بازدید 3293

صفر شدن تعرفه برخی اقلام کشاورزی میان ایران و اوراسیا

سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا از صفر شدن تعرفه واردات و صادرات برخی محصولات کشاورزی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ 09 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با حضور «میرهادی سیدی» سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا، و «کامبیز میرکریمی» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه پخش شد. این برنامه به موضوع «ظرفیت ها و مزیت های موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا» اختصاص داشت.

مجری: محورها و گفتگوها با اتحادیه اوراسیا در آخرین دور مذاکرات شامل چه مواردی می شود؟

«میرهادی سیدی» سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا: حدود سی دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به علاوه خود اتحادیه اوراسیا اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد. در این سی دوری که تعدادی از آنها بر خط و حدود ۷ دور هم به صورت حضوری برگزار شد و دو سال به طول کشید ما ابعاد موافقت نامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق ها در دنیا مرسوم است، پیش رفتیم و موارد باقی مانده را از متن موافقت نامه که حدود ۱۵۰ صفحه مفصل ترین موافقت نامه تجاری است به توافق رسید.

از حیث حجم موافقت نامه و متن و هم از حیث پوشش کالایی، این موافقت نامه بزرگترین پوشش کالایی را داریم. ما در این دور که سه روز ادامه داشت مواردی از متن را را نهایی کردیم و در این حال لیست، درباره کالاهای خودمان هم مذاکرات مفصل و دقیقی داشتیم که موفق شدیم در حد نهایی کردن آنها را برسانیم و به زودی ریاست محترم سازمان توسعه تجارت با وزیر تجارت اوراسیا در تهران با امضای یک یادداشتی اعلام اتمام مذاکرات را اعلام خواهند کرد.

مجری: اینکه چه کالایی وارد یا صادر بشود توسط اعضای بررسی شده و جمع بندی شده ؟ بعد از امضای توافق نامه چه مرحله ای طی خواهد شد؟

سیدی: ضمائم آن سندی که امضا می شود متن موافقت نامه لیست های کالایی خواهد بود و این به هر دو طرفی این امکان را می دهد که فرآیند بررسی های داخلی شان را برای آماده سازی خودشان انجام دهند. بعد از امضا، سند برای تصویب مجالس ملی کشور ها مسیری را طی می کند. همین قاعده در تمام پنج کشور اتحادیه اوراسیا هم هست و بایستی این فرآیند را سپری کنیم و بعد از آن اجرایی خواهد شد.

مجری: این فرایند چقدر طول می کشد؟

سیدی: نوبت پیش، بعد از اینکه امضای وزرا انجام شد حدود یک سال طول کشید.

مجری: کالاهایی که تعرفه شان صفر خواهد شد شامل چه کالاهای است؟

سیدی: تجارتی که الان داریم در حوزه اقلام کشاورزی است. واردات ما از کشورهای اتحادیه اوراسیا فعلا بیشتر متمرکز روی غلات و دانه های روغنی است. از ایران هم به همین ترتیب سیب، سیفی جات و محصولاتی که در گلخانه ها تولید می شوند با تعرفه صفر صادر می شوند.

مجری: چه محصولات و گروه های کالایی دیگری هستند؟

سیدی: طرف اوراسیایی حدود ۹۵ درصد اقلام را تحت پوشش موافقت نامه قرار داده است. وقتی می گوییم 95 درصد، یعنی از همه بخش های کالایی هستند مگر اقلام خاصی را که ما به دلایلی متمایل به وارد کردن نیستیم.

مجری: مثل چه کالاهایی؟

سیدی: مثل ماشین آلات کشاورزی یا محصولات لبنی که اگر صفر هم نشود، تعرفه هایشان افزایش پیدا نمی کند.

مجری: سر جمع چند قلم کالا می شود؟

سیدی: بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم تحت پوشش این موافقت نامه قرار میگیرد. وقتی شما ۹۵ درصد اقلام را تحت پوشش چنین توافقی قرار می‌دهید، اجازه می‌دهید که رقابت در این کالا‌ها شکل بگیرد و دو طرف در حد توانایی‌های رقابتی شان از بازار همدیگر استفاده کنند. تعدادی از این اقلام بلافاصله صفر می‌شود و تعدادی به تدریج صفر می‌شود.

مجری: آیا این کالا‌ها حتما ساخت همان کشور باشد؟

سیدی: نه نمی‌شود، بر اساس موافقت نامه، یک فصل برای قواعد مبداء کالا وجود دارد و اینکه چه کالایی مال چه کشوری است، در آن فصل بحث می‌شود.

مجری: موافقت نامه تجارت آزاد چقدر می‌تواند به رونق تجارت بخش خصوصی کمک کند؟

«کامبیز میرکریمی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه: اولین مزیتی که این موافقت نامه به وجود می‌آورد، دسترسی بازار متقابل است ;I هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

مجری: چقدر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؟

میرکریمی: اگر زیرساخت فراهم شود می‌بینید چقدر توانایی شرکت‌های ما بالا خواهد بود برای فتح بازار کشور‌های دیگر و بتوانند برند خودشان را تعریف کنند.

مجری: فکر می‌کنید حجم تجارت ما چقدر افزایش پیدا کند بعد از امضای این توافق نامه تجارت آزاد؟

میرکریمی: این موافقت نامه تجارت ترجیحی با وجود اینکه که خیلی کمرنگ است، از سال ۹۸ اجرا شد از همان سال، ۶۱ درصد جهش صادراتی بین ایران با روسیه ایجاد شد. البته روس‌ها خیلی بیشتر توانستند بهره برداری کنند و کالا‌های بیشتر صادر کردند.

بازار بکری که آن سر دریای خزر هست، سالی ۷۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار واردات دارد که حتی ما به یک درصد حجم ما نرسیده و خیلی جا دارد و به راحتی می‌توان ۱۰ درصد بازار این کشور را در اختیار گرفت.

فعالیت بازاریابی و نمایشگاه‌ها و هزینه‌هایی که می‌کنند اتاق بازرگانی و ارگان‌های دیگر سازمان توسعه تجارت بیشتر شده که ما این فضایی که فراهم شده در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم

مجری: بخش دولتی یک زمینه‌ای فراهم کرده است که تجارت آزاد بین این کشور‌ها وجود داشته باشد. بخش خصوصی و اتاق مشترک ایران و روسیه چه اقدامی انجام خواهد داد؟

میرکریمی: یکی از ابزار‌های رسیدن به بازار، تبادل هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی آن کشور است. ما روسیه انتخاب کردیم و در جدول زمانی مشخص در چند نمایشگاه (در حوزه صنایع غذایی، توسعه صنایع ساختمان و مبلمان) حضور خواهیم داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر