بازدید 4084

کسی از مجازات تقلب در امتحانات نهایی نمی‌ترسد

هفته گذشته کانال‌های تلگرامی که کلید سوالات چند درس امتحانات نهایی دی را منتشر کردند، حالا از انتشار رایگان پاسخ سوالات زیست، حسابان و فنون خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲ 02 January 2023

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه همشهری، انتشار سؤالات آزمون‌های مهم از جمله کنکور و امتحانات نهایی، چالش جدی سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر بوده است.

امسال هم که بر اساس مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، نمرات امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۲ تأثیر مستقیم دارد، باز هم داستان لورفتن سؤالات و دسترسی برخی دانش‌آموزان به سؤال و جواب‌ها در زمان برگزاری آزمون تکرار شد. امتحاناتی که از سوم دی‌ماه آغاز شده و بسیاری از داوطلبان کنکور که سابقه تحصیلی نداشته یا به‌ دنبال ترمیم نمرات خود هستند، در این امتحانات شرکت کردند.

دقیقاً یک ربع بعد از شروع نخستین روز امتحانات هم سؤالات درس ریاضی در فضای مجازی پخش شد و چند دقیقه بعد هم پاسخ سؤالات! دانش‌آموزانی هم که مجهز به ابزارهای جاسوسی بودند، به راحتی به این پاسخ‌ها دسترسی پیدا کردند.

حالا بررسی‌های همشهری از کانال‌های مجازی منتشرکننده سؤال و جواب‌های امتحانات نهایی نشان می‌دهد که آنها بعد از انتشار کلید دروس ریاضی ۳، گسسته، عربی و دینی در هفته گذشته از انتشار رایگان کلید سوالات زیست، حسابان و فنون در آزمون‌های این هفته خبر می‌دهند.

البته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همان زمان در پاسخ به انتقادات و گلایه‌های مطرح‌شده درباره لورفتن سؤالات امتحانات نهایی گفته بود: «انتشار سؤالات در زمان برگزاری آزمون به‌معنای لورفتن نیست و به هیچ عنوان امکان دسترسی به سؤالات قبل از برگزاری آزمون وجود ندارد.» ادعایی که یکی از کانال‌های منتشرکننده سؤالات امتحانات نهایی هم آن را تأیید می‌کند و در توضیحاتی به اعضای کانالش نوشته: «با توجه به سیستم امتحانات نهایی، امکان انتشار و لورفتن سؤالات قبل از جلسه وجود ندارد؛ چراکه در هر حوزه مدیر مربوطه با واردکردن رمز شخصی، وارد پلتفرم شخصی شده و سؤالاتی که از طرف آموزش و پرورش بارگذاری شده را در بازه زمانی بسیار کوتاه چاپ می‌کند و در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد.»‌ اما به تأکید آنها، دانش‌آموزان شرکت‌کننده در امتحانات نهایی می‌توانند مانند داوطلبان کنکور با تجهیز خودشان به موبایل و ابزارهای جاسوسی در زمان کوتاهی پس از شروع آزمون‌ها به سؤالات و پاسخ‌ها دسترسی داشته باشند.

حالا منتقدان مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در تأثیر قطعی معدل در کنکور به همشهری می‌گویند: «دسترسی آسان به پاسخ سؤالات حین برگزاری آزمون‌ها باعث شده که شرکت‌کنندگان به جای درس‌خواندن به‌ دنبال تقلب باشند. کانال‌های تلگرامی هم به آنها آموزش می‌دهند با چه ابزاری می‌توانند به‌راحتی به سؤالات و پاسخ‌ها دسترسی پیدا کنند!»

اما سوی دیگر ماجرا هشدار کارشناسان آموزشی نسبت به بروز تقلب‌های مشابه در امتحانات نهایی خرداد است که با جمعیت بسیار بیشتری از دانش‌آموزان برگزار خواهد شد و باز هم پای کانال‌های مجازی را به موضوع امتحانات باز می‌کند و بازار فروش ابزار جاسوسی‌شان را داغ‌تر از همیشه خواهد کرد؛ آن هم در حالی‌ که به‌ نظر نمی‌رسد مجازات تقلب در امتحانات نهایی هم تاکنون مانع جدی از بروز چنین مشکلی شده باشد. بنا به‌ گفته دبیر کل شورای‌ عالی آموزش و پرورش «تقلب دانش‌آموزان در امتحانات منجر به دریافت نمره صفر و گاهی اوقات، حذف دانش‌آموز از امتحانات بعدی است اما باید بررسی شود که این تقلب عمدی بوده است یا سهوی.» مجازاتی که باید دید با شرایطی که در امتحانات دی امسال به‌ وجود آمده، می‌تواند منجر به حذف تقلب از آزمون خرداد و برخورد جدی با متقلبان فعلی امتحانات دی امسال شود یا خیر؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی