بازدید 7450
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

سفر تاریخی احمد قوام به روسیه / نبرد استالینگراد چگونه رقم خورد؟ / روزی که به گاندی شلیک شد / شش گانگستر معروف تاریخ / آخرین سفر کشتی تایتانیک در تصاویر قدیمی / پیش‌بینی مردم دهه ۱۹۲۰ از آینده جهان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲ 07 December 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

نبرد استالینگراد چگونه رقم خورد؟

نبردِ استالینگراد یکی از طولانی ترین، مهلک‌ترین و سرنوشت سازترین نبردهای جنگ جهانی دوم و تمام تاریخ بشر بوده است. در این نبرد، ارتش آلمان نازی و متحدان آن به‌ منظور فتح شهر استالینگراد (ولگاگراد کنونی)، به آن یورش بردند که پس از چندین ماه درگیری خونین، در سوم فوریه ۱۹۴۳ آلمان‌ها شکست خورده و این شهر توسط ژنرال روکوسوفسکی آزاد شد و فیلد مارشال «فون پاولوس» به همراه ۲۵۰۰ افسر عالی رتبه ـ که ۲۴ تن از آنها را ژنرال‌ها تشکیل می‌دادند ـ تسلیم ارتش شوروی شدند. ویدیویی در این باره را در «تابناک» می بینید.

 


روزی که به گاندی شلیک شد

۶۹ سال پیش در چنین روزی، مهانداس کارامچاند گاندی، رهبر معنوی و سیاسی مردم هندوستان به شلیک گلوله یک جوان هندو از دنیا رفت. او که از خشونت و ترور بیزار بود، بدون استفاده از زور و خشونت بر استعمار بریتانیا غلبه کرد و استقلال هندوستان را باز پس گرفت. تصاویری از دوران زندگی و تشییع گاندی را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


سفر تاریخی احمد قوام به روسیه

احمد قوام نخست وزیر ایران، جزو چهره‌هایی است که مرور زندگی وی حاوی نکات قابل توجهی است. یکی از بزنگاه‌های تاریخ در دوره پس از جنگ جهانی دوم بود که طبق توافق انگلیس و روسیه، قرار بود سربازان هر دو کشور متجاوز ایران را ترک کنند، ولی روسیه حاضر به ترک ایران نبود. قوام در سال ۱۳۲۵ به روسیه رفت و به شوروی وعده داد که قصد دادن امتیاز‌های نفتی شمال ایران به روسیه را دارد؛ اما تاکید کرد با توجه به اینکه مجلس در زمان اشغال ایران نمی‌تواند تشکیل شود و چنین قانونی را تصویب کند، از روس‌ها خواست ایران را ترک کنند تا زمینه دادن این امضا‌ها فراهم شود. قوام برای اطمینان بخشیدن به روسیه، کابینه‌ای تشکیل داد که اکثریت آن را چهره‌های چپ و نزدیک به روسیه تشکیل می‌دادند. پس از تخلیه ایران توسط روسیه، مجلس تشکیل شد و با امتیاز دادن به روسیه مخالفت کرد و قوام به آهستگی روسیه را در این ماجرا شکست داد. این فیلم از زمان ورود قوام به مسکو ثبت شده است.



تصاویر شش گانگستر معروف تاریخ

ویدیویی جذاب از گانگسترهای معروف از جمله آل کاپون و جان دلینجر که فیلم دشمن ملت از زندگی او ساخته شده است.

 

 

آخرین سفر کشتی تایتانیک در تصاویر قدیمی

اگر فیلم «تایتانیک» را دیده باشید، با داستان این کشتی آشنا هستید. «آراِم‌اس تایتانیک / RMS Titanic» کشتی بخار بزرگی بود که در پانزدهم آوریل ۱۹۱۲، در هنگام سفر از بندر ساوت‌همپتون انگلستان به نیویورک آمریکا به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ تن از مسافران و خدمهٔ آن جان خود را از دست دادند. طراح اصلی این کشتی بزرگ، مهندس ایرلندی، توماس اندروز و ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود. مدیر شرکت دریایی ستارهٔ سفید (صاحب کشتی تایتانیک)، بروس ایزمای، فرار کرد و زنده ماند. ۷۱۰ تن از ۲۲۲۴ نفری که در کشتی بودند، زنده ماندند. اکنون فیلم اصلی از راه افتادن کشتی تایتانیک به سفری که بازگشت نداشت و همچنین صحنه‌هایی از رسیدن نجات‌یافتگان به نیویورک و تجمع مردم نگران مقابل دفاتر وایت استار را در «تابناک» می‌بینید.

 

 

پیش‌بینی مردم دهه ۱۹۲۰ از آینده دنیا

تصور مردم دهه ۱۹۲۰ از پیشرفت‌های صد سال آینده که اکنون با فرا رسیدن آن آینده جالب و دیدنی است. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
مرگ بر روسیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار