بازدید 3173

استقبال بازار از قیمت پیشنهادی برای صادرات روسیه و سقوط نفت

قیمت نفت در پی سقف قیمت پیشنهادی کشورهای گروه هفت برای نفت روسیه که بالاتر از سطح قیمت معاملات جاری است و رفع نگرانی‌ها نسبت به کمبود احتمالی عرضه، به ریزش شب گذشته ادامه داد و روز پنج شنبه کاهش بیشتری پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۵۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ 24 November 2022

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۲۱ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۵ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه با دو دلار و ۹۵ سنت معادل ۳.۳ درصد کاهش قیمت، بسته شده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با سه دلار و یک سنت معادل ۳.۷ درصد کاهش، بسته شده بود.

سقوط هر دو شاخص پس از انتشار این خبر روی داد که سقف قیمت برنامه‌ریزی شده برای نفت روسیه ممکن است بالاتر از سطح قیمت فعلی بازار باشد. یک مقام اروپایی گفت: گروه هفت به دنبال اعمال سقف قیمت ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه برای نفت دریابرد روسیه است. با این حال، مقامات اتحادیه اروپا هنوز روی قیمت مشخصی به توافق نرسیده‌اند.

ویویک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث در این باره گفت: بازه قیمت ۶۵ تا ۷۰ دلار، بالاتر از قیمتی است که بازار پیش بینی می‌کرد و ریسک مختل شدن عرضه جهانی را کاهش می‌دهد. اگر اتحادیه اروپا با این بازه قیمت موافقت کند، قیمت نفت پیش بینی شده از سوی این بانک برای سه ماهه چهارم، پنج دلار در هر بشکه پایین برده می شود. در پیش بینی بانک کامن ولث، فرض گرفته شده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا به همراه اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه، عرضه جهانی را به اندازه‌ای مختل خواهد کرد که مایه نگرانی نسبت به رشد اقتصاد جهانی می شود.

معامله گران می‌گویند بعضی از پالایشگاه‌های هندی و چینی قیمت پایین‌تر از این سقف پیشنهاد شده را برای نفت اورال روسیه که گرید نفتی صادراتی اصلی این کشور است، پرداخت می کنند.

دولت‌های اتحادیه اروپا گفت‌وگو درباره سقف قیمت را روز پنج شنبه یا جمعه، از سر می‌گیرند.

عامل دیگری که بر کاهش قیمت تاثیرگذار بود، رشد ذخایر فرآورده‌های نفتی آمریکا و تشدید کنترل‌های کرونا در چین بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر بنزین و سوخت‌های دیگر در آمریکا، هفته گذشته رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. این افزایش نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه در بازار را برطرف کرد. اما ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر، به میزان ۳.۷ میلیون بشکه کاهش یافت در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، رشد این ذخایر به میزان ۱.۱ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی نوشت: اگر تحریم‌های نفت از سوی اتحادیه اروپا را کنار بگذاریم، تا زمانی که قرنطینه در چین وجود دارد، روند صعودی قیمت‌های نفت محدود خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، چین روز چهارشنبه بالاترین شمار روزانه ابتلا به کووید ۱۹ از زمان آغاز پاندمی در حدود سه سال گذشته، را گزارش کرد. مقامات محلی، کنترل‌ها برای مهار شیوع بیماری را تشدید کرده و به نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت در این کشور افزودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان