بازدید 20576
تابناک اقتصادی بررسی کرد

ایده جدید دولت برای تحقق وعده چهار میلیون مسکن / افزایش سرعت ساخت با «مسکن تدریجی» محقق می‌شود؟

مسکن تدریجی در قالب خانه‌های ویلایی با فراهم ساختن ایجاد سکونت‌گاهی امن و ایمن در کوتاه مدت، مانعی در برابر فشار‌های تورمی و تکانه‌های اقتصادی در بازار مسکن خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۵۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 15 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسکن یکی از مسائل و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود که سطح رفاه و کیفیت زندگی بسیاری از خانوارها را به ویژه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور طی دهه‌های اخیر تحت تأثیر قرار داده است.

شاخص «فقر مسکن» که بیانگر «سهم بالای هزینه تامین مسکن در کل هزینه خانوار» است، نشان می‌دهد ۳۶ درصد خانوارها در ایران دچار «فقر مسکن» هستند. در شهرها این جمعیت، ۴۵ درصد و در تهران ۷۹ درصد است.

آمارها نشان می‌دهد که سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری، به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد. همچنین گزارش‌های بازار مسکن در کلانشهر تهران، گویای این است که ۴۳ درصد مردم اجاره‌نشین هستند و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ قیمت مسکن در این کلانشهر، رشد یک هزار و ۶۲۵ درصدی قیمت برای هر متر مربع به دنبال داشته است.

بنابراین، در دو دهه گذشته راهکارهای متفاوت و عملیاتی در راستای حل مسأله مسکن و پاسخگویی به یکی از مهمترین نیازهای اولیه خانوارها ارائه شده که هر یک در کنار محاسنی که داشته‌اند، مشکلات و معضلاتی نیز از نظر اجتماعی و اقتصادی برای شهروندان و دولت ایجاد کرده است.

مسکن تدریجی در پی رفع ایرادات مسکن‌های حمایتی

اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی در کنار پیگیری حل مسأله مسکن در بعد کلان، طرح‌هایی را در سطوح میانه و خرد و در میان‌مدت و کوتاه‌مدت ارائه داده‌اند تا به این طریق راهی به سمت تعدیل بازار مکاره مسکن در قالب بسته‌های حمایتی بردارند.

مسکن تدریجی یکی از طرح‌های حمایتی متناسب با توسعه پایدار است که با در نظر گرفتن معایب و ایرادات طرح‌های پیشین حمایتی از جمله مسکن مهر و مسکن اجتماعی و به منظور خانه‌دار شدن خانوارهای فاقد مسکن ارائه شده است.

مسکن تدریجی خانه‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توانند توسط خود ساکنان توسعه داده شوند. هدف اصلی این راهکار، کاهش بار هزینه‌های توسعه در کوتاه ترین  زمان است، به طوری که مسکن در مکانی ساخته شود که کاملا مطلوب باشد.

این طرح زمینه تکمیل و توسعه مسکن  در یک مدت زمان به نسبت طولانی را امکان پذیر و شرایط زندگی بهتر برای ساکنان را فراهم می‌کند‌.

چه مسائلی باعث شده است که ایده مسکن تدریجی ارائه و دنبال شود؟

مسکن مهر شاید نخستین طرح حمایتی مسکن در سطح کلان باشد که در کشور اجرا شده است. سال ۱۳۸۶ لایحه مسکن مهر از سوی دولت وقت به مجلس ارائه و با تصویب نمایندگان و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

هدف از این قانون، خانه‌دار کردن قشرهای ضعیف و کم درآمد جامعه در قالب واگذاری زمین از سوی دولت به صورت اجاره ۹۹ ساله  و پرداخت تسهیلات کم بهره ۴ درصدی برای روستاییان و شهرهای کوچک و ۹ درصدی برای کلان شهرها بود که در کنار نتایج مثبتی که برای آن عنوان می‌شود، با معایبی نیز همراه بود. فارغ از دیدگاه هایی که آن را موجب رشد نقدینگی و افزایش تورم در کشور می‌دانند، شکل و طراحی بافت‌های مسکن مهر محل ایراد بوده است.

بلندمرتبه سازی و ساخت شهرهایی با تراکم بالا در حاشیه شهرها، از مهمترین ایرادات مسکن مهر است که به بیان منتقدان این سبک احداث مسکن، به کاهش کیفیت زندگی در قالب زندگی نامطلوب آپارتمانی و  در این شهرهای جدید منجر شده است.

ساخت و تامین مسکن به شیوه آپارتمانی و انبوه سازی نه فقط از بعد اجتماعی به کاهش کیفیت و همچنین سرمایه اجتماعی ساکنان در شهرهای جدید مسکن مهر شده است، بلکه زمانبر بوده و با توجه به همین مسأله خانه‌دار شدن شهروندان فاقد مسکن را به یک فرآیند طولانی تبدیل کرده است.

مسکن تدریجی زمینه‌ای برای رشد و بهبود فضای مسکونی در میان مدت است که شرایط زندگی بهتر را برای ساکنان بدون تحمیل یکباره هزینه‌های ساخت مسکن امکانپذیر می‌کند.

در همین زمینه، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی مهرماه سال جاری با اشاره به تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن حمایتی، گفت که صرفا به‌ دنبال تولید مسکن نیستیم، باید همزمان شهرسازی را نیز پیش ببریم و در کنار ساخت و سازها به مسائل اجتماعی، فرهنگی،‌ آموزشی، بهداشتی و … توجه شود.

وی اولویت وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای نهضت ملی مسکن را  ساخت مسکن با تراکم پایین و ویلایی یک طبقه در شهرهایی دارای زمین عنوان کرد؛ «با برنامه‌ریزی صورت گرفته “مسکن تدریجی” در این اراضی ساخته خواهد شد.»

مسکن تدریجی در مرحله نخست، الگویی ساده با قابلیت توسعه در زمانی کوتاه و متناسب با نیاز خانوار را فراهم می‌کند. در این الگو نیازهای اولیه یک مسکن امن و ایمن با ایجاد  زیرساخت‌هایی از جمله  فاضلاب، آب آشامیدنی و بهداشت عمومی، پیش‌بینی، طراحی و اجرا می‌شود.

در مرحله بعد بخش های مختلف با توجه به نیاز خانواده در زمانی دیگر ایجاد می‌شود و در کنار تامین زیرساخت‌های اولیه، با ایجاد حس مالکیت و استقلال فضا و محل سکونت، کاهش تراکم جمعیت در یک فضای اندک، آثار مثبت اجتماعی، روانی برای خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت.

در پروژه مسکن تدریجی طراحی بافت شهری و معماری بر ساخت مسکن ویلایی به صورت موازی و نه طبقه ای دنبال می‌شود؛ از این روی، ساخت و تکمیل یک واحد مسکونی منوط به ساخت واحد مسکونی دیگر نخواهد بود. همین مزیتی بزرگ در این طرح به شمار می‌رود.

ساخت مسکن به صورت ویلایی و موازی، فارغ از ایرادات بافت متراکم و آپارتمانی پروژه مسکن مهر، زمان احداث و اتمام سکونت‌گاه‌ها را به حداقل می‌رساند و از سویی متناسب با توان اقتصادی خانوارها، حداقل امکانات یک مسکن امن و ایمن و بهداشتی را در مراحل ابتدایی فراهم و امکان تکمیل و توسعه آن را در آینده برای خانوارها میسر می‌کند.

مسکن تدریجی؛ مانعی در برابر شوک های تورمی

تورم و شوک های تورمی یکی از عواملی است که به التهابات بازار مسکن در قالب ساخت، خرید و اجاره دامن می‌زند و فشارهای بسیاری را بر سازندگان، متقاضیان و خانوارهای فاقد مسکن وارد می‌کند.

رشد تورمی و تکانه‌های اقتصادی که در کنار افزایش قیمت بی رویه کالاها و خدمات به افزایش قیمت مواد و مصالح ساختمانی منجر می‌شود و همین مسأله فشارهایی سنگین را بر سازندگان و تولیدکنندگان مسکن تحمیل می‌کند.

رشد تورم و افزایش قیمت مواد و مصالح مورد نیاز برای ساخت مسکن علاوه بر اینکه فرآیند ساخت را طولانی‌ می‌کند با افزایش قیمت نهایی خریداران و متقاضیان مسکن را در تنگنا قرار داده و کاهش توان خرید را در پی دارد.

همین مسأله باعث شده که بسیاری اوقات مسکن دچار رکود شود زیرا نه متقاضی، توان خرید و احداث مسکن را دارد و نه تولیدکنندگان فروش آن را مقرون به صرفه می‌دانند.

تجربه ساخت مسکن تدریجی در برخی شهرها و طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این طرح الگوی مناسبی برای تسریع در ساخت مسکن و خانه‌دار شدن خانوارها خواهد بود.

بنابر گزارش‌های منتشرشده در استان یزد نزدیک به ۱۰۰ واحد مسکن تدریجی تحویل و ۷ هزار واحد یک طبقه کلیدزنی جدید شده است. همچنین قرار است که ۴۰ هزار واحد در سراسر استان یزد به صورت یک طبقه ساخته شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در راستای ساخت مسکن تدریجی برای شهرهایی از جمله بینالود، ایوانکی، عالیشهر، ورامین، شیرین‌شهر، علوی، تیس، رامشار، مجلسی و امیرکبیر زمین ویلایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مسکن تدریجی الگویی در راستای تامین مسکن برای خانوارها با در نظر گرفتن اولویت زمان و توان اقتصادی آنها و متناسب با توسعه پایدار است که ضمن توجه به کیفیت در فراهم کردن یکی از نیازهای اولیه خانواده‌ها، ابعاد اجتماعی و روانی را در ساخت و احداث سکونتگاه‌های شهری جدید هدف قرار داده است.

پیگیری و اجرای این طرح با توجه به نمونه‌های داخلی و جهانی آن، زمینه ساز تعادل در تقاضا و عرضه از یک سو و کاهش شوک های تورمی در بازار مسکن خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۶
آقا بنده بیش از دوساله تو مسکن ملی ثبت نام کردم ۴۵ سالمه متاهلم و مستاجر تا الان هم مسکن بنامم سند نخورده هیچ گونه تماس یا پیامکی دریافت نکردم توانایی پرداخت پیش پرداخت و اقساط رو هم دارم.
بجای طرح های رنگارنگ همین طرح رو مدیریت کنید هم امثال من خونه دار میشن هم امارتون محقق میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
نخیر. چنین طرحی اصلا اجرا نخواهد شد و شما خانه دار نخواهید شد. 20 سال پیش هم می گفتند ایران اقتصاد اول منطقه می شود الان ایران از نصف افریقا فقیرتر هست . تازه اول بدبختی های مردم ایران هست.
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
بنده ایده خوبی برای حل بحران مسکن دارم: اگر در حال حاضر به 5 میلیون مسکن احتیاج داریم میتونیم با وخیم تر کردن وضعیت 2 میلیون نفر رو از کشور فراری بدیم. 1 میلیون نفر رو بر اثر آلودگی هوا بکشیم و مابقی رو اعدام کنیم. با کشتن این 5 میلیون نفر نیاز و کمبود مسکن مرتفع خواهد شد.
ناشناس
| France |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
چشم، حتما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
ناراحتی از ایران برو
خیلی چیزا تو ایران بی ارزش شد، مثل تحصیل ، ...
مسکن هم یه روزی بی ارزش میشه
گند مسکن تدریجی بعدا درمیاد
پیاز یک کیلو 25هزار تومان
مسکن جوک تلخیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
در هفته یا سال چند کیلو پیاز مصرف می کنید؟
قیمت پیاز چندان اثری بر زندگی مردم ندارد
مهم قیمت برنج و سیب زمینی و نان است که
هنوز هم درباره ساخت مسکن حرف می زنید؟خجالت اور است؟فعلا مسکن را گران کنید تا بعد که ساختید سود گلانی بکنید؟البته تمام سود؟؟؟؟ولی چطور ان را بخواهید واگذار کنید جای بحث دارد؟؟؟؟هر جا را نگاه کنید؟گل کاری شده؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
مگر قرار است کسی مسکن بسازد که نگران گرانی آن هستید . انشا ء الله نامزد بعدی ریاست جمهوری هم وعده ساخت چند میلیون مسکن را خواهد داد
کشور ایران نه مشکل مسکن دارد و نیازی به این همه ساخت و ساز دازد
مشکل اصلی دلالی و احتکار و خالی نگه داشتن هست و تا مالیات بر سوداگری اجرا نشود آن هم درست وضع مسکن در افزایش قیمت حالا حالاها خواهد دید همچون چندین دهه قبل یا بهتر بگویم اقتصاد ایران با تورم بالا همراه خواهد بود و فقط هم مسکن نیست دلالی در ارز و ماشین هم هست
با این حال آخر 4 سال دولت فکر کنم بالای 2 الی 3 میلیون باز مسکن خواهد ساخت
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
شماچرااینقدربخیل هستی و نمیخواهی مردم خانه دارشوندومیخواهی به زورقانون مستاجرکسی شوی که موقتی هم خواهدبود من وخلیها چون من اجاره نشینیم ولی حاضر نیستیم مستاجرکسی بشوم که قلباًراضی نیست وخانه خودراازترس تبصره وقانون بما اجاره دهد بلاخره همه که مثل شمافکرنمیکنند اخلاق دربین جامعه ماهنوزوجوددارد قیاس بنفس خوب نیست ازخدابخواهیدهمه خانه دارشوند
سلام بر آقای جعفری منطقی
بالاخره یک مدیر حرف مارا گوش کرد و دانست راهی جز مسکن ویلایی تدریجی نیست
البته یادآور میشوم فنداسیون باید با زیرسازی بر روی خاک هم سطح ایجاد شود
باز هم ممنون خداوند متعال خیرت دهد به دکتر جعفری
مزایای ویلایی بالای ۲۰مورد است
دوست عزیز اوضاع خرابتر از اونیه که تو فکر شماست من یک نفر مجرد یه ماه کار میکنم فقط پول اجاره و مخارج عادی روزمره خودم رو میتونم در بیارم پولی نمیمونه که فکر پس انداز برای خرید مسکن باشم بابام هم مسئول جایی نیست که از رانتش استفاده کنم فقط اینو بگم دولت که نتونست یک میلیون مسکن رو بسازه واسه سال اولش زیاد ضرر نکرده چون اگه هم میساخت کسی نبود که بتونه بخره نصف بیشترش باد میکرد دستش اون هم مجبور میشد هدیه بده به آقازاده های خودشون و اینجوری ضرر میکرد و در پایان آرزوی موفقیت دارم برای آقای رییسی و دولتش و از زحمات فراوان دولتش قدردانی میکنم
دولت صادق الوعد! دولت تماشاچی . فقط حرف باد هوا . خجالت بکشید .
بانک ها بجای بانکداری دلالی مسکن می کنند برجهای منطقه ۲۲ نمونه انست دست بانک ها را در تهران و شهرهای بزرگ کوتاه کنید نیمی از مشکل مسکن حل می شود
مطمئنید از تحارب کشورهای دیگر استفاده کرده و میکنید؟!!!!! گرچه استفاده از تجربه دیگران هم نیاز به افراد ذیصلاح داره که بتوانند بهره ببرند... البته با خانه ویلایی خیلی موافقم ولی اینکه همش این در اون در میزنید نشان از سعی و خطای زیاده و اصلا درست نیست
چند سال هم با این وعده خوش باشیم تا وعده بعدی
سال بعد نان و اب هم به ارزو خواهد پیوست چه برسه به مسکن. پراید 500 میلیونی و خانه 10 میلیاردی هم یک کابوس دیگر در بیداری هست.
این معاون وزیر تنها به فکر اینه که زمین رو به مردم بدهند اگر ساختند که چهار میلیون ساخته شده
اگر هم نشد که مشکل از مردم هست
آخه مردم از کجا ۵۰۰میلیون پول بیارن بدن و بعد هم قسط ۶میلیونی بدن
بخدا موندن تو این دنیا فایده ای نداره.. انگا خواب میبینم فک میکنم مردم تو جهنمم فکرشو نمیکردم یه روز بیاد خونه اینقد گرون بشه.. ک ب هیچ کدوم از آرزوهامون نرسیم وای چی روزای وحشتناکی ..
مافیای مسکن که بکی از آنها بانکها هستند اجازه نمی دهند طرح هایی اجرا شود که به نفع مردم باشد .
بدید چین بساز تمام
این خبربها جز تو بوق دمیدن بیمعنی بنفع تبلیغات دولت کار دیگه ای مگه بلدن
در صورت تامین زمین مناسب جهت ساخت ، مشکل مسکن در بسیاری از شهرهای کوچک کشور حل میشه و مردم خودشون خونه رو میسازن
لطف کنید همانند اوایل انقلاب توسط سازمان ملی مسکن و حتی قبل از انقلاب ، زمین رایگان به مردم بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
آخه الان زمین مجانی بدن بهت میتونی بسازی


آب و برق و تاسیسات زیر بنایی هم داشته باشه
متری ۱۰میلیون هزینه ساخت ۱۰۰متر بسازید فقط یک میلیارد هزینه داره شما بگو کیا میتونن بسازن
سود این رو هم مافیا میبره
این ایده ایده خوبی هست کار دیگری هم که باید انجام شود دادن پروانه ساخت به متراژهای پایین هست شاید مثلا فردی بخواهد فعلا بابیست متر مربع متراژ که متناسب با پولش هست زندگی کند و از هزینه مستاجری خارج شود
خدا بخیرکنه با این طرح های دانشگاه امام صادقی.
پاسخ ها
جوک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
مسکن مهر.........مسکن ملی..............نهضت مسکن ملی...........مسکن تدریجی........در انتها هم مسکن تزریقی!!!! فکر کنم منظور از مسکن همان مورفین یا مسکن درد است
دولت موظف هست که ۴ ملیون مسکن با مکان و شهر وتعداد درست در اختیار مردم بگذارد به صورت شفاف که هر شخصی دسترسی به تعداد در هر شهر یا روستا داشته باشد که.....‌‌‌‌‌
تا حالا میگفتن چهار سال چهار میلیون مسکن میسازیم
حالا میگن دوساله ۴ میلیون
واقعا پیشرفتی که رییسی هی ازش دم میزنه همینه
کشوراصلانیازبه مسکن ندارد حتی بیشترازحمعیت کشورمسکن ساخته شده ودولت هم بهتراست واردساخت مسکن نشود هزاران مسکن نیمه تمام مهربیش از۱۵سال است نیمه تمام مانده است تکلیف آن راروشن کنند واقعآخجالت آوراست
معلومه از اسمش هنوز که هنوز صحبت از تحقق وعده ما از مسئول خونه نمیخوایم ملت تشنه یه بار حرف راست هستن
کدام دولت را در جهان سراغ دارید که شرکت ساختمانی باشد و به مردم وعده ساختمان سازی بدهد بروید به کشورهای همسایه ببینید هزارا ن خانه ساختند انهم قسطی با مشارکت بانکها و بخش خصوصی...
یه مشت ایده مسخره که هیچ جای دنیا حتی بهش فکر هم نمیکنن اینجا میشه مصدر فخر مسوولین ما
باید جلوی دلالی و احتکار خانه و زمین مسکونی را با قوانین درست و حسابی گرفت. مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی را محدود به که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده برای انقراض نسل ایران را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود و هر شخص فقط بتواند یک معامله در طول سال داشته باشد و مالیات سنگین داشته باشد غير از عرضه اولیه. حق العمل بنگاه املاک برای تنظیم قرار داد یک نرخ ثابت باشد نه درصدی از قیمت. دولت به جای ساخت به مردم زمین بدهد غير قابل فروش با پروانه رایگان و طولانی مدت و جلوی سرکیسه کردن مردم توسط شهرداری‌ها را بگیرد تا هزینه ساخت کم شود و مردم کم کم ساخت و ساز کنند و خانه دار شوند چرا یک عده سرمایه دار با سوداگری بتوانند ضروریات زندگی مردم و تشکیل خانواده و فرزند اوری را گروگان بگیرند و مردم را بیچاره کنند
اگر ابراهيم جون یه خونه ساخت من مثل خیابانی سبیل خودم رو می‌زنم سید محرمان خخخخخخ
کاري کرده تمام ملت ایران در فقر فلاکت فرو برن
بارها به بنگاه برای اجاره خانه مراجعه کردم فقط سعی دارند قیمتها را بالا ببرند وقتی با صاحبخانه ها صحبت میکنیم قیمت را پایین میاورند و کمتر میگویند بنگاه‌ها مردم را بیچاره کردند دولت باید بنگاه‌ها را جمع کند و سایتی برای اجاره و فروش خانه و زمین طراحی و کد رهگیری بدهد
تنم لرزید
درحالی که برخی مردم از شدت فقر و نداری لوازم منزل را برای تامین مایحتاج زندگی میفروشند حرف از ساخت مسکن ویلایی و تدریجی از پایه و اساس دروغی بیش نیست.
دولت با این حرف ها میخواهد افکار عمومی را از تورمی که خودش ایجاد کرده به حاشیه باشند.
بازم یک کار نسنجیده و غیر کارشناسی که عده ای را بیچاره و نصفه و نیمه رهایش می کنید
بجز
بی خیال بابا!!!
طرح پشت طرح...
عمل ...هیچ
هر برج مثلا کوزو در مسکن مهر پردیس ۵۶ واحد است. با فرض متراژ متوسط ۸۰ متری هر برج معادل ۴۵۰۰ متراژ خالص است. اگر یک ویلایی ۸۰ متری ۴۰ متر حیاط داشته باشد معادل مساحت ویلایی این ۵۶ واحد حدود ۶۷۰۰ متر مربع خواهد شد در حالی که برای برج حدود ۱۰۰۰ متر خواهد شد یعنی شش برابر. یعنی هزینه های متراژی آب و برق و ... ۲.۵ برابر میشه حالا مدرسه و‌درمانگاه نزدیک و ... بماند. تازه تو بیابون‌های اطراف یزد زمین زیاده ولی تهران و اصفهان و ... چی؟؟
طرحهای من درآوردیتون شرف و زندگی برای ما نذاشت
من ۴۸ سال دارم سه دختر ویه مادر پیر
دارم هنوز مستأجر هستم مسکن ملی
ثبت‌نام کردم دوسال ۴۰ میلیون وایز
کردم هنوز هیچ خبر ندارد تو خدا
خوب‌که‌چی‌یک‌ساله‌ثبت‌نام‌کردیم‌هنوز‌جوابی‌نیامد‌‌چند‌بارم‌رفتم‌سر‌زدم‌میگه‌برو‌پیامک‌میاد‌برای‌چی‌مردم‌سر‌کار‌میزارن‌نمیدونم‌
مدل نقی معمولی، که میگفت یه کلید پریزش مونده اگه دیواراشو بکشم.
مشکل بزرگ انتقال بخش زیادی از دارایی های کشور در صندوقی بنام صندوق ذخیره ارزی است و از طرفی بخش زیادی از درآمد وزارتخانه ها مانند وزارت نفت برق آب فولاد و... طی توافق های نوشته و نانوشته ای مستقیما در همان وزارتخانه ها باقی می ماند از طرفی شرکتهاو سازمان های بسیار بزرگ شبه دولتی بخش بزرگ اقتصاد را در دست گرفتند و درآمدشان را بدون شفافیت سازی کامل هزینه می کنند . که نه دولت نه بانک مرکزی نه مجلس کنترلی روی آن ندارند . بایستی تمام درآمدها به خزانه دولت واریز و تصمیم گرفته شود و بازخواست شود .عجیب است سیستم یکپارچه بیمه و بازنشستگی در کشور اسلامی نداریم .هر وزارتخانه درآمدزایی ثروت خود را که متعلق به همه مردم‌کشور است تحت عناوین شرکتها و سازمانها و صندوق های تامین اجتماعی صرف دستگاه خود میکند .تاکنون ۱۹ صندوق مجزای بازنشستگی در کشور اسلامی تشکیل شده با خداقل ۱۹ حقوق و مزایای مجزا و بسیار متفاوت بازنشستگی .
از تجربه بسیاری از کشورهای دنیا در امر مسکن ، استفاده کنید .
(اجاره نشینی را ارزان کنید ),پول پیش برای یک واحد اجاره ای، باید مجموع مبلغ دو ماه اجاره بها باشد . مثال اگر اجاره واحدی ماهانه مثلاً ۵ میلیون تومان باشد ، مبلغ پول پیش باید مبلغ ده میلیون باشد نه بیشتر .
در حال حاضر برای اجاره یک واحد ۹۰ متری ۶۰۰ میلیون تومان پول پیش، صاحبخانه یا مالک تعیین کرده .
چرا باید طبقه ضعیف که عموما کارگر و مولد و تولید کننده این کشور هست کل پولش و بده به مالک که صاحب آن واحد چند میلیاردی است ؟ و هیچ زمان هم مالیات درست و حسابی نمی‌دهد ؟
اگر اجاره نشینی ارزان شود ، داشتن یک سرپناه آمال و آرزو برای هیچ کس نمیشود .
اگر اجاره نشینی ارزان شود ، ضعیف ترین قشر جامعه نیز میتواند جانپناهی برای اقامت داشته باشد .
اگر اجاره نشینی ارزان شود،پول پیش پانصد یا ششصد میلیونی یک کارگر به دست طبقه بالاتر نمی‌رود و آن کارگر میتواند سرمایه مولد تولید در دستش باشد و کار کند .
اگر اجاره نشینی ارزان قیمت گسترش یابد روند قیمت خانه نجومی نمیشود و کاهش میابد ( وقتی تقاضا نباشد ،قیمت ها کاهشی میشود و عقلانی )
باید استانهای دیگر و شهرستانهای دیگر آباد شود ،صنایع بزرگ از کلانشهر ها انتقال بیابد به استانهای دیگر و دستمزدها در همه جای کشور یکسان گردد .
باید مهاجرت معکوس اتفاق بیافتد .هر شخص زاده هر شهر و روستایی هست باید تمام آن خدماتی که مثلاً در تهران هست را در زادگاه خودش بیابد و تامین گردد، و مثل حال حاضر مهاجرت به کلانشهر ها نکند . شهری مانند تهران بایستی ۴-۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد .
اگر موارد فوق صورت گیرد :
منابع آبی مدیریت بهتری در پهنه کشوری میگردد .
ضایعات و پسماندها مدیریت بهتری میگردد
پراکندگی جمعیت در پهنه کشوری متوازن تر میگردد و خدمات بهتر و قاعده مند تر برای جمعیت برنامه ریزی میگردد .
در یک کلام :
با نهایت احترام و تکریم هر انسان ایرانی، اگر برای زندگی و رفاه کامل ۱۵۰ میلیون نفر تا ۵۰ سال آینده برنامه ریزی دقیق و سیستماتیک که در آن اختلاس ، دزدی، دروغ، باند و رانت و فامیل بازی و رشوه وجود نداشته باشد و به جایش اخلاص ، همنوع دوستی ، وطن دوستی ،عدالت اجتماعی ، احترام اجتماعی و شایسته سالاری وجود داشته باشد ، آنگاه ۸۵ میلیون جمعیت فعلی میتواند در رفاه کامل تا ۵۰ سال آینده زندگی کند .
آقای رئیسی ، اگر موارد بالا صورت بگیرد شعار ( ما میتوانیم ) محقق میگردد .
در غیر این صورت ، در حد همان شعار باقی خواهد ماند . خداوند ایران ،ایران را از دروغ، خشکسالی ، قحطی مصون بدارد .
چرا به خودتان اجازه ميدهيد هر مطلب ناقص و خلق الساعه را بنام نظرات كارشناسي و كارشناسان!!؟؟ منتشر كنيد؟ چرا ايده هاي بجاي خود درست بايد فداي ناتواني هاي تخصصي و احرايي كارشناس نماها شده و آبروي علم و دانش هم برود؟ التماس تفكر و تعمق!
افزايش سرعت ساخت با « مسكن تدريجي » محقق مي شود !!
------------------------
اميد است انش الله تعالي همه ساخت ها ، « ساخت » باشه و هيچ جا « ساخت و پاخت » در هيچ اموري نباشد ، مخصوصاً در ساخت ساختمان و مسكن !!
یعنی فکر کردن یک جوان فاقد مسکن و تازه مزدوج، یک میلیارد پول بیکار داره که بتونه ۱۰۰ متر خونه باهاش بسازه. البته مبلغش بالاتر هم خواهد شد
این طرح هم فریب و شانه خالی کردن دولت از مسئولیت است. زمین مفت ملی را به مردم دادن و پول هم بابتش گرفتن هنر نیست. هنر کنترل تورم و کاهش قیمت مصالح به حداقل نصف مبلغ فعلی است تا شاید عده ای توان ساخت را پیدا کنند.
اولا دولت توان ساخت مسکن با دلار ۴۰ هزار تومانی را ندارد و ثانیا مردم هم توان ساخت مسکن و خرید را ندارن و ثالثا در سال آتی اجاره مسکن به کهکشان می رسد و رابعا کشور اکنون دچار بحران آب است و برای ساخت مسکن اول باید فکر آب بود و خامسا مردم را بیشتر از این سرکار نگذارید و بگویید نمی توانیم بسازیم و خیال همه را راحت کنید.
...**تکریم یتیم** و همچنین **اطعام مسکین** از راه‌های نجات جامعه ماست... .

مسکین(از فقیر در وضع بدتر)، انسان مریض، پیر یا نقص عضو است که توان کسب درآمد ندارد.

نتیجه خساست، بخل و بی‌رحمی=بدبختی است. ... قرآن بخوان مسلمان... .
تورم را مثل کشورهای شیطان صفرکنید همه مشکلات حل میشو
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار