بازدید 3192

چطور شروع به یادگیری کوهنوردی کنیم؟

آیا می‌خواهید بدانید که چطور شروع به یادگیری کوهنوردی کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نکات ضروری برای کوهنوردی مبتدیان را با هم بخوانیم.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 18 October 2022

چطور شروع به یادگیری کوهنوردی کنیم؟

کوهنوردی می‌تواند برای مبتدیان ترسناک باشد، اما در واقع چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. شما برای کوهنوردی به مهارت خاصی نیاز ندارید. فقط باید بتوانید راه بروید و بدانید که هر لحظه کجا هستید. کوهنوردی یک روش عالی برای غرق شدن در طبیعت است. 

پیش از هر چیز، یک همراه برای کوهنوردی پیدا کنید!

اگر دوستانی دارید که کوهنوردی می‌کنند، از آن‌ها بخواهید که شما را به کوهنوردی ببرند. اکثر مردم خوشحال می‌شوند که تخصص خود را به اشتراک بگذارند. آن‌ها همچنین به شما اجازه می‌دهند وسایلشان را قرض بگیرید و افراد تازه کار را با مسیرهای مورد علاقه خود آشنا کنید. اگر هیچ کوهنوردی نمی‌شناسید، بسیاری از شهرها و شهرک‌ها گروه‌های محلی کوهنوردی دارند که مرتباً برای گردش برنامه‌ریزی می‌کنند. گروه‌های آنلاین نیز راهی عالی برای یافتن دوستان کوهنوردی هستند.

البته کوهنوردی به تنهایی نیز می‌تواند تجربه جالبی باشد. تجربه گردش بیرون از منزل به تنهایی می‌تواند به شما احساس آزادی و ماجراجویی بدهد که یافتن آن در جاهای دیگر سخت است. اما گاهی اوقات می‌تواند ترسناک نیز باشد. اگر در کوهنوردی تازه کار هستید، توصیه می‌کنیم یک دوست متخصص پیدا کنید تا با شما همراه باشد. آن شخص نیز در آنجا خواهد بود تا در صورت صدمه دیدن به شما کمک کند.

اگر تنها رفتن واقعا تنها گزینه شماست، با پرواز و سفرهای کوتاه به مقاصد محبوب و شلوغ شروع کنید و مطمئن شوید که کسی همیشه می‌داند کجا می‌روید و چه مدت قصد دارید کوهنوردی کنید.

یک مسیر برای کوهنوردی خود انتخاب کنید

چندین راه آسان برای یافتن یک مسیر مناسب کوهنوردی وجود دارد:

کتاب‌های راهنما و وب‌سایت‌ها

این کتاب‌ها منابع بسیار خوبی هستند زیرا می‌توانید تمام آمار مورد نیاز خود را دریافت کنید: دشواری مسیر، مسافت، افزایش ارتفاع، مسیرها، منابع آب، ویژگی‌های مسیر و این که آیا ورود سگ‌ها مجاز است یا خیر. وب‌سایت‌ها اغلب گزارش‌های سفرهای اخیر را نمایش می‌دهند که به شما نشان می‌دهد که شرایط فعلی مسیر چگونه است.

پرس‌وجو

اگر دوستانی دارید که دوست دارند کوهنوردی کنند، از آن‌ها بخواهید مکان‌هایی را به شما پیشنهاد کنند. با مردم محلی صحبت کنید. با یک سازمان کوهنوردی محلی تماس بگیرید یا با ایستگاه تکاور در منطقه‌ای که می‌خواهید کوهنوردی کنید تماس بگیرید.

نکاتی برای انتخاب مسیر کوهنوردی

قبل از این که جستجوی خود را برای مسیر کوهنوردی آغاز کنید، در نظر گرفتن چند چیز بسیار مفید است:

  • چقدر وقت دارید؟ چند ساعت یا یک روز کامل؟ مقدار زمانی که در اختیار دارید می‌تواند تعیین کند که کجا می‌روید. فراموش نکنید که چقدر طول می‌کشد تا در مسیر راه بروید و از آن برگردید.
  • وضعیت بدنی شما: صادقانه ارزیابی کنید که در چه شرایطی هستید. شما می‌خواهید به جای رنج کشیدن از یک کوهنوردی طولانی و طاقت فرسا که برای آن آماده نیستید، اوقات خوشی را در آنجا سپری کنید. اگر در بهترین وضع بدنی زندگی خود نیستید، ناامید نشوید. کوهنوردی برای همه ممکن است.
  • فاصله: به این فکر کنید که چند مایل و چند ساعت در کوهنوردی راحت هستید. سرعت متوسط ​​کوهنوردی حدود ۳ مایل در ساعت است، اما سرعت کوهنوردی شما بسته به زمین، افزایش ارتفاع و وزنی که روی پشت خود حمل می‌کنید ممکن است کم‌تر از آن باشد.
  • زمان سال و آب و هوا: برخی از مسیرها در اوایل بهار قابل دسترسی نیستند زیرا پوشیده از برف هستند. اگر پاییز است و خورشید زودتر غروب می‌کند، بر اساس آن برنامه ریزی کنید تا بعد از تاریکی به طور غیرمنتظره‌ای در کوهستان گرفتار نشوید. همیشه پیش‌بینی آب ‌و هوا را قبل از بیرون رفتن بررسی کنید تا بتوانید لباس‌های مناسب بپوشید و چمدان‌تان را جمع کنید.

وسایل کوهنوردی تهیه کنید

چطور شروع به یادگیری کوهنوردی کنیم؟
یکی از چیزهای شگفت انگیز در مورد کوهنوردی این است که برای رفتن به آنجا نیازی به تجهیزات پیشرفته ندارید. با چند اقلام ضروری برای مسیر و حس ماجراجویی، آماده رفتن به کوه خواهید بود.

از همراه داشتن این ده ملزومات اطمینان حاصل کنید. این ملزومات، مجموعه‌ای از وسایل و لباس است که همه کوهنوردان باید هر زمان که وارد مسیر می‌شوند همراه داشته باشند.

این مجموعه شامل لوازمی برای کمک به راه رفتن (عصای کوهنوردی)، محافظت در برابر آفتاب (کرم ضد آفتاب)، عایق سرما (کاپشن اسکی)، روشنایی (چراغ قوه)، کمک‌های اولیه، آتش نشانی، تعمیرات، تغذیه، آبرسانی و پناهگاه اضطراری است. اگر با سفرمارکت به مقصدی سفر می‌کنید و این لوازم را همراه ندارید، حتما در مقصد خود پیش از کوهنوردی خریداری کنید.

کفش مخصوص کوهنوردی را فراموش نکنید

کفش یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید انتخاب کنید و بسیار شخصی است. برخی از کوهنوردان چکمه را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر از کفش‌های سبک لذت می‌برند. زمینی که در آن کوهنوردی می‌کنید نیز می‌تواند بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. کفش‌های کوهنوردی سبک ممکن است در مسیرهای کوهنوردی خوب و بدون موانع زیاد مناسب باشند، در حالی که چکمه‌های محکم ممکن است در مسیرهای ناهموار با صخره‌ها، ریشه‌ها و جویبارها به شما کمک کنند. هر چه که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که چکمه‌ها یا کفش‌ها به خوبی برای مسافت‌های طولانی راحت هستند. همچنین جوراب‌های پشمی یا مصنوعی بپوشید، نه نخی. حتما کفش کوهنوردی مخصوص همراه خود ببرید.

به هنگام کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟

لباس‌هایی را انتخاب کنید که از پارچه‌های سریع خشک‌شونده مانند پشم یا پلی استر ساخته شده باشند و رطوبت را از بین ببرند. از پوشیدن لباس پنبه‌ای خودداری کنید، زیرا زمانی که خیس می‌شود بسیار دیر خشک می‌شود.

در فصل سرما لباسی از جنس پشم یا پلی استر، بپوشید. هنگام کوهنوردی در فصل گرم می‌توانید شلوار نایلونی و/یا پلی استر، تی شرت، پیراهن آفتاب‌گیر و کلاه آفتاب‌گیر بپوشید. بسته به آب و هوا، ممکن است به یک جلیقه یا ژاکت، پیراهن کش سبک پشمی، کلاه گرم و دستکش نیاز داشته باشید. همچنین عاقلانه است که بدون توجه به پیش بینی آب و هوا، یک بارانی ضد آب به همراه داشته باشید. اگر منتظر هوای مرطوب هستید، شلوار بارانی را نیز همراه داشته باشید.

از همراه داشتن کوله پشتی اطمینان حاصل کنید

چطور شروع به یادگیری کوهنوردی کنیم؟
برای حمل ملزومات و هر وسیله اضافی به یک کوله یا کیف بزرگ نیاز دارید. برای سفرهای کوتاه در مسیرهایی که نزدیک به خانه هستند و در روزهایی با آب و هوای مطبوع، یک کوله با ظرفیت حدود ۱۵ تا ۲۰ لیتر فضای کافی برای آب، چند میان وعده و یک لایه لباس سبک را فراهم می‌کند. حال، وقتی به مسیری دور می‌روید، باید وسایل، لباس، آب و غذای بیشتری همراه داشته باشید. در این حالت کوله پشتی با ظرفیت حدود ۳۰ لیتر انتخاب مناسبی است.

مقادیر کافی آب و غذا همراه خود داشته باشید

به عنوان یک کوهنورد مبتدی، دانستن مقدار غذا و آب مورد نیاز شما ممکن است سخت باشد. یک توصیه کلی خوب، میزان مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری در ساعت است. برای مصرف آب نیز حدود نیم لیتر در ساعت ​​در دماهای متوسط، نقطه شروع خوبی است. این مقادیر به شدت به عوامل مختلفی مانند شدت پیاده روی، آب و هوا، سن، میزان تعریق و نوع بدن شما بستگی دارد. با کسب تجربه بیشتر، درک بهتری از میزان نیاز خود خواهید داشت.

در صورتی که سفر شما بیشتر از حد انتظار طول بکشد، همیشه ایده خوبی است که کمی آب و غذای اضافی همراه داشته باشید. بسیاری از کوهنوردان تمام آبی را که برای یک کوهنوردی یک روزه نیاز دارند با خود حمل می‌کنند. با این حال، اگر پیش‌بینی می‌کنید که به بیش از ۳ لیتر آب نیاز دارید، می‌تواند بسیار سنگین باشد. این امکان هست که با فیلتر کردن و تصفیه آب از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، بطری‌های آب خود را دوباره پر کنید و بار خود را کاهش دهید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل