بازدید 4807

فرود موشک‌های سرگردان روسی در لهستان

گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که در جریان حمله موشکی شدید روسیه به اوکراین که به قطع برق ۷ میلیون خانه انجامید، برخی از موشک‌ها با عبور از مرز در لهستان فرود آمده‌اند، اما روسیه این موضوع را انکار می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰ 16 November 2022

به گزارش تابناک به نقل از گاردین در انفجاری که در دهکده‌ای در شرق لهستان رخ داد، دو نفر کشته شدند و این واقعه به تشکیل جلسه اضطراری دولت ورشو انجامید. حمله روسیه با ۱۰۰ موشک به اوکراین آنقدر شدید بود که به قطع برق در کشور همسایه اوکراین، مولداوی هم منجر شد.

در همان روزی که شهر لویو در غرب اوکراین مورد حمله موشکی قرار گرفت، انفجار رخ داده در لهستان یک تراکتور را در روستای پرزودوف در ۶۵ کیلومتری مرز نابود کرد.

سخنگوی دولت لهستان اعلام کرد که ماتئوش مورایه‌وتسکی، نخست‌وزیر لهستان فورا شورای وزیران برای امنیت ملی و دفاع از کشور را برگزار کرده است اما علت این اجلاس اضطراری را بیان نکرد.

اگر ثابت شود که موشک‌های روسی به لهستان اصابت کرده‌اند، این نخستین باری است که یک کشور عضو ناتو در جریان جنگ اوکراین مورد اصابت قرار می‌گیرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای ورود موشک‌های این کشور به درون لهستان را رد کرد و این گزارشها را «تحریک کردن عامدانه» نامید.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «اظهارات رسانه‌ها و مقامات لهستانی درباره ادعای فرود موشک‌های روسی در منطقه پرزودوف تحریکی عامدانه برای تشدید تنش‌ها است. هیچ حمله‌ای به اهداف نزدیک مرز اوکراین و لهستان بوسیله‌ موشک‌های روسی انجام نشده است. بقایای منتشرشده از صحنه در روستای پرزودوف در رسانه‌های لهستان ربطی به سلاح‌های روسی ندارد.»

حمله عامدانه به یک اعضای پیمان ناتو از لحاظ نظری می‌تواند به فعال شدن ماده ۵ این پیمان بینجامد که حمله به یکی از اعضای این اتحاد نظامی را حمله به همه اعضای آن می‌شماد. اما بعید است که یک حمله اتفاقی باعث ایجاد چنین وضعیتی شود.

اوکراین هشدار داده است که حملات روسیه باعث شده است که وضعیت انرژی در این کشور «بحرانی» شود و از اصابت موشک‌های روسی به ۱۵ نیروگاه و نیز ساختمان‌های مسکونی خبر داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیمی از کی‌یف، ۸۰ درصد لویو و بسیاری از مناطق دیگر بدون برق مانده‌اند.

آبرسانی، گرمادهی و ترافیک اینترنت نیز مختل شده‌اند و آژیرهای حمله هوایی به علت نبود برق کار نمی‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به جلسه رهبران گروه بیست (G20) در بالی اندونزی خواستار حمایت آنها از اوکراین برای پایان دادن جنگ بر اساس شرایط خودش شد که مهمترین آنها خروج نیروهای روسی از همه مناطق اوکراین از جمله مناطق اشغال‌شده در سال ۲۰۱۴ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل