بازدید 4854
۵
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس

وزارت صمت پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است/ کاهش استاندارد آلایندگی خودرو‌های وارداتی تخلف است / از دادستان کل خواستیم با سرعت بیشتری به ترک فعل ۲۳ دستگاه متولی آلودگی هوا رسیدگی کنند

استدلال آقایان این است که، چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی‌شود، استفاده از بنزین یورو ۴ در خودرو‌های وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به صلاح نیست و موجب افزایش بار مالی خودرو‌های وارداتی می‌شود! این در حالی‌ است که سال‌هاست خودرو‌های روز اروپایی گران قیمت که همگی استاندارد یورو ۶ دارند، در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی نداشتند!
کد خبر: ۱۱۵۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴ 14 December 2022

وزارت صمت پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است!امسال تهرانی‌ها دو روز، اصفهانی‌ها، کرجی‌ها، اهوازی‌ها و اراکی‌ها تنها یک روز پاک داشتند؛ وزارت صمت پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر سمیه رفیعی با اشاره به این که بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر در ایران به دلیل آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان باخته‌اند، گفت: خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار است، در حالی‌ که این ارقام سرسام‌آور به دلیل غیرمستقیم بودن هزینه‌های آن، هنوز به چشم نیامده است.

وی با اشاره به این که یک بام و دو هوا نمی‌توان با مقوله آلودگی هوا برخورد کرد، افزود: بخش عمده‌ای از ۳۴ ماده قانون هوای پاک به مقوله حمل و نقل مرتبط و متولی اصلی آن‌ها وزارت صمت است.

این نماینده مجلس با اشاره به پیشنهاد وزارت صمت مبنی بر عقب رفت یک پله‌ای استاندارد آلایندگی خودرو‌های وارداتی گفت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه دو هفته قبل دولت پیشنهادی را راسا بدون طی مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاه‌های متولی ارایه کرد و استاندارد آلایندگی خودرو‌های وارداتی را که سال‌ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کاهش داد که این موضوع در هیات وزیران به تصویب رسید.

وی افزود: استدلال آقایان برای این مصوبه که خلاف قانون هوای پاک است این است که چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی‌شود، لذا استفاده از بنزین یورو ۴ در خودرو‌های وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به صلاح نیست و موجب افزایش بار مالی خودرو‌های وارداتی می‌شود! این در حالی‌ است که سال‌هاست خودرو‌های روز اروپایی گران قیمت که همگی استاندارد یورو ۶ دارند، در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی نداشتند!

وزارت صمت پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است/ کاهش استاندارد آلایندگی خودرو‌های وارداتی تخلف است/ از دادستان کل خواستیم با سرعت بیشتری به ترک فعل ۲۳ دستگاه متولی آلودگی هوا رسیدگی کنند

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر این که آقایان دم از آلودگی هوا می‌زنند، ولی در عمل به نفع آلودگی هوا اقدام می‌کنند، تصریح کرد: هنوز اقدام قبلی وزارت صمت مبنی بر دریافت پول به جای جایگزینی خودرو‌های فرسوده فراموش نشده که در اوج آلودگی هوا پیشنهاد دیگری برای افزایش آلودگی هوا مصوب کرده‌اند!

وی افزود: فراکسیون محیط زیست مجلس به این ماجرا ورود کرده و مغایرت‌های این مصوبه با قانون هوای پاک را صریح به هیات تطبیق مجلس و دولت ارایه کرده است و قطعا باید این مصوبه لغو شود، اما واقعا جای تعجب است که وزارت صمت به جای تلاش برای کاهش آلودگی هوا این‌گونه پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است! آن هم در حالی که شخص رییس جمهوری بار‌ها تاکید کرده‌اند که مباحث توسعه‌ای فرع بر محیط زیست و اصل، حفاظت از محیط زیست است و من با شناختی که از ایشان دارم اطمینان می‌دهم که این صحبت‌ها نه شعاری بلکه اعتقاد قلبی رییس جمهوری است.

رفیعی با اشاره به این که مجلس در خصوص دستگاه‌هایی که وظایف خود را برای کاهش آلودگی هوا انجام نمی‌دهند، هیچ اغماضی نمی‌کند، گفت: هم‌اکنون همه تخلفات و ترک فعل‌های ۲۳ دستگاه متولی بحث آلودگی هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامی مسئولان و دستگاه‌های متخلف در این زمینه به دادسرا ارجاع شده و در شعبه یک دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است و در جلسه اخیر با دادستان کل کشور درخواست کردیم که رسیدگی به این پرونده با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشور گفت: از آغاز سال جاری تا کنون، شمار روز‌های ناسالم پایتخت نسبت به سال گذشته دو برابر شده و تعداد روز‌های بسیار ناسالم و خطرناک نیز ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. در کرج نیز روز‌های بسیار ناسالم دو برابر و خطرناک چهار برابر شده است. در تبریز روز‌های خطرناک ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در مشهد روز‌های ناسالم دو  برابر شده است. از سوی دیگر در اراک تعداد روز‌های بسیار ناسالم و خطرناک دو برابر و در شیراز ۹ برابر شده و روز‌های پاک هم به نصف کاهش یافته است.

به گفته رفیعی، در اهواز وضعیت بسیار بدتر بوده به شکلی که تعداد روز‌های ناسالم حدود پنج برابر شده و تعداد روز‌های بسیار ناسالم دوازده برابر و روز‌های خطرناک ۲۱ برابر شده است؛ وضعیتی که به تصریح وی موجب شده، متاسفانه امسال تهرانی‌ها دو روز، اصفهانی‌ها، کرجی‌ها، اهوازی‌ها و اراکی‌ها تنها یک روز پاک داشته باشند!

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا گفت: نفس این کار درست است تا دانش‌آموزان کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، ولی باید برای مادران شاغل نیز فکری اساسی شود تا در زمان تعطیلی مدارس بتوانند هم دورکاری وظایف خود را انجام دهند و هم از بچه‌ها مراقبت کنند تا مجبور نشوند فرزندان خود را در اوج آلودگی به جای مدرسه به محل کار خود ببرند.

وی به موضوع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دولت گذشته، هیچ اعتباری از سوی دولت برای تعمیر و نگهداری این ایستگاه‌ها اختصاص نیافته و هم‌اکنون بسیاری از این ایستگاه‌ها یا نیازمند تعمیرات کلی و یا از رده خارج شده‌اند که یکی از مسائل ارسال شده به قوه قضائیه در این خصوص است و مسئولان وقت باید بیایند و در این زمینه پاسخگو باشند، چون مبنای تصمیم‌گیری‌ها در مقوله آلودگی هوا، اطلاعات ایستگاه‌های سنجش و آمار درست آنهاست تا تصمیم‌گیری‌های درستی نیز در این زمینه گرفته شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
۲۳ دستگاه متولی هستن ولی دریغ از یه سر سوزن کار مفید. فقط بلدن بودجه بگیرن و حرف بزنن، موقع پاسخگویی که میشه هم میندازن گردن همدیگه. توو همه زمینه ها همینه. هر چیزی توو این مملکت صدتا صاحب و متولی داره
مسئولان را در همه دولت ها به دلیل ترک فعل بازخواست کنید.
سوزاندن مازوت
تولید بنزین پتروشیمی
تولید ماشینها و موتور سیکلتهای آلاینده
ساخت ساختمانهای بلند مرتبه
تخرب باغها و فضای سبز
چند برابر کردن تعداد ساختمانها و آپارتمانهای مسکونی
افزودن روز افزون جمعیت کلانشهرها با متمرکز کردن امکانات در آنها
نتیجه: . آبی که از جوی گذشت، دیگر بر نمی گردد.
فقط حرف مفت. هر سال زمستان همین حرف های صد من یک غاز و دوبار تکرار در سال آینده.
فقط نیروگاه اراک برای الودگی چند استان کافیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر