بازدید 10373

معرفی پلتفرم های تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ

کد خبر: ۱۱۵۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ 19 December 2022

کرادفاندینگCrowdfunding  یا تامین مالی جمعی، مجموعه فرایندهایی است که طی آن تعداد زیادی از افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های مختلف یا کسب و کارهای متنوع به رشد و گسترش آنها کمک کرده و در ازای آن از سود اقتصادی و منفعت مالی برخوردار شوند. 

معرفی پلتفرم های تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ

مثلا اگر کسب و کار کوچکی را در حوزه پرورش و فروش ماهی خاویار در ایران ایجاد کرده باشیم و حالا به دنبال فروش محصول در بازار یکی از کشورهای همسایه باشیم، می‌توانیم با روش تامین مالی جمعی مبلغ مورد نظرمان را به دست بیاوریم.

در اینجا افراد عادی حتی با مقادیر اندکی از پول بر روی طرح ما سرمایه گذاری می‌کنند.

به عبارت دیگر اگر برای راه‌اندازی این استارتآپ به 1 میلیارد تومان نیاز داشته باشیم و بخواهیم از روش تامین مالی جمعی استفاده کنیم، فقط کافی است 2000 نفر بر روی طرح ما سرمایه گذاری کنند. 

اگر هر کدام 500 هزار تومان روی این طرح سرمایه گذاری کنند، ما سرمایه مورد درخواست‌مان که همان ,1000,000,000 تومان باشد را جمع‌آوری می‌کنیم و می‌توانیم وارد فاز اجرایی شویم. 

از مزایای سرمایه گذاری کرادفاندینگ برای سرمایه گذاران می‌توانیم به دستیابی به سود بیشتر، ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری (پورتفو)، وابستگی کمتر به قوانین اداری دست و پاگیر، سرمایه گذاری با مبالغ اندک، قابلیت ریسک گریزی و البته کمک به رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اشاره کنیم. 

تامین مالی جمعی برای کارآفرینان

مزایایی مثل دسترسی به منابع مالی بدون نیاز به وثیقه، معرفی و تبلیغ پروژه، امکان دریافت بازخورد از سرمایه‌گذاران، افزایش سرعت در توسعه کسب و کار، امکان برندسازی و ایجاد پایگاه اولیه از مشتریان وفادار و شانس بیشتر در دریافت منابع مالی نیز با کرادفاندینگ در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد.

پلتفرم‌های تامین مالی جمعی به عنوان پل ارتباطی میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیران از چند سال پیش در ایران هم مثل سایر کشورهای جهان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. 

در ادامه پلتفرم های سرشناس تامین مالی را معرفی می‌کنیم و با شرایط سرمایه گذاری و دریافت سود در آنها بیشتر آشنا می‌شویم. 

معرفی پلتفرم های تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ

دونگی

پلتفرم «دونگی» یکی از سایت‌های ارائه خدمات تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران و کارآفرینانی است که می‌خواهند با این شیوه ضمن سرمایه گذاری سودآور به توسعه کسب و کارها و استارتاپ ها کمک کنند. 

در این پلتفرم به طور میانگین بین 1 تا 3 میلیارد تومان از طریق کرادفاندینگ در اختیار کسب و کارهای متقاضی قرار می‌گیرد.

در دونگی پیشنهاد طرح‌های توسعه کسب و کار با توجه به ملاک‌ها و دستورالعمل‌ها بررسی می‌شوند و سپس برای آنها فراخوان تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ منتشر می‌شود.

سرمایه گذاران هم با مطالعه فراخوان و جزییات طرح و محاسبه سود و ریسک مورد نظرشان بر روی طرح مورد نظر سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

پلتفرم دونگی از یک سو امکان رشد ایده‌های استارتاپی و تبدیل آنها به شرکت‌های کوچک را فراهم می‌کند و از سوی دیگر شیوه نوینی از سرمایه‌گذاری و کسب سود را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. 

ویژگی‌های دونگی

  • سهولت در جذب سرمایه نسبت به وام بانکی

در پلتفرم دونگی از نامه‌نگاری‌های اداری غیرضروری تا حد ممکن جلوگیری شده و ما می‌توانیم بدون نیاز به مراجعه به بانک برای دریافت وام بانکی از تامین مالی در این پلتفرم بهره‌مند شویم. 

  • عدم نیاز به ارائه وثیقه‌های ملکی و بانکی بر اساس مبلغ مورد درخواست

اگر مبلغ مورد نظر ما برای راه‌اندازی یک کسب و کار تا سقف 5 میلیارد تومان باشد، نیازی به ارائه تضمین و وثیقه برای تامین مالی جمعی نداریم. 

  • پس‌انداز خودکار

در این سرویس جدید از دونگی، این امکان به ما داده شده تا به صورت خودکار، مبالغی را از حساب بانکی به کیف پول دونگی انتقال دهیم. همچنین امکان تعریف طرح‌های مختلف پس‌انداز هم فراهم شده است.

  • سرمایه‌گذاری خودکار

در حالت سرمایه گذاری خودکار، فرصت‌های سرمایه گذاری بر روی طرح های تامین مالی را از دست نمی‌دهیم زیرا از طریق پلتفرم دونگی و با ایجاد الگوهای مختلف سرمایه گذاری در زمان فراخوان طرح ها، سیستم بصورت خودکار اقدام به سرمایه گذاری می کند.

  • نظارت  و پایش 

طرح‌ها توسط داوران و کارشناسان دونگی مورد ارزیابی جامعی قرار گرفته و نتیجه ارزیابی‌ها در اختیار ما قرار داده می‌شود تا ما تجربه لذت بخشی از کرادفاندینگ داشته باشیم. دونگی دارای مجوز فعالیت از سازمان فرابورس است و اصول شرعی سرمایه گذاری نیز در آن رعایت شده است. 

معرفی پلتفرم های تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ

آی‌بی کراد

شرکت تامین سرمایه تمدن با هدف ارائه سرویس های تامین مالی جمعی، سایتی تحت عنوان «آی بی کراد» را راه‌اندازی کرده است. 

آی بی کراد شرایط سرمایه گذاری را برای سازمان‌ها و اشخاص مختلف فراهم کرده و در کنار آن سرویس‌های کرادفاندینگ را در اختیار استارتآپ های دانش بنیان و کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار داده است. 

ویژگی‌های آی‌بی کراد

  • بررسی و نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری
  • امکان تغییر میزان سرمایه گذاری

استارتامین

شرکت تحلیل‌گران کسب و کار بهاسنج، سامانه «استارتامین» را در حوزه کرادفاندینگ ایجاد کرده است. 

استارتامین از روش‌های نوین و داده‌های کارآمد برای ارزیابی طر‌ح‌های ایجاد کسب و کارها استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا فرایند جذب سرمایه برای این کسب و کارها را آسان‌تر نماید. 

علاوه بر این شرایطی را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا آنها بتوانند با سرمایه گذاری در این طرح‌ها، در مزایای اجتماعی و اقتصادی کسب و کارهای شکل گرفته مشارکت کنند. 

ویژگی‌های استارتامین

  • ثبت سریع و آسان درخواست‌های تامین مالی جمعی
  • بررسی و هماهنگی با دستورالعمل‌های قانونی
  • امکان سرمایه‌گذاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی

حلال ‌فاند

«حلال فاند» یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی است که در حوزه سرمایه گذاری کرادفاندینگ فعالیت می‌کند. 

در حلال فاند اصول شرعی و قانونی سرمایه گذاری رعایت شده و بستر مناسبی برای ایجاد و توسعه کسب و کارهای تولیدی و صادراتی شکل گرفته است. 

با این حال کارشناسان حلال فاند به سرمایه گذاران توصیه می‌کنند تا همیشه با در نظر گرفتن ریسک‌های مالی و با توجه به شرایط سبد سرمایه گذاری وارد این عرصه شوند. 

ویژگی‌های حلال فاند

  • مطابقت با اصول شرعی
  • تضمین بازپرداخت سود و اصل سرمایه

زرین کراود

تاکنون با پلتفرم‌های مختلفی در حوزه تامین مالی جمعی آشنا شدیم. یکی دیگر از این پلتفرم‌های ایرانی «زرین کراود» است. 

این شرکتِ زیر مجموعه زرین پال خدمات را به دو گروه عمده از بازیگران اصلی اکوسیستم کرادفاندینگ ارائه می‌دهد که عبارتند از افرادی که می‌خواهند برای کسب و کار خود سرمایه جذب کنند و گروه‌هایی که تمایل دارند دارایی‌شان را سرمایه گذاری کنند. 

سرمایه گذاران می‌توانند در زرین کراود بر روی طرح‌های استارتآپی متنوع سرمایه گذاری کنند. 

ویژگی‌های زرین کراود

  • سرمایه گذاری با ریسک معقول
  • حمایت از طرح‌های بومی
  • تنوع در سبد سرمایه گذاری
  • مطابقت با قوانین تامین مالی جمعی

ققنوس

شرکت ققنوس با ترکیب مفاهیم فناوری بلاک‌چین و تامین مالی جمعی، خدمات کرادفاندینگ را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. 

در این پلتفرم شرایط جذب سرمایه برای سرمایه‌پذیران و کارآفرینان حفظ شده تا بتوانند در زمان کوتاه کسب و کار خود را توسعه دهند، اما با مطالعه سازِکارهای بازارهای مالی، ریسک‌های سرمایه گذاری هم مدیریت شده است. 

ویژگی‌های ققنوس

  • امکان تامین سرمایه مورد نیاز از منابع مختلف
  • بازخرید گواهی مشارکت

کارن کراد

«کارن کراد» به عنوان یک پلتفرم تامین مالی جمعی کارآفرینان با انگیزه را به سرمایه گذاران مجرب متصل می‌کند. این سامانه تامین مالی که از سازمان فرابورس نیز مجوز دارد، طرح‌های متنوعی را برای سرمایه گذاری به سرمایه گذاران معرفی کرده است. 

سرمایه گذاران این موسسه می‌توانند بر روی ساخت فیلم‌های سینمایی هم سرمایه گذاری کنند. علاوه بر این مشتریان این پلتفرم از مشاوره‌های تخصصی هم بهره‌مند می‌شوند. 

ویژگی‌های کارن کراد

  • امنیت و نظارت قانونی
  • برگزاری کارگا‌ه‌های آموزشی
  • تنوع در سبد سرمایه گذاری

هم آفرین 

آخرین پلتفرمی که در این لیست معرفی می‌کنیم؛ «هم آفرین» است. این پلتفرم بخشی از شرکت سرمایه گذاری فاینتک است و خدمات تامین مالی جمعی را به سرمایه گذاران و سرمایه پذیران ارائه می‌دهد.

سرمایه گذاران در این پلتفرم پس از مطالعه جزییات طرح‌های معرفی شده، در صورت تمایل وارد مرحله سرمایه گذاری می‌شوند. 

در این شرکت هم کارآفرینان به شبکه گسترده‌ای از سرمایه گذاران دسترسی دارند که هم برای تامین مالی و هم ساخت یک شبکه فعال از مشتریان موثر است. 

ویژگی‌های هم آفرین

  • مطابقت با اصول شرعی و قانونی
  • تنوع در انتخاب طرح
  • بازپرداخت مبالغ در تامین مالی جمعی

مقایسه پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در ایران

بر اساس بررسی انجام شده در بالا، ما می‌توانیم یک پلتفرم مناسب را با توجه به نیازها انتخاب کنیم. البته این نیازها بر اساس هدفی که داریم متفاوت هستند و ما همچنان سایت دونگی را برای سرمایه گذاری و سرمایه پذیری پیشنهاد می کنیم. 

برای مثال اگر سرمایه گذار باشیم، ممکن است اهداف ما سرعت در سرمایه گذاری و دریافت سود، تضمین خطرهای ناشی از سرمایه گذاری و داشتن حق انتخاب در سرمایه گذاری باشند.

از سوی دیگر برای یک کارآفرین هم احتمالا مواردی مثل جمع آوری سریع‌تر سرمایه مورد نظر، شرایط آسان‌تر نسبت به روش‌های تامین مالی سنتی و امکان دریافت بازخورد از سرمایه گذاران مهم‌تر باشد.

شما می‌توانید با مطالعه ویژگی‌ها و خدمات پلتفرم‌های کرادفاندینگ که در این مطلب به آنها اشاره شده و کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت آنها، بهترین شرایط سرمایه گذاری و سرمایه پذیری را تجربه کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها