بازدید 9868

یلدا که سهل است شاید ساز هم نشان دهند!

وقتی از اهل هنر آواز خواسته می‌شود کنسرت موسیقی برگزار کنند و صدای آقای علم‌الهدی هم در مشهد درنمی‌آید، یلدا یلدا کردن بر خلاف سنوات گذشته هم قابل فهم است...
کد خبر: ۱۱۵۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵ 21 December 2022

به گزارش «تابناک»، سروش بامداد در عصر ایران نوشت: گزارش‌گر دربی یا شهرآورد تهران (مسابقۀ پرسپولیس و استقلال بدون تماشاگر) چند بار پیشاپیش شب یلدا را تبریک گفت و آرزو کرد عمر مردم مثل شب یلدا دراز باشد.

از نشانه‌های تغییر فضای اجتماعی ایران از ۲۵ شهریور به این‌سو یکی نیزهمین است که پارسال از شب یلدا نمی‌گفتند و نگران تقارن آن با مناسبت سوگ مذهبی بودند -حال آن‌که ایرانیان نوروز عاشورایی را هم تجربه کرده‌اند- و امسال جواد خیابانی در جریان بازی و بعد از آن که می‌گفت فلانی به بهمانی پاس داد هی شب یلدا را هم تبریک می‌گفت با این آرزو که عمرمان دراز باشد و لابد آن قدر دراز که باز هم دربیِ بی‌تماشاگر را ببینیم بس که نگران حال‌مان هستند در هوای آلودۀ تهران.

آقای خیابانی احتمالا نمی‌داند که مناسبت شب یلدا دراز‌بودن آخرین شب پاییز نیست چون یک دقیقه اضافی این قدر حرف ندارد آن هم در حالی که فیفا هم به داوران دستور داده در محاسبۀ وقت اضافی دست‌و‌دل‌باز باشند و خست روا ندارند!

زیرا یلدا از میلاد می‌آید و مناسبت آن جشن تولد خورشید است. نیاکان ما که به کشاورزی اشتغال داشتند در این شب بیدار می‌نشستند تا خاطرشان آسوده شود که در نخستین روز زمستان هم خورشید طلوع می‌کند (‌متولد می‌شود) تا امیدوار باشند که برف و زمستان ماندگار نیست و به خاطر همین سه ماه بعد نوروز را جشن می‌گرفتند که فصل رفتن ننه سرما و پیروزی بهار است.

مهم نیست که این را آقای خیابانی نمی‌داند. من هم خیلی از اطلاعات فوتبالی او را ندارم. مهم این است که مدام شب یلدا را تبریک می‌گفت و این خاصه هنگام تقارن مناسبت شاد ملی با مناسبت سوگ دینی سابقه ندارد.

نه تنها یلدا که تا سال‌ها چهارشنبه‌سوری و سیزده‌به‌در را خرافی می‌دانستند و عید نوروز را هم تبریک نمی‌گفتند چون آن را عید نمی‌دانستند و تنها با عنوان "فرا رسیدن فصل بهار" تبریک می‌گفتند ولی حالا هی یلدا‌یلدا می‌کنند (‌آن هم در ایام فاطمیه) و شهردار اصول‌گرا هم تابلوهای شهر را پر کرده از تصاویر ایران‌زیبا تا باور کنیم نواصول‌گرایی ایرانی ملی‌گرا شده است.

وقتی از اهل هنر آواز می‌خواهند کنسرت موسیقی برگزار کنند و صدای آقای علم‌الهدی هم در مشهد درنمی‌آید و مسؤولین مربوطه برگزار نشدن یا پاسخ ندادن به این دعوت را به حساب فشارِ گروه‌های فشار مجازی می‌گذارند و صدای گروه‌های فشار واقعی درنمی‌آید که چرا از برند ما استفاده می‌کنید یلدا که جای خود دارد!

منتها نمی‌دانیم ابتکار شخصی خود جواد آقای خیابانی بوده که امشب یلدا یلدا می‌کرد و به پیش‌باز رفت یا از او خواسته بودند به جای ابراز شگفتی یا تأسف به خاطر دربیِ بی‌تماشاگر از یلدا بگوید؛ نه یک بار که چند بار.
  
با این اوصاف اگر فردا تابوی نمایش ساز هم در تلویزیون شکسته شد تعجب نکنید. چون نواصول‌گرایی ایرانی ناگهان به یلدا و موسیقی علاقه‌مند شده است. (البته اشتباه نشود شخص آقای خیابانی به فرهنگ و سنت‌های ایرانی علاقه‌مند است و تصویر چند سال قبل او با لباس کردی در شب یلدای یکی از مناطق زلزله‌زده را هم از یاد نبرده‌ایم. بحث بر سر موضوعی است که اشاره شد.)

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۴
افسوس از عمر ما دهه پنجاهی ها که به چه حال گذشت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
ما دهه پنجاهی‌ها واقعا نسل سوخته هستیم. البته دهه چهلی‌ها نابود شدند ولی خوب انتخاب خودشان بود. ولی ما دهه پنجاهی‌ها واقعا نسل سوخته هستیم.
دقیقا.حالا میخوان از این راه مردم را به خود جذب کنند
بر خلاف تصور خیلیها مردم ایران فهیم هستند و دلیل واقعی یلدا یلدا گفتن ها را می دانند ولی ظاهراً حضرات نمی دانند وقتی دل آدم خوش نباشد، یلدا که سهل است نوروز هم خوشی نخواهد داشت. بخصوص اینکه این دل ناخوشی ها با موجی از گرانیها هم همراه باشد.
قطعاً مردم یلدا را گرامی خواهند داشت ولی نه به رونق و شکوه گذشته ها و قطعاً خیلی از خانواده ها عزادار خواهند بود و خیلی های دیگر غمگین از عزای آنها
شاید شاید آزاد کردن بازداشتی های اخیر و زندانیهای سیاسی قبل از شب یلدا مرهمی هر چند کوچک بر زخم دل مردم باشد و حداقل جمعی را خوشحال کند.
مطلب بسیار زیبا و هوشمندانه ای بود.
تابناک جان، اینا چیه گفتی؟ کی تبریک عیدنوروز در فرهنگ اصول گرایی که شما میگی تقبیح شده؟ تلوزیون همیشه یه چالشی داره...ولی اینا چیه میگی..انگار تازه وارد ایران شده یا اینکه متولد دهه 70 ای!
کنسرت سیروان خسروی و سهراب پاکزاد در اهواز یادتون هست؟ من یادمه که با وانت امدند جلوی محل کنسرت و نوحه خوانی کردند. فیلمش موجود است.
مصداق تقیه است انشاالله اوضاع هر چه زودتر به حالت عادی برگردد
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
عادیش همینه داداش! تا الان غیر عادی بوده!
دقيقا درست گفتي!

آفرين به اين نويسنده!
به نظر بنده هم با تفارن این جشن با ایام فاطمیه و همچنین کشته شدگان ( که فرقی نمی کند از کدام طرف ) قربانی شده اند خیلی هم مناسب نیست اینقدر از یلدا یلدا بگویند . مردم خودشان این چیزها را می فهمند نمیدانم این صدا و سیما یک نفر ادم درست و حسابی در ان پیدا نمی شود که وقتی باید بخندد نگرید و وقتی باید بگرید نخندد !
زیاد مهم نیست....شما خودشو ناراحت نکن..به فکر دلار باش که حرکت ش به سمت ۵۰ شروع شده و در تابستان داغ امسال ما را خواهد سوزاند و پدر اقتصاد را در خواهد آورد...یک فکری به حال پول ملی بکنید...وگرنه نشان دادن یا ندادن الت موسیقی در صدا سیما دیگه بحث ی هست که تاریخش گذشته و نظر کسی رو هم جلب نمیکنه...حتی اگر الان یک خواننده لس انجلسی و بیاد کنسرت بزاره دیگه زیاد برای افکار عمومی که غرق در مشکلات هست جذابیتی نخواهد داشت...کنسرت خواننده داخلی که جای خود دارد که البته همین خوانندگان مجاز تا سال گذشته دچار مشکل بودن و تعدادی کنسرت هم توسط همین افرادی که به زور میگن کنسرت بزارید پارسال ِلغو شد.
جواد جان یلدای شما هم مبارک
لطفا دست از مچ گیری های بی حاصل بردارید این راه به بی راهه است .
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
واقعا تحلیل خوبی بود... دیروز من هم به این موضوع توجه کردم... البته این کارا فقط خوراک این ایامه و بعد از ساکت شدن مردم دوباره روز از نو روزی از نو
کاش اقای خیابانی میگفت " با نهایت تاثر، یلدا رو تبریک میگم. اونوقت شاید مساله شماهم حل میشد.
دقیقا
مردم خیلی باهوش و هوشیارند. کسانی تصور می کردند اگر حجاب شل گرفته شود یکباره خانمها کشف حجاب می کنند و می روند دنبال عشق و حال و ... اما حالا با نهایت تعجب می بینند که آن گونه نشد. این فقط یک نمونه و مثال از هوشیاری مردم است.
بی خود حاشیه سازی نکنید وایام فاطمیه رو بهانه نکنید طبق روایت ما در مورد فاطمیه دو روایت داریم نگفتن ۲۰ روز عزاداری کنید ما برای کدام معصوم ۲۰ روز عزاداری می کنیم فاطمیه اول و فاطمیه دوم دست از افراد وتفریط بردارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
تا الان که ایام فاطمیه کلا عزاداری می کنندو عروسی ممنوع است
عنقریب گروه فشار میاد در خونه ها و میگه چرا برای چهارشنبه سوری اتیش روشن نکردین!!!
شما هم که هر روز یه حرفی دارین برا گفتن ، ماشاالله. به جای اینکه تو این وضعیت گروهی و پس لرزه های اغتشاشات یکم حال همو درک کنیم و حال همو خوب کنیم، هی آه و ناله، دیگه از انتقادات بیجا هم خسته شدیم ، بسه دیگه
تا دولت دست اصلاح طلبا باشه همه چی خوب و گل و بلبل هست یلدا خوبه نوروز خوبه کیروش خوبه آسمون آبیه برا مساوی می ریزیم تو خیابون آجیل خوبه پرتقال بوی پرتقال میده مورچه ها خوب دونه ها رو می برن کلاغا خوب غار غار می کنن ... همین که گند میزنن و میرن کنار مثل پیرزنا شروع می کنن به غرغر و اخیرا هم اغتشاش مرد باشید نقاب قومی و جناحی و رنگی خودتونو بردارید بعد حرف بزنید شما که تا دیروز در برابر 10 برابر شدن قیمت ارز در زمان دولت قبل لام تا گام حرف نزدی رو میگم
وقتی کار بیخ پیدا کند ارزش ها هم کش میاد ارزشی ها هم خونسرد میشوند ظاهرا

حتی پدر سخت گیر هم بچه مریض را دعوا نمیکند هر چقدر هم بی ادبی کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی