بازدید 20725
با دویست و پنجاهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارشی از آماده شدن روسیه و اوکراین برای جنگ سخت زمستانی/ عصبانیت بایدن در گفتگوی تلفنی با زلنسکی/ حملات سنگین روسیه به پایتخت و سایر مناطق اوکراین

دویست و پنجاهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 31 October 2022

گزارشی از آماده شدن روسیه و اوکراین برای جنگ سخت زمستانی/ حملات سنگین روسیه به پایتخت و سایر مناطق اوکراین

بین الملل تابناک: دویست و پنجاهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آمریکا: ارسال سامانه دفاع هوایی به اوکراین در اولویت است
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۲۲:۰۸

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ارسال سامانه دفاع هوایی به اوکراین در اولویت است.

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود که فراهم کردن پدافند هوایی برای اوکراین همچنان اولویت نخست آمریکا به شمار می‌آید.

پنتاگون اعلام کرد که به زودی دو سامانه دفاع هوایی نایسامز به اوکراین ارسال خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا در تداوم ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد نشانه‌هایی وجود دارد که ایرانی‌ها در شبه جزیره کریمه برای حمایت از عملیات روسیه در خصوص پهپادها حضور دارند.

ادعای به کارگیری نیروهای ویژه سابق افغانستان برای جنگ در اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۲۰:۰۲

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از ژنرال های سابق ارتش افغانستان مدعی شد که روسیه نیروهای ویژه افغان که در کنار نیروهای آمریکایی جنگیده اند و پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال گذشته از کشور گریخته اند را برای نبرد در اوکراین به کار می گیرد.

این چهار فرمانده ارشد پیشین ارتش افغانستان گفته اند که روسیه برای جذب هزاران کماندوی نخبه افغان در چارچوب لژیون خارجی با پیشنهاد دستمزد دائم ماهانه ۱۵۰۰ دلار و وعده مکان امن برای خود و خانواده هایشان، تلاش می کند.

این افراد برای بازگردانده نشده به افغانستان تلاش می کنند که به باور بسیاری با کشته شدن به دست طالبان برابر خواهد بود.

عبدالرئوف ارغندیوال یکی از این ژنرال ها گفته است: با این که این نیروها تمایلی به جنگنیدن ندارند، اما راه چاره دیگری برای آنها نمانده، زیرا نگران بازگردانده شدن به افغانستان و مرگ هستند. این افراد توسط گروه واگنر روسیه استخدام می شوند.

هیبت الله علیزای ژنرال پیشین دیگر و آخرین فرمانده کل ارتش افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان نیز گفته است که یک فرمانده پیشین نیروهای ویژه افغان که در روسیه اقامت دارد و با زبان روسی آشنایی دارد، به استخدام این نیروها کمک می کند.

نظامیان پیشین آمریکا که به همراه نیروهای ویژه افغان می جنگیده اند از چند ماه پیش با هشدار در باره قصد طالبان برای نابود کردن این نیروها، افزوده بودند که آنان شاید برای زنده ماندن و یا نشان دادن خشم از رفتار واشنگتن با افغانستان، وادار به پیوستن به دشمنان ایالات متحده مانند روسیه شوند.

گزارش ماه اوت اعضای جمهوری خواه کنگره در باره خطر قرار گرفتن اطلاعات در باره تاکتیک ها و روش های رزمی آمریکا توسط کماندوهای افغان آموزش دیده توسط یگان شیرهای دریایی نیروی دریایی یا کلاه سبزهای نیروی زمینی این کشور، در اختیار گروه تروریستی داعش یا روسیه و یا حتی جنگیدن برای انها، هشدار داده است.

جزئیات این مطلب نخستین بار چند روز پیش در هفته نامه فارین پالیسی به نقل از منابع نظامی و امنیتی افغان که نام برده نشده اند، انتشار یافت.

تاکنون وزارتخانه های دفاع روسیه و آمریکا در این باره اظهارنظری نکرده اند، اما یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا این امر را شگفت آور ندانست، زیرا گروه واگنر برای بکار گیری نظامیان در چند کشور دیگر نیز تلاش کرده است.

یکی از این نیروهای ویژه به اسوشیتدپرس گفت که پیشنهاد روسیه شامل صدور روادید برای خود، همسر و سه فرزندنش می شود که هنوز در افغانستان هستند.

با اینکه میان ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی ویژه افغان در طول جنگ ۲۰ ساله به همراه نظامیان آمریکا در افغانستان می جنگیده اند اما در هنگام عقب نشینی ارتش آمریکا، تنها چند صد افسر ارشد را از افغانستان بیرون بردند، زیرا بسیاری از کماندوهای افغان که به طور مستقیم در استخدام ارتش آمریکا نبودند، واجد شرایط دریافت روادید این کشور شناخته نشدند.

عصبانیت بایدن در گفتگوی تلفنی با زلنسکی
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۸:۵۰

در تماس تلفنی میان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی وی، بحث بر سر لیست کمک‌های ارسالی به کی‌یف بالا گرفته است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌بی‌اِس» به نقل از چهار فرد مطلع، ماه ژوئن (تیر ماه) بایدن در تماسی با زلنسکی از کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین خبر داد اما زلنسکی حرف او را قطع و شروع به شمردن کمک‌هایی کرد که خواستار آن‌ها بوده اما دریافت نکرده است. این کار زلنسکی باعث شد بایدن از کوره در برود.

سه فرد مطلع از این تماس گفتند، استیصال بایدن در برابر جنگ اوکراین به چند هفته قبل از تماس او با زلنسکی باز می‌گشت. در آن زمان بایدن و دستیارانش تلاش می‌کردند با سرعت هرچه بیشتر به اوکراین کمک کنند اما زلنسکی در سخنرانی‌های خود فقط از کمک‌هایی می‌گفت که انتظار داشته و دریافت نکرده است.

بعد از خشمگین شدن بایدن در تماس تلفنی پانزدهم ژوئن، زلنسکی در پیامی از کمک‌هایی که واشنگتن تا آن زمان ارسال کرده بود قدردانی کرد.

سی‌بی‌اس نوشت، عصبانی شدن بایدن در این تماس تلفنی، منعکس‌کننده این واقعیت است که او از همان موقع می‌دانست که احتمالاً به‌زودی حمایت کنگره و افکار عمومی آمریکا از ارسال کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین رنگ خواهد باخت.

آماده باش ارتش نروژ در پاسخ به جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۷:۲۱

نخست وزیر نروژ روز دوشنبه اعلام کرد این کشور از روز سه شنبه سطح آماده باش ارتش و تدابیر امنیتی را بخاطر جنگ اوکراین افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «یوناس گاهر استوره» در یک کنفرانس خبری گفت: این شدیدترین وضعیت امنیتی طی چند دهه است.

«بجورن آریلد گرام» وزیر دفاع نروژ نیز اعلام کرد که نیروهای مسلح زمان کمتری را برای آموزش و زمان بیشتری را برای وظایف عملیاتی صرف می کنند و یک نیروی ضربتی نیز نقشی فعالانه تر ایفا می کند.

در این میان، ژنرال «ایریک کریستوفرسن» فرمانده نیروهای مسلح نروژ اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور ماموریت آموزشی در ایالات متحده با جت های جنگنده اف ۳۵ را موقتا لغو کرده است و ترجیحا این جت ها را در نروژ نگه می دارد.

فرمانده نیروهای مسلح نروژ گفت: انتظار داریم که این وضعیت دستکم برای یک سال ادامه یابد.

نروژ در حال حاضر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به اتحادیه اروپاست به طوری که حدود یک چهارم از مجموع واردات اتحادیه اروپا پس از کاهش صادرات روسیه از نروژ تامین می شود.

در پی حادثه نشت گاز از خط لوله نورد استریم، نروژ ارتش خود را برای محافظت از سکوهای دور از ساحل و تاسیسات ساحلی مستقر کرد و از حمایت نیروهای دریایی انگلیس، فرانسه و آلمان برخوردار شد.

به تازگی سوئد و دانمارک در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل، انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی در زیر آب را عامل تخریب خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» و نشت گاز اعلام کردند.

این دو کشور اسکاندیناوی در بیانیه ای به شورای امنیت تاکید کردند که شدت انفجارها در خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا به ترتیب ۲.۳ و ۲.۱ در مقیاس ریشتر اندازه گیری شده که احتمالاً معادل یک بمب انفجاری صدها کیلویی است.

تجمع ده‌ها هزار نفری در پراگ در حمایت از اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۵:۲۲

ده‌ها هزار تن از مردم جمهوری چک در میدان اصلی پراگ علیه افزایش پوپولیسم و افراط‌گرایی و همچنین در حمایت از اوکراین دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی دو روز پس از آن برگزار شد که ائتلافی از جنبش‌های سیاسی راست افراطی، گروه‌های دیگر و حزب کمونیست در همین میدان در پراگ، پایتخت جمهوری چک دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز یکشنبه با برافراشتن پرچم‌های جمهوری چک، آمریکا، ناتو و اوکراین حمایت خود را از کی‌یف در مواجهه با روسیه ابراز داشتند. اعتراض روز جمعه علیه درخواست‌های ناتو و اتحادیه اروپا برای گفت‌وگوی مستقیم با مسکو درباره تامین گاز مصرفی بود.

در حالی که موسسان گروه "میلیون لحظه برای دموکراسی" که این تجمع روز یکشنبه را برگزار کرد به جمعیت گفتند که با وجود ترس از قیمت بالای انرژی و جنگ در اوکراین،‌ آینده دموکراسی در معرض خطر است، مردم تابلوهایی با عنوان "جمهوری چک در برابر ترس" و "ما می‌توانیم از عهده آن برآییم" در دست داشتند.

موسسان این گروه خطاب به جمعیت گفتند: از شما بابت اینکه با ترس‌هایتان روبرو شدید و اینجایید، تشکر می‌کنیم. قابل درک است که بسیاری از مردم می‌ترسند. اما این همیشه بد نیست. ترس یک خادم خوب است و به ما در زنده ماندن کمک می‌کند.

در این تجمع همچنین ویدیویی از اولنا زلنسکا، همسر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پخش شد که به مردم تاکید داشت تا بر آنچه در کشورش رخ می‌دهد، متمرکز شوند.

وی گفت: ما به روس‌ها اجازه نمی‌دهیم تا ما یا تمام جهان را به تاریکی بکشانند. تاریکی هرگز پیروز نمی‌شود. مادامی که مردم چشم‌های خود را به روی جنگ نمی‌بندند، نور ما هرگز خاموش نمی‌شود.

بهای گزاف انرژی به دلیل جنگ اوکراین باعث اعمال فشار بر دولت‌های اروپایی برای پایین آوردن بهای انرژی مصرف‌کننده و مصارف صنعتی شده است. در جمهوری چک نیز دولت این کشور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را در دستور کار قرار داده و موضعی سختگیرانه علیه مسکو بابت حمله به اوکراین وضع کرده است.

نیویورک‌تایمز: اوکراین در حمله پهپادی علیه کریمه نقش داشت
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۵:۲۱

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که اوکراین در پشت پرده حمله پهپادی گسترده اما ناموفق علیه شهر بندری سواستوپل در شبه جزیره کریمه دست داشته اما این در حالیست که مقامات رسمی در کی‌یف مسئولیت این اتفاق را بر عهده نمی‌گیرند.

به گزارش راشا تودی، وزارت دفاع روسیه نیز اوکراین را عامل این "حمله تروریستی" می‌داند و معتقد است که نیروهای کی‌یف چنین عملیاتی را تحت نظارت کارشناسان انگلیسی انجام دادند. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله خسارت‌های کمی داشته و طی آن فقط یک کشتی آسیب دیده است.

مقامات اوکراینی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌اند. همچنین، آندری یرماک، مسئول دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در تلگرامش ضمن متهم کردن روسیه، نوشت: «روسیه خود این اقدامات تروریستی را علیه تاسیساتش انجام می‌دهد.»

روز شنبه، روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مطلبی درخصوص توانایی‌های جدیدی که گویا کی‌یف در جریان درگیری با روسیه به‌دست آورده، نوشت: «در ساعاتی قبل از سپیده‌دم روز شنبه – درست زمانی که پهپادهای اوکراینی به کشتی‌ ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کردند – این توانایی‌های جدید قابل نمایش بود.»

این روزنامه در مقاله‌ای دیگر به این موضوع اشاره کرد که "مقامات اوکراینی در رابطه با این حملات از قصد نوعی سیاست گنگ و دوپهلو را اتخاذ کرده‌اند."

با این حال، این روزنامه درخصوص حمله صورت گرفته در شهر بندری سواستوپل نوشت: «ظاهرا این اتفاق جدیدترین نمونه حمله نیروهای اوکراینی به مکان‌های حساس روسیه از مسافت دور است و در عین حال نشان می‌دهد که تسلیحات قدرتمندی که توسط کشورهای غربی ارسال شده‌اند، به اوکراین چنین قابلیت‌هایی را داده است؛ قابلیت‌هایی که اوایل جنگ فقط روسیه از آن‌ها برخوردار بود.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از یک مقام رسمی اوکراینی که نامش را فاش نکرد، نوشت: «این مقام رسمی ادعا می‌کند که کشتی مین‌روب روسی به نام "ایوان گلوبتسوف" به شدت آسیب دیده اما کشتی "آدمیرال ماکاروف" آسیب جدی ندیده و قابل تعمیر است.»

روسیه روز شنبه اعلام کرد که مشارکت خود در توافق انتقال غلات در سراسر دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است. وزارت دفاع این کشور هم تاکید کرد که مسکو این تصمیم را در پی "حمله تروریستی" کی‌یف به بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه اتخاذ کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به تصمیم مسکو گفت که چنین اقدامی "شرم‌آور" است و "گرسنگی در جهان را افزایش خواهد داد." از طرفی، آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن هم در پاسخ به بایدن اظهار کرد که "شرم‌آور این است که واشنگتن از محکوم کردن اقدامات نسنجیده رژیم کی‌یف خودداری می‌کند."

این سفیر با تکذیب نیش‌وکنایه‌هایی مبنی بر اینکه "روسیه گرسنگی جهانی را ایجاد می‌کند"، تاکید کرد: «مسکو دائما اهمیت ارسال کالاهای کشاورزی به کشورهای فقیر را برجسته کرده است.»

روز شنبه، دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد که کشورش با کمک ترکیه آماده است تا ظرف چهار ماه آینده حدود ۵۰۰ هزار تن غلات را به صورت رایگان در اختیار فقیرترین کشورها قرار دهد.

روسیه: تریبونی برای مذاکرات با اوکراین وجود ندارد
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۵:۱۷

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو یکشنبه شب گفت که پیشنهاد فعالی از سوی کی‌یف برای حل سیاسی بحران این کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری "تاس" روسیه، گینادی گاتیلف در این باره گفت که تریبونی برای مذاکرات در زمینه حل و فصل در جنگ اوکراین وجود ندارد و همزمان نیز پیشنهاد فعالی از سوی کی‌یف وجود ندارد.

این دیپلمات روس افزود که پیشنهاد فعالی که بتوان آن را برای تماس سیاسی در آینده مبنی قرار دارد، وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه، باید اذعان کنیم که در وقت کنونی نیز هیچ گونه تریبونی برای مذاکرات دیپلماتیک برای حل این بحران وجود ندارد.

گاتیلف درخصوص پیش شرط کی‌یف برای آغاز گفت وگو که گفته باید روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند نیز گفت کهاین مسأله نمی‌تواند نقطه آغاز مذاکرات با کی‌یف باشد.

این سخنان درحالی مطرح می شود که دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه در سخنانی گفت که نمی‌توانیم با زلنسکی مذاکره کنیم چون او دقیقاً دستورات دیکته شده واشنگتن را اجرا می‌کند.

پسکوف افزود، مذاکرات در مورد اوکراین باید ابتدا با آمریکا انجام شود، زیرا کی‌یف دقیقاً تمام دستورات دیکته شده واشنگتن را انجام می‌دهد.
وی افزود: وقتی واشنگتن تمام تصمیمات دولت اوکراین را می‌گیرد دیگر نمی‌توان در مورد چیزی با کی‌یف بحث کرد.

پسکوف گفت: اوکراین دارای یک رئیس جمهوری قانونی به نام ولودیمیر زلنسکی است که روی کاغذ همه تصمیمات را باید او بگیرد ولی تجربه نشان داده است که او نمی‌تواند دستورات دیکته شده از خارج را نادیده بگیرد پس باید در مورد صلح با فرد دیگری مذاکره کرد.

رایزنی وزرای خارجه آمریکا و چین درباره جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۵:۱۶

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای چینی خود در مورد موضوعاتی همچون جنگ اوکراین و همچنین تهدیدها علیه امنیت جهانی و ثبات اقتصادی در دنیا رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با «وانگ یی» همتای چینی خود در یک تماس تلفنی درباره جنگ روسیه با اوکراین و تهدیدها علیه امنیت جهانی و ثبات اقتصادی در سراسر جهان گفت‌وگو کرد.

بلینکن با همتای چینی خود همچنین در مورد لزوم ادامه حفظ خطوط ارتباطی و مدیریت مسئولانه روابط آمریکا و چین به گفت وگو پرداخت.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا هشتم آبان ماه از تعلیق مشارکت روسیه در عملیات ابتکار حمل غلات اوکراین در دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل اظهار تاسف کرد و از مسکو خواست به مشارکت در این خصوص ادامه دهد؛ وی مسکو را متهم کرد که در جنگی که خود در اوکراین آغاز کرده، باردیگر غذا را به سلاح تبدیل کرده است.

بلینکن گفت: "هر اقدامی از سوی روسیه برای ایجاد اختلال در صادرات غلات حیاتی اساساً باعث می‌شود مردم و خانواده‌ها در سراسر جهان مجبور شوند هزینه بیشتری برای غذا بپردازند یا گرسنه بمانند. "

وی از روسیه خواست مشارکت در این معامله را از سر گیرد.

وزارت دفاع روسیه پیش تر اعلام کرد که این کشور مشارکت خود در قرارداد صادرات غلات اوکراین را به دلیل حملات به ناوگان دریای سیاه خود به حالت تعلیق درآورده است.

گزارشی از آماده شدن روسیه و اوکراین برای جنگ سخت زمستانی

روزنامه اقتصادی فایننشیال تایمز امروز در گزارشی به نقش برجسته آب و هوای زمستان در جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و تاثیر آن بر برنامه های جنگی آتی دو کشور را بررسی کرد.

فایننشیال تایمز نوشت که گرم نگاه داشتن مردم اوکراین در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر تنها دغدغه مسئولان این کشور نیست. در چنین سرمایی تجهیزات نظامی به دشواری کار کرده، تله های انفجاری زیر برف پنهان می شوند، ژنراتورها سوخت بیشتری نیاز خواهند داشت، انتقال تدارکات باید در پوشش شب انجام شود و سامانه های ناوبری برخی از پهپادها منجمد خواهد شد. حتی غلظت بیشتر هوا در زمستان در مقایسه با تابستان موجب می شود که سرعت گلوله کاهش یابد.

گرچه سرمای زمستان سد راه تهاجم روسیه به اوکراین نشد، با این حال این لشگرکشی در واپسین ماه های زمستان پیش رخ داد. کرملین امید دارد که امواج پهپاد و موشک که تاکنون ۴۰ درصد از زیرساخت انرژی اوکراین را نابود ساخته، روحیه اوکراینی ها را تضعیف کرده و توانایی کی یف برای پشتیبانی از نیروهایش را کاهش دهد.

دولت اوکراین به تازگی به شهروندان پایتخت اعلام کرده که آماده خاموشی های پر تکرار و طولانی تر شوند و از جنگ زدگان نیز خواسته شده تا در این زمستان برای کاهش فشار بر سامانه های انرژی این کشور به اوکراین باز نگردند.

مسکو در دومین بخش از راهبرد خود با توجه به افت ضرباهنگ عملیات های نظامی در ماه های سرد سال، به دنبال تقویت خطوط دفاعی خود و حفظ سرزمین های اشغال شده است.

با این حال اوکراین نیز از مزیت هایی برخوردار است که در زمینه حفظ تدارکات و گرم نگاه داشتن سربازانش نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. کانادا در حال ارسال ۵۰۰ هزار یونیفورم زمستانه برای سربازان اوکراینی است و ناتو نیز بر توجه خود را بر حمایت از اوکراین در ماه های سرد زمستان معطوف کرده است.

سربازان روس از چنین امکاناتی برخوردار نبوده و بسیاری از سربازانی که به تازگی بسیج شده اند از تجهیزات اولیه محرومند.

شدت سرمای پیش رو بزرگترین مجهول است. آیا دمای هوا تا صفر درجه سانتی گراد افت می کند و با بارش باران زمین ها تبدیل به گل و لای خواهند شد یا آنکه دمای هوا به ۱۰ درجه زیر صفر افت کرده و یخ بندان همه جا را فرا خواهد گرفت؟

در صورتیکه زمستان امسال گرم باشد، جنگ انرژی روسیه نافرجام خواهد شد و زمین های گلی این کشور را وادار خواهد ساخت تا انتقال تدارکات را برای پرهیز از در گل ماندن خودروهای سنگین به جاده ها منحصر کند. چنین اتفاقی به اوکراین فرصت می دهد تا خطوط تدارکات و پشتیبانی روسیه را هدف قرار دهد.

گل همچنین می تواند توانایی اوکراین را در انجام ضد حمله محدود سازد. در عوض زمستان سخت و زمین یخ زده این امکان را فراهم می سازد تا برای جابجایی نیروها در عملیات های آفندی از کشتزارها نیز استفاده کند.

فایننشیال تایمز افزود: آنچه که در زمستان آتی بیش از هر چیز برای طرفین اهمیت دارد، تقویت روحیه است.

حملات سنگین روسیه به پایتخت و سایر مناطق اوکراین

در حالی که حملات روسیه به شهرهای مختلف اوکراین خبرساز شده است، خبرها از وقوع انفجار و قطع برق و آب در مناطقی از پایتخت حکایت دارد.

رویترز گزارش داد، شاهدان عینی در کی‌یف پایتخت اوکراین از وقوع سلسله انفجارهای صبح روز دوشنبه (امروز) خبر دادند و مقام‌های مناطق شمالی، شرقی و مرکزی اوکراین هم از حملات منوشکی روسیه به این مناطق خبر دادند.

طبق گزارش این رسانه غربی، روسیه بعد از اتهام زدن به کی‌یف درباره انفجار در پل کریمه، طی هفته‌های اخیر حملات موشکی به اوکراین را تشدید کرده است.

رویترز ادامه داد: «شاهدان عینی گفتند بعد از وقوع 10 انفجار، دود در مناطقی از اوکراین آسمان دیده می‌شود و در بخش‌هایی از شهر هم برق و دسترسی به خدمات تلفن همراه قطع شده است».

«ایهور ترخوف» شهردار خارکیف اوکراین از دو حمله موشکی روسیه به «زیرساخت حیاتی» این شهر اوکراین خبر داده است.

به گفته برخی منابع خبری، انفجارهایی هم در شهرهای ژاپوروژیا و چرکاسی اوکراین در نتیجه حملات امروز روسیه به وقوع پیوسته است.

«ایهور تابورتس» یکی از مقام‌های ارشد چرکاسی اعلام کرد که در نتیجه حملات روسیه برق بخش‌هایی از ساکنان شهر چرکاسی قطع شده است.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف هم اعلام کرده که در نتیجه حملات روز دوشنبه روسیه مناطقی از پایتخت اوکراین با بی برقی و قطع آب مواجه شده‌‎اند.

«آندری یرماک» رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی تلگرامی ادعا کرده که «روس‌های بازنده علیه تاسیسات غیر نظامی جنگ به راه انداخته‌اند».

مقام‌های مسکو اما اظهارات مسئولان کی‌یف درباره حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین را بارها رد و اعلام کرده‌اند که ارتش روسیه تنها اهداف نظامی را هدف قرار می‌دهد.

برنامه ایتالیا و فرانسه برای ارسال سامانه ضدهوایی به اوکراین

بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا»، ایتالیا در طرح جدیدی در نظر دارد تا با همکاری فرانسه به اوکراین سامانه‌های موشکی ضد هوایی SAMP-T بفرستد.

این روزنامه به نقل از منابع خود نوشت، تحویل این سامانه به اوکراین احتمالا در قالب ششمین بسته کمک‌های نظامی دولت ایتالیا به اوکراین که باید اواسط ماه نوامبر از سوی این دولت تصویب شود اتفاق می‌افتد.

این رسانه با این وجود متذکر شد، ممکن است طرح انتقال چنین تسلیحاتی به اوکراین با تعارضات سیاسی مواجه شود. اگر طرح ارسال سامانه‌های ضد هوایی SAMP-T به اوکراین تصویب شود، ایتالیا ارسال رادارها و فرانسه ارسال پرتابگرهای این سامانه‌ها را انجام خواهند داد.

در حال حاضر تعداد خیلی کمی از این سامانه‌ها – مجموعا 10 سامانه به خدمت گرفته شده در فرانسه و پنج سامانه به خدمت گرفته شده توسط ایتالیا – وجود دارند.

همچنین علاوه بر آن ایتالیا ممکن است سامانه‌های ضد هوایی قدیمی‌ و از رده خارج شده «آسپاید» خود را که همچنان قادر به سرنگون کردن هواپیماها و پهپادها هستند به اوکراین بفرستد.

چند روز پیش «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین از ایتالیا و فرانسه خواسته بود در سریع‌ترین زمان ممکن سامانه‌‌های ضدهوایی SAMP-T به کشورش بفرستند.

زلنسکی گفت: «تعداد خیلی کمی از کشورها هستند که سامانه‌های ضد‌هوایی تولید می‌کنند و هم خودشان این سامانه‌ها را دارند و هم آنها را می‌ُسازند. ایتالیا به همراه فرانسه و آلمان سامانه‌های دفاع هوایی SAMP-T را تولید می‌کنند و ما به آنها نیاز داریم.»

طرح برلوسکنی برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا در رابطه با نحوه پایان دادن به جنگ اوکراین گفت، اگر کشورهای غربی مایلند که یک راهکار مسالمت‌آمیز برای جنگ میان اوکراین و روسیه پیدا شود، باید تامین تسلیحاتی کی‌یف را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، سلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا معتقد است که چشم‌انداز عدم دریافت کمک نظامی همراه با ارائه بودجه هنگف بازسازی، می‌تواند کی‌یف را به مذاکره با مسکو راضی کند.

به گفته برلوسکنی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تنها در صورتی با هر نوع معامله با مسکو موافقت خواهد کرد که «در مقطعی متوجه شود که دیگر نمی‌تواند به طور همزمان روی سلاح و کمک حساب کند.» این سیاستمدار افزود، در عوض غرب می‌تواند به کی‌یف «صدها میلیارد دلار برای بازسازی» به عنوان محرکی برای ورود به مذاکرات پیشنهاد دهد.

براساس گزارش روزنامه لا ریپابلیکا که بخش‌هایی از مصاحبه برلوسکنی را منتشر کرده، این نخست‌وزیر سابق ایتالیا که اکنون حزب فورزا ایتالیا را رهبری می‌کند، همچنین معتقد است که اوکراین باید شبه جزیره کریمه را به عنوان سرزمین روسیه به رسمیت بشناسد. او افزود که یک همه‌پرسی جدید که ناظران غربی در آن شرکت کنند هم باید در دونباس برگزار شود تا سرنوشت آن مشخص شود.

این نخست‌وزیر پیشین ایتالیا همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را "مرد صلح" خواند. برلوسکنی اذعان کرد که زمانی که درگیری بین مسکو و کی‌یف در اواخر فوریه آغاز شد، سعی کرد با پوتین تماس بگیرد، اما نتوانست از طریق تلفن با او صحبت کند.

سخنان او واکنش‌های خشم‌آلود سیاستمداران ایتالیایی را برانگیخت. کارلو کالندا، وزیر اقتصاد سابق ایتالیا به سرعت برلوسکونی را متهم کرد که «بدون توجه به عواقب آن، برای پوتین تبلیغ می‌کند.»

او همچنین مدعی شد که هر دولت ائتلافی‌ای که روی کار آید، اگر نتواند بر سر خط‌مشی سیاست خارجی مشترک توافق کند، محکوم به شکست است. حزب «فورزا ایتالیا» به رهبری برلوسکنی اکنون به همراه حزب «برادران ایتالیایی ملونی» به رهبری خانم جورجیا ملونی، نخست‌وزیر جدید ایتالیا و حزب «لیگ» ماتئو سالوینی بخشی از یک ائتلاف دولتی است.

زلنسکی: نیروهای اوکراین حملات روسیه در منطقه دونتسک را دفع کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی حمله شدید نیروهای روسیه در شرق منطقه دونتسک را دفع کردند.

به گزارش رویترز، زلنسکی یکشنبه شب در پیام ویدئویی گفت که یک واحد نظامی از شهر چاپ در غرب اوکراین این اقدام را انجام داده است، اما نگفت که درگیری در کجا رخ داده است.

وی افزود: امروز آنها اقدامات تهاجمی شدید دشمن را متوقف کردند. حمله روسیه دفع شد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که صندوق مبادله اوکراین دوباره پر شده است به این معنی که نظامیان بیشتر روسی اسیر شده اند.

 

 
تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۳
پوتین محکوم به نابودی است وچه بدعاقبت است حامیان پوتین جنایتکار
روسیه بزن که خوب میزنی
فعلا که اکراین روسها را عقب رانده.گاز اروپا هم که تامین شده.بدجور پوتین رکب خورد چی فکر میکرد چی شد
از 1 ماه پیش که روسیه فرمانده عملیات رو عوض کرد و اون ژنرال کچل و خشن رو فرمانده کرد وضع روسیه خیلی بهتر شده. تا قبلش هر روز شکست فاجعه بار میخورد اما الان دیگه بی پروا به اوکراین حمله میکنه.
از اول باید همین ژنرال رو انتخاب میکردن
باید ما هم برای کمک به روسیه وارد عمل بشیم سایت هایی برای ثبت نام و کمک راه اندازی کنیم
حالا موقع ضربه زدن به روسییه است و چند موشک به مرکز روسیه زده شود مسکو هم سقوط می کند چه برسد حمله کند چون اوکراینی ها در خانه خود هستن با قویترین کشورهای پشتبان ولی روسیه در کوچه ها سرگردان
لعنت به نازی های روسیه و اوکراین چرا به غیر نظامی ها حمله میکنید
بیشتر از این که جنگ کنن فقط حرف میزنن هر روز
ایران نباید پهباد به روسیه متجاوز میداد
ان شاء الله زودتر با حمله اتمی روسیه تمام اروپا تبدیل به خاکستر شود
حمله روسیه به اوکراین :
1 - انبار های تسلیحاتی غرب ته کشیده و این به نفع ماست و آرامش کشور های مسلمان

2 - معلوم شد بدون داشتن سلاح اتمی حمله دشمنان 100 درصد حتمی است ولی آیا یک گلوله طرف خاک روسیه شلیک شد ‌‌‌‌؟ نه چون قدرت اتمی است

3 - بعد از انهدام کامل تجهیزات روسیه بدون شک حمله اتمی روسیه شروع خواهد شد ‌‌(با توجه به مجوز دکترین سلاح اتمی روس ها) که یعنی جنگ جهانی سوم و پایان انگلیس و آمریکا. یک جهان هم از شر این دو خلاص خواهند شد. احتمالا روسیه هم نابود خواهد شد که مهم نیست

4 - به خاطر جنگ روسیه و اروپا، ارزش نفت و گاز دوباره بالا رفت

5 - قدرت نمایی تسلیحات پیشرفته ایران در جهان

6 ‌‌- ترس دشمنان از قدرت نظامی ایران وقتی پهپاد 10 سال پیش شاهد 136 این طور کولاک به راه انداخت پس بی دلیل نیست که این قدر از قدرت نظامی ایران وحشت دارند

7- آمریکای ضعیف بدبخت از طالبان شکست خورد و با ذلت فرار کرد پس فکر نمی‌کنم چنین کشوری ترس داشته باشد.
ارسال گندم رایگان را خود روسیه برعهد بگیرد غرب دنبال فریب ملت هاست سابقه ای جز استعمار ندارد.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم