بازدید 3410

اگر بخشی از وام بلوکه شد، چه کنیم؟

کد خبر: ۱۱۵۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ 30 November 2022

با وجود اینکه بانک مرکزی مجددا بر ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از وام در شبکه بانکی تاکید کرده است، برخی بانک‌ها این کار را انجام داده‌ و می دهند که به گفته مسئولان بانکی، اگر درصدی از مبلغ وام‌گیرنده در سال‌های قبل بلوکه شده باشد، می‌توان شکایت کرد و مبلغ بلوکه شده را پس گرفت؛ در غیر اینصورت با بانک متخلف برخورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی، بلوکه کردن بخشی از وام ممنوع است. البته پیش از این نیز، این موضوع در شبکه بانکی ممنوع بوده است.

علیرغم این ممنوعیت، مشاهدات میدانی از برخی بانک‌ها و گزارش وام گیرندگان حاکی از آن است که برخی بانک‌ها همچنان با عناوین دیگر چون "ضمانت ریالی" بخشی از وام یا سپرده متقاضیان را بلوکه می‌کنند و پیش از این هم مبلغی از وام متقاضیان نزد بانک بلوکه شده است.

در این بین برای مشتریانی که قبلا وام گرفته و بخشی از مبلغ وام شان نزد بانک بلوکه مانده، سوال ایجاد شده که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی می توانند مبلغ بلوکه شده را از بانک مربوطه پس بگیرند یا خیر؟

در واکنش به این موضوع، بانک مرکزی اعلام کرد که اگر بانکی اعطای تسهیلات به فرد را مشروط به بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات کند، از سال‌های گذشته ممنوع بوده و همچنان هم ممنوع است.

بدین معنا که این بخشنامه مربوط به زمان فعلی نیست و پیش از این هم قابلیت اجرا داشته و این اقدام ممنوع بوده است.

همچنین طبق توضیحات علیرضا قیطاسی - دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی - به ایسنا، مواردی که در سال‌های قبل بوده و برخی بانک‌ها بخشی از مبلغ وام پرداختی را مسدود کرده‌اند، نیز مشمول ممنوعیت است و مشتریان در این زمینه می‌توانند به واحد رسیدگی به شکایات بانک مراجعه و مبلغ بلوکه شده را دریافت کنند، زیرا این موضوع در شبکه بانکی ممنوع است.

قیطاسی تاکید کرد که اگر این مبلغ بلوکه شده از وام پس داده نشود و بخشی از مبلغ وام مسدود شده باشد، حتما با بانک مربوطه برخورد می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار