بازدید 4608

تکذیب شکایت از بن سلمان برای قتل خاشقچی در آمریکا

یک قاضی در آمریکا شکایت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را به اتهام نقش داشتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف در سال ۲۰۱۸ رد کرد.
کد خبر: ۱۱۵۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷ 07 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از آسوشیتدپرس، جان بیتس قاضی فدرال واشنگتن، موضع دولت آمریکا را مبنی بر اینکه شاهزاده محمد که در ماه سپتامبر به نخست وزیری عربستان سعودی منصوب شد، از مصونیت در دادگاه‌های ایالات متحده به عنوان رئیس یک دولت خارجی برخوردار است، پذیرفت.

بیتس گفت استدلال خدیجه چنگیز، نامزد خاشقچی و گروه فعال او به نام DAWN، در شکایت از اینکه شاهزاده محمد پشت این قتل بوده «قوی» است.

با این حال او حکم داد که قدرتی برای رد موضع رسمی دولت آمریکا (در بیانیه رسمی که در ۱۷ نوامبر به دادگاه ارائه شد) مبنی بر اینکه بن سلمان به عنوان یک رهبر خارجی دارای مصونیت است را ندارد.

بیتس افزود، درست است که بن سلمان چند هفته پیش به عنوان نخست وزیر معرفی شد، اما قوه مجریه دولت ایالات متحده "مسئول امور خارجی از جمله با عربستان سعودی باقی می‌ماند و تصمیم مخالف این دادگاه در مورد مصونیت بن سلمان، بی جهت با این مسئولیت‌ها تداخل خواهد کرد. "

او گفت که اتهامات "موثق" در باره قتل خاشقچی، زمان نخست وزیری بن سلمان و زمان تسلیم شدن دولت ایالات متحده، او را با "ناراحتی" مواجه کرده است. اما در این پرونده چاره دیگری ندارد.

خاشقچی، به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان حکومت عربستان سعودی، زمانی که به همراه نامزدش به ترکیه سفر کرد تا اسناد ازدواج خود را از کنسولگری عربستان در استانبول دریافت کند، توسط ماموران دولتی عربستان به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسید.

وی پس از ورود به کنسولگری توسط تیمی از عوامل رژیم سعودی دستگیر و به قتل رسید، جسد او قطعه قطعه و ناپدید شد.

خالد الجبری، پزشک مقیم آمریکا و پسر یک مقام پیشین اطلاعاتی عربستان سعودی، در خصوص این رای گفت: «امروز روز سیاهی برای قربانیان سرکوب فراملی است.»

دادگاهی در عربستان در سال ۲۰۲۰ هشت نفر را به دلیل این قتل از هفت تا ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

سال گذشته، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک گزارش اطلاعاتی را از طبقه بندی خارج کرد که نشان می‌داد بن سلمان عملیات علیه خاشقچی را تایید کرده است، ادعایی که مقامات سعودی آن را رد می‌کنند. این قتل روابط میان واشنگتن و ریاض را عمیقاً تیره کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار