بازدید 10132
۷
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تبدیل شدن ایران به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سیاست سوآپ گاز روسیه و کشور‌های منطقه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: ایران ظرفیت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه را دارد. سواپ گازی هم امنیت آفرین و هم اشتغال آفرین است. این نکته بسیار مهم است که ایران از اوضاع کنونی حداکثر استفاده را برای تجارت گاز و ارزآوری باید داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷ 19 October 2022

تبدیل شدن ایران به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سیاست سوآپ گاز روسیه و کشور‌های منطقه

گسترش دیپلماسی حوزه انرژی در دولت سیزدهم بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این امر در ابتدای سال اخیر با عقد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان آغاز شد و از این قرارداد، ایران توانست به عنوان حق ترانزیت، گاز موردنیاز استان‌های شمالی را تامین کند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پس از گذار از زمستان ۱۴۰۰ بدون خاموشی و قطعی گاز، نوبت به اجرایی شدن سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی رسید که علاوه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، ایران توانایی افزایش صادرات نفت خام خود را خواهد داشت و با گسترش و پیگیری جدی این سیاست مهم، علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌های فروش نفت، بدون برجام نیز به درآمد‌های بالای ارزی خواهد رسید. اتفاق مهمی که در روز‌های گذشته با اعلام وزیر نفت به مرحله اجرایی رسید و ایران با اتمام بازسازی پالایشگاه فراسرزمینی ال پالیتو در ونزوئلا، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر فروخت.

حال باید روی تجارت گاز تمرکز کرد؛ مهم‌ترین اتفاق در زمینه تجارت گاز، جنگ روسیه و اوکراین بوده که موجب کسری گاز شدید در اروپا شده و این فرصت ایده آل را به ایران داده است تا با خرید یا سوآپ گاز مازاد روسیه، وارد یک تجارت پرسود و مهم در حوزه تجارت گاز شود. این رویکرد موجب خواهد شد، تقاضای جدید کشور‌های همسایه ایران نظیر عراق، ترکیه و پاکستان برای دریافت گاز جهت گذراندن زمستان پیش رو توسط ایران پاسخ داده شود و علاوه بر توسعه روابط خارجی، درآمدزایی بسیار بالایی نیز در این زمینه داشته باشد.


در ادامه با مالک شریعتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس پیرامون موقعیت استراتژیک ایجاد شده در زمینه توسعه تجارت گاز ایران با سیاست سوآپ یا خرید گاز روسیه گفت‌وگو کردیم که در ادامه خواهید خواند.


مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد بحث سواپ گازی بین ایران و روسیه گفت: مهم‌ترین بخش تجارت گاز، بحث سواپ و بهتر از آن خرید و فروش گاز است؛ یعنی اینکه ایران تبدیل به محلی برای تجارت گاز منطقه‌ای و بین المللی شود.


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت ایران جهت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه، اظهار کرد: سواپ به معنی این نیست که لزوما ممکن است همه این گاز مورد استفاده مان باشد؛ ممکن است ما با آن خرید و فروش انجام دهیم، یا گاز را از نقطه‌ای دریافت و به نقطع‌ای دیگر ترانزیت کنیم.

این امکان در حال حاضر با برخی کشور‌های همسایه از جمله با روس ها، ترکمنستان، آذربایجان ارمنستان، عراق و پاکستان فراهم شده است و امکانی برای خرید و فروش و انتقال گاز بین این کشور‌ها از طریق ایران فراهم آورده که اقدام خوبی است. ایران ظرفیت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه را دارد.


وی تاکید کرد: دیلپماسی انرژی و گازی ما در یک سال اخیر و در دولت سیزدهم توسعه خوبی پیدا کرده است و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسد.

تبدیل شدن ایران به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سیاست سوآپ گاز روسیه و کشور‌های منطقهنماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سواپ گازی برای ما ارزآور است، گفت: سواپ گازی هم امنیت آفرین و هم اشتغال آفرین و تامین گاز مورد نیاز کشور را در برخی فصول مورد نیاز کشور انجام می‌دهد. این نکته بسیار مهم است که ایران از شرایط فعلی حداکثر استفاده را برای تجارت گاز و ارزآوری باید داشته باشد.


وی با اشاره به اراده دولت سیزدهم برای عقد قرارداد‌ها در حوزه سواپ گازی، خاطرنشان کرد: سواپ گازی اگر توسعه پیدا کند و مبالغ و ارقام آن بیشتر شود، می‌تواند نقش هاب منطقه‌ای را برای ما داشته باشد. در یکی دو ماه آینده کمیسیون انرژی گزارشی در این زمینه (بحث اقدامات انجام شده در حوزه سواپ گازی) به صحن ارائه خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۷
خوب بلاخره بایستی بدهی میلیاردها دلار ایران به روسیه را از طریق ارسال گاز به قیمت خیلی نازلی پا به پا کرد.
حالتون خوبه؟ ایران و روسیه جفتشون تحریمن به کی میخوایید بفروشید چطور میخوایید پولوشو بگیرید؟
میگن آرایشگرا وقتی بیکار میشن میشینن سر همو میتراشن شده حکایت ما
بشینید با هم سواپ کنید
خوش به حالمون
این آقای نماینده مثل اینکه در عالم مجازه. اولا ما زیر ساخت های لازم برای سوآپ گاز روسیه را نداریم، ثانیا روسیه و ایران هر دو تحت تحریم هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
استخراج نفت را در بخشی از خوزستان دادن به روسها ..اونها هم بصورت پیمانکاری دادن به چینی ها . بعد
یک ایرانی کار رو از چینی ها به صورت پیمانکاری گرفته ...
با کدام خط لوله ای روسیه میخواهد گازش را از فاصله ۲۰۰۰

کیلومتری خود به ۱۵۰۰ کیلومتری ابهای جنوب ما برساند ؟


با کدام تکنولوژی و تجهیزات ال ان جی بسازیم !!!؟؟؟؟


یا با کدام خط لوله گاز را از ایران به اروپا برسانیم !!؟؟؟

با کدام کشتی های مخصوص حمل گاز مایع !!!؟؟؟

با کدام سیستم بانکی ؟

وقتی اف ای تی اف را تصویب و امضاء نکردیم؟

و با کدام مجوز جهانی ؟

وقتی هم روسیه و هم ما در تحریم جهانی هستیم ؟؟؟

و قطعا منبعد شرایط بسیار بسیار سخت تری را شامل میکنند


لطفا با مردم ، حداقل یکبار صادق باشید !!!!!!
در اینکه ایران ظرفیت های زیادی دارد شکی نیست، شک ما به توانایی های مسئولین بی کفایت ه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار