بازدید 17629
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

راهکارهای غیرقیمتی دولت برای کنترل قاچاق سوخت به جای گران کردن بنزین

دولت و وزارت نفت به جای افزایش قیمت بنزین و فشار به زندگی مردم، با کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر و همچنین ایجاد محدودیت در عرضه آزاد بنزین توسط کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به خصوص در استان‌های مرزی، اقدام به کنترل مصرف کارت‌های سوخت کرده است که در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸ 23 October 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ موضوع ناترازی بنزین، یکی از مسائل مهمی است که برای حل آن راهکار‌های متفاوتی وجود دارد و به خصوص پس از افزایش چشم‌گیر قیمت نفت و به تبع آن افزایش منطقه‌ای و جهانی قیمت فرآورده‌های نفتی، بیشتر نیز شده است. این مساله بیشتر در زمینه جذابیت قاچاق سوخت خود را نشان می‌دهد.

هم اکنون بین راهکار‌های قیمتی و غیرقیمتی برای حل مشکل قاچاق بنزین، قطعا گران کردن بنزین در دستور کار وزارت نفت نیست و این وزارتخانه سعی دارد با استفاده از راهکار‌های غیرقیمتی به کنترل قاچاق در مرز‌های کشور بپردازد.

نکته بسیار مهم در این زمینه این که بالعکس کالا‌های اساسی یا هر کالای بازاری دیگر، تولید و توزیع بنزین انحصارا در دست دولت است و مشکلی در زمینه تولید و توزیع وجود ندارد. با وجود این، شواهد حاکی است کارت‌های آزاد جایگاه‌داران در استان‌های مرزی و همچنین مصارف غیرعادی برخی کارت‌های سوخت، نشان از انحراف جدی در این بخش دارد.

دولت با تمرکز بر کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران و همچنین ایجاد سقف برای قیمت دوم کارت سوخت عادی مردم، بالعکس به جای گران کردن بنزین و ایجاد مشکلات مختلف، سعی در به کار بردن راهکار‌های غیرقیمتی در کنترل مصرف و همچنین کنترل قاچاق بنزین دارد.

در همین رابطه با حمید بهزادی بخش، کارشناس اقتصادی پیرامون پیگیری راهکار‌های غیرقیمتی بنزین به جای گران کردن بنزین، به گفت‌وگو پرداختیم.

حمید بهزادی بخش با اشاره به این که پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه و همزمانی آن با افزایش مصرف بنزین در کشور، مصرف بنزین در کشور رکورد زده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، مصرف بنزین و ایجاد تراز بنزینی کشور، یکی از اصول بسیار مهم بوده است، به نحوی که هم اکنون پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه و همزمانی آن با افزایش مصرف بنزین در کشور پس از فروکش کردن کرونا، مصرف بنزین در کشور از دو محل افزایش مصرف داخلی و همچنین افزایش قاچاق بنزین در مرز‌ها به دلیل جذابیت بالای قیمتی ایجاد شده، رکورد زد و مصرف بنزین در کشور رکورد سال ۹۸ را نیز شکست و در یک روز به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نیز رسید که عددی بسیار بالاست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بخش عمده این مصرف بالا به دلیل قاچاق بنزین است که از طریق انحراف در مصرف کارت سوخت جایگاه‌داران و همچنین بخش کوچکی از مصارف غیرعادی کارت‌های سوخت وسایل نقلیه است که موجب شد دولت که انحصارا تولید بنزین را بر عهده دارد، به سراغ راهکار‌های غیرقیمتی برود.

وی با اشاره به وجود راهکار‌های قیمتی و غیرقیمتی برای کنترل قاچاق بنزین اظهار کرد: درباره کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی مطرح می‌شود؛ اما تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزار‌ها و راهکار‌های غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از راهکار‌های غیر قیمتی، مدیریت و ایجاد محدودیت بر کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به خصوص در استان‌های مرزی بوده است. همچنین در بخش کارت سوخت وسایل نقلیه نیز شاهد انحراف‌هایی بودیم که در کشور ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد کارت سوخت خودرو هرگز استفاده نمی‌شد، ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی مهاجرت می‌کنند و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آن‌ها خالی و مشخصا صرف قاچاق می‌شود.

بهزادی بخش با اشاره به دو محل اصلی انحراف ایجاد شده در قاچاق سوخت کشور، اظهار کرد: دو محل اصلی انحراف مصرف و شکل‌گیری قاچاق با وجود سازوکار کارت سوخت، بحث سهمیه آزاد و کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است که در هر دو بخش، وزارت نفت با سیاست صحیح ابتدا با بررسی دقیق کارت سوخت جایگاه‌داران و سپس کاهش سهمیه آزاد کارت سوخت ماشین‌های شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در ماه، اقدام به کنترل مصرف قاچاق در کشور کرده است.

مدیر اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در پایان، با اشاره به اقدام دولت در کنترل مصرف از طریق راهکار‌های غیرقیمتی به جای گران کردن بنزین، اظهار کرد: دولت به جای افزایش قیمت بنزین و فشار به زندگی مردم، ابتدا با کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر، اقدام به کنترل مصرف کارت‌های سوخت عادی کرده که به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملا اغلب قریب به اتفاق شهروندان، نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند. همچنین همچون گذشته، بنزین ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین شهری نیز برقرار است و بر اساس پیمایش پرداخت خواهد شد.

از طرف دیگر، روی مصرف کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به خصوص در استان‌های مرزی نیز محدودیت ایجاد شده است تا مصرف خارج از عرف نداشته باشند و بدین نحو بدون گران کردن بنزین با ایجاد نظام داده محور و همچنین محدودیت‌های متعارف به جلوگیری از قاچاق سوخت اقدام کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۲
همیشه راهای بهتری هم هست باید تفکر و مشورت و تجربیات دیگران استفاده کرد
قیمت فعلی بنزین علاوه برقاچاق گسترده در داخل نیزباعث اسراف فوق العاده شده.مثلا ترکیه باجمعیت مساوی ایران و تعدادبیشترخودرو یکدهم ایران مصرف دارد. کاملا ضروری است دولت بدون توجه به سروصدای عده ای عوام درقیمت فعلی بنزین تجدیدنظری اساسی بکند.بهترین راه این است که ضمن حفظ سهمیه 1500 تومانی که برای مصرفی معقول کافی است بنزین آزاد را به قیمتی منطقی یعنی حداقل همان قیمت سال 96 که یکچهارم دلار بودبرساند وذرآمد حاصله را به یارانه اضافه کند.طبیعتا هیچ فردمنطقی مخالف این نیست که سرمایه کشوربجای دودشدن توسط عده ای بیکاره وایجادمشکلاتی چون ترافیکهای کور وآلودگی محیط زیست مستقیما به مردم پرداخت شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
آقای خاص
ترکیه بر روی تولید خودروی خوب و. با کیفیت و ایجاد بستر مناسب حمل و نقل هم سرمایه گذاری کرده بود
افزایش قیمت بنزین بدون کنترل قیمت دلار راهکار مناسبی نیست چون همواره باید قیت بنزین را افزایش دهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
احتمالاً حال کار کردن نداری و فقط به فکر یارانه هستی
یارانه از ابتدا غلط بود.
باعث مصرف زیاد ابتدا بی کیفتی خودروهای داخلی است ضمن اینکه درآمد به دلار نیست که همیشه دولت هزینه ها را از مردم با دلار بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
دولتی که خودش خودروهای بی کیفیت با مصرف بالای

هشت و دوازده لیتر در هر صد کیلومتر مونتاژ و به مردم

می فروشد ، نمیتواند تا بخاطر دلایل عجیب هر روزه

قیمت بنزین را گرانتر از قبل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
بخاطر بیسوادی مسوولین ارزش پول ملی کم میشه بعد میگن بنزین اینجا ارزونه و توو کشورهای همسایه گرون. بعدشم ماشینی که توو ترکیه میفروشن قابل مقایسه با این فرغونهای از رده خارج بی کیفیت هست؟ طوطی وار حرفهای صدا و سیمای میلی رو تکرار نکن خوب نیست
ناشناس
| Romania |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
نرخ دستمزد در ترکیه چند برابره ایرانه .. قیمت خودروهای روز و مدرن و ایمن و کم مصرف در ترکیه یک سوم تا یک چهارم ایرانه .. هزینه های خوراک و پوشاک یک سوم تا یک پنجم ایرانه ... لطفا سکوت را رعایت بفرمایید .. با تشکر
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
تو ترکیه خودروهای سطح اول دنیا مثلا خودرو هیبریدی به قیمت واقعی فروخته میشه و مردم حق انتخاب دارن نه مثل اینجا ، ضمن احترام مشخصه از چه قشر جامعه هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
آقا رضا اگر همین خودرو های پر مصرف داخلی در سطح خیابان های ترکیه بود مصرف بنزین آنها هم همانند ما می شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
یعنی نمیشه و راه نداره دولت خودرو برقی وارد کند و یا خودرو های با مصرف سوخت صدی 3 و چهار وارد کند تا دود شده به هوا نرود و سرمایه کلا هدر نرود و مردم راحت زندگی کنند و این لگن های تولید داخل را را به ونزوئلا بفروشیم که رئیس جمهورش هم خوشحال شود ممکن نیست
ایران گرفتار چندین معضل ریشه ای است قیمت بنزین، معلول است... متاسفانه امروز برخی واکنش ها را دیدم متوجه شدم بیان راهکار، عواقب دارد سکوت به عقل نزدیک تر است! بهرحال می خواهیم وضعیت بهتر شود نه بدتر؛ که وضعیت شامل خود "من" می شود.
داداش من شما با کدوم ماشین حساب کردی که این سهمیه سوخت کافیه... دیگه مردم رو بیش از این تحت فشار قرار ندید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
مردم را لای منگنه گذاشته اید و فشار را بیش از بیشتر

میکنید و از طرفی هر کسی صدایش در بیاید با هزار

تهمت و افترا و توهین و تهدید و ترساندن و کتک

خاموشش میکنید

اینکار چطور اسلامی و انسانی و اخلاقی و منصفانه و

قانونی و عرفی است؟؟؟؟؟
رضا
| Netherlands |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
اخوی کی گفته تو باید ازاد باشی هرچی خواستی ول بچرخی پولش را هم ندی و ترافیک و الودگی اش را هم به مردم تحمیل کنی بنزین ۵۰ هزار تومانی چاره کار است
اینها همه برای گران کردن است. گیلان که مرزی نیست چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر از اعتراض مردم نمی ترسیدید تا بنزین را گران کرده بودید
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
مطمئن باش گران میشود هر قدر هم خواستی اعتراض کن
سوخت گازوییل دولتی با هزار گرفتاری تهیه میشه ولی آزادش با 25 برابر قیمت فوری هست.
اینا همه بهونه است،قیمت دلارو نمیتونن کنترل کنن بعد میگن فلان کشور بنزین قیمتش این همه شده!درآمدشون چقدره؟مردم تو نون شبشون موندن و شما فکر این هستین که بودجه رو از جیب ملت پرکنین،وظیفه تون اینه که جلو قاچاق رو بگیرین نمیتونید استعفا بدید یه کار بلد بیاد ولی با کارشناسایی که دست چپ و راستشونو از هم تشخیص نمیدن کاراتونو توجیه نکنید
این کار خوبی بوده اما کار بهتر ورد ازاد خودرو مناسب ونجات خودروسازی از خصولتی به خصوصی واقعی وایجار رقابت بین خارجیها وداخلیها که شاید داخلیها دست از سرهم بندی بردارند حمایت از بدسازان داخلی خیانت به مردمه
اقتصادرادرست کنید بنزین خودش تراز می شود،به همان قیمتی که بنزین برای سوریه ،لبنان وجاهای دیگر تخصیص می‌دهید به ملت خودتان هم توجه کنید
اگرناکارامدی اقتصادی را مدیریت کنید وسرمایه های این مملکت رادرجای خودشان هزینه کنید دیگربرای بنزین هم قاچاق مقرون به صرفه نخواهد بود،
فکری هم به حال مسافرت مردم بکنید.
از بندرعباس تا مشهد بری و برگردی ۲۱۰۰ کیلومتره؟
باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که در طول مسیر و جایگاههای شهرستانهای مختلف بشود بنزین آزاد با کارت شخصی و بیش از سهمیه ی ۱۵۰ لیتری استفاده کرد. چون هیچ قاچاقچی نمی آید برای استفاده از بنزین سهمیه ی آزاد کارت شخصی، از یک شهر به شهر دیگر برود و در هر جایگاه هم ۶۰ لیتر بزند، زیرا با آن ۶۰ لیتر قبلی، خودش را به جایگاه بعدی رسانده و ۶۰ لیتر فعلی هم که می خواهد خدش استفاده کند چون باک بنزینش در طول مسیر رسیدن به جایگاه شهری دیگر خالی شده و مازادی ندارد که قاچاق کند.
شما با این بحث گران شدن بنزین اماده باش به معترضین و اغشاشگران میدهید که اماده کار زاری به مراتب سخت تر از سال88و 98 وقایع اخیر با بسیج و نیروهای انتظامی باشند
دوباره آبان و دوباره بنزین!!! این برنامه خارجیا نیست، برنامه داخلیاستاااا
دولت امکان عرضه خودروی خارجی با کیفیت و کم مصرف با قیمت بازار جهانی را در بازار فراهم کنه بنزین هم با قیمت جهانی بفروشه. هم منافع دولت تامین میشه و هم مردم راضی میشن و هم از اتلاف سرمایه کشور جلوگیری میشه. خودروساز ها هم مجبور میشن با شرکتهای خودروسازی بین المللی مشارکت کنن و خودروهای روز دنیا رو به جای خودروهای با تکنولوژی دهها سال پیش تولید کنن
اشتباه تصور کرده‌اید دولت خیلی مکار تر آن است که فکر می کنید دولت مکار می خواهد با کم کردن سهمیه یا دیر صادر کردن کارت سوخت معیوب ملت را به زدن بنزین گران‌تر عادت داده تا وقتی که بخواهند سوخت را گران کنند زیاد تبعات جانبی نداشته باشد
من خودم معلم هستم و روزی ۱۰۰ کیلومتر با ماشین باید تا محل کارم برم.
چه کسانی سوخت راقاچاق می کنند چه کسانی اختلاس می کنندایااختلاس کننده گان ملت بودنندپس قاچاق سوخت رابایدازمیان اختلاس هاپیداکنید
اگردولت همت کند و بستر حضور خودرو های الکتریکی را در کشور کلید بزند در کوتاه مدت مصرف داخلی بسیار کاهش خواهد یافت
کی مردم ایران از تورم نجات پیدا می کنند؟
مبارزه با قاچاق بهانه ای برای گران کردن بنزین............................. .
مسئولین برن ایران خودرو و سایپا اول از همه ماشین کم مصرف و استاندارد تولید کنند خودش مصرف سوخت را میاره پایین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار