بازدید 9331
سیدرضا فاطمی امین در مراسم روز ملی صادرات

بازار‌های بکر مانند آفریقا را زنده کردیم / سال آینده تراز تجاری کشور مثبت می‌شود/ هدف‌گذاری ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم/ مزیت اصلی ایران در بازار ۸۰۰ میلیون دلاری اوراسیا چیست؟

وزیر صمت تصریح کرد: هر کشوری که بتواند صادرات بیشتری داشته باشد، وضع بهتری دارد و این به معنای تراز تجاری مثبت است. خوشبختانه اعلام می‌کنم با روند فعلی تراز تجاری کشور در پایان سال آینده مثبت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹ 22 October 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، «سیدرضا فاطمی امین» در بیست و ششمین سالروز ملی صادرات که با حضور «سید ابراهیم رییسی» رئیس جمهوری، «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهوری، «علیرضا پیمان پاک» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و سایر مسئولان کشوری برگزار شد با اشاره به اینکه حضور شخص رئیس جمهور نشان دهنده اولویت صادرات برای کشور است گفت: صادرات برای مثبت شدن تراز تجاری کشور بسیار اهمیت دارد.

سال آینده تراز تجاری کشور مثبت می‌شود


وی با بیان اینکه کشور‌های مختلف صادرات را برای واردات انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: هر کشوری وارد کننده کالا‌هایی است که یا در کشور خود نداشته و یا توان تولید آن را ندارد و برای این واردات به پول نیاز دارد؛ بنابراین برای کسب پول مورد نیاز، به سراغ صادرات می‌روند.

وزیر صمت تصریح کرد: هر کشوری که بتواند صادرات بیشتری داشته باشد وضع بهتری دارد و این به معنای تراز تجاری مثبت است. خوشبختانه اعلام می‌کنم با روند فعلی، تراز تجاری کشور در پایان سال آینده مثبت می‌شود.

وی تاکید کرد: واردات سال گذشته ۵۲ میلیارد و صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار بود و امسال در ۶ ماه ابتدایی این اختلاف به ۲ میلیارد دلار رسید و بزودی برای سال آینده این اختلاف از وضعیت منفی خارج و مثبت خواهد شد.

وزیر صمت همچنین کارکرد دیگر صادرات را افزایش توان قدرت کشور عنوان کرد و افزود: این افزایش قدرت، اما با خام فروشی ایجاد نمی‌شود، برای مثال صادرات سیمان اعتبار و قدرت برای کشور ندارد، اما فروش تجهیزات پزشکی، دارو‌های با فناوری بالا و صنایع پیچیده عامل قدرت و اعتبار کشور در سطح بین المللی می‌شود.

وی در خصوص هدف صادرات گفت: تا پیش از این هدف ارزآوری بود، اما به مثبت شدن تراز تجاری هدف اصلی تغییر کرده و صادرکننده باید برای ایجاد اعتبار و قدرت ایران در دنیا صادرات انجام دهد.

 

هدف‌گذاری دولت، ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است

فاطمی‌امین تاکید کرد: هدف‌گذاری رسیدن به ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بر همین اساس بود و کیفیت کالای صادراتی اهمیت داشت. در دنیا شاخصی به نام پیچیدگی وجود دارد که مربوط به فناوری ساخت کالا می‌شود؛ هرچه کالای تولید شده فناوری پیچیده تری داشته باشد، شاخص پیچیدگی هنگام صادرات افزایش می‌یابد. خوشبختانه این شاخص جهانی که ۱۵ سال پیش برای ما رتبه بالای ۱۰۰ بود، سال قبل به ۶۵ رسید و سال ۱۴۰۴ به زیر ۴۰ خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری بتواند کالای پیچیده تولید کند، به معنای این است که دانش مولد دارد. اینکه ما بر دانش بنیان بودن کالا‌ها تاکید می‌کنیم، منظور مولد بودن آن علم است نه تعداد مقالات منتشر شده و دانشجو و هیأت علمی.

وزیر صمت با اشاره به اینکه دانش مولد خود را در صادرات نشان خواهد داد گفت: در این زمینه دولت نقش حمایتگری و نظارت دارد و برای فراهم کردن زیرساخت‌های تجارت است، که همانا ایجاد روابط سیاسی و بین المللی و توسعه زیرساخت‌های لجستیک و انتقال پول است.

مزیت اصلی ایران در بازار ۸۰۰ میلیون دلاری اوراسیا

وی تاکید کرد: در حوزه روابط سیاسی اقدامات بزرگی صورت گرفت که نمونه آن توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا و پیمان شانگ‌های بود. اوراسیا ۱۷۰ میلیون جمعیت و بازار ۸۰۰ میلیون دلاری دارد. در خصوص شانگ‌های هم که اعضای آن یک چهارم خشکی دنیا، ۴۰ درصد جمعیت دنیا، یک سوم رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده اند، بزرگترین مصرف و تولید کنندگان دنیا هستند.

فاطمی امین تصریح کرد: مزیت اصلی ما در اوراسیا این است که بزرگترین رقبای تجاری ما در این بازار، عضو پیمان نیستند.

به گفته فاطمی امین، در اجلاس پیمان شانگ‌های رئیس جمهور پیشنهاد حذف دلار و یورو و جایگزینی پول‌های ملی و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی را مطرح کرد که با استقبال اعضا همراه شد.

بازار‌های بکر مانند آفریقا را زنده کردیم

وزیر صمت با اشاره به مشکلات صادراتی سال‌های قبل گفت: امروز ما بازار‌های بکر و مغفول مانده مانند آفریقا را زنده کردیم و برخلاف گذشته تجارت خود را به جایی گره نزدیم که دستاوردی نداشته باشد.

وی به رشد اقتصادی واحد‌های تولید کشور اشاره کرد و افزود: در سه ماه ابتدایی امسال، رشد اقتصادی حوزه صنعت ۵.۱ درصد بود، در حالی که شاخص بنگاه‌های صنعتی داخل بورس با تولید ۵۰ درصد تولیدات کشور در خرداد رشد ۲.۵ درصدی، در تیر ۵.۸ درصدی در مرداد ۶.۷ درصدی و در شهریور ۶.۵ درصدی داشتند که کم‌نظیر و بی‌سابقه است.

فاطمی‌امین همچنین گفت: این رشد اقتصادی بی‌نظیر وظیفه صادر کننده برای صادرات تولیدات را افزایش می‌دهد. امروز در برخی صنایع ظرفیت تولید بالایی وجود دارد، اما به علت فقدات بازار فروش، تولید صورت نمی‌گیرد و در این زمینه صادرکنندگان می‌توانند تکمیل کننده چرخه رشد اقتصادی شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۰
۴۳ساله همش قول آینده میدن باحلواحلوا دهن شیرین نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
وقتی چشم هاتو بستی بدیهیه چیزی نبینی
اگر هزاران کار انجام بدید شب وروزکار کنید ولی منتج به رفاه و رضایت مردم و کاهش قیمت نشه اون کارا واسیه مردم هیچ ارزشی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
کاهش قیمت هم نخواستیم قیمت ها را ثابت هم نمی تونند نگه دارند.
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
از ارباباتون بخواهید یکی دو سال کاری به این کشور نداشته باشه تا نتایج ان را ببینید
خط فقط هجده میلیونه
تورم سال دیگه باز هم چهل درصده
تراز تجاری مثبت میشه ؟ سال دیگه ؟ خیلی زحمت میکشید !کمردرد نگیرید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
خط فقط چیه دیگه؟؟
فعلا که دوستتان آقای پیمان پاک مثل مارکوپولو با چند نفر از همکارانش در حال سفر از این کشور به آن کشور هستند و چیز ملموسی حاصل نشده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
عجب
در عوض بازارهای خوب، ارزشمند و درجه یک را نیست و نابود کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
احسنت
محسن رضایی باید یک بار دیگه اون هزار تومانی رانشان دهد و بگه چطوری خودش ارزش هرار تومانی را بالا برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
سلام برسونید آقا محسن
همش در حد حرف و حدیثه!!!!!!!!!!! هیچ گشایشی تا تحریم ها برداشته نشه تا اف ای تی اف اوکی نشه تا درها مملکت به روی سرمایه گذاران دنیا باز نشه تا 1000 سال آینده هم هیچ اتفاق مثبتی نمی افته که هیچ !!!!!!!شرایط روز به روز بدتر از دیروز حالا هی دروغ بگید و وعده سر خرمن مسئولا ن عزیز کشوری و لشگری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تا تك تك مردم در اقتصاد نقش نداشته باشند دردى از درد مردم حاصل نميشود
چه شعار های قشنگی
بخدا قسم کامنت ها از آلبانی نیست همین مردم کوچه و‌بازار ایرانه تو را بخدا بخونیند و بفهمید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
بابا خودشونم می دونند کامنت ها از آلبانی نیست

این همه مردم معترض تو کف خیابون مگه از آلبانی اند؟

در ثانی تمام سایت های داخلی به دلیل شرایط امنیتی و حملات هکری متعدد از خارج از کشور تو این یک ماه اخیر غیر قابل دسترسه

این نکات رو همشون میدونند
مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
مرگ بر چین و روسیه
نمودش در زندگی مردم چیه؟ دلار اومده پایین؟ تورم کم شده؟ عملا هیچ
این اکانت های فیک فقط طبق دستور اربابشون بلدند ایه یاس بخونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
تشریف بیارین ایران چای و قهوه در خدمت باشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
به اربابت بگو از این پولها که برای تبلیغات به امثال تو میده برای مملکت خرج کنه تا بیکاری و گرانی کمتر بشه و ملت با جشما شون ببین در حد حرف نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
این ناشناس ۱۵:۴۰باپرچم ناکجاآباد دردفاع ازحکومته احتمالا درحال ماموریته دولتیه
ناشناس
| Romania |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
فیک تر از تو اکانتی نیست توده ای
حداکثر کاری که انجام میدهید این است که جاده تجارت با این کشورها را برای کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان و قطر و امارات و عراق آماده می کنید بعد همان کشورها ایران را بدلیل تحریماتی که دست و پای ایران را بسته ، خط می زنند و یک بازار حاضر و آماده شده را تحویل می گیرند و مسئولین ایران فقط نگاه می کنند و صدایش را در نمی آورند! جالب اینجاست که دوباره و چند باره همان کار را تکرار می کنند بدون آنکه مسئولین به این موضوع قکر کنند و این تجربه شکست خورده را بکار بگیرند!!
بازار های ثروتمند ۳۰ کشور اروپایی، ژاپن، کانادا ، استرالیا رو که طی چند دهه تلاش؛ سرمایگذاری و بازار یابی بدست اومده بود رو از دست دادیم وارد بازار افریقا شدیم که خودش عمدتا فقط صادر کننده مواد خام هست با قدرت خرید بسیار پایین و مهم تر از همه بخش خدمات و تولیدش تقریبا یا کاملا دست اروپایی ها یا رقیب بسیار قدرتمند چینی هست....کی میخوایم از هپروت بیایم بیرون. یک دانشجوی سال اول اقتصاد هم این رو میدونه...عملکرد زیر افتضاح هست
فقط ادعاهای پوچ و غیر واقعی خودشان هم می دانند که هیچکدام از این ادعاها واقعیت ندارد اما اگر روزی چند تا از این ادعاهای پوچ را نکنند روزشان شب نمی شود مقصر هم نیستند نه تخصص دارند نه تعهد با رانت پست و سمت می گیرند و برای اینکه بگویند کار می کنیم همین جور ردیف می کنند با هم مسابقه هم گذاشته اند هر کدامشان با آن یکی مسابقه ادعاهای بی سند و غیر واقعی دارد .
اوراسیا ۱۷۰ میلیون جمعیت و بازار ۸۰۰ میلیون دلاری دارد.
این همه داد و بیداد فقط برای 800 میلیون دلار؟
یا 800 میلیارد دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
صادرات هلند در سال گذشته هشتصد میلیارد دلار بوده بعد اینها به دنبال بازار هشتصد میلیون دلاری هستن،جفتشون هشتصد هستن اما تفاوتشون هزار برابر
فقط حرف
چرا همش وعده سر خرمن میدید هی سال اینده
این اقای فاطمی ظاهرا پیشاپیش داره از استیضاح نشدنش دفاع می کنه؟! خخخخ
این اقای فاطمی ظاهرا پیشاپیش داره از استیضاح نشدنش دفاع می کنه؟! خخخخ
فعلاً که با مسولان بی‌خرد میلیونها شغل در حوزه فناوری را به باد هوا دادید و خسارت‌های بسیار سنگین به اقتصاد کشور وارد کردید.
و از رانت و مافیای خودرو حمایت کرده و با شدت ادامه خواهیم داد...انشاالله دیگه وزیر نباشی
عامو بیو پایین. حرف نزنید خیلی از مشکلات خود بخود حل میشه
بزک نمیر بهار بیاد
اگر اعتقاد قلبی به قیامت داشتیم این قدر دروغ نمی گفتیم
یعنی تو دنیا کسی یاد آفریقا نیوفتاده بود فقط عقل شما رسید؟
خوب بود از آقای وزیر سوال شود بازار کدام کشور آفریقایی رو فتح کردند ، تا مردم بیشتر مطلع باشند
تشکر
حالا این بازار آفریقا چی داره؟
بیش از چهل ساله میگید سال بعد گل و بلبل میشه ولی دریغ از پارسالش.
چه ترازی را با آفریقا مثبت کرده اید .بنده عضو شورای همکاری ایران وافریقا هستم نه خط کشتیرانی داریم و نه صادرات چرا دروغ میگویید
صدرصد شرایط دارهبهتر میشه ولی باید یکی دوسالی صبر کرد و دولت هم باید به ساخت زیر ساخت و افزایش رفاه عمومی رضایت مردم بالا ببره
کریستوف کلمب کی بودی تو؟!!!
چرا مثبت و منفی ها رو بستید!؟
خسته نباشید!نتیجه این همه کار و تلاش کجاست؟وضع مردم که بدتر شده گرانی که بیشتر شده و ....؟مثل آزاد شدن چندین باره دارایی های ایران در کره جنوبی که چند روز پیش رئیس بانک مرکزی گفت؟د ..
ما که خیری از ارتباط شما با کشورهایی افریقایی که از خود ما گرسنه تر هستند ندیدیم. فقط دادن نفت مجانی و کمک های مالی مجانی و حاتم بخشی های دیگر...
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی