بازدید 8568
۳

رکوردشکنی دوباره تورم در منطقه یورو

تورم منطقه یورو در یک ماه اخیر به سطح بی‌سابقه ۱۰.۷درصد رسیده است که نشان‌دهنده شدت بحران افزایش هزینه‌های زندگی به‌ویژه در بخش انرژی در این منطقه است.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ 01 November 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، تورم منطقه یورو در یک ماه اخیر به سطح بی‌سابقه ۱۰.۷درصد رسیده است که نشان‌دهنده شدت بحران افزایش هزینه‌های زندگی به‌ویژه در بخش انرژی در این منطقه است. دفتر آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) گزارش داده که قیمت‌های مصرف‌کننده در منطقه یورو برای دوازدهمین ماه متوالی رشد چشمگیری داشته است؛ شرایطی که تردیدها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی پیش‌رو در منطقه یورو و احتمال رکود در این منطقه را تقویت کرده است.
داده‌های یورواستات نشان می‌دهد، تورم در اغلب کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان افزایش یافته است. گفته شده، در ایتالیا تورم کلی سالانه از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و به ۱۲.۸درصد رسیده است. تورم در آلمان نیز به ۱۱.۶درصد رسیده است.

این رقم در فرانسه ۷.۱درصد اعلام شده است. به‌گزارش رویترز، قیمت حامل‌های انرژی همچنان رو به افزایش است. بهای مواد غذایی و کالاهای وارداتی صنعتی نیز به شدت روند افزایشی به خود گرفته است. قیمت مواد غذایی از سال گذشته تاکنون افزایش ۴۲درصدی را تجربه کرده است.

قیمت گاز نیز همچنان افزایشی است، هرچند نسبت به قیمت‌های قبلی در تابستان، کمی تعدیل شده و امیدهای اروپایی‌ها برای قطع وابستگی این بلوک به گاز روسیه را بهبود بخشیده است. با این حال، تضعیف یورو برابر دلار به فشارهای ناشی از افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

یورواستات در شرایطی از افزایش تورم در منطقه یورو خبر داده که بانک مرکزی اروپا اواخر هفته گذشته بار دیگر نرخ بهره را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد تا از این راه بتواند تورم را مهار کند. این اقدام چرخشی دیگر در سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا بود که به‌رغم خطر دامن زدن به رکود، برای مهار تورم غیرقابل اجتناب تشخیص داده شده است. یورونیوز می‌نویسد: کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، به‌طور مرتب از تورم بالا می‌گوید و نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره را یادآوری می‌کند. بانک مرکزی اروپا هم در همین راستا در دو ماه گذشته نشان داده که همانند سایر بانک‌های مرکزی قصد دارد تا تدابیر سختگیرانه‌تری را برای مهار تورم در پیش بگیرد.

سی‌ان‌ان در واکنش به گزارش اخیر یورواستات نوشته است: «تورم هیچ‌جا نمی‌رود. برای درک این مساله کافی است که به آمارهای اخیر نگاه کنید. اقتصاددان‌ها انتظار دارند که در فصل زمستان رکود اقتصادی نیز از راه برسد چرا که قیمت انرژی اروپایی‌ها را مجبور کرده است تا مراقب جیب خود باشند و هزینه‌های خود را کمتر کنند. و این مساله به نوبه خود کسب‌وکارها را به شدت تحت فشار می‌گذارد.»

به اعتقاد ناظران، کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا ناشی از جنگ اوکراین و اختلال در زنجیره تامین ناشی از بحران کرونا موجب شده تا تورم بیش از پیش افزایش یابد. در این میان کاهش صادرات گاز روسیه صنایع انرژی‌بر را با افزایش شدید بهای گاز روبه‌رو کرده است. به‌عنوان مثال، صنایع فولاد دیگر نمی‌توانند برخی از محصولات خود را با سوددهی تولید کنند. از سوی دیگر، با گرانی مواد غذایی، سوخت و افزایش بهای قبوض انرژی، مصرف‌کنندگان دیگر پول چندانی برای هزینه کردن در دیگر بخش‌ها ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
کشورهای اروپایی کارمند دولتی بسیار اندک دارند
به همین علت به دولت اون کشورها اصلا فشاری نمی آید.
سوخت هم خصوصی است
بازم دولت بدهکار نمی شود
بیچاره ها چی میکشن ؟؟؟؟
بله واقعا بی سابقه است 10 درصد تورم در منطقه یورو
البته تو ایران طبیعیه 50 درصد تورم مشکلی نداره
چیزایی که برا اونا بحرانه برا ما خاطره است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار