بازدید 3402

جولان سگ‌های ولگرد در قزوین

جولان سگ‌های ولگرد در معابر و خیابان های شهر قزوین این روزها موجب ترس و دلهره بانوان و کودکان و گلایه شهروندان شده و امنیت روانی و جانی آنها را با مخاطره روبرو ساخته است.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲ 22 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این روزها با گذر از برخی کوچه ها و محلات به ویژه مناطق جنوب شهر و یا مناطقی مانند مینودر و پونک شاهد تجمع سگ های ولگرد هستیم که مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود آورده و امنیت جانی کودکان و خردسالان آنان را به خطر انداخته است.

ساکنان این مناطق از ترس حمله سگ ها اجازه بیرون آمدن را به کودکان و خردسالان نمی دهند و به گفته شهروندان، خانواده ها در ساعات شب از واهمه حمله سگ های ولگرد با استرس و نگرانی از منزل خارج می شوند.

به گفته کارشناسان ،موضوع ساماندهی سگ های ولگرد در سطح شهر بحث تازه ای نیست و تاکنون جلسات و کارگروه های متعددی برای بررسی و رفع خطرات احتمالی آنها در استان تشکیل شده است.

اما به رغم جلسات متعدد و برنامه ها و سیاست های مختلف اتخاذ شده هنوز موجی از نگرانی ها در رابطه با جولان این حیوانات ولگرد در سطح شهر وجود دارد.

شهروندان قزوینی معتقدند، اگر فکری برای کنترل و جمع‌آوری این حیوانات نشود، جمعیت آن‌ها روز به روز بیشتر شده و مشکلات افزون تر می شود.

نگران حمله سگ های ولگرد به کودکان هستیم

یکی از شهروندان قزوینی ساکن در جنوب شهر قزوین از حضور شبانه‌روزی سگ‌های ولگرد در محیط شهری گلایه‌مند بود و از مسوولان خواست هر چه زودتر نسبت به جمع‌آوری این سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

مریم طاهری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نگران حمله سگ های ولگرد به کودکان هستیم، گفت: افزایش سگ‌های ولگرد آرامش بسیاری از شهروندان را سلب کرده و جولان سگ‌ها در کوچه و خیابان‌ها به ویژه در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح به وضوح دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین نگرانی از جولان سگ‌های ولگرد در شهر به خاطر کودکان است، چرا که سگ‌ها در زمستان گرسنه هستند و دنبال غذا می‌گردند و از سویی کودکان قدرت دفاع از خود را ندارند و معلوم نیست در صورت حمله سگها به آنها چه اتفاق ناخوشایندی رقم بخورد.

یکی دیگر از شهروندان قزوینی در این خصوص گفت : مسوولان می‌گویند سگ‌های ولگرد را جمع آوری می‌کنند، اما تغییر محسوسی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

حمیدرضا اصغری افزود: بسیاری از شهروندان ضایعات مواد غذایی خود را در مقابل منازل و یا ساختمان‌های نیمه کاره رها می‌کنند که همین موضوع در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و زاد و ولد آن‌ها موثر است بنابراین باید برای رفع این معضل چاره اندیشی و فرهنگ سازی شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب سگ های ولگرد به صورت گله ای حرکت می کنند،اضافه کرد: نگران فرزندانم هستم و نمی‌توانم با خاطری آسوده آن‌ها آنها را به مدرسه بفرستم.

جمع آوری سگ های ولگرد همکاری شهروندان را می طلبد

مدیر سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین گفت: جمع آوری سگ‌های های ولگرد جدای از اینکه از وظایف شهرداری ها به شمار می رود و شهروندان از سامانه ۱۳۷ مطالبه دارند؛ موضوعی اجتماعی و فرهنگی است که باید همکاری تمام افراد جامعه را طلب کرد.

مهدی کوزه گرها افزود: خیلی از شهروندانی که با سامانه ۱۳۷ برای جمع آوری سگ های ولگرد تماس می گیرند، عنوان می کنند همسایه هایشان به سگ ها غذا می دهند.

وی اظهار داشت: با این حال وقتی همکاران پسماند برای جمع کردن سگ های ولگرد مراجعه می کنند، با آنها برخورد می شود و حتی با رفتارهای خلاف شان اجتماعی رو به رو می شوند.

کوزه گرها تصریح کرد: این دو قطبی حیوان دوستی_ حیوان آزاری و در کنار آن حمایت از حیوانات به صورت غیر اصولی شرایط را دشوار کرده و یک چالش در حوزه ساماندهی سگ های ولگرد به شمار می رود.

وی تاکید کرد: همکاری سازمان های مردم نهاد در زمینه حقوق و شیوه نگهداری حیوانات می تواند بخشی از این مساله را مدیریت کند.

این مسوول با بیان اینکه همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، درخواست جمع آوری سگ های ولگرد بیشتر می شود چون سگ ها برای یافتن غذا وارد محدوده های شهری می شوند،اضافه کرد: فعالیت شهرداری قزوین در جمع آوری سگ های ولگرد سرعت بیشتری گرفته است؛ اما از نگاه شهروندان رضایت بخش نیست که به نظر می رسد همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط و حتی فرهنگی می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

کوزه گرها با اشاره به افزایش تعداد درخواست شهروندان در سامانه ۱۳۷ به جمع آوری سگ های ولگرد طی هشت ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: طی این مدت ۶۸۱ مورد درخواست در سامانه ۱۳۷ ثبت شده که پارسال در همین زمان ۴۳۴ مورد بوده است.

زنده گیری یک هزار و ۴۶۲ قلاده سگ در قزوین

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نیز از طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر خبر داد و گفت: از ابتدایی سال جاری تاکنون یکهزار و ۴۶۲ قلاده سگ در قزوین زنده گیری شد.

حسین عمومی افزود: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد برای واکسیناسیون، انگل تراپی، عقیم‌سازی، پلاک‌کوبی و قلاده‌گذاری به صورت زنده گیری انجام می شود.

وی اظهار داشت:این سازمان با هدف اجرای بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری‌های قابل‌ انتقال بین حیوان و انسان و لزوم جمع آوری سگ های بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، سگ های مریض را معدوم می کند.

عمویی با بیان اینکه عقیم سازی سگ ها بر عهده کارشناسان دامپزشکی است، تصریح کرد : سگ های عقیم شده، پلاک گذاری و آزاد سازی می شوند.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه کارگروه کنترل حیوانات استان، امسال طرح ضربتی ساماندهی سگ‌های بدون صاحب به طور همزمان با سایر شهرها در قزوین اجرا و طی یک ماه ۵۷۰ قلاده سگ زنده گیری شد.
این مسوول با بیان اینکه شهرداری‌ها هیچ گونه بودجه دولتی برای ساماندهی سگ های ولگرد ندارند، تاکید کرد: سالانه باید هزینه گزافی را صرف جمع آوری و کنترل جمعیت سگ‌ها کرد بنابراین باید بودجه دولتی برای تحقق این امر تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که طرح جمع آوری سگ های ولگرد به طور همزمان با شهرهای همجوار اجرا نشود و از طرفی مردم با ما همراه نباشند و پسماند غذایی در خیابان ریخته شود جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مشکل خواهد بود.

عمویی با اشاره به اینکه عمده سگ ها در اطراف حاشیه شهرها و باغات حضور دارند،افزود: با توجه به سردی هوا و به دلیل روشنایی برق در شهر اغلب سگ ها و برای تامین غذا وارد شهر می شوند که این مساله موجب ناراحتی و نگرانی شهروندان می شود.

سگ‌های پلاک دار فاقد هرگونه عوامل بیماری زا هستند

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه سگ‌های پلاک دار فاقد هرگونه عوامل بیماری زا هستند،خاطرنشان کرد:شهروندان اطمینان داشته‌باشند که فرایند زنده‌گیری و واکسیناسیون سگ های ولگرد به صورت کاملا اصولی صورت می‌گیرد.

عمویی تصریح کرد: سگ‌های بلاصاحب شناسایی و زنده گیری می‌شوند و پس از انجام معاینات تشخیصی دامپزشک، عملیات انگل تراپی، واکسیناسیون،عقیم سازی،پلاک گذاری و در نهایت واگذاری و رها می‌شود.

این مسوول ادامه داد: شهروندان در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل و باغ‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر با بیماری هاری به صورت سالانه اقدام کنند.

وی یاد آوری شد : با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با سامانه ۱۳۷ شهرداری، شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های بدون پلاک با تماس با این سامانه می توانند برای زنده گیری و جمع آوری این حیوانات در محله ای که سکونت دارند، درخواست بدهند.

رهاورد:

بی توجهی به ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد مخاطرات زیادی برای شهروندان به دنبال دارد و طی سال های اخیر گزارش های فراوانی از سگ گزیدگی و حتی مرگ و میر کودکان به ثبت رسیده است.

در این میان باید اذعان کرد جمع آوری سگ های ولگرد بدون فرهنگ سازی بین شهروندان و جلب مشارکت و همراهی آنها یک چرخه و سیکل معیوب است، هزینه های بالای واکسیناسیون و پلاک گذاری سگ های ولگرد و همچنین مخاطرات کشتن این دسته از سگ ها حتی با مرگ با ترحم بواسطه برانگیختن احساسات شهروندان ضروری می سازد که کنترل و پیشگیری از ازدیاد جمعیت این سگ ها در دستور کار و اولویت شهرداری ها و نهادهای ذیربط قرار بگیرد.

البته نباید فراموش کرد در کنار فرهنگ سازی برای خودداری شهروندان از ریختن ته مانده های غذایی در کوچه و خیابان که عامل حضور سگ های ولگرد و ازدیاد جمعیت آنهاست، باید شاهد اجرای طرح تکفیک و جمع آوری پسماند از درب منازل مردم باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی