوان تعیین تکلیف نشده است را جمع بنئی نمایند و تعداد زیادی از سهامداران سدید به عنوان ذینفع موضوع را هرچه زود تر از مشکل و ضرر در بیاورند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار