بازدید 3199

تخصیص ۶ هزار میلیارد تومانی مجلس برای بیمه همگانی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار گرفتن افرادی که تحت پوشش بیمه همگانی نیستند در نظر گرفته شد.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ 25 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول، از کنترل کرونا در کشور خبر داد و افزود اين بدان معنا نیست که هنوز صد درصد مشکل برطرف شده است.

دکتر شهرياري ادامه داد: خوشبختانه از آن موقعی که در دولت جدید با برنامه‌هایی که رئیس جمهور توانستند واکسن وارد کنند و از طرفی هم شرکت‌های تولیدی داخل توانستند واکسن به اندازه کافی تولید کنند با مدیریتی که شد که همه پای کار آمدند، وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر، بسیج، نیرو‌های مسلح، ارتش، نیروی انتظامی و مردم همه پای کار آمدند خوشبختانه توانستند کرونا را کنترل کنند و الآن هم که بعضی موقع‌ها روز‌ها صفر است، بعضی روز‌ها ممکن است یکی دو تا باشد، فعلاً کرونا کنترل شده، الآن هم در آمریکا و هم کشور‌های اروپایی در هفته بیش از صد، ۱۲۰ و ۲۰۰ نفر تلفات داریم، ولی در کشور ما کنترل شده کرونا و نگرانی ما از کرونا نیست.

وي در خصوص افزايش ميزان شیوع آنفلوآنزا در سال جاري گفت: در ستاد ملی مبارزه با کرونا همیشه بحث و توصیه شد به هموطنان که حتماً از ماسک مخصوصاً افرادی که سن بالا دارند و کودکان و مخصوصاً بچه‌های زیر پنج سال، چون آسیب پذیرند یا افرادی که بیماری‌های مزمن دارند این توصیه‌ها شد، ولی متأسفانه کسی جدی نگرفت و استفاده نکرد. این که فاصله گذاری باشد، هیچ کدام از اینها، واکسن هم خیلی از این افراد نزدند. اولش می‌گفتند واکسن نیست، ولی با پیگیری‌هایی که شد واکسن به اندازه کافی آمد حتی بیشتر از سال گذشته هم تولید داخل داشتیم و هم واکسن خارجی آمد که در داروخانه‌ها وجود داشت، ولی استقبال قابل توجهی نشد و متأسفانه تا هفته قبل به خاطر آنفلوآنزا ما حدود ۱۷۰ فوت شده داشتیم این هم هنوز تا آخر سال زمان زیاد است، زمستان هنوز در پیش است باز هم باید مراقبت و رعایت شود که تلفات بیشتری نداشته باشیم یا پیک دیگری دوباره اتفاق نیفتد و ما را دچار مشکل کند.

دکتر شهرياري گفت: خوشبختانه از نظر علمی گروه‌های علمی ما و بیمارستان‌های ما و این که چطور بتوانند بیماری را کنترل و مدیریت کنند تجربه بسیار خوبی بدست آمد. این که آخر دیگر مرگ و میر‌های ما کاهش پیدا کرد تجربه است. چون این بیماری که آمد ابتدا اصلاً نمی‌دانستند چطور باید درمانش کنند، درمانش هم فقط دارو نبود، مراقبت‌های تنفسی بود و این که بتوانند مشکلات تنفسی بیمار را برطرف کنند که در این زمینه به تدریج تجربیات بیشتر شد. ما حتی در استان‌ها اول تجربه کافی نداشتیم که آن تیم‌های ضربتی رفتند در بعضی استان‌ها و بعد هم از طریق ویدئوکنفرانس آموزش داده شد و بعد ما تجربه خیلی خوبی در رابطه با کنترل این بیماری به دست آوردیم و بعد هم امکانات و تجهیزاتی که توانستیم در داخل کشور تولید کنیم و این باعث شد که ما در زمینه تولید دستگاه‌های ونتیلاتور که یکی از مشکلات جدی بود که حتی امریکا گفته بود من یکی حاضرم به شما بدهم و مشکلات جدی داشتیم خوشبختانه خودکفا شدیم. دستگاه‌های مونیتور دیگر را، در رابطه با تولید دارو تجربه خیلی خوبی بود، چون کرونا را کنترل کنید، وقتی بتوانید واکسن بسازید، این تجربه‌ای که ما در تولید واکسن بدست آوردیم این می‌تواند از این به بعد هم ما را بیمه کند که اگر بیماری‌های ویروسی دیگری هم بیاید دیگر ما دست به دامن خارجی‌ها نشویم و سریع بتوانیم خودمان تولید واکسن کنیم، علیرغم این که کم مهری نسبت به تولید کنندگان واکسن داخلی شد و هنوز هم بعضی شرکت‌ها تمام پولشان را نگرفتند، ولی بالأخره تجربه خوبی بود که انجام شد و این توانایی پیدا شد که ما جزو شش کشور اول دنیا باشیم که توانستیم واکسن کرونا را با کیفیت بسیار بالا با همان پلتفرم‌هایی که در دنیا تولید می‌شد بتوانیم تولید کنیم.

وي در خصوص طب سنتی که جزو سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب هم بود، گفت: در وزارت بهداشت و درمان که دفتری دارد که به نظر باید ما یک معاونت پیش بینی شود، قبلاً هم داشته که الآن نیست، یک دفتر طب سنتی. طب سنتی در خیلی از بیماری‌ها می‌تواند کمک کننده باشد یعنی به عنوان درمان اول ممکن است نباشد، ولی به عنوان درمان کمکی قطعاًَ می‌تواند کمک کند و این تجربه هم پیدا شد یعنی ما خیلی از این دارو‌های طب سنتی مجوز گرفت از سازمان غذا و دارو و آمد در داروخانه‌ها و مردم هم اتفاقاً اقبال خوبی داشتند نسبت به دارو‌های گیاهی و دارو‌هایی که برای طب سنتی استفاده می‌شد، ولی هنوز خیلی راه دارد، کشور‌هایی مثل چین، امریکا، اروپا، خیلی بیشتر از این طب سنتی که خیلی‌ها هم همین گیاهان دارویی ماست آن‌ها بیشتر از ما استفاده می‌کنند که در این زمینه ما هنوز جا دارد که کار‌های بیشتری انجام دهیم. در کمیسیون بهداشت هم ما یک کمیته طب سنتی داریم که این‌ها را رصد و پیگیری می‌کند جلسات وزارتخانه تشکیل که می‌شود حضور پیدا می‌کنند و کمک می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اظهارات چندي پيش وزیر بهداشت که گفته بود هم اکنون تقریباً افرادي که با نسخه الکترونیک تجویز می‌کنند، دارو می‌گیرند این کاملاً تحت پوشش دارویار است و مشکلی ندارند، نيز تصريح کرد: اتفاقاً این صحبت را خدمت رئیس جمهور در ستاد کرونا مطرح کردند، من آن جا نمونه آوردم گفتم این طور نیست که هر کس نسخه الکترونیک بنویسد حتماً طرح است، البته ایشان می‌گفت ما یارانه سلامت می‌دهیم، واقعیت این است این طور چیزی اتفاق نمی‌افتد. یک بیمار، چون مخصوصاً دارو‌های بیماران قلبی- عروقی، بیماران مزمن مثل دیابت، بیماران اعصاب و روان، ام اس و خیلی از بیماری ها، بیماران پیوند کلیه و غیره​، علیرغم این که نسخه الکترونیک هم نوشته می‌شود، چون تحت پوشش نیست یک بیماری به من می‌گوید من قبلاً دارو‌های قلبی- عروقی ام ۷۰ هزار تومان بوده با دفترچه بیمه و نسخه الکترونیک الآن شده ۴۵۰ هزار تومان، این معنی اش این است تحت پوشش نیست. یا خیلی از دارو‌های بیماران دیابت اصلاً تحت پوشش نیست. این‌ها جزو همان ۳۶۶ قلم است یعنی انجام نشده واقعاً. آقای وزیر احتمالاً اطلاعاتی که به او دادند اطلاعات واقعی نبوده. در آن جلسه راجع به این که بعضی دارو‌ها اصلاً در داروخانه هست یا نیست، راجع به کمبود‌ها هم وقتی ما گفتیم آقای رئیس جمهور به ایشان فرمودند شما هم بروید چند داروخانه خودتان بروید به عنوان وزیر ببینید وقتی این‌ها می‌گویند دارو کم است یا نیست، ببینید کم است یا نیست. چون ما راجع به کمبود دارو هم از بیش از یک سال است داریم مطرح می‌کنیم.

وي درباره رفع کمبود آنتی بیوتیک و نقصی که در سامانه تی تک بود، گفت: ششم مهر، در ستاد کرونا اطلاعاتی که ما از کمبود دارو داشتیم، من در جلسه خدمت رئیس جمهور گفتم که کمبود دارو جدی است. مسئولین گفتند ۵۰ قلم کمبود است، من هفته بعد یک لیست ۴۵۰ قلمی را مستند بردم گفتم ۵۰ قلم نیست، ۴۵۰ قلم کمبود دارو است. مرتب پیگیر بودیم، قبل از سال چندین بار راجع به شربت‌های آنتی بیوتیک مخصوصاًَ برای بچه‌ها و سرم چندین بار ما در ستاد کرونا تذکر دادیم. مسئول سازمان غذا و دارو به رئیس جمهور گفت که ما یک ماه دیگر این مشکل را برطرف می‌کنیم. رئیس جمهور عصبانی شدند گفتند مگر می‌شود به بیمار گفت که یک ماه دیگر من دارویت را فراهم می‌کنم، این اورژانس است اگر تولید می‌توانید کنید تولید کنید، اگر نمی‌توانید وارد کنید. متأسفانه سر قیمت گذاری این دارو‌ها مخصوصاً آنتی بیوتیک‌ها که همه شان تولید داخل بود، شرکت‌های تولید کننده که متأسفانه باید گفت اکثر این شرکت‌ها شرکت‌های به نوعی زیرمجموعه حاکمیتی بودند یعنی یا دولتی بودند یا خصولتی بودند.

وي ادامه داد: شرکت‌های تولیدی به خاطر افزایش قیمت با سازمان غذا و دارو مشکل داشتند، سازمان غذا و دارو می‌گفت که نه این قیمت‌هایی که شما می‌گویید نیست و آن‌ها هم آمدند با این که مواد اولیه داشتند و می‌توانستند تولید کنند، متأسفانه تولید نکردند. حالا یک اتفاق دیگر هم افتاد، اتفاقاً سازمان غذا و دارو آمد به شرکت‌های دارویی یک پوئن مثبت داد گفت از این تاریخ شما هر چه در انبارهایتان، چون این‌ها در انبارهایشان هم دپو کرده بودند، در داروخانه‌ها هم بالأخره ذخیره... گفتند شما از امروز با قیمت ارز آزاد ارائه کنید یعنی یک امتیاز اینجا داده شد به شرکت‌های دارویی با این که با ۴۲۰۰ آورده بودند، موجودی داشتند، ولی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که شما از فردا با ارز آزاد بتوانی، هم برای داروخانه این اتفاق خوب افتاد، هم برای شرکت‌های تولیدی، ولی باز سر قیمت گذاری مقاومت‌های زیادی شد، داشتند، نظارت نکردند که چقدر موجودی دارند در انبارها، یکی از این شرکت‌ها می‌گفتند که ۳۵۰ تن از این مواد اولیه موجود دارد، ولی تولید نمی‌کند، که این‌ها اگر به موقع رصد می‌شد و به موقع انبارهایشان را می‌دیدند می‌توانستند برخورد کنند، نگذارند. برای اولین بار بعد از ۴۳ سال اتفاق افتاد که ما شربت تب بُر بچه را در داروخانه‌ها نداشته باشیم.

شهریاری راجع به بیمه همگانی و الکترونیکی سازی نظام سلامت و تأمین مالی از طریق بیمه ها نيز گفت: بیمه همگانی هم مجلس شش هزار میلیارد تومان گذاشت که همه افرادی که تحت پوشش نیستند مخصوصاً آن سه دهک اول را تحت پوشش قرار دهند که می‌گویند ما پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم، ولی یقیناً شاید یک میلیون، یک میلیون و خرده‌ای باشند که این افراد ممکن است هنوز مراجعه نکرده باشند، چون گاهی هم به ما زنگ می‌زنند که ما برداشت مان این است که بعضی افراد اصلاً شاید هنوز در جا‌هایی باشند که دسترسی یا آگاهی ندارند یا یک عده آدم‌های متمولی باشند که حاضر نیستند بیمه شوند، می‌گویند ما می‌خواهیم از بخش خصوصی استفاده کنیم که اشکالی هم ندارد و اجباری نیست، نمی‌شود بگویی که حتماً همه باید از سیستم دولتی و بیمه استفاده کنند، ولی این کار مثبت و خوبی بود و می‌شود از این کار تقدیر کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی