بازدید 4146

محدودیت های افراد مشمول به سربازی در سفرهای خارجی

تمام پسرانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، باید وضعیت خدمت نظام وظیفه خود را مشخص کرده و برای دریافت برگه اعزام به خدمت یا معافیت‌های موقت و دائم اقدام کنند، در غیر این صورت مشمول غایب محسوب خواهند شد و امکان خروج از کشور و خرید بلیط هواپیما خارجی به‌هیچ‌وجه برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ 19 December 2022

محدودیت های افراد مشمول به سربازی در سفرهای خارجی

کارت پایان خدمت سربازی گرچه مثل سابق برای دریافت گواهینامه راهنمایی رانندگی و نقل و انتقال سند الزامی نیست، کماکان دریافت برخی حقوق و مزایای شهروندی نظیر استخدام در ادارات دولتی، دریافت وام و امکان ادامه تحصیل و خروج از کشور را از مشمولان غایب سلب کرده است. اما آیا راهی برای خرید بلیط هواپیما خارجی و تجربه سفری فرامرزی بدون داشتن کارت پایان خدمت وجود دارد؟ در این مقاله به این پرسش و دیگر سوالات مرتبط به این موضوع پاسخی کامل داده خواهد شد تا دیگر هیچ نقطه ابهامی برای شما عزیزان باقی نماند.    

مشمول چه کسی است؟

همانند کشورهایی نظیر کره شمالی، ونزوئلا و سوریه، خدمت سربازی در ایران نیز اجباری است و تمام آقایانی را که در محدوده سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند، شامل می‌شود. بنابراین افراد در فردای جشن تولد ۱۸ سالگی خود باید وضعیت نظام وظیفه خود را نیز مشخص کرده و برای دریافت معافیت موقت، دائم و یا فرم اعزام به خدمت اقدام کنند. منظور از معافیت موقت، همان معافیت تحصیلی است که امکان شرکت در کنکور و حضور در دانشگاه را برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند، فراهم می‌کند. ناگفته نماند که برای این نوع معافیت نیز مدت زمان محدودی در نظر گرفته شده است و چنانچه افراد طی زمانی مشخص قادر به کسب مدرک مورد نظر (به عنوان مثال ۶ سال برای کارشناسی ارشد پیوسته و ۳ سال برای کارشناسی ارشد ناپیوسته) نباشند، معافیت تحصیلی آن‌ها لغو شده و در صورت عدم مراجعه به سازمان نظام وظیفه برای انجام خدمت سربازی، مشمول غایب محسوب خواهند شد.

معافیت پزشکی، معافیت کفالت، معافیت نخبگان، عفو رهبری و خرید خدمت نیز جزء معافیت‌های دائم سربازی محسوب می‌شوند و افراد واجد شرایط با دریافت این نوع معافیت‌ها می‌توانند برای همیشه از خدمت سربازی معاف گردند.

شرایط خروج از کشور برای مشمولان نظام وظیفه

همان‌طور که گفته شد، تمام پسرانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، باید وضعیت خدمت نظام وظیفه خود را مشخص کرده و برای دریافت برگه اعزام به خدمت یا معافیت‌های موقت و دائم اقدام کنند، در غیر این صورت مشمول غایب محسوب خواهند شد و امکان خروج از کشور و خرید بلیط هواپیما خارجی به‌هیچ‌وجه برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت. بنابراین مشمولان غایب حتی اگر بیمار نیز باشند، قادر به ترک کشور برای مداوا نخواهند بود، اما برای خروج اضطراری از کشور می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام وظیفه برای دریافت معافیت موقت پزشکی اقدام کنند. بنابراین شرط اصلی خروج مشمولان از کشور این است که فاقد غیبت برای اعزام به خدمت باشند و امکان ترک کشور برای مشمولان غایب وجود ندارد.

داشتن گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و تمامی دانش‌آموزانی که ۱۸ سال تمام دارند، الزامی است. دریافت این گواهی کار دشواری نیست و در صورت درخواست متقاضی در مدت زمانی کوتاه توسط مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه صادر می‌گردند. شما به جای درخواست گواهی اشتغال به تحصیل می‌توانید برای اخذ کارت معافیت تحصیلی به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. و مورد آخر اینکه چنانچه از قبل برای انجام خدمت یا معافیت از سربازی اقدام کردید، برگه‌ی اعزام به خدمت یا برگه‌ی ثبت معافیت پزشکی و کفالت شما باید فاقد مهر غیبت باشد. 

ارائه وثیقه برای سفرهای خارجی مشمولان

مشمولان نظام وظیفه قبل از هر سفر خارجی باید وجه ضمانتی را برای تضمین بازگشت خود به کشور در اختیار سازمان نظام وظیفه قرار دهند تا امکان خروج از کشور برای آن‌ها مهیا گردد. میزان این وثیقه بسته به نوع سفر و موقعیت مشمولان متفاوت خواهد بود. اگر مشمولان قصد سفری تفریحی و سیاحتی را داشته باشند، باید مبلغ ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان را نزد سازمان نظام وظیفه به وثیقه بگذارند. این مبلغ برای سفرهای زیارتی ۳ میلیون تومان، سفرهای علمی ۸ میلیون تومان، سفرهای ورزشی ۱۵ میلیون تومان و مطالعاتی ۸ میلیون تومان تعیین شده است.

نکاتی مهم درباره خروج مشمولان سربازی از کشور

مشمولانی که قصد دارند با اهداف مختلفی از قبیل: پژوهش، سیاحت، زیارت و درمان کشور را ترک کنند، باید به این نکات توجه داشته باشند:

۱) مشمول حتماً باید در زمان مقرری که توسط سازمان نظام وظیفه تعیین شده است، به کشور بازگردد. در صورت هرگونه تأخیر در بازگشت به کشور، مشمول موقتاً ممنوع‌الخروج خواهد شد و از خارج شدن او از کشور بین ۶ ماه تا یک سال ممانعت به عمل خواهد آمد.

۲) درصورتی‌که مشمول به کشور بازنگردد، تمامی مبلغ وثیقه او توسط دولت ضبط خواهد شد.

۳) مدت زمان سفرهای سیاحتی برای مشمولان ۲۰ روز و برای سفرهای زیارتی روحانیون ۶۰ روز در نظر گرفته شده است. این مدت زمان برای سفرهای مطالعاتی که توسط متقاضیان مقاطع ارشد و دکتری درخواست می‌گردد، به ترتیب شش ماه و یک سال است.

محدودیت های افراد مشمول به سربازی در سفرهای خارجی

سفرهای خارجی برای مشمولان نیازمند اخذ مجوز است و فرد مشمول درصورتی‌که غیبت نداشته و مشغول تحصیل باشد، باید درخواستی مبنی بر خروج از کشور به دانشگاه خود ارائه دهد و پس از کسب تائیدیه دانشگاه و دریافت مجوزهای لازم، برای اقدامات بعدی به سازمان نظام وظیفه مراجعه کند. البته درخواست جواز خروج از کشور از طریق غیرحضوری و به روش الکترونیکی نیز امکان‌پذیر است. برای انجام این کار کافی است به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه و کد سخا (وضعیت نظام وظیفه) خود را دریافت کنید، سپس به آدرس اینترنتی سازمان نظام وظیفه بروید و درخواست خود را در بخش اخذ مجوز سفر خارجی مطرح کنید. در صورت تائید هویت و وضعیت نظام وظیفه شما، زمان سفر خود را تعیین خواهید کرد و پس از واریز مبلغ موردنظر ضمانت به شماره حساب ارائه‌شده در بانک قرض‌الحسنه قوامین، برای خرید بلیط هواپیما خارجی اقدام خواهید کرد.

خرید بلیط هواپیما ارزان خارجی از سفرمارکت

چه سفری تفریحی در پیش داشته باشید، چه زیارتی و چه درمانی، خرید بلیط هواپیما خارجی بخش بزرگی از هزینه‌های سفر شما را به خود اختصاص خواهد داد و یافتن بلیط هواپیما خارجی ارزان‌قیمت به مثابه‌ی پس‌اندازی است که شما را در پرداخت دیگر هزینه‌های سفر نظیر هزینه‌های اقامت، خورد و خوراک و تفریحات یاری خواهد رساند. اما با وجود صدها آژانس مسافرتی و سایت مختلف، چگونه در آشفته‌بازار اینترنت می‌شود بلیط هواپیما خارجی را خریداری کرد؟ اصلاً چطور باید از قیمت معیار بلیط هواپیما به مقصدی مشخص آگاهی یافت؟ پاسخ این سوالات در بازار آنلاین گردشگری کشور یا همان سفرمارکت است.

در سفرمارکت بیش از ۱۹۰۰ آژانس مسافرتی فعالیت می‌کنند و خدماتی مختلف را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهند. این سایت به عنوان موتور جستجویی اختصاصی برای صنعت گردشگری، تمام خدمات ۳۶۰ درجه گردشگری از جمله خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار، رزرو هتل و تور گردشگری را به مسافران عرضه می‌کند.

ایجاد فضایی شفاف برای مقایسه نرخ‌های مختلف آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی موجب شده است که همواره نبض بازار در دستان مسافران باشد و با چند کلیک ساده، امکان مشاهده و مقایسه محدوده‌ی وسیعی از قیمت‌ها برای آن‌ها فراهم گردد.

سفرمارکت با ارائه راهکارهای گوناگونی نظیر عرضه بلیط هواپیما چارتر و لحظه‌ آخری و بلیط‌های تخفیف‌داری که در پیشنهادهای ویژه به فروش می‌رسند، نقش موثری در کاهش هزینه بلیط هواپیما خارجی برای مسافران ایفا کرده و امکان خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت را در هر زمان از سال برای هم‌وطنان ما در هر جای کشور فراهم آورده است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی