بازدید 27152
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

تهران در دوران احمدشاه قاجار / تصاویر شش گانگستر معروف تاریخ / تاریخچه جنگ داخلی کره / قدیمی‌ترین تصاویر زندگی اوباش / تصاویر کمیاب نخستین پرواز برادران رایت

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵ 14 November 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تهران در دوران احمدشاه قاجار

تهران در دوران احمدشاه قاجار ـ که از ۱۲۸۸ تا ۱۳۰۴ سلطنت کرد ـ دوران پرفراز و نشیبی داشت. احمدشاه که زیر فشار انگلیسی‌ها بود، کابینه‌های متعددی تغییر داد و بخشی از این تغییرات برای کاهش فشار انگلیسی‌ها بود. او در نهایت رضا میرپنج را ـ که بعد‌ها رضا پهلوی نام گرفت ـ به عنوان نخست وزیر منصوب کرد و راهی سفر اروپا شد؛ اما در جریان این سفر، رضاخان با هماهنگی مجلس شورای ملی بر خلاف قانون اساسی، او را از سلطنت عزل و خاندان قاجار را منقرض و رضاشاه را حاکم موقت اعلام کرد. سپس در شرایطی که رضاخان با عقبه نظامی و وزارت جنگ، قدرت نخست وزیری را در اختیار داشت، مجلس موسسان تشکیل جلسه داد و با فشار رضاخان او را به عنوان پادشاه معرفی کرد! تصاویر کمیابی که در این ویدیو می‌بینید، متعلق به تهران در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی مصادف با ۱۹۱۴ میلادی است. این تصاویر به خوبی وضعیت تهران را در آن دوران به تصویر می کشد.

 

تاریخچه جنگ داخلی کره

با پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم و خروج نیرو‌های اشغالگر ژاپنی از کره، روسیه از شمال و آمریکا از جنوب مدار سی و هشتم تسلیم ژاپن را پذیرفتند و این مدار مرز جدید بین دو ایدئولوژی غالب جنگ سرد یعنی سرمایه داری و کمونیسم شد. جنگ داخلی کره در ۱۹۵۳ در پی امضای پیمان متارکه از جنگ به پایان رسید؛ اما هیچ صلح‌نامه‌ای امضا نشد و این دو کشور همچنان از نظر فنی در حال جنگ به سر می‌برند. این ویدئو همراه با تصاویر واقعی از این جنگ داخلی روند خشونت‌بار تقسیم کره به دو کره شمالی و کره جنوبی را شرح می‌دهد. این فیلم را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 

تصاویر شش گانگستر معروف تاریخ

ویدیویی جذاب از گانگسترهای معروف از جمله آل کاپون و جان دلینجر که فیلم دشمن ملت از زندگی او ساخته شده است.

 

قدیمی ترین تصاویر زندگی اوباش

قدیمی‌ترین فیلم گرفته شده از یک نزاع خیابانی که نزاع بین پسران روزنامه‌فروش را در سال ۱۸۹۹ نیویورک به تصویر کشیده است.

 

تصاویر کمیاب اولین پرواز برادران رایت

در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ و در چهار مایلی جنوب کیتی هاوک کارولینای شمالی، برادران رایت، اولین بار یک پرواز کنترل شده را با یک هواپیمای موتوری سنگین‌تر از هوا انجام دادند؛ هرچند آن‌ها نخستین افرادی نبودند که یک هواپیمای آزمایشی را ساخته و با آن پرواز کرده باشند، با این حال برادران رایت مخترع کنترل‌های هواپیما هستند که پرواز با هواپیما‌های بال ثابت را ممکن کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
پایان ویرانی های ایران با سقوط قاجار آغاز شد. و شالوده ی پیشرفت ایران در دوره ی رضا خان گذاشته شد که تا هنوز از بسیاری از آنها استفاده می کنیم ولی افسوس با سقوط قاجار تفکر سنتی مردم تغییر نکرد و اکثرا مخالف مدرنیته بودند تا سقوط پهلوی که متوجه شدند مردم و حکومت باید هر دو تفکری مدرن داشته باشند تا کشور پیشرفت کند و این امید هنوز در مردم وجود دارد تا حکومت ایران و مردم هر دو بتوانند به چشم اندازی مشترک در همه زمینه ها با هم به تفاهم برسند.
اولین پرواز توسط انسان شخصی بنام عباس بن فرناس بوده که یک ایرانی اصیل بوده . ایشان بمدت 30 دقیقه پرواز کرد و بسلامت بروی زمین نشست ولی برادران رایت این کار کپی کردن و بعد از پرواز سقوط کرده و هر دو نفر شان کشته شدن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل