بازدید 4683

کاربرد نبشی ساختمانی

در این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی کامل و بیشتر نبشی ساختمانی و کاربردهای آن بپردازیم.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶ 05 November 2022

کاربرد نبشی ساختمانی

احتمالاً کم‌ و بیش در هنگام تهیه مصالح ساختمانی از اهمیت خرید و کارایی نبشی ساختمانی شنیده باشید؛ اما شاید به‌خوبی ندانید که نبشی چیست و چه استفاده‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارد؟ درواقع نبشی کشی ساختمان به‌عنوان یکی از عناصر اساسی ایمن‌سازی ساختمان و از مراحل پراهمیت مقاوم‌سازی در برابر زلزله به شمار می‌رود.

اهمیت و کاربرد نبشی ساختمانی به‌گونه‌ای است که بدون نبشی‌کشی، احتمال تخریب ساختمان در گذر زمان افزایش یافته و حتی ممکن است منجر به بروز خسارات مالی و جانی غیرقابل جبرانی شود. نبشی ساختمانی موجب می‌شود تا دیوارها به اسکلت اصلی ساختمان متصل شده و در صورت ایجاد فشار و لرزش به‌آسانی تخریب نشوند. در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی کامل و بیشتر نبشی ساختمانی و کاربردهای آن بپردازیم.

معرفی انواع نبشی

جهت بررسی بهتر کاربرد نبشی ساختمانی، در ابتدا بهتر است با انواع آن آشنا شویم. این مقطع فولادی را می‌توان از نظر چگونگی تولید در دو گروه تقسیم‌بندی کرد:

  1. نبشی پرسی
  2. نبشی فابریک

همچنین از نظر ظاهری نیز در دو گروه زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. نبشی بال مساوی
  2. نبشی بال نامساوی

معمولاً از نبشی ساختمانی در سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر، جهت اتصال پل به ستون، تیرآهن به بیم باربر و یا ستون‌ها به صفحه در فونداسیون در ساختمان‌سازی یا صنعت استفاده می‌شود؛ البته در سایر سازه‌ها، مانند سازه‌های مرتبط با آسانسور، نبشی‌های خردشده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نبشی‌کشی ساختمان به‌ویژه در ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی، متداول‌ و ضروری است؛ چراکه معمولاً در ساختمان‌های فلزی جهت پر نمودن فاصله‌های ایجادشده بین قسمت‌های مختلف سازه فلزی، از آجر یا دیواره‌های سفالی بهره گرفته می‌شود و همین موضوع سبب شده تا عدم اجرای نبشی‌کشی در این ساختمان‌ها، موجب بروز خطر جدی برای امنیت افراد و ساختمان شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که قیمت انواع نبشی بر اساس کیفیت آن ها متفاوت است که می‌توانید برای مشاهده قیمت روز نبشی ساختمانی  به صورت آنلاین از سایت های موجود استعلام قیمت بگیرید.

یکی از مراجع اصلی برای استعلام قیمت روز نبشی ساختمانی به صورت آنلاین https://pivan.co/product-category/angel/construction-angel/ این لینک است.

مهم‌ترین کاربردهای نبشی ساختمانی چیست؟

تا با اینجا به یک معرفی کلی پیرامون نبشی ساختمانی رسیدیم و وقت آن است که به مهم‌ترین کاربردهای نبشی ساختمانی بپردازیم:

  • تقویت سازه‌ها

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره داشتیم، نبشی ساختمانی جهت تقویت سازه‌ها، کاربرد مهم و مؤثری دارد. این مقاطع قابلیت افزایش تحمل بار سازه و در نتیجه افزایش طول عمر و ایمنی سازه را دارند؛ به‌طور معمول ایجاد اتصال نبشی ساختمانی با استفاده از جوش یا پیچ صورت می‌پذیرد. البته جهت افزایش مقاومت ساختمان‌ها، امکان استفاده از انواع متفاوتی از مقاطع فولادی همچون ناودانی و کلاف وجود دارد؛ اما دراین ‌بین نبشی نسبت به سایر مقاطع بیشتر موردتوجه بوده و مصرف بالاتری دارد. می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل این مصرف و توجه بیشتر، خصوصیات ویژه نبشی ساختمانی است. استحکام بالا و مقاومت زیاد در برابر نیروهای بیرونی یکی از این ویژگی‌های بارز نبشی ساختمانی است.

از سوی دیگر به علت شکل خاص این مقطع، امکان متصل نمودن آن‌ از دو طرف وجود داشته و در بیشتر مواقع نبشی‌ ساختمانی از یک سو به سازه اصلی و از سوی دیگر به دیواره بیرونی اتصال می‌یابد. همین امر منجر به افزایش محسوس مقاومت دیوارها و دیگر قسمت‌های ساختمان در برابر تنش و آسیب خواهد شد.

  • کاربرد نبشی در چال آسانسور

یکی از سایر کاربردهای مهم نبشی در ساختمان‌سازی را می‌توان استفاده در چال آسانسور عنوان کرد. همان‌طور که می‌دانید جهت فراهم ساختن امکان حرکت اتاقک آسانسور، به ساخت سازه و چاه آسانسور نیاز است. ساخت بسیاری از بخش‌های این سازه با استفاده از نبشی ساختمانی، جوشکاری و انجام می‌پذیرد؛ مثلاً یکی از این بخش‌ها، محل متصل نمودن ریل‌های آسانسور خواهد بود. در این بخش از نبشی‌های چهار کنج که ستون هستند، استفاده می‌شود و این نبشی‌ها معمولاً سایز ۸ هستند. می‌توان گفت در سیستم آسانسور ساختمان، تمام بار و فشار آسانسور روی این قسمت وارد شده و به همین علت استفاده از نبشی مناسب و مقاوم در حفظ ایمنی و جان ساکنین بسیار حائز اهمیت است.

  • کاربرد نبشی در ساخت طاق و تکیه‌گاه

یکی دیگر از کاربردهای نبشی ساختمانی، ساخت طاق و تکیه‌گاه است؛ برای این کار از لبه‌های نبشی برای تکیه‌گاه جهت ساخت طاق و سقف استفاده می‌شود. همچنین در سقف و بالکن‌ها نیز در راستای مقاوم‌سازی بیشتر، از نبشی‌کشی به‌جای گچ کاری بهره گرفته می‌شود تا کاشی و سرامیک بین بال آن جا داده شود.

  • کارایی در تزئینات ساختمان

البته که کاربرد اصلی این مقاطع را باید بیشتر در فرآیندهای ساختمان‌سازی و صنعتی عنوان کرد، اما می‌توان از نبشی ساختمانی جهت ساخت و ایجاد وسایل و تجهیزاتی همچون قفسه‌های تزئینی یا حتی مبلمان و نشیمن‌گاه نیز بهره برد و نباید از این کاربرد نبشی‌ها غافل شد.

  • استفاده از نبشی ساختمانی جهت کاهش هزینه‌ها

در بسیاری از مواقع هزینه‌های فعلی موجب پیشگیری از وقوع صدمات و هزینه‌های جانی و مالی سنگین‌تر در آینده می‌شوند؛ در ساختمان‌سازی نیز جهت جلوگیری از ایجاد مشکل و هزینه مجدد یا آسیب‌های جانی، لازم است تا با رعایت اصول مهندسی، نبشی‌کشی ساختمان انجام گیرد. به همین علت تهیه نبشی باید با دقت زیاد و از فروشگاه‌های معتبر انجام شود تا هم از لحاظ قیمت تمام‌شده پروژه برای شما مناسب باشد، هم از کیفیت محصول اطمینان خاطر داشته باشید. یکی از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر در بازار آهن‌آلات و مقاطع فولادی همچون نبشی، مجموعه پیوان است. بدون شک پیشنهاد ما برای تأمین جنس باکیفیت در کمترین زمان ممکن، خرید از طریق سایت‌های معتبر همچون فروشگاه اینترنتی پیوان است.

معرفی برخی ضوابط و نکات مهم در اجرای نبشی ساختمانی

  1. نبشی‌ نباید موجب کاهش یا افزایش مساحت ساختمان شود.
  2. لازم است تا نبشی کشی در تمامی طبقه‌ها، در یک راستا قرار داشته باشد.
  3. حتماً نبشی‌های ساختمان شاغول باشند.
  4. بررسی دقیق جوشکاری نبشی‌ها به صفحات اتصال انجام گیرد.
  5. نباید لبه‌های عمود تیغه‌ها رها گردد.
  6. جهت اجرای همه بازشوها ازجمله پنجره و درب، باید از نبشی ساختمانی مناسب استفاده گردد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد کاربرد اصلی نبشی ساختمانی افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان، حفظ جان ساکنین و افزایش طول عمر سازه است. برای تحقق این اهداف باید از نبشی مناسب استفاده گردد و ضوابط و نکات ایمنی و مهندسی به‌طور کامل رعایت شود. تهیه مصالح و تجهیزاتی همچون نبشی ساختمانی بخش مهمی از فرآیند اجرای یکی پروژه ساختمانی است. جهت خرید انواع نبشی ساختمانی باکیفیت و با قیمت و خدمات عالی، یکی از بهترین گزینه‌ها سایت پیوان است. این مجموعه بزرگ با چند دهه سابقه موفق، همواره توانسته رضایت مشتریان خود را جلب نماید. شما عزیزان می‌توانید همین الان به سایت پیوان سر بزنید و برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه موفق تماس حاصل فرمایید.

سایت پیوان : https://pivan.co/

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان