بازدید 12175

سهم الارث پسر و دختر در سال ۱۴۰۱

تساوی سهم ارث بین پسر و دختر همواره یکی از چالش‌های تقسیم ارث بوده است. برخی بر این باورند که در سال ۱۴۰۱ سهم ارث پسران و دختران برابر شده است، که البته این سخن درست نیست. به عبارت دیگر قانون ۱۴۰۱ تقسیم ارث بین دختر و پسر، همان قانون مدنی است که به موجب آن ارث پسر دو برابر دختر است. این قانون را از زبان وکیل انحصار وراثت بخوانید.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰ 17 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از حقوق نیوز، وقتی شخصی می‌میرد، باید اموال و ارث او به وراث آن شخص تحویل داده شود و طبق قوانین و مقررات ارث بین آن‌ها تقسیم شود. لازم به ذکر است که مقررات مربوط به سهم الارث ورثه متوفی در قانون مدنی تدوین شده است و این قواعد نیز برگرفته از شرع مقدس اسلام است. اگر متوفی یک یا چند فرزند داشته باشد، بعد از فوت آن‌ها آثار حقوقی مختلفی از جمله مسائل ارثی را به دنبال خواهد داشت.

پسران باید اموال متوفی را عادلانه تقسیم کنند و در صورت اختلاف بین دختر و پسر، بایستی یک وکیل انحصار وراثت سهم الارثی که در شرع و قانون مشخص شده را به عدالت بین آن‌ها تقسیم کند.

آیا سهم الارث برای پسران و دختران در سال ۱۴۰۱ برابر شده است؟

در قسمت قبل قانون تساوی ارث دختر و پسر توضیح داده شد و همانطور که گفتیم قبل از سال ۱۴۰۱ قانون تساوی ارث دختر و پسر وضع نشده بود؛ بنابراین به این سوال که آیا در سال ۱۴۰۱ سهم الارث دختر و پسر برابر بوده است یا خیر باید پاسخ منفی داد؛ بنابراین رأی قانونی در مورد مساوی یا غیر مساوی ارث دختر و پسر از سال ۱۴۰۱ همانند رأی ماده ۹۰۷ قانون مدنی است که به موجب آن متوفی دارای هر دو دختر و پسر می‌باشد. فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر ارث دارند.

اما همانطور که گفته شد این امر مانع از آن نیست که پدر و مادر به نفع پسر و دختر برای سهم الارث مساوی وصیت کنند یا در زمان حیات مال را به مساوات بین آن‌ها تقسیم کنند.

قانون سهم الارث چیست؟

وقتی شخصی فوت می‌کند باید طبق قانون دارایی او به ورثه او داده شود. در قانون مدنی کلیه قوانین و مقررات مربوط به تقسیم ترکه وراث متوفی تعیین می‌شود. یکی از سوالاتی که مطرح شد این بود که آیا سهم دختر و پسر از والدین متوفی برابر است؟ طبقات و مراتب ارث در قانون مدنی مشخص شده است. مهم‌ترین طبقات ارث، فرزندان و والدین متوفی هستند.

تقسیم ارث بین فرزندان

در ماده ۹۰۷ قانون مدنی شرایط تقسیم ارث بین اولاد تعریف شده است. بر اساس این ماده اگر متوفی پسر یا دختر داشته باشد، تمام اموال متوفی به آن‌ها تسلیم می‌شود. اما اگر متوفی چند فرزند پسر یا دختر داشته باشد، شرایط تقسیم ارث متفاوت است. اگر همه ورثه پسر یا دختر باشند، می‌توان ترکه را بین آن‌ها به طور مساوی تقسیم کرد. اگر تعداد پسر و دختر متفاوت باشد، سهم پسر دو برابر دختر است؛ بنابراین تقسیم ارث پسر و دختر در سال جدید مشابه سهم الارث ماده ۹۰۷ قانون مدنی است.

تعیین سهم الارث دختر

طبق قانون، هیچ کس نمی‌تواند فرزند یا فرزندان خود را سلب ارث کند. اما به عنوان مثال در زمان حیات خود می‌تواند طبق وصیت تملیکی اموال را به دخترش واگذار کند.

انتقال در وصیت نامه تملیکی تا ثلث دارایی متوفی را شامل می‌شود. این امر باعث می‌شود دختر بیش از سهم الارث خود ارث ببرد.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

وضعیت ارث پسران و دختران می‌تواند به موقعیت‌های مختلفی منجر شود. ما می‌توانیم پسران و دختران را به سه گروه تقسیم کنیم.

خواهر و برادر‌های یکسان از طرف پدر و مادر (برادر و برادران تنی)، خواهر و برادر‌های یکسان از طرف مادرشان (خواهران و برادران امی) و خواهر و برادر‌های همسان از طرف پدرشان (خواهران و برادران ابی).

این برادران و خواهران طبق قانون به نوعی ارث می‌برند.

با وجود حضور برادران و خواهران تنی، برادران و خواهران ابی هیچ ارثی نمی‌بردند. اما برادران و خواهران امی در هر صورت از متوفی ارث خواهند برد.

نکته جالب در مورد برادر و خواهر امی اینجاست که اگر برادر و خواهر تنی وجود نداشته باشد، بر خلاف قانون، سهم دختران نیمی از پسران نیست و ارث به طور مساوی بین خواهر و برادر امی تقسیم می‌شود.

اگر متوفی دارای همسر دائمی باشد یک هشتم اموال متوفی متعلق به اوست. اگر متوفی پدر و مادر داشته باشد، سهم پدر و مادر یک ششم ارث میت است. اگر متوفی پدر و مادر و یک دختر داشته باشد، سهم دختر نصف مال و سهم پدر و مادر یک ششم مال است.

قانون تساوی ارث پسر و دختر

شاید این جمله را شنیده باشید که دختران و پسران دارای میراث یکسانی هستند.

اگر تعداد پسران کمتر از نصف تعداد دختران باشد، مثلاً دو پسر و پنج دختر، ارث از یک سوم بیشتر می‌شود و می‌توان سهم الارث را به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم کرد.

اگر ورثه بیش از ثلث دریافت کند، سهم پسر و دختر باید مانند مورد اول برابر باشد؛ بنابراین در صورت عدم مقبولیت، وصیت فقط تا ثلث معتبر است.

نتیجه‌ای که باید حاصل شود این است که نسبت دختران تا حد امکان به نسبت پسران نزدیک شود.

ارث دختر و پسر پس از مادر

این سوال مدت زیادی است که یکی از سوالات متداول بوده است و بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که بر اساس قانون جدید چه اتفاقی برای اموال مادر متوفی آن‌ها خواهد افتاد.

جالب است بدانید که در ارث والدین تفاوتی وجود ندارد. در هر صورت سهم پسران دو برابر دختران است.

بهترین و مطمئن‌ترین راه تقسیم سهم الارث

در این مقاله در مورد تقسیم ارث پسر و دخترو ارث فرزندان اطلاعاتی را ارائه کرده ایم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از طریق گروه وکلای پارسای بدست بیاورید.

با توجه به اهمیت قانون ارث و نحوه تقسیم سهم الارث دختر و پسر از ترکه متوفی، قبل از هر اقدامی برای تقسیم ارث، از مشاوره با وکیل با تجربه استفاده نمایید. سوالات و مسائل حقوقی خود را در مورد حقوق سهم الارث و مسائل پیرامون آن را با گروه وکلای پارسای در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم