بازدید 52720

لغو قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی

کلیات قانون سازمان ملی مهاجرت در روز یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است. جزئیات آن هنوز نهایی نشده است. می‌توان گفت قانون مصوب سال ۱۳۹۸ اقدامی برای ایرانی‌شدن فرزندان مادر ایرانی بود، اما قانون سازمان ملی مهاجرت با وضعیت فعلی اقدامی برای بیگانه‌سازی فرزندان مادر ایرانی است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱ 17 November 2022

به گزارش تابناک، روزنامه شرق در مطلبی با عنوان« دیگر فرزند ایران نخواهند بود» به لغو قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی اشاره و اینگونه آورده است:

قانون سازمان ملی مهاجرت ایران بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان در روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. زمزمه‌های تشکیل این سازمان از سال ۱۳۹۷ در دولت شروع شد. لایحه ۱۷ ماده‌ای تشکیل «سازمان مهاجران اتباع خارجی» در سال ۱۳۹۹ از دولت به مجلس ارسال شد. لایحه‌ای که وظایف و مأموریت‌های تعریف‌شده‌اش برای سازمان مهاجرت همان‌هایی بود که اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در حال اجرای‌شان است. تنها تفاوت این بود که آن اداره قرار بود به سازمان تبدیل شود. همین امر باعث شد تا نمایندگان طرح ۳۵ ماده‌ای «تشکیل سازمان ملی اقامت» را در سال ۱۴۰۰ مطرح کنند. عدم توجه مطلق به ایرانیان خارج از کشور به عنوان مهاجران ایرانی در هر دو پیشنهاد مشهود بود. به هر حال، قانونی که در روزهای گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید، ترکیبی از لایحه دولت و طرح نمایندگان بود. قانونی با ۴۲ ماده که تمرکزش فقط بر مهاجران ورودی به ایران است.

در یک نگاه ظاهری به نظر می‌رسد این قانون با ارائه اقامت‌های سه‌ساله و پنج‌ساله و هفت‌ساله نظامی امتیاز‌محور را برای پذیرش مهاجران در ایران مطرح کرده است. اما با مطالعه دقیق‌تر مواد و تبصره‌ها متوجه می‌شویم که این اقامت‌های مدت‌دار شامل حال درصد بسیار اندکی از مهاجران ورودی به ایران خواهد شد. در حقیقت خروجی نهایی این قانون تغییر چندانی در وضعیت اقامت و ورود مهاجران ایجاد نخواهد کرد. نظام ساماندهی و کنترل مهاجران در این قانون، همان نظامی است که در حالت فعلی اجرا می‌شود: تلاش برای شناسایی مهاجرانی که به انحای گوناگون غیرقانونی هستند، رد مرز آنها و سپس ورود غیرقانونی آنها و تکرار چرخه ورود، دستگیری، رد مرز، ورود. در حقیقت این قانون با افزایش دایره مجرم‌انگاری مهاجران و نیز ایرانیان در نهایت باعث تقویت این چرخه باطل و پرهزینه خواهد شد. تعریف شماره شناسایی ۱۰رقمی برای همه مهاجران قانونی از نکات برجسته‌ و قابل قدردانی این قانون است که البته با توجه به تعارضات بین دستگاهی موجود باز هم اجرائی‌شدنش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی از منظر سازمانی هم این قانون تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد. قبلا «اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور» زیرمجموعه معاونت امنیتی و انتظامی این وزارتخانه قرار داشت: حال طبق این قانون، «سازمان ملی مهاجرت» زیر نظر وزارت کشور خواهد بود: یک پله ارتقای دستگاهی آن هم به خاطر اینکه نام سازمان به میان آمده و ردیف‌های بودجه‌ای در نظر گرفته شده باید مبنای دستگاهی داشته باشد. قبلا زمزمه‌هایی بود که این سازمان زیر نظر رئیس‌جمهور باشد که این اتفاق نیفتاد.

قانون سازمان ملی مهاجرت چندان تغییری در نحوه مدیریت مهاجران در ایران ایجاد نخواهد کرد: اما یک تغییر بزرگ در یکی دیگر از قوانین کشور را منجر خواهد شد: لغو قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی. می‌توان حتی گفت مصوبه روز یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس شورای اسلامی لغو قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی در پوشش تأسیس سازمان ملی مهاجرت بوده است.

ماده ۴۱ قانون سازمان ملی مهاجرت بیان می‌دارد که: ‌«قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 2/7/1398 از زمان لازم‌الاجراشدن این قانون به استثنای افرادی که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند لغو می‌گردد».

این قانون در سال ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان مجلس پیشین رسید. طبق آخرین آمارها از بین حدود ۱۰۵ هزار متقاضی تنها ۱۴ هزار نفر توانسته‌اند بر اساس این قانون به شناسنامه دست پیدا کنند. درحالی‌که میزان اجرائی‌شدن این قانون به ۵۰ درصد هم نرسیده، قانون سازمان ملی مهاجرت به صورت خیلی بی‌سروصدایی آن را لغو کرده است. البته که در این ماده نوشته شده به استثنای افرادی که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند. باز هم در اینجا ما با ظاهری شکیل روبه‌رو هستیم. تمام کسانی که از طریق سامانه‌های وزارت کشور برای استفاده از قانون سال ۱۳۹۸ ثبت‌نام کردند اظهار داشته‌اند که این سامانه‌ها هیچ‌گاه کد پیگیری صادر نمی‌کردند. کسانی هم که به شناسنامه دست پیدا کرده‌اند اظهار داشته‌اند که در تمامی مراحل تنها خود مجریان قانون امکان تماس داشتند و آنها امکان پیگیری و اطلاع از وضعیت پرونده نداشته‌اند. بنابراین قسمت دوم این ماده به مانند بسیاری دیگر از مواد این قانون ضمانت اجرائی ندارد. از طرف دیگر سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید با تأسیس سازمان ملی مهاجرت، قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی لغو شود؟ مگر می‌شود موضوعی با این درجه از اهمیت که به نوعی از ارکان قانون تابعیت است یک‌شبه بدون هیچ جایگزینی حذف شود؟ در دهه‌های گذشته همواره برای تعیین تکلیف تابعیت فرزندان مادر ایرانی قانون مرجعی وجود داشته است. پیش از دهه ۸۰، تفسیر اولی از بند ۴ ماده ۹۷۶ قانون مدنی مرجع قرار می‌گرفت و به این فرزندان شناسنامه داده می‌شد. در سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ ماده‌واحده تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی مرجع بود و از سال ۱۳۹۸ تا به امروز قانون مصوب سال ۱۳۹۸. در همه این سال‌ها اجرای قانون با مسائل متعددی روبه‌رو بوده است. اما مسئله این بوده که قانونی وجود داشته است که مبنای اعطای تابعیت به این فرزندان باشد. حال در ماده ۴۱ قانون تأسیس سازمان ملی مهاجرت قانون مرجع موجود لغو شده است. پدیده‌ای که دیگر نمی‌توان آن را حتی بازگشت به گذشته نامید.

اما واقعا وضعیت تابعیت فرزندان مادر ایرانی چه خواهد شد؟

برای پاسخ به این سؤال باید به ماده ۲۱ قانون سازمان ملی مهاجرت مراجعه کرد. پاسخ در آنجاست. این ماده اعلام می‌کند که «اتباع خارجی» که مشمول یکی از عناوین زیر باشند و خانواده آنها، به شرط داشتن سابقه اقامت موقت در ایران به مدت حداقل شش ماه، می‌توانند درخواست اقامت مدت‌دار [اقامت‌های سه و هفت و ۱۰ ساله] داشته باشند: الف) ایثارگران غیرایرانی ب) نوابغ و نخبگان علمی و حوزوی ج) اشخاصی که دستاوردهای برجسته فرهنگی، هنری و ورزشی داشته باشند. د) فعالان مؤثر اقتصادی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند. ه) همسر و فرزندان زنان ایرانی، مشروط به وجود شرایط مندرج در بخش پنجم این قانون.

قانون سازمان ملی مهاجرت اقامت‌های بلندمدت را فقط برای این پنج گروه تعریف کرده است. این اقامت‌ها به هیچ وجه به معنای کسب تابعیت ایرانی نیستند. کسانی که این اقامت‌ها را به دست می‌آورند تنها حق حضور در ایران و استفاده از خدمات شهروندی را خواهند داشت. یکی از گروه‌های تعریف‌شده برای این کار همسران زنان ایرانی و فرزندان مادر ایرانی هستند.

وقتی مواد ۲۱ و ۴۱ این قانون را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که بعد از تصویب، فرزندان مادر ایرانی‌ هرگز امکان ایرانی‌شدن نخواهند داشت. آنها از این به بعد همچون سایر اتباع خارجی در ایران تنها می‌توانند اقامت‌های کوتاه‌مدت و حداکثر ۱۰ساله کسب کنند. اقامت‌هایی که کسب آنها باز هم هیچ تضمینی ندارد. چراکه تمام جرم‌انگاری‌های تعریف‌شده در قانون برای اتباع خارجی شامل حال آنان هم می‌شود. اگر این قانون نهایی شود، فرزندان مادر ایرانی که سابقه کیفری یا تعقیب قضائی یا حتی قرار مجرمیت (جلب به دادرسی) داشته باشند و حتی اگر بی‌گناهی‌شان اثبات شود باز هم هرگز نخواهند توانست اقامت مدت‌دار دریافت کنند و تنها راهی که برای آنان باقی می‌ماند، اخراج از کشور است. در جهان فقط شش کشور هستند که به هیچ وجه حق انتقال تابعیت از زن به فرزند را به رسمیت نمی‌شناسند. این کشورها عبارتند از: سومالی، اسواتینی (سوازیلند سابق)، برونئی دارالاسلام، کویت، لبنان و قطر. ایران نیز تا چند سال پیش کشور هفتم از این دسته بود. اما پس از تصویب قانون سال ۱۳۹۸ از این فهرست خارج شده بود. در صورتی که لایحه سازمان ملی مهاجرت به تصویب نهایی برسد ایران بار دیگر به این فهرست بازمی‌گردد. مجموع جمعیت شش کشور دیگر این فهرست با یک‌چهارم جمعیت کشور ایران برابری نمی‌کند. کشورهایی مثل برونئی فقط حدود ۴۴۰ هزار نفر و اسواتینی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارند. اما سبک مواجهه با مسئله ایران با بیش از ۸۵ میلیون جمعیت با این کشورها برابر خواهد شد. نکته این است که با وضعیتی که این قانون برای فرزندان مادر ایرانی در نظر گرفته است، ایران در قعر این فهرست قرار می‌گیرد. چون کشورهایی مثل قطر و کویت هرچند به فرزندان مادر قطری و مادر کویتی تابعیت نمی‌دهند، اما بدون قید و شرط اقامت دائم را برای‌شان فراهم می‌کنند. در حالی‌که در ایران با نهایی‌شدن این قانون تعداد زیادی از فرزندان مادر ایرانی در آستانه اخراج از ایران قرار خواهند گرفت.

کلیات قانون سازمان ملی مهاجرت در روز یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است. جزئیات آن هنوز نهایی نشده است. می‌توان گفت قانون مصوب سال ۱۳۹۸ اقدامی برای ایرانی‌شدن فرزندان مادر ایرانی بود، اما قانون سازمان ملی مهاجرت با وضعیت فعلی اقدامی برای بیگانه‌سازی فرزندان مادر ایرانی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳۷
به نظر من درست که تابعیت ندن
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
با کدام سواد و منطقی به چنین نتیجه ای رسیدی، به عنوان یک وکیل عرض می کنم این تصمیم اشتباه باعث افزایش جرم و جنایت و عداوت فرزندان این سرزمین
نباید از قوانين مترقی دنیا استفاده کنیم خواهد شد، چرا ما
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
ما اصلا تابعیت خودمون رو هم میخوایم پس بگیریم ولی نمیدن:))))
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
یادمون نره اففانستان قبلا جز ایران بوده ولی بعد جدا
بخصوص وقتی مادر ایرانیه فرزند هم ایرانی میشه چراتابعیت ندن؟برای همینه خانمها قیام کردن مگه آدم نیستن!!؟؟ شد پس افغانی ها هم ایرانی هستن
مرضیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
لایحه رو اول بخون بعد طرفداری کن بچه های مادر ایرانیکلا ۱۰۰هزار نفر هستن این سازمان‌مهاجرت راه بیفته اقامت های سه ساله،هفت ساله،دهدساله بدن به اتباع پنج میلیون میشه ده میلیون حق خرید و فروش و افتتاح حساب و خونه خریدن و همه چی میدن بهشون شما پنج میلیون مهاجر نمی بینی صدهزار نفر مادر ایرانی می بینی میگی تشویق میشن عجبا
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
من توی حاشیه شهر مشهد کافی نت دارم ده ساله توی ثبت نام فرزندان دارای مادر ایرانی اولش که مغزم سوت کشید که چرا باید همچین کاری بکن به مردی که زن خاذجی داره شناسنامه ندن و به مرد خارجی که زن ایرانی داره بدن در حریان ثبت نام هر کسی که ثبت نام کرد از اونطرف هم باز بچه های دخترشو ثبت نام کرد که اکثرا افراد بی هویت غیر ایرانی بودن اصطلاحا چلوها که زن گرفتنشان از سر معامله مواد مخدر بود به نظر من همینایی که شناسنامه دادین رو هم باطل کنید یه جور تهدید ملی حساب میشن در آینده فول میدم بهتون بعدشم همین چند ملیون افغانی رو هم کی میخاید اخراج کنید؟باور کنید نصف مشکلات کشور حل میشه به عنوان مثال همون وقتی که طالبان اومد همه افغانیا اومدن مشهد توی حاشیه شهر خونه گرفتن کرایه و قیمت خونه ها چند برابر شد تغریبا بالای شهر کرابشون یکی شد تا کی با این قوانین مندر آبادی در حق ملت ایران اجهاف میکنید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
چراتابیعت ندن شکمتون افغانستان سیرمیکنن اگرمردهستین برو اون کارای که افغانیاتوایران انجام میدن انجام برین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
منم موافقم برای چی از امکانات مملکت ما استفاده کنن تمام جایگاههای شغلی رو گرفتن وقتی اینا نباشن جوون ایرانی بیکار نخواهد بود هر جا نگاه میکنی پر از افغانیه واقعا فکر کردین که اگر روزی با طالبان نسازیم چه لشکری داخل کشور ما برای نابودیمون هست
می دانستید عمده وراثت از جمله هوش، از مادر به ارث می رسد؟ می دانستید اطلاعات ژنتیکی کرومزوم x هیجده برابر کرومزوم y است؟
نمایندگان نخبه باید هم همچین قانونی تصویب کنند
کرامت زن ایرانی را تبین کرده اند
متاسفانه کلا سایت تابناک همیشه به نوعی طرفدار اتباع خارجی ( که تقریبا همه افغانین)هست. چرا مشکلاتیکه ملیونها افغانی سالهاست برای ایران درست کردند را نمیبینید؟ یکسر به اطراف تهران و شهرهای دیگه بزنید. در بعضی جاها تعداد افغانی از ایرانی بیشتر شده. هر قانونی از جمله همین قانون اعطای تابعیت ایران به فرزندحاصل از ازدواج با مادر ایرانی که خودش تشویق به افزایش حضور و ازدواج افغانیها با زنان و دختران ایرانی میکنه ( که شاید بعضیهاشونم از روی ناچاری و مشکلات اقتصادی باشه) بهتره که حذف بشه
پاسخ ها
ایران
| Netherlands |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
هموطن مملکتو افغانی برداشته چهل ساله یه تظاهرات نداشتن یه دمپایی میپوشن میان ایران
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
.......احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
دقیقا همین طوره جمعیت افغانیها از ایرانیها داره میزنه بالا توروخدا فکری بکنید
کجای دنیا ملیونها اتباع یک کشور در کشور میزبان بصورت غیر مجاز و غیر قانونی براحتی کار و زندگی میکنن؟ چرا بجای اخراج اینها که مشکلات مختلف اقتصادی اجتماعی و حتی امنیتی برای ایران درست کردند دنبال دادن امتیازات مختلف به اونها هستید؟
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
کجای دنیا ؟؟ همه جای دنیا به پناهنده اقامت دایم شهروندی میدن بجز شش کشور ، که یکیش ایرانه
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
جالبه بدونید آمریکا یکی از کشورهای مهاجر پذیر و کانادا چون اون کشور ها سالهاست چیزی بنام نزاد پرستی رو کنار گذاشتن برای همین بدور از دیدگاه اینکه طرف کجای دنیا به دنیا آمده میتونه بالیاقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
اگر ورودی غیرقانونی مشکل آقایان بود، خیلی راحت مثل ترکیه یا اسرائیل یا خیلی کشورهای دیگه، در مرز یک دیوار بتنی حایل کشیده می شد و قضیه تمام می شد. وقتی این کار انجام نمیشه، یعنی آقایان از وضعیت موجود نه تنها ناراضی نیستند، بلکه در اون منافع زیادی هم دارند.
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
آفرین دقیقا گل گفتی ..باید همشون رد کنند برن افغانستان
قانون تابعیت فرزند مادر ایرانی, به نوعی باعث افزایش ازدواج اتباع خارجی ( عمدتا افغانی) با دختران ایرانی شده, متاسفانه در خیلی روستاها و مناطق فقیر نشین این ازدواجها بدلیل مشکلات اقتصادی ( یا نا آکاهی ) خانواده دختر انجام میشه و پس از مدتی, تبعه خارجی زن و بچه را رها میکنه و به کشور خودش برمیگرده, بنابراین این قانون از ابتدا مشکلات زیادی به همراه میاورد. بهتره مشکلات بصورت ریشه ای که در اینمورد اخراج اتباع غیر مجاز و جلوگیری از ورود مجددشان هست انجام بشه. نه اینکه برای آینده کشور خودمون مشکلات بیشتری درست کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
اولا فرزندان مادر ایرانی تعدادشان مشخصه که میلیونی نیستند و بدنبال دریافت شناسنامه که حقشان هست ،
دوماً فرزندان مادر ایرانی ،ایرانی هستند چون مادرش ایرانی هست مال این آب و خاک است ،توی همین مملکت بدنیا اومده و بزرگ شده مال همین مرز و بوم هست رگ و ریشه اش ایرانی هست ،حال پدر محترمش افغانستانی باشه چه اشکالی داره ،خیلی از این ازدواج‌ها برعکشم وجود داره پدر ایرانی مادر افغانستانی و براحتی فرزندان شناسنامه‌دار میشوند ،چرا این اتفاق برای فرزندان مادر ایرانی نباشه کرامت زن ایرانی رو پاس بدارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
فرمایش شما درسته، اما اون فرزندان حاصل از ازدواج ها چه گناهی دارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
خوب بعد اینکه زن و بچه هاش را ول کرد تکلیف اون زن بی پناه و بچه هاش چی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
کاملا برعکس هست بنده فوق لیسانس معماری هستم همسرم یک افغانی ولی با مدرک تحصیلی دکتری عمران هستن از یکی از بهترین دانشگاه های کشور با پرداخت یورو نه مجانی و با استفاده از حقوق دولتی - بنده با دید کاملا منطقی و بدون مشکل اقتصادی با ایشان ازداوج کردم - این چه نگرشی هست که نسبت به افغانی ها دارین آیا برای زنی که با تبعه آلمانی ازداوج کرد هم همین دید را دارید
چند ملیون افغانی بصورت غیر مجاز در ایران زندگی میکنن از یارانه نان و سوخت و درمان و... استفاده میکنند و هیچ تعهدی نسبت به ایران ندارند و تازه طلبکارم هستند. بعضی از آنها دست به جرائمی میزنند و چون جایی ثبت نشدند براحتی تغییر مکان میدند و برای مردم و پلیس مشکل ایجاد میکنن. یکسری به نانوایی های اطراف تهران بزنید نصف افراد حاضر در صف, افغانی هستند!باید اینها اخراج بشن و با اونهایی که دوباره غیر قانونی وارد میشن برخورد بشه نه اینکه دنبال دادن امتیاز به اونها باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
دوستانی ک شاکی هستن ازوضعیت مهاجران افغانستانی شماها چرایه نگاه به سنگبری ها کوره های اجر وخیلی کارهای سخت وتاقت فرسای دیگه نمیکنید انصاف نیست چنین صحبت های راجب همسایه ودوست بشود لاکن ایران تنهاکشوری هست ک نسبت به قوانین مهاجران بشدت متعصب وسختگیر هست شماهای ک نظردادین وشاکی بودن
خودتونو بزارید جای اونا وتویه کشور دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
یک هزارم جنایتهایی که افغانیها در ایران انجام می دن هیچ جایی ثبت نمی شه و از ترس عکس العمل مردم بازگو نمیشه
به نظر شما بجز افغانی ها با این همه گرفتاری که دارند کی میاد ایران ، صد ها زن ایرانی با افغانی ها ازدواج کردن طرف دوماه بعدش ول کرد رفت افغانستان پشت سرش هم نگاه نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
اون زن ایرانی احمقی که با یک افغانی ازدواج می کنه حقش هم همینه که ولش کنه و بره افغانستان ،و خاک بر سر دخترای ایرانی که با افغان جماعت ازدواج می کنن و هر بلای به سرشان بیاد کمه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
چی گفتی؟
تابناک! وضعیت ایران از لحاظ تعداد اتباع خارجی ( افغانی) و شرایط حضور اونها ( غیر مجاز بودن, نداشتن وضعیت مالی و علمی مناسب و...) قابل مقایسه با کشورهای دیگه از جمله چند کشوری که اسم بردی نیست که ایران را با اونهامقایسه میکنی.
هر دم از این باغ بری میرسد
خیلی کار خوبی می کنند تجربه این چندساله نشان داده فرزند مادر ایرانی پدر اففانی خودش را ایرانی نمی داندسایر قوانین دا اصلاح کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
کسی که هیچ نمی دونه از خودش نظربجانده
قانون خوبی است انشاالله اجزایی بشه چون فرزندان اتباع خارجی بیشترین ضررامنیت کشورکارمی کننددرمحله مازن ایرانی باافغانی ازدواج کرده و حاصل آن چندفرزنداست که بیشترآنهاموادفروش وخلاف کارهستند.
خب در اصل هر بلایی سر مهاجرین بیاد حقشون هست
شش سال پیش که مرزهای اروپا باز بود به عشق چی نرفتند
چهل سال گذشته تکرار خواهد شد
باید تک تک اینها اخراج بشن
خوب حرفهای شما درست خوب یک پیشنهاد بدید با بچه های پنج وشش ساله که پدرشون ولشون کرده رفته و مادرانشان ایرانی هستند چیکار کنیم بندازیمشون سطل اشغال
مادری که با اجنبی ازدواج کرده دیگر ایرانی نیست چرا بایدفرزتدش ایرانی محسوب،و خدای نکرده در آینده کما اینکه جاسوس هم بشود
به خدا همه جا ی ایران پر از افغانی شده ، اگه همین طور جمعیتشون بیشتر بشه دیگه نمیشه بیرونشون کرد ، چرا یه فکر درست و حسابی برای بیرون کردن و اخراج اونا از کشور نمی‌کنید؟؟؟!!!! به خدا رفتار اکثرشون طلبکارانس
فکر می‌کنید خیلی افغانی ها تو ایران امکانات کامل دارند نه این فکر نکنید یه عابر نمیدن با مدارک به اتباع الان خدا کن اخراج کن تا قدر افغانی بدونید
طرف میره تو کشور های خارجی سر ۱سال تمام امکانات حتی اقامت میگیره چه ایرانی چه افغانی بعد کسی که افغانی تو ایران ۳۰ سال زندگی کردن یه عابر نمیدن من نمیخوام تفرقه بین این ۲ کشور بندازم ولی یه عده.. از هیچی خبر ندارن هزارتا داستان سرهم میکنن... همین برادریمون ... واقعا خسته نباشین آفرین
دمتان گرم همیشه همین افغانها هستن که شناسنامه گرفتن و نا امنی ایجاد کرده ان
سلام آلان در ایران خیلی از عراقیها هم اومدن با ایرانی تشکیل خانواده دادن عراقیه یا رفته دیگه نیومده یا هم در ایران مرده زنه مونده با چندتابچه
واقعا شرم آوره این حجم از نژاد پرستی
زن بودن و مادر بودن فی نفسه در این ذهنیت ضد زن جرم است وگرنه چرا باید فرزتد یک زن ایرانی ایرانی نباشد اما فرزتد یک مرد ایرانی ایرانی باشد.
بهترینکار اخر اج افغانی هاست چون مشکلات زیادی برای کشور درست کرده اند متاسفانه مسئولین خوابند وبه نفع سرمایدار، یکی ازدلیل گرانی مسکن همین افغانیها هستند کجای دنیا میلیونها مهاجرقبول میکنه با اینهمه مشکل کم بودمسکن، اب، دارو ،گرانی، این کار دیوانگیه
همه افغانی هارو از کشور اخراج کنید مردم ایران به اندازه کافی مشکلات متعدد دارن اینها شدن جیره خوار کشور تازه ناراحتم هستن بابا ما نمیخوایم اینها توی کشور ما باشن برن همون اروپایی که میگن زندگی کنن ببینن کی و کجا تو دریا غرقشون میکنن که حالا توی ایران برای ایرانی ها زبون درازی هم میکنن
چند سال دگه ایرانیها شهروند درجه دو و اتباع شهروند درجه یک این کشور می شن
من سی سال است ازدواج کردم با زن ایرانی، نه شناسنامه داده نه اقامت دایم هرسال میرویم آنهم که زن رضایت داشته باشد برای یک سال تمدید میکند اگر زنه اخم کرده باشد تمدید ی درکار نیست بچه هایم هم پاس مثل من دارند هرچه گفته چه قبل چه الان همه دروغ است،، تابعیت ایرانی ازطریق خون پدرایرانی منتقل میشود،،،
اگر بفکر پیشرفت وترقی مملکتتون هستید چه خبره این همه بیگانه ریخته توی مملکت ؟همه برگردند به کشورخودشان به فکرمردم خودتان باشید.
کارشون کامل صحیح و درسته
تعدادافغانی ها ازایرانی ها داره بیشتر میشه ، ازایران اخراجشون کنید
بهترین کارراانجام میدهند
افغانهای غیر مجاز و مجرم و بیسواد را از ایران بیرون کنید بسیاری از مشکلات مملکت به خاطر این افغان هاست که از تمام یارانه ها استفاده میکنند و هیچ تعهدی به کشور ندارند به بچه های این افغانه تابعیت ندهید
صد درصد درسته و نباید تابعیت بدن، حتی اونای که تابعیت دادم هم لغو کنن، یه کم به فکر اینده باشید لطفا ، کشور رو خرابتر نکنید، هر جا امهال کاری شد ضرر کشور شده
بعضی‌ها هم هستند که در کشورهای دیگر حامله شدن و از دست شوهرهای شراب خوار و ولگرد پناه آوردند الان هم سرگردان هستند همین آمریکای متمدن و فرانسه متمدن
کار بسیار معقولی کردند،هجوم اتباع بیگانه و استفاده از این قانون، معضلات بسیاری برای کشور ایجاد می کند.یکی از آنها مشکلات امنیتی است.
دادن هر گونه امتیاز هر چند کوچک یعنی تشویق افراد بیگانه
به مهاجرت به ایران ....
که دولت بیگانه پرست ما سال‌هاست که داره زیادی از
اینان طرفداری میکنه ....
این نیز بگذرد .. و رو سیاهی
به زغال می‌ماند...
همیشه اینطور نخواهد ماند
که بیگانگان به این راحتی هر
کاری خواستند انجام دهند...
با سلام با همین حال هم ما دیگر مالکیت کشورمان را نداریم بی نهایت اتباع خارجی افغانها در ایران هستند و یک سری ناهنجاری های خجابی از افغانها است قتل غیره و خیلی هم روحشان زیاد شده است حتی برای کارهای حکومتی هم تصمیم گیری می کنند به قول یکی از نمایندگان چند روز اخیر در مجلس می گفت من ایرانی صد جا اثر انگشت امضا تصور خودم ثبت شده ولی افغانها بدون هیچ مدرکی به راحتی تردد نی کنند هر کاری هم خواستند می کنند ما نند یک کشور اشغال شده شده ایم
اصلا اسم افغانستان کلمه ای بی مسما بر قسمت های شرفی ایران کهن است.
همه ی آنها هموطن ما هستند.آنها در وطن خود جابجا شده اند.باید امکان آموزش ورشد داشته باشند.چطور می توان تصور کرد یک هراتی یا بلخی با تخاری یا بامیانی یا کابلی ایرانی(ایران شاهنامه ی فردوسی) نباشند؟
افغانها و عربا زیاد شدن
واقعا درک نمیکنم شعور بعضی از مخاطب هارو،بعد میگن چرا مارو عقب مونده فرض میکنن.خب همون قدر که پدر توی تشکیل فرزند نقش داره،مادر هم داره مگر اینکه شما زنان رو اصلا به حساب نمیارید که خودش نهایت عقب مانده بودن هست.وقتی یکی از والدین ایرانی باشه،فرزند هم ایرانی میشه چه پدر باشه، چه مادر.بعد فرزند مادر ایرانی رو از کشور بیرون کنن عین خیالتون نیست؟شما خودتون،بچتون رو بیرون کنن ناراحت نمیشی؟.تعصب های بیخودی دارید شماها چرا،انگار خودتون چیکار کردید برای ایران
فقط و فقط زن ستیزی اگر مریم میرزاخانی هم باشی و جایزه جهانی ریاضیات رو ببری باز نمی تونی برای فرزندت تابعیت ایرانی بگیری اما اگر مرد ایرانی با یک خدمتکار از فیلیپین ازدواج کنی و فرزندانت هیچ استعدادی هم نداشته باشند هم زن فیلیپینی و هم فرزندان وی تابعیت ایرانی دریافت می کنند ، دیدم که می گم
چرابایدباسرنوشت این بچه ها بازی بشه.یروزقانون تصویب می‌کنن یروزلغومیکن این طفل معصوم هاچه گناهی دارن.بایدایرانی باشن چون همینجابدنیااومدن مال همین آبوخاکن مادرشون ایرانی هست.کاری نکنیدآه این بچه هابگیره
بنظرشمااگرروزی مشکلی برای ایرانیهاپیش بیادیک روزمیتوانن افغانستان اسکان بگیرن به همین سبکی که الان افغانهابدون مجوزازراهای غیرقانونی ووووومیان ایران بعدمدتی یادزدی میکنن یاقتل انجام میدن هیچ هویتی هم ندارن که قانون پیگرشان بشه زن میگیرن بعدچندسال غیبشان میزنه ی زن میمونه باچندبچه بی صاحب واقعاقانونی وضع کنیداگرکسانی هم که قرارهست درایران باشین باهویت کامل الان که بخاطرسوریه باهیچ افغانی نمیشه بلندحرف زدمیگن ماشهیددادیم وووووواینقدرکه به اینهابهامیدین به ایرانی هانمیدین اگرقانون کامل وجامع باشه همه چیزروشن عالیه وگرنه بااین اوضاع مامیشیم برده افغانهاهیچ کس هم بفکرهیچی نیست این نظرمنه
انقد مردم ایران افغانی هارومسخره کردند که الان ایران بدتر از افغانستان شده،
افغانی تا کشورش امن شود برمیگردد زن و بچه میخاد چکار تورا خدا این قوانین را وضع نکنید باعث ناامنی بیکاری ایرانیها همین ها هستند چون بعداز هر جنایتی از مرز رد میشوند و هیچکس اونا را شناسایی نمیکند
تنگ نظر نباشیدماعضوی یک خانه وادوایم و بگفته امام رحمت الله اسلام مرز ندارد
سلام من بازنشته ناجا هستم تمام فحشا و دزدیمعتادی قمار خونه وقمار ونصف معتادی از افغانی‌ها هست تمام کارها پور سود اسقاطی وحتی باج و مامور شهرداری واستان آری وانتظامیبا افغانی‌ها سر کار دارن از طرف اینها صورت می‌گیرد تو شهرها افغانی زیاد هست دزدی مال خری به دست اینها صورت می‌گیرد و جدیدا دورگیها مادر ایرانی شوهر افغاني فرزندان یک موتور تهیه کردن ودختران مدرسه گول میزنن وسوار میکنن برسی کنید و چون پدر زحمت می‌کشد فرزندان بیکار هستن وپدر با مادر دین فرق دارد بچه مانده چه دینی دارد و اگر رایت میگین چرا دخترها افغانی زن ایرانیها نمی‌شوند به خدا به خود بیاید وقانونی بزارید وحتی در حاشیه شهرها اسکانشان دهید اگر به نانوایی مراجعه میکنیم باید یکساعت تو صف باشیم نه ماکس میزنن نه بهداشت و هر کدام 20 نان میگیرن از اول. انقلاب آمدن دیگه بس است فکری کنید و یا در یک شهر جا بخصوص مثل بردسیر کرمان اسکانشان دهید و فدا آن برادران فاطمیون وشیعه معذرتتفرقه نباشه بعضی‌ها... فکری کنید تا دور نشده به قول یکی از افغانها بدون جنگ خون ریزی دخترانت ن گرفتیم چرا کشورها عربی راهشون نمیدن یکی شان میگفت. تو امارات مثل سگ رفتار میکنن با ما. و از چند طبقه پرتمان میکنن
همه اینجا شدن سیاستمدار و نظریه پرداز...خودتون رو جای یه فرزند مادر ایرانی بزارید اینجا به دنیا اومده و فقط مشکلش اینه ۲۸سال پیش باباش افغانی بوده و تا الان هیچ مدرک و هویتی نداره..‌بنظرتون میره افغانستانی که هیچ کسی رو نداره؟نه نمیره...چون نه کسیو داره و جای برا رفتن ..خب چی میشه؟چون اثر انگشت و هیچ تصویر و هویتی ازش ثبت نیست میشه یه بمب ساعتی و هر لحظه امکان داره از روی اینکه در حقش ظلم شده و فقط حدود ۲۰سال هی همه جوره اذیت شده و بهش هویت ندادن دست به جنایت و فاجعه بزنه.قضاوت نکنید کسایی رو که این شرایط رو دارن و لطفا دم از انسانیت نزنید
خواهش من از مسولان اینه هیچ تبعه افغانی عراقی وسوریه چه فلسطینی مدارک اقامت ندن کل مشکل کشور حل میشه نمیدونم هرچی گدا گشنه سر از ایران درمیارن که قاتل ودزدن
بهترین کار می کنن کشور افغانی ور داشته
مملکت پر شده از افغانی !!!!یعنی آنقدر که افغانی در ایران هست فکر نکنم در افغانستان باشه !!!بعضی وقت ها فکر می کنم که من رفته ام در افغانستان!!!!دولت ایران به خاطر پول همه کاری می کند و افسوس که پیامد این همه به قول خودشان اتباع خارجی (افغان) را بعدا خواهند دید .
دادن تابعیت ایرانی به فرزندان افاغنه که مادرشان ایرانی است یک اشتباه راهبردی در بی کیفیت سازی جمعیت ایران است. این قانون مردان افاغنه را تشویق به ازدواج با دختران ایرانی می کند و باعث تشکیل خانواده های با سطح زندگی بی کیفیت و ازدیاد جمعیت افغان تبار در ایران می شود که معضلات خاص خودش را دارد. لغو این قانون خیلی عالیه.
من قبلا کار گر ایرانی داشتم وامثال دیگه ۵افغانی گرفتم چون ایرانی که مثل افغانی ها نمیتونند کار کنند. افغانی ها هم که مجانی پول نمی‌گیرند زحمت می‌کشند
کسانی که این قانون ها را مینویسند ایران را با آمریکا اشتباه گرفتند همه این قانون خطاب به افغانی های مثل ما گرسنه است کدام اختراع کدام سرمایه کدام نخبه دنبال تبعیت تو ایران بوده تا پیر بشه
اولا ایران‌زمین سرزمین بزرگ اقوام است کجای دنیااقوام مختلف زیریک پرچم جنگیده اند وفدایی داده اند دوما غیراز مناطق عشایر کوه نشین درطول تاریخ مهاجمین مردان راکشته اند وفرزندان شان ازمادر ایرانی متولد شدند وهیچگاه به سمت خون پدری بازنگشتند وایرانی ماندندو خواهی نخواهی اتفاقی که رخ داد قتل عامهای تاریخی یعنی چه؟ سوما مادر اصل است اعراب واقوامی که زنان را موجودی پایینترازمردان می‌دانند فقط خون پدر راملاک می‌دانند مادر طول تاریخ به مادرانمان وزنان مان ودختران مان ارج ویژه ای نهادیم ولذامادرایرانی فرزند ایرانی بدنیا می آورد ازهرنژادی که باشد مادر فرزند ایران‌زمین به ایران عرضه می‌کند قدمشان هم مبارک که نامی ازدختران ایران است قدم خیر.... کوته بینی وتعصب زیادی نداشته باشیم خودما دایی وخاله کرد وآذری داریم ونوادگان اقوام ایران‌زمین هستیم که دوش بدوش از این سرزمین دفاع کرده اند افغانی باشد درایران ایرانی می‌شود کمااینکه عرب ومغول ویونانی وغیره درایران ایرانی شدند
چرا نمی های بفهمید اجنوی اجنوی هست هیچگاه خود را ایرانی نمی داند بعدها باعث مشکلات فراوانی میشود
جوانان ما بخاطر اینا بی کار شدن داداش منو از کارش بیرون کردن گفتن بخاطر اختشاشات مواد اولیه کم هست جالب اینه که افغانی ها رو نگه داشتن چون سابقشون بیشتره دوم اینکه اجاره بها مخصوصاً جنوب شهر بخاطر افغانیها به شدت بالا رفته و سر صف نانوایی‌ها فقط افغانی می بینی شما که یک رسانه ملی هستی درد دل ما را گوش کن اینها برن تورم پایین می‌آید اجنوی اجنوی هست فرقی ندارد اینا برن نون هم وهمه اقلام خوراکی پایین میاد می دانید اینا چقدر هزینه دارد
بسیار با این قانون موافقم
همواره ظلم فروانی نسبت به اتباع شده و قضاوت های جالبی شده نسبت به این دوستان بعضی ها میگن به صورت رایگان دارند از امکانات درمانی و غیره استفاده میکنند در صورتی ک خود ایرانی ها هم با بیمه مبلغ قابل توجهیو باید برای مصارف درمانی مصرف کنن و در بقیه زمینه ها هم به همین شکله حتی در بسیاری موارد به خاطر اتباع بودن پول بیشتری دریافت شده یا حتی از ارائه خدمات به آنها امتناع شده و این قانون هیچ ربطی به مهاجران غیر قانونی ندارد این قانون در مورد فرزندانی هست که در همین مرز و بوم متولد و در همین مرز و بوم پرورش یافتن بدون داشتن هیچ حقی در خاک خودشان جالب است در تنها جایی که میشناسی غریب باشی :)
ااولن یه سلام نفس داغ وپرنشاط به مه کابران محترم وببینده سایت خبری من شخصا خودم اتباع هستم ما سال های سال مدیون مردم غیور ایران هستیم انشاالله روزی برسه کمک هاشونو جبران کنیم من خودم شخصا فراموش نمیکنم هرجا دنیا خوب وبد داره هرکسی ام بی احترامی کنه شخصیت خودشو ونشون داده حرف حق شما ها توانستید کاری ام کنید چه بی مدرک وچی بی مدرک هارو بیرون کنید نه از گشنگی میگم ونه از شکم سیری این حرفارو میزنم چطوری حرف دلمو بزنیم اخه با نوشتن ت دوتا کلمه و‌خط لفظ صبحت حضوری باشه درک کنه نه که دفن مون کنن متولد ایرانم
در این قانون باید فرقی بین ازدواج مرد افغانی ساکن ایران و کشور دیگری مثل آلمان ، فرانسه، اتریش و کشورهای توسعه یافته باشد. فرزندان مردی که در یک کشور مرفه با یک دختر ایرانی ازدواج میکند، باید بتوانند تابعیت ایرانی مادر خود را کسب کنند تا بتوانند فرهنگ ایرانی را گسترش دهند و مغلوب تابعیت پدر نشوند. آنها از امتیاز شهروندی باید برخوردار باشند تا بتوانند در ایران سرمایه گذاری کرده باعث پیشرفت کشور بشوند. یک مادر ایرانی فرهنگ و ارزش های ایرانی را در تربیت خیلی عالی به فرزندان خود منتقل می‌کند.
کشور شده افغانستان کدام حکومتی در دنیا با کشورش اینطور رفتار میکنه جوری زاد ولد میکنند آدم متحیر میشه یه سر به اطراف تهران بزنید همه افغانی هستند و ایرانیها اقلیت شده اند
همیشه واقعیت برای خود آدم که باشه دیده نمیشه ولی برای دیگران زودقابل لمسه آمریکا به تنهای پنج ملیون ایرانی که جاداده ازهر قشری هست پس باید با آنها هم برخورد تبعیض آمیز مثل برخورد ایران با افِغانی ها باشه درضمن اگر دخالت درامور افغانستان نبود افغانستان به چنین فلاکت گرفتار نمیشد که ایران برایش کوری بخواند
نژاد پرستا نمیدونم چجوری میخوان تو اون دنیا جواب بدن
نژادپرست نباشیم
کلا خیلی وقته شما در حال پاکسازی هستید از این طرف سهولت در گرفتن تابعیت ایرانی برای افغانی ها عراقی ها و یمنی ها و سوری ها و از طرف دیگه مهاجرت بی سابقه ایرانی ها از کشور خودشون
همه کشور های دنیا اشتباه دارن میکنن الا ایران
ماهایی که از بچگی تو ایران بودیم و خودمون رو ایرانی میدونیم. کجای دنیا باید بریم. باید آواره بشیم مادرامون مگه هموطن شما نیست؟؟؟ کی کنار مادرم میمونه وقتی پسر نون آور خونه اش اخراج بشه از کشور!!!!
انقدر نظر ها تند میزارید رفتید تا حالا با چهار تا فرزند مادر ایرانی صحبت کنید؟ یا به همون دید بقیه پناهنده هایی که ارقی به کشورمون ایران ندارن بهمون نگاه میکنید. مگه روند شناسنامه دادن رو میدونید که میگید به همه کسایی که اصلا ایران رو دوست ندارن شناسنامه میدن. روندِ دو الا سه ساله داره، مصاحبه داره، تحقیقات محلی داره، الان از من شماره و آدرس چهار تا از دوستان ایرانی رو ازم خواستن.
الان خودم تحصیل کردم و می‌خوام برای کشوری که من رو بزرگ کرده و برام هزینه کرده مفید باشم و تا وقتی که نتونم شناسنامه داشته باشم نمیتونم برا جامعه ام مفید باشم.
مگه شناسنامه ایرانی داشتن چه امتیازی داره که می‌گید بهشون امیتاز میدید(قابل توجه بقیه نظر ها). و راحت کشور های اروپایی یه جوون تحصیل کرده مجانی بدست میاره، با هزینه هایی کشورمون ایران کرده تو یکی مثل من تحصیل کرده بشم تا مفید باشم برا جامعه ام.
واقعا متاسفم بابت نظر هاتون و بابت همچین قانونی
فکر میکردم مجلس انقلابی طرف ما باشه.
چرا مسئله را کلی بررسی نمی کنید باید مثل کشور های دیگر این را پذیرفت که فرزند حاصل از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی یک دو رگه ایرانی است و لی شناسنامه متفاوت با ایرانی ها مثلا سبز به آنها داده شود
کاش اتباع افغانستانو اخراج میکردن و با اتوبوسهایی که اینها رو انتقال میدن بطور قاطع و جریمه های چند میلیونی برخورد میشد کاش کار برای مردم مناطق محروم بلوچستان و خراسان جنوبی درست میکردن و نمیگذاشتن اینهمه افغان وارد کشور بشن که بجز بدبختی ارمغان دیگه ایی برا مردم ندارن
افقانها باید در اردوگاه نگه داری شوند به خاطر خلع قانونی در ایران این عده بی هویت افقانی وارد ایران می شوند والا در پیش وای ورامین ورامین شهرک قدس وبه طور کلی دور تهران کرسی زده اند .در ملارد اکثر خانه ها را با ورقه خریده اند وبه ایرانیها اجاره می دهند اکثر کارگاه ی ملارد سر آسیاب شهر قدس متعلق به افقانها است نه مالیت می دهند نه اقامت دارند وفقط به افقانائی که از افقانستان می آیند کار می دهند .وایرانیها مانده ورزنده هستند ومتاسفانه دولت هیچ اعمال قانونی ندارد وایرانیها در وطن خود غریب وبی پناهند
این قانون هم مثل تمام قوامین پربوط یه زنان در ایران بسیار توهین آمیز است.
احتمالا نویسنده این مقاله یا از اتباع افغانستان هست یا پدرش افغان و مادرش ایرانی است، وگرنه هر ادم عاقلی می داند در اوضاع بد اقتصادی و تحریم کشور، امتیاز دادن به بیگانه فقط حق هم وطنانمان را پایمال خواهد کرد.
باسلام نکنید این کار را حال اتباعی که تازه وغیر وقانونی وارد میشن اره بایدهم جلوشونو گرفت اما اون افغانی بدبختی که از بچگی اومده قانونی اومده پدرومادروهمه کسانش رو درایران ازرست داده الان نگاه کنید زیادعست که هرکدوم بالی ۳۰ یا ۴۰ سال در این زندگی میکنن ازدواج کردن و بچه دارن بالاخره اون مادر ایرانی هم گناه نکرده یا با کافر که ازدواج نکرده که الان بخوان به بچه هاش تابعیت ندن ومثل بیگانه باهاشون رفتار کنن اگر شما شفافتر نگاه کنید همین برادران اتباع بودن که باسردار دلها به جنگ داعش رفتن وخیلی هم شهید شدن والانم هنوز هستن پای این ملت ودفاع از این سرزمین وانقاب همه روبچشم بد نبینید همه جای دنیا خوب وبد داره حتی همین ایران خودمون الان همین اتفاقات اخیر که همه خود ما ایرانی ها هستیم که هرروز با افکار غلت داریم باعث کشته شدن مدافعین امنیت و بسیج ومردم عادی بیگناه میشیم پس همه مثل نیستن فقط اسم ملیت که ادمی تصورکنه این خوبه یا بد
اخه چرا مگه ما ها چیکار کردیم میدونی بعضی از افغانی ها هم ادمایه خوبین بدم داریم در کل دنیا در هر کشور خوب و بد وجود دارد
ما هم مثل شما ها زحمت میکشیم
تابعیت جمهوری اسلامی اگه واقعا مارو میبینه حدقلا به ما تابعیت بده مارو مثل یک ایرانی ببینه ماهم بتونیم مثل همه عزیزان از امکانات بیشتر استفاده کنیم اگه اینجوری بشه
ما یا اصلا خوودم من تنها با این که افغانیم درست ولی ایران میسازم با همه سختیاش
ولی ی نکته وجود داره
اونای که از خیلی وقت پیش اگه یعنی بابا من الان نزدیک ۵۰سالشه از ۱۵ سالگی اومده ایران من الان اینجام تو خاک ایران زمین میخوام بسازم خاکشو چون همیشه به فکرمونن ولی ما ها این چیزا رو نمیفهمیم منم الان ۱۹ سالمه
فقط میخواستم بگم که اونای که سال ۱۳۵۱ اومدن ایران مثل بابای من اونا حدقلا باید مدرک مثل بقیه داشته باشن میدونی چرا چون تو خاک ایران بزرگ شدن میخوام ایران بسازن ولی دستشون بستس چرا چون مدرک اصلی رو ندارن
بعد که ایران و افغان خیلی بده من قبول ندارم منم ی انسانم تا کشوری که توشم رو بسازم اره این درسته
مردم ایران حرف شما هم درست است چرا چون جمهوری اسلامی ایران قدرتمند همین که در برابر چند کشور که میخواهند اسلام را حذف کنند می ایستد خیلی حرف است پس شکر گذار باشید
امنیت خود و کشور را از خودمون نگیریم
خلاصه با مشکلات زندگی رو به رو میشید امید داشته باشید و صبر کنید چون ایران اول برای امنیت ما تلاش میکند فرق نمیکند ایران یا افغان تا از دست دشمنان برا ما در امان سازد و بعد که ایران طوری قدرتمند شود که هیچ کشوری طمع نکند یا دست از پا خطا نکند (همچنین که کشور برای امنیت ما در تلاش است از ان ور خداوند هم روزی رسان است )
پس بعد چه میشود ایران بهترین کشور میشود .
خلاصه دوباره بگم که افغان هستم ولی ایران به دنیا اومدم الان ۱۹ سالمه پدرم ۵۰ سالشه تقریبا ما ها باید مدرک داشته باشیم چون هم خیلی وقت پدرم ایران بوده منم اینجا به دنیا اومدم و ایران و مردمش مثل خودم یک انسان میبینم ولی گفتم اادم خوب و بد داریم ولی من و خیلی های دیگه جز ادم خوبایم و مارو با ادم های بد قاطی نکنین اینو همه میدونن
اونای که ۵۰ سال موندن به خاطر چی موندن تا کشور بسازن خرجی برای خونه ببرن و منی که ۱۹ سال سن داره میخواد راه پدرشو بره تا من بتونم ایران بسازم
ولی اونای که از افغانستان تازه به ایران اومدن مردم ایران حق دارن چرا
چون باید کسانی که از افغانستان میان باید به چند نکته ریز اشاره باشه حرف دل مردم عزیز ایران ( منم افغانم ولی بزرگ شده ایرانم و ایران را هم دوست دارم )
نکته اینه :
اونای که تازه از افغانستان میان نباید لباس های تونبان یا جوری بیان که انکاری افغانستان اومدن
دومی اینه که با مردم عزیز ایران خوش رفتار باشن چرا چون خوش رفتاری و خوش گفتاری باعث رفتار بین یک دیگر میشود.
سومی اینه که امنیت مردم رو خدشه دار نکنن
چهارمی باید هرچی زود تر زبان فارسی یاد بگیرن اونای که بلد نیستن
پنجمی اینه اگه تا الان راه دادن دیگه راه ندن مجبورشون کنن برگردن
منی که متولد ایرانم و برای خاک ایرانم من تا الان تو عمرم تا به حال افغانستان نرفتم و نمیرم چون من درست است افغانم ولی با هموطنان عزیزم مردم ایران بزرگ شدم چون افغانستان کشور پدری من بوده ولی من برای ایرانم و میخواهم ایرانم را بسازم .

ی نکته دیگر هم هست که کسای که تازه از افغانستان میان بیشتریشون هنوز فک میکنن داخل افغانستانن نکته اشم به همینه
همه ما خوب و بد داریم و فرق را تشخیص بدیم و زود قضاوت نکنیم چون خوب ها بیشتر تو دسته ادمای هستن که که ۵۰ یا ۶۰ ساله ایران زندگی میکنن . (ایران سزمین من)
واقعا چنین دیدگاه نژاد پرستانه ای در کشوری اسلامی مایه تاسف است. در بسیاری از کشورهای اروپایی حتی به پناهندگان تابعیت میدهند و صرف تولد در کشوری برای دریافت تابعیت کافی است. چطور کسی را که در این سرزمین به دنیا آمده و بزرگ شده از حقوق شهروندی محروم میکنید فقط با این جرم که پدرش یا حتی پدر و مادرش در کشور همسایه به دنیا آمده اند. آن هم کشور همسایه هم دین و هم زبان و هم فرهنگ ما .
بچه های مادران ایرانی هم خدایی دارند که مثل کوه پشتشون هستش امید ما همون بالایی
جالب اینکه صداوسیما هم برا افغانیا برنامه های مخصوص واخبار اختصاصی پخش میکنه کلی تحویلشون میگیره .اصلاذات ایرانی همیشه در طول تاریخ اجنبی پرور بوده حالا یکبار اروپایی وامریکایی یکبار هم افغانی وچینی وبنگلادشی .
سلام مسئولین وزارت کشور وزارت اطلاعات سازمان مهاجرت سازمان نوپای اتباع بیگانه سازمان ثبت احوال تشریک مساعی داشته باشند تا لایه های مختلف قانونی را جهت دار وهدفمند نمایند ودرکل از استفاده پنهانی یارانه که توسط نزدیک( شش میلیون نفر )6/000/000درروز دریافت میکنند سازماندهی شود وحق مردم عزیز ایران سربلند پایمال نشود.
نکته ای که نویسنده بی سواد این گزارش به آن توجه نکرده اینه که خیلی از کشورها مثل ترکیه اصلا به اتباع افغانی غیرمجاز(قاچاقی) مجوز ثبت ازدواج با زنان ترکیه ای نمیده که بخواد به بچه هاشون تابعیت بده. به افغانی ها ویزا هم نمیده که به صورت قانونی موقت برن ترکیه و بعد با زنان ترک ازدواج کنند. زن ترکیه ای هم که نمیره افغانستان با مرد افغان آشنا بشه ازدواج کنه. پس تمام ماجرای اعطای تابعیت فرمالیته است و بسیار اندک اجرا میشود. ولی در ایران تبعه افغانی با هزار نوع سابقه جرم ویزای 45 روزه میگیره میاد ایران با یک زن فقیر سن بالا ازدواج میکند و مجوز اقامت میگیرد. با احترام به برخی افغانی های با فرهنگ که در همین قانون نیز به آنها مجوز اقامت داده میشود.
به خدا قسم اگه این افغانی ها از ایران برند ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور حل میشه هر کشوری مشکلات خاص خودش را داره برند مشکلاتشون را تو کشور خودشون حل کنند چی از جون ما ایرانی ها میخواند ملت خودشون اینجا هزاران هزار مشکل دارن تازه اینا هم اومدن تو این شرایط سخت اقتصادی ریختند تو مملکت واز آب ونان وخاک وامنیت این کشور سو استفاده میکنند چرا مجلس قوانین سخت گیرانه برای کنترل جمعیت و زاد و ولد شان تصویب نمیکنه چرا هر افغانی در ایران ۸ تا یا ۹ تا بچه داره الان چهره برخی شهرها کاملا عوض شده و اکثریت اتباع بیگانه هستند چرا مسولان کشور متوجه خطر بزرگ اشغال خاموش ایران نیستند شاید چند ساله دیگه خیلی دیر باشه
به خداوندی خدا اتباع افغانی زندگی در جنوب کشور کرمان سخت کردن میریم نانوایی باید از بین ده تا بچه افغان یک نون برداری ضرری اینا به ایران میزنن به طور خاموش و بی‌صدا چشم هیچ مسئولیتی نمیبینه متاسفانه
چقدر دیر مسئولان به این نتیجه رسیدند ولی بازهم جلوی ضرر راازهرجابگیری سود است .باید همه افغانیها ازایران اخراج بشن قانونی وغیر قانونی هم نداره چون ضررها واسیبهای زیادی به ایران واردکرده ومیکنند وبسیارهم نمک نشناس وپررو وطلبکارهستند.به هیچ وجه نباید تابعیت داد
به هیچ وجه نباید به این افغانیها تابعیت دادهمه شان باید اخراج شوند قانونی وغیر قانونی هم ندارد ودولت محترم هم سختگیریهایش راباید خیلی بیشتر کند که تشویق‌به امدن به ایران نشوند
چرا همراه آزمون و خطا، حداقل از قوانین سایر کشورهای دنیا در خصوص اتباع بیگانه استفاده کنید، مرزهای کشور کنترل واندکی از نگرانی و استرس شهروندان ایرانی در ورود غیر قانونی اتباع بیگانه و تبعات ناشی از آن برای کشور، جلوگیری کنید.
به استثنایی آن هایی که در سامانه مذکور ثبت نام کرده اند یعنی چی
یعنی اون هایی که شناسنامه گرفته اند؟
خدا ازشون نگذره الان تکلیف بچه ی من چی میشه یعنی چی وقتی پدرش ایران بدنیا اومده تا حالا کشور خودشو ندیده اینجا بزرگ شده درس خونده ازدواج کردع بچه من باید بی هویت باشه آه ما میگیرتتون بلاخره زود یا دیر
دل مادران سرزمینتان را بسوزانید...
به امید روزی که هیچ افغانی در ایران زندگی نکنه.
سلام
یه مشکلی هست مثلاً طرف نسل سوم تو ایران متولد میشه (یعنی پدر بزرگ مهاجرت کرده ایران پدر در ایران به دنیا اومده سپس بچه دار شده) حالا این بچه که از اول تو این مملکت بوده درس خونده کار کرده خرید کرده و ... پدرش هم بوده بیشتر ایرانی هست یا افغانی؟
تابناک نظر مردم را بخوان!
مدیران و مسئولان نظرات مردمی را بخوانید!
اکثر مردم به این وضعیت بی ضابطه مهاجرت اتباع خارجی به ایران انتقاد دارند!
بهتره بجای قانونگذاری برای تسهیل ورود اتباع خارجی به فکر مدیریت بهتر و کاهش حضور اتباع غیر مجاز باشید ...
براي خودم متاسفم كه چهل سال عمرم در ايران گذشت ازين چهل سال هفت سالش سوريه و عراق گذشت اگر همسرم قبول ميكرد از وطنش مهاجرت كنيم العان شايد يه كشور اروپايي بوديم نه بخاطر خودم بلكه فرزندانم كه لاعقل حدقل ترين امتياز شهروندي اون كشور نصيبشون ميشد با تصويب اين قانون ديگه راهي نميماند دين و ايمان رو فدا ميكنم به بلاد كفر پناه ميبرم بخاطر فرزندانم كاش در سوريه و عراق كنار همرزمانم به دست داعش سرم بريده ميشد تا روزي مجبور نشوم به دامان كفر پناه ببرم بخاطر انسانيت زره اي راه برگشت داشتم برميگشتم به وطنم چه كنم اونجاهم امنيت خانواده ام ندارد براي خودم متاسفم كه در ايران متولد شدم براي خودم متاسفم كه چرا اشتباه پدرم را نصبت به فرزندم دراينجا تكرار كردم در عجبم تابعيت از خاك ميدن ممالك كفر و ما مسلمين تابعيت از خون كه حتي به اونم پايبند نيستيم واقعا ما مسلمونامثل يهوديان نژاد پرستيم
ای کاش کشورهای خارجی هم همین سیاست را داشتند و به راحتی به ما ایرانیها تابعیت و اقامت نمیدادند.
بابا این همه افغان تو اپران نصف جمعیت ایران شده افغانی الان نه خونه هست نه کارهست من نمی دونم چرا کشورما انقدر بی صاحب هست که این همه افغان اومدن تو ایران
کاری نداره مرزها رو آزاد کنید بگذارین هرچی مهاجر افغان هست خارج بشن .
واقعا باید زودتر از اینها این قانون لغو میشد،،
اتفاقا خوبه که لغو شد چون باعث افزایش مهاجرت افغان ها به ایران می‌شد . الان تو ورامین و رباط کریم و ... تعداد افغانی ها از خود ما بیشتر شده . با ادامه این روند تا چند سال دیگه تو کشور خودمان به اقلیت تبدیل میشیم و همون بلایی که سر فلسطینی ها اومد سر ما هم میاد . نمی‌فهمم چرا سایت تابناک به جای دفاع از منافع ایرانی ها انقدر از اتباع خارجی حمایت می کنه ؟
تابناک جان چشم خودت رو باز کن زنهای ایرانی با المانی و انگلیسی ازدواج نمی کنن اگه ازدواج هم کنن ایران نمی مونن!! اتباع خارجی فقط افغانی ها هستن. جز بدبختی و افکار داعشی و طالبانی چیزی برای ایران ندارن
خدا کنه نهایی نشده همه انسانیم چطوری تونستن همچین کاری کنن من خودم یک مادر ایرانی هستم از پنج شنبه که من این خبر شنیدم جز خون جگر خوردن و گریه کردن کار دیگه ای از دستم بر نمیاد شما خودتون بزارید جای من وقتی بچتون هویت نداشته باشه چه زجری می‌کشید من شب روزم زجر کشیدنه
ینی منی ک ۳۳ سال سن دارم و در ایران بدنیا امدم و مادرمم ایرانی هست باید برم کشوری ک هیچکسو نمیشناسم؟ینی منی ک ۳۳ سال تو کشور مادرم زندگی و تلاش و کار کردم تحصیل کردم بازم ایرانی محسوب نمیشم؟خدایش ظلم نیست چون پدرم افغانیه باید برم افغانستان؟۳۰ سال بی مدرک زندگی کردم و در حسرت کارت شناسایی ایرانی بودم تا قانونش تصویب شد حالا دوباره لغو کردید؟دیگه نمیدونم باید چکار کنم میترسم زمانی بهم شناسنامه بدن ک دیگه لازمم نشه
در صورت اعطا تابعیت به فرزندان اتباع یقینا مورد توطئه وسو استفاده وهابیت عربستان قرار می گرفت که از این مسیر با هدفمندی وحمایت مالی و گسیل هم کیشان خود به مرزهای ایرلن وبا تطمیع ( پول) با عنایت به فقر اقتصادی موجود وازدواج با دختران ایرانی و تشویق وترویج زاد ولد تا چند سال دیگر نسل ایرانی جماعت بر می انداختند چه بسا هم اکنون اقدامات مشابهی در جریان است و بدون خونریزی ایران را تسخیر می کردند
بهره مندی از یارانه پنهان/ فرهنگ داعش مسلک/ تکدی گری/ فساد/ تسخیر اشتغال به جای جوانان ایران/مسبب بخشی از مشکلات فعلی کشور/ حقا بایستی اخراجشان کنند و اصلا صبحت اعطای تابعیت به فرزندان انان حتی از همسر ایرانی دیگه مستقیم تیشه به ریشه نژاد ایران زده خواهد شد / آخه کدوم ایرانی اصلا جرات داره یک شب برود مرز افعانستان بماند که متاسفانه می خواهید می خواهید زن وزندگی هم برایشان در ایران فراهم شود وا مصیبتا
الان به عنوان زن ایرانی من نمیتونم تابعیتم رو به فرزند آینده ام انتقال بدم ؟
خب الان من چه دلبستگی ای میتونم به این مملکت داشته باشم؟
اگه پدر ایرانی باشه میشه؟ جدا؟ بعد سرزمین مادری و زبان مادری یعنی چی؟ مگه بچه رو مخصوصا تو ابن مملکت مادرش بزرگ نمیکنه؟ موقع تابعیت که میشه تابعیت از پدره؟
باشه
هیج کشوری مثل ایران مرزهای کشورش راول نمیکند که هرکس وارد شود مهمان نوازی بس است آینه‌ها را بیرون کنید تا خودشان را جمع کنند اگر افغانها به ایران حمله کنند مطمن باشید یک تروای دیگر شکل خواهد گرفت هر کس را که خدمت کرده را ارج نهید بقیه رابااحترام برگردانید
اين هم از ندانم كاري مسئولان ومديران اين شاخه اداري خيلي مهم است در حاليكه ادعا داريم كه اسلام ايران مرز نمي شناسد (افراط)وبه تبع ان بايستي ١-به تمام حوزه فرهنگي جغرافياي ايران از پارسيان هندگرفته تا تمام سرزمين هاي افغانستان و ماورا النهر و قفقاز چه اراني چه گرجي چه ارمني وحتي دياربكري و عراق و كشور هاي حوزه خليج فارس بامنشا ايراني
٢-كليه شيعه هاي جهان حتي امريكايي كه شرايط مهاجرت وفق قانون را رعايت كرده باشند با در نظر گرفتن مسايل امنيتي وهمچنين اقتصادي بودن بايد از دادن ويزاي حين سفر تا اقامه كوتاه مدت تا طولاني مدت و با شرط يادگيري زبان فارسي (زبان اداري و حوزه فرهنگي ايرانشهري )داده شود
با سلام نفوذ درسطح عالی کشور از طرف اتباع خارجی بسیار بالاست وهمین روال ادامه دارد بخصوص خارجیان که همسایه ما هستند.
چرا زن ایرانی باید همسر غیر ایرانی بشه
افغانی ها را تشویق به اخدن نکنید!
چطور هیچ ایرانی نمی تواند به همین راحتی وارد کشورهای دیگربشود تنها کشور بی دروپیکر دردنیا ایران است بخصوص این افغانها که چیزی بالای ۵میلیون نفر غیرمجاز به خاطر آن دولتهای بی کفایت .طالبان وحشی به ایران سرازیر می‌شوند آنهم کشوری که از سی تا پیازش تحریم ومردمش هزاران مصیبت وبدبختی اقتصادی وسیاسی دچار شده اند اینها هم بدتر از همه قوز بالا قوز بوده و هستند
آفرین به این مجلس
این بی انصافی است انسان مختار است با هر کس ازدواج کند وقانون کشورش هم موظف است ازش حمایت کند
اونهایی که مخالف تابعیت به این فرزندان هستید لحظ ای خودتان را جای مادران دلسوخته که نگران آینده فرزندانشان هستند بگذارید و خودتان را جای فرزندانی تصورکنید که پدرانشان عمری در ایران زیسته اند و آبرمنداندانه و قانونی در این کشور زندگی کرده اند آیا گرفتن تابعیت حق شان نیست؟ کجای دنیا با کودک بیگناه چنین رفتاری میشه؟ متاسفم برای دوستانی که خودشان را دور از این مشکلات میبینن به امید لحظه ای تفکر
هرچند که مرا ایرانی ندانید من فرزند ایران و ایران کشور مادری من خون ایرانی در رگهای من هست * چطور مرد ایرانی با زن خارجی ازدواج کنه( حتی اکه افغانی باشه) نتنها برای فرزندانش بلکه برای زنش هم شناسنامه میگیره اون مشکل امنیتی نداره؛ اینطوری نا جوانمردانه نکید فردا باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشید
هرچی هم بگین افقانی ها اول هم از ما بهترن دوم اونا آوارن گناه دارن یه روزی ماهم اینجوری میشیم هرکس به یه کشور متفاوت میرع
مسئله امتیاز به یک کشور نیست مسئله عدم برابری زن و مرد در ایران است اگر یک مرد با یک افغانی ازدواج نماید فرزندان انها تبعه ایران می شوند ولی وقتی یک زن ایرانی با یک نفر چه افغانی چه کانادایی و یا هر کشوری ازدواج کند یک خارجی محسوب می شود مثل مریم میزاخانی که یک زن ایرانی است ولی فرزند وی خارجی محسوب می شود
لطفا از دید اینکه قانون عدم برابری زن و مرد را در قانون ایران نشان می دهد نگاه نمایید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی