بازدید 12827

وزیر صمت پاسخ داد: آغاز ثبت سفارش واردات خودرو بدون فرانسوی ها؟

فاطمی امین گفت: دولت فرانسه در حوادث اخیر موضع گیری‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.
کد خبر: ۱۱۵۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 27 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون بیان شده است که "واردات خودرو برابر آیین نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود با رعایت شرایطی که پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مجاز است. "

در نهایت با گذشت مدتی و پس از بحث های مختلف در این باره، ۲۶ مرداد امسال، آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

هرچند مدتی بعد از سوی رئیس مجلس ایراداتی به آیین نامه وارد شد و سرانجام با رفع این ایرادات توسط وزارت صمت، هفتم آبان ماه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودروست، ابلاغ کرد.

دوازده شرکت برای واردات مجوز گرفتند

نهم آبان ماه  امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگویی اظهار داشت: بعد از اینکه آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و به دنبال آن، نام هفت شرکت برای واردات خودرو اعلام شد، این شائبه پدید آمد که شاید وزارت صمت، واردات خودرو را در انحصار همین هفت شرکت قرار داده است، در حالی که هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو، شرایط موجود در آیین‌نامه را احراز کند، به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود.  

وی افزود: فعلا پنج شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو  را بر اساس آیین‌نامه احصا کرده‌اند، به فهرست هفت شرکت واردکننده خودرو ـ که قبلا اسامی آن‌ها اعلام شده بود ـ اضافه شده است؛ بنابراین، فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اکنون به ۱۲ شرکت رسیده است؛ ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آیین‌نامه واردات خودرو را احراز کند، به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود.  

به گفته سخنگوی صمت، خودرو‌های وارداتی از برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خواهد بود و خودرو‌هایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا‌ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶،  سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودرو‌هایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودرو‌ها در محدوده خودرو‌های اقتصادی و محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.

نام های جدید شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو اعلام می‌شود

هجدهم آبان، امید قالیباف در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این که نام دیگر شرکت‌های واردکننده خودرو چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: ۳۸۰ تقاضا توسط شرکت‌ها برای واردات خودرو به وزارت ارسال شده که این تقاضا‌ها در حال بررسی است.  

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: تاکنون نام ۱۲ شرکت واردکننده خودرو که شرایط لازم مطابق آیین‌نامه واردات خودرو را داشتند، به عنوان واردکننده مجاز اعلام شده است و پس از تکمیل بررسی پرونده متقاضیان واردات خودرو، اسامی جدید شرکت‌ مجاز برای واردات خودرو اعلام می‌شود.  

وی افزود: شرایط واردات را آیین نامه واردات خودرو که قانون و مصوب مجلس است، تعیین می‌کند؛ لذا شرکت‌های متقاضی واردات خودرو که دارای نمایندگی خدمات پس از فروش باشند و بتوانند سند و مدرکی برای انتقال فناوری ارائه دهند، مجوز واردات خودرو می‌گیرند.  

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: الزام داشتن نمایندگی پس از فروش برای واردکنندگان خودرو در جهت رفاه حال مصرف‌کننده خودرو در آیین‌نامه آمده است؛ لذا نام تمام ۱۲ شرکتی که تاکنون به عنوان واردکننده خودرو مجوز گرفته‌اند، براساس آیین نامه شرایط را داشته‌اند؛ بنابراین، هیچ انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد و حاکمیت در آیین‌نامه تاکید کرده است که باید منافع مصرف‌کننده تامین شود و لذا براساس ضوابط به متقاضیان مجوز داده شده است.  

قالیباف اظهار داشت: اگر مجوز برای واردات به شرکتی داده می‌شود، یا نمی شود، قطعا براساس استدلال قوی است. جوانب مختلفی برای دادن مجوز به متقاضیان خودرو در نظر گرفته شده و مجوز واردات به شرکت‌هایی که سوء سابقه در واردات دارند و نمی‌توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند، داده نمی‌شود.  

ورود ممنوع برای خودروهای فرانسوی

در شرایطی که قرار است طی هفته‌های آتی، نخستین خودرو‌های وارداتی با ارزشی کمتر از ۱۰ هزار یورو وارد کشورمان شود، ۲۷ آبان ماه، سخنگوی صمت، از ممنوعیت واردات محصولات پژو، رنو و سیتروئن خبر داد.  

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به خاطر رفتار غیر حرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم.

به گفته وی، در این چند وقته هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده‌ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفا بر روی خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.

سخنگوی وزارت صنعت خاطرنشان کرد: وزارت صمت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و دیگر نمی‌گذارند تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.

آخرین وضعیت ثبت سفارش واردات خودرو

دوم آذرماه فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه نشست هیأت دولت و با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو گفت: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است.

وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی چهار ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که هرچند کار را کمی زمانبر می‌کند، برای اقتصاد کشور موثر است.

وزیر صمت پاسخ داد: آغاز ثبت سفارش واردات خودرو بدون فرانسوی ها؟

ممنوعیت واردات رنو و پژو به کجا رسید؟

در جدیدترین اظهارنظر وزیر صمت در خصوص واردات خودروهای فرانسوی، امروز سیدرضا فاطمی امین در گفت و گو با ایرنا درباره درستی و نادرتسی ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی گفت: خودروسازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهدات شان در ایران ندارند.

وزیر صمت اظهار تاسف کرد و گفت: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع گیری‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
واردات خودرو میتونه یک رانت گسترده ایجاد کنه. ما از کجا مطمئن بشیم که رانتی رخ نداده؟ چه ساز و کاری برای مقابله با رانت و فساد در این زمینه وجود داره؟
احیانا درباره نتیجه عکس بردن خودرو در بورس و افزلیش شدید هر روزه بازار چیزی نگفت
یا درباره افزایش قیمت کیلویی کرمان موتور و فردا مونور در دو سه روز اخیر
دیگه خودی هستند دیگه هر کاری میکنن
بدون فرانسوی ها چیه میخواین فقط از چین بخرید دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
چین هم که رسما اعلام کردن بخاطر تحریم های جهانی

و عدم تصویب اف ای تی اف نمیتواند با ما کار بکند !!؟

و پاکستان هم بدین صورت از عقد قرارداد گازی با ما که

خط لوله گاز عسلویه را تا لب مرز پاکستان بردیم

هم بخاطر خطر مورد تحریم جهانی قرار گرفتن از عقد

قرار داد با ترکمنستان می گوید !! ؟؟

شما را بخدا دست بردارید و کمی عاقلانه و دور از رویا

پردازی و لجاجت بفکر مردم و کشور باشید
ورود خودرو از کشورهای صاحب تکنولوژی به نفع ماست .ممنوعیت واردات به ضرر کشور است .مطمئن باشید اگرضرری باشدده برابرش نصیب مردم ایران می شود.ایکاش روسیه وچین حرفهایی میزدندکه به مذاقتان خوش نمی آمد
کار درستی هست که به فرانسوی ها اجازه ورود نمیدن لطفا ورود محصولات آلمانی را هم به خاطر رفتار وقیحانه یکی دوماه اخیرشون ممنوع کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
باشه عزيز ديگه جایی نمیمونه از هند وچین وارد میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
با این حساب که ما فقط میتوانیم با سوریه و ونزوئلا و

اریتره و سومالی و یمن تجارت کنیم !!!؟؟؟

چرا مسائل سیاسی را با اقتصادی و تجاری و ورزشی و

هنری و فرهنگی و اجتماعی داخل میکنید ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
برو پرایدتو سوار شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
کره جنوبی هم که پولهای بلوکه شده ما را نداده و آمریکا که ما با این کشور میانه خوبی نداریم فقط می ماند چین که بشما سفارش می کنند ار آن کسور خرید کنید .
دولتهای اروپایی دشمنی شان را بارها به ملت ایران ثابت کردند و این مخصوص فرانسه نیست ، کشورمان بایستی آرام اقتصادش را بر دوری از اروپا مستحکم کند .
یه بار بشین با خودت بشمار چند بار تا حالا این حرفهای تکراری و وعده های سرخرمن رو دادی؟
اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو:
درشرایطی که مردم به نان شبشان محتاجند
سود کلانش به جیب یک سری شرکت وارد کننده میرود
حالش را یک عده پولدار و قشر مرفه بی درد میبرند
دودش اما به چشم قشر حقوق بگیر و مستاجر میرود که با تحریک تقاضا برای ارز قیمت همه چیز بیشتر وبیشتر وبیشتر میشود
خوب خودروسازان فرانسوی اون موقع که ورشکست بودند خوروسازهای ما نجاتشون دادند الان که دیگر ککشون هم نمیگزه اگر به ایران نفروشند. فکر کردید کی ضرر میکنه مردم یا اونها؟؟؟؟
اگر تيراژ سه خودرو توليد داخل رو بالا ببرند و از اين همه خط توليد و تنوع زياد خودرو جلوگيرى بشه مسلما قيمت ها مياد پايين
واردات شش حرف است با منافع زیاد برای مردم مثل رضایتمندی ضد انحصار و رانت قیمت مناسب و رایجاد رقابت و آرامش و احساس امنیت و تقویت صادرات و واردات بدون انتقال ارز و حس حق انتخاب و..............
ولی مسولان آنقدر لفتش داده آند که شاید درک این شش حرف برایشان خیلی خیلی سخت است
فرانسه هیچ وقت انتقال تکنو لوزی نداده سعی در چالش کشیدن ایران را دارد چه در دوران جنک وچه در حال خودرو های فرانسه معروف به استهلاک بالا هستند حتی چین هم کپی آنها را نمیزندولی بازار تعمیرات این خودرو ها همیشه گرم هست فقط زیبا وبا ارگونمی خوبی طراحی شده
تمام دنیا خودروهای پژو رو مسخره میکنند مردم ایران و وارد کنندگان خودرو در حصرت استفاده از پژو خودرویی که تسمه تایمش همیشه مشکل سازه واشر سر سیلندر میزنه و هزار تا عیب دیگه داره
تولید کننده خودرو وارد کننده بشه که به هرقیمتی دلش خواست بفروشد که تولید خودش بهتر فروش بره
خسته نباشی پهلوان
چه جالب! برای اینکه انحصار تولید خودرو توسط ایران خودرو از بین بره واردات خودرو را آزاد کردند و دادند به ایران خودرو… تلخ ترین طنز روزگار
پراید 10 میلیونی رو 200 میلیون میفروشن اونوقت خودرو وارد کنن چه دل خوشی دارین
وای الان خودروسازی فرانسه ورشکست می شود
اقای وزیر قبل از استیضاح قیمت خودرو در دو خودروساز چقدربود اما الان چقدر شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ال ۹۰ و ساندرو وارد میکردین از فرانسه ،حداقل چند سال از خرابی ای ن چینی ها راحت میشدیم
یک چیزایی هست که راجع بهش حرف نزنند بهتره ، تا کی مردم ما به اسم حمایت از تولید داخلی بایستی تقاص بی عرضگی تولید کننده داخلی رو پس بدهند ، صنعتی که بعد از چهل سال هنوز وابسته است و با تحریم ها دست به دامن چین میشود همان بهتر که از بین برود ، دولت به عنوان مثال میتسوبیشی میراژ را وارد کنه و به قیمت کارخانه بفروشد و بنزین رو هم به قیمت فوب خلیج فارس بفروشد ، کارگران و کارمندان خودرو سازها هم کارخانه رو تبدیل به گاوداری کنند و از محل عایدات دامپروری امورات خود و کشورهای همسایه را نیز تامین کنند ، اینجوری جان مردم هم در امان است و بیشتر از این کشته و مجروح و معلول روی دست جامعه نمی گذارند و از طرفی به اقتصاد جامعه هم کمک میشود و رانت خواری و خیلی معضلات دیگر نیز از بین می رود
الان فرانسه دهنش باز مونده که وزیر محترم خودرو وارد کنه /شما به وضعیت شرکت سایپا رسیدگی کن
برای جلوگیری از سالیانه 17000 تلفات انسانی در جاده ها و ... مصدومین
برای جلوگیری فوت چندین هزار انسان بخاطر از آلودگی هوا
برای جلوگیری از تلفات و مصرف زیاد بنزین و حیف و میل بیت المال
برای .......
لطفا واردات ماشین های استاندارد را آزاد و خون مردم را در شیشه ایران خودرو و سایپا طلسم نکنید.
پولهای بلوکه شده را از کره گرفته اید که اجازه واردات خودرو کره ای را میدهید.
آقای فاطمی امین این کاره نیستی برادر وزارت صمت با وجود شما در حال پس رفت است چرا وقتی نمی توانی اصرار به ماندن کردی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی