بازدید 33553

برای مواجهه با حوادث اخیر از «یک نسخه واحد» استفاده نکنیم!

نباید فراموش کنیم، «مدرسه» و «دانشگاه» دقیقا دو مکانی بوده که محل و محفل اصلی برای اقناع سازی اثرگذار است و هرگونه اشتباه و بی مبالاتی و کم دقتی می‌تواند یک نسل را درگیر کند، زیرا دانشجو یا دانش آموزی که برخوردی غیر قابل توجیه را در دوره دانش آموزی یا دانشجویی خود ببیند، تا ابد آن را فراموش نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵ 05 October 2022

تابناک ــ اگر تحولات سیاسی و اجتماعی کشور از زمان انقلاب اسلامی تاکنون را مورد بازخوانی و بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که پس از انقلاب اسلامی، دوره‌ها و تحولات مختلفی بر این مرز و بوم و مردمان این دیار گذشته است. از جنگ تحمیلی گرفته تا تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا اقتصادی که هر یک شرایط خاص و منحصر به فرد خود را داشته اند؛ اما در یک موضوع، فصل مشترک داشته اند؛ وقتی میل و رغبت مردمی و اقناع سازی عموم جامعه مورد توجه قرار گرفته، کشور توانسته در عبور از آن تحولات موفق بوده و از آن‌ها سربلند بیرون آید.

در این روز‌ها هم شاهد برخی تحولات و اعتراضات و آشوب‌ها هستیم که پس از فوت بانوی سقزی یعنی خانم مهسا امینی شروع شد و با اینکه در آغاز در اعتراض به عملکرد برخی از عوامل نیرو‌های انتظامی مرتبط با این حادثه آغاز شد، کم کم رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و دیده می‌شود که هر روز تجمعاتی به بهانه‌های جدید در اماکن مختلف از کوچه و خیابان گرفته تا مدرسه و دانشگاه تشکیل می‌شود.

متاسفانه بیشتر این تجمعات به علل متعددی مانند حضور سودجویان داخلی و حضور برنامه ریزی شده عوامل خارجی برای تغییر مسیر اعتراضات و همچنین برخورد‌های گا‌ه غیر حرفه‌ای و غیر قابل پذیرش برخی از عوامل انتظامی با افراد حاضر در تجمعات از مسیر و هدف اصلی منحرف شده و تبدیل به معرکه‌ای برای حضور آشوب طلبان می‌گردد و موجب می‌شود تا بدخواهان همیشگی این کشور با سوء استفاده از این اوضاع، افکار عمومی را در جهت حضور در اغتشاشات تحریک و تشویق نمایند.

در حوادث چند روز اخیر کشور دیده می‌شود که بدخواهان با دست گذاشتن روی موضوعاتی مانند «مشکلات اقتصادی»، «خواسته‌های صنفی و اجتماعی برخی از اقشار» و «تفاوت‌های قومیتی» و کلا هر خواسته پاسخ نداده پیشینی، به نوعی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و موجب می‌شوند تا فضای کشور ملتهب و آشوب زده جلوه نماید که این موضوع بیانگر این است که عدم پاسخ مناسب و به موقع به برخی از خواسته‌های مردمی چگونه می‌تواند بستر مناسبی برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری سودجویان داخلی و عوامل خارجی باشد.

اما واقعیت این است که علاوه بر این موارد گفته شده، امر دیگری وجود دارد که نگرانی از جهت آن بی فایده نبوده و اتفاقا شاید یکی از عوامل مهم در اینکه می‌بینیم یک روز در خیابان و روز دیگر در دانشگاه و حتی در چند مدرسه تجمعاتی شکل می‌گیرد این است که فقط از یک نسخه واحد برای مواجهه با این تجمعات استفاده می‌شود.

اینکه به جهت حفظ نظم عمومی و رعایت منافع کشور با کمک از نیرو‌های امنیتی و انتظامی با تحرکات اغتشاش آمیز مقابله و برخود شود، کاملا پذیرفتنی بوده و باید مورد حمایت و توجه مردمی هم قرار گیرد، اما اینکه مثلا برای مقابله با تجمعات دانشجویی و یا دانش آموزی سعی شود از همین نوع مواجهه و مقابله استفاده شود، کاملا غیر قابل پذیرش و توجیه ناپذیر است.

نباید فراموش کنیم که «مدرسه» و «دانشگاه» دقیقا دو مکانی بوده که محل و محفل اصلی برای اقناع سازی اثرگذار است و هرگونه اشتباه و بی مبالاتی و کم دقتی می‌تواند یک نسل را درگیر نماید، زیرا دانشجو یا دانش آموزی که برخوردی غیر قابل توجیه را در دوره دانش آموزی یا دانشجویی خود ببیند تا ابد آن را فراموش نکرده و نه تنها خود تبدیل به فردی می‌شود که در برابر اقدامات منطقی واکنش‌های غیر منطقی ابراز می‌نماید، بلکه سعی می‌کند این خصیصه را به اطرافیان و نسل بعدی هم منتقل نماید که اگر موشکافانه به آن توجه شود، کاملا مشخص است که نوع مواجهه با تجمعات به خصوص در این دو مکان باید کاملا مبتنی بر اقناع سازی غیر تحمیلی و غیر اجباری باشد تا آنان را همراه و همدل با منافع عمومی کشور نماید.

برای اینکه این اقناع سازی باید چگونه باشد، می‌توان خصیصه‌های متعددی برشمرد؛ اما شاید مهمترین آن‌ها این باشد که باید علاوه بر اینکه صادقانه و صریح و شفاف سخن گفته شود با نگاهی تعاملی و دوسویه و مستند و مستدل گفت‌وگو گردد و استفاده از زبان مشترک و معقول و منطقی و جذاب هم کاملا مورد تاکید است و فراموش نکنیم که دانش آموز یا دانشجو حتی اگر در مسیر اعتراض دچار هیجانات درونی و ترغیب‌های بیرونی شود و دست به اعمال خسارت باری بزند، باید با نگاهی دیگر به آن نگریسته شود که همین موضوع هم در بیانات اخیر رهبر انقلاب و رییس قوه قضاییه مورد تاکید قرار گرفته و شایسته است مسئولان امر به آن توجه دقیقی داشته باشند.

در همین باره می‌توان یادآور شد، از تجربه راه اندازی برنامه «شیوه» در سیما که یک برنامه گفت‌وگو محور و چالشی و همه جانبه و البته منطقی و مستدل بوده و همچنین برگزاری جلسه‌ای در دانشگاه تهران که با حضور بیش از ۲۰ استاد از تمامی جناح‌های فکری تشکیل شد و گزارش و نکات تخصصی مهمی در آنجا مطرح شد، درس گرفت و محدودیت‌های ذهنی گذشته را کنار گذاشت و توجه داشت که «اقناع سازی» و قبول اشتباهات و معایب و همچنین سعی در جبران و برطرف کردن این معایب هرچند می‌تواند مسیری پر مشقت و شاید چالش برانگیز و طولانی باشد، قطعا اثرگذار‌تر و پایدار‌تر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۵
در انتظار بررسی: ۱۰۶
انتشار یافته: ۴۴
چرا میخواهید مردم را قانع کنید؟! چرا مسولین در هیچ موردی اقناع نمی شوند یا کوتاه نمی آید؟!
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
من نظری ندارم
ناشناس
| India |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
اینترنت قطع
وصل
قطع
وصل
قطع
وصل
قطع

وصل
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
همین شما لشگر سایبری حاضر در آلبانی وریاض هستید که اجازه نمیدید مردم بتونن بصورت منطقی مطالباتشون رو بگن
چطور میشه در ظهر روز تعطیل که بسیاری از مردم در مسافرت هستند طی یک ساعت کامنتی غیر منطقی 92 مثبت براش ثبت بشه بدون حتی یک منفی آیا این فقط انجام وظیفه در قبال دریافت دلارهای سعودی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
خیلی از مردم مسافرت نیستند چون پول ندارند مسافرت برن. خیلی ها هم مثل من ماشین ندارند که برن مسافرت. خیلی ها هم مثل من تنها تفریحشون چرخیدن توی سایتهاست و شاید کامنتها تنها راه رساندن حرفشون باشه. این هم می خواهید ازشون بگیرید؟؟؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
باز ما قیمتمون بالاست دلار میگیریم تو که با یه ساندیس انگور میای کامنت مینویسی منفی میدی
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
بعضیا کامنت هایی می نویسن که خنده داره.هر موضوعی رو به عوامل خارجی رابط دادن، هر مخالفتی رو مخالفت با دین قرار دادن،هر اعتراضی اگر زیاد شد کار غریبه ها دونستن.روز تعطیل همون جوری که شما داری مطلب میخونی بقیه هم میخونن.فقط مشکل اینه که هم طیف های شما طبق هماهنگی قبلی جمع نشدن مثبت منفی بدن آقای صادق
مگر مسیولین و نمایندگان مجلس و سایر کارگزاران ایران اشتباه هم می کنند که لازم باشد تصحیح کنند؟!
مگر این هزارفامیل بعداز انقلاب همه منزه و مطهر نیستند و گفتار و کردار و قانون و مصوبه های آنها همه وحی منزل نیست؟!!
آفرین
واقعا مردم رو میخواهید قانع کنید؟
ارزش دارائی وزیر پیشنهادی کار(محمد هادی زاهدی وفا) 100 تریلیون تخمین زده شده(اینو من نمی گم نماینده مجلس علنا مطرح کرده).
آیا میشود با حرف دولتیهائی که دم از حمایت از اقشار مستضعف میزنند و چنین وزیری رو پیشنهاد میکنند قانع شد؟
آیا میتوان مردم را قانع کرد که میشود از راه صحیح و درست به چنین ثروتی دست یافت؟
قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
کسی که ثروتمند هست دلیلی قطعی بر بد بودن یا علیه مستضعف بودن نیست
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
ناشناس 14:42 ثروتمند بودن هیچ اشکالی ندارد ولی یک نکته ای اینجا مبهم هستش میزان دارایی ایشون با ماشین حساب حساب کنید میشود روزی 100 میلیون تومان از اول انقلاب (با توجه به گفته ی خانم نماینده نه اصلاحییه ی بعدی توسط یک نماینده ی دیگر )حال با سوابق کاری و فیش حقوقی احتمالی این ارقام به افراد پاکدست نمیخورد حالا این یکی از این شیفتگان خدمت میباشد حساب کنید چند نفر دیگر از این شیفتگان خدمت داریم که فقط بهشت زهرا حکم بازنشستگیشان را امضا میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
ایشان با چه کار تولیدی ثروتمند شده؟
صاحب شرکت مایکروسافته؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
ناشناسی که پاسخ این کامنت رو دادی.به هوش باش.دارایی وزیر پیشنهادی در حد داشتن کل یک شهر در ایرانه.با توجه به مصادره اموال مالکان زمان شاه چطور این ادم و از چه طریقی به چنین مالی رسیده.ما دو نفر کارمند فوق لیسانسه با حقوق خیلی خوب و خرج کم با بیست سال سابقه کار جمع کل دارایی مون پنج میلیارد نمیشه
اقناع = قانع سازی
اقناع سازی چه صیغه ای است؟
واقعا الان با دانش آموز های 10 الی 15 ساله میخواهید چی کار کنید؟
بهتره زودتر به مطالبات مردم گوش دهید
وقتی اینها را آزادانه رها می کنید در فضای مجازیکه به راحتی هرچیزی رابه خودشان بدهند معلوم هست یک جایی بیرون می آید نتیجه آن البته اینها خیلی قلیل هستند و اکثرا وارد این بازی ها نمی شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
البته باید فضای مجازی کنترل بشه ولی واقعیت اینه که نمیشه زیاد کنترل کرد. باید خود خانواده ها مواظب باشند که متاسفانه خیلیهاشون خودشون هم طرفدار فرهنگ غربی هستند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
چند روز خیابونا شلوغ بود ساندیسی ها میدانی کار میکردن و مردمو ارشاد میکردن.
دوباره خلوت شد برگشتن کامنت پولی میزارن
دو هفتست نیستین کجایید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
ساندیسی جون نظر های امثال تو را منتشر می کرد
امیرعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
کامنت پولی کجا بود اینا با یه ساندیس میان کامنت میذارن
این برنامه شیوه قسمتهای خوبی داشت. اما خطاب اصلی آن مسئولین بودند... آیا باید امیدوار باشیم که ترتیب اثری داده خواهد شد؟ و یا فقط گفتار درمانی برای مردم بود و دوباره روز از نو روزی از نو؟
مردم معترض زیاد داریم اما برخی افراد کینه دیرینه ای دارند و مخالف سرسخت هستند. خیلی از آنها کسانی بودند که بعد از انقلاب مجبور به مهاجرت شدند و یا در اعتراضات مختلف بازداشت شده اند.

سعی کنید به این جمعیت افراد بیشتری را اضافه نکنید که دیگه جمع کردنش سخت خواهد شد.
وزیر کار که رای نیاورد 3000هزار میلیارد ثروت داره اما من زن مستمری بگیر 6500مستمریم هست با 3فرزند بیکار .خداشاهده چادرم قرمز شده توانایی ندارم یه چادر نو بخرم .وقتی به زندگی خودم وبچه هام نگاه می کنم به مردم حق میدم با این تورم وحشتناک وهزاران درد دیگه .دخترم رماتیسم داره دکتر گفته میوه وگردو وبادام حتما استفاده کنه اما حقوق ناچیز من فقط کفاف سیب زمینی وسبزی وتخم مرغ وبرنج تایلندی رو میده
برای کشوری که این همه شبکه ماهواره ای و کانالهای اینترنتی و صفحات و گروه ایحاد می کنند برای دوقطبی سازی و سیاست زدگی این رخداد ها طبیعی هست
و اینقدر دستشان خالی شده که به چیزهای خاله زنکی روی
آوردن برای ایجاد تنش در جامعه الیته برخی داخلی هم صدا می شوند...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
همه چی خوبه و ملت از سر شکم سیری اعتراض می کنن، همین جور تحلیل ها کشور رو به این روز انداخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
حتما در اسرع وقت یک ازمایش بهره هوشی بده
خیلی از مسئولان چون خودشون زود ازدواج کردند وضعیت جوانان رو درک نمیکنند. مساله غریزه جنسی یک موضوع بسیار مهم و اساسیه برای جوانان. از یک طرف نمیتونن سن ازدواج رو پایین بیارن از یک طرف راهکار مناسب دیگه مثل ازدواج موقت رو هم به شکل درست ترویج ندادن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
نمی خواد کاری کنند فقط برن کنار. یکی دیگه بیاد. حداقل یه دولت دیگه بیاد که یکم مردم نفس بکشن. بیکاری تورم گرونی ناامیدی تا کجا؟؟ شما فقط کار ایجاد کن ما خودمون ازدواج می کنیم.
درود
وزیر کار هزار میلیاردی....می خواهد وزیر و سخنگوی کارگران با شش میلیون درآمد بشود.....
تمام کارگران کارخانه ما.....دندان پزشکی سال به سال نمی روند ....چون پول ندارند....اما فرزندان ۵۶۰۰ آقا زاده خارج نشین و در رفاه...
دیروز نماینده مجلس خانم چنارانی مطلب رو رک گفت اگر آمریکا دشمن است فرزند مسئولین آنجا چه میکند حالا کی رو میخوای قانع کنی
الان یک شکاف نسلی اتفاق افتاده علاوه بر سایر شکافها مثل شکاف بین بخش مذهبی و غیرمذهبی. وظیفه مسئولان کاهش این شکافهاست
تو این کشور روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، مهندسی، پزشکی، بهداشت، محیط زیست و غیره به عنوان علم شناخته نمی شوند، افرادی بی تخصص اجازه پیدا کردند در همه موارد ورود کنند و تصمیمات مخرب بگیرند که دارید نتیجه شو می بینید،
ازشهرکوچکی مثل شهرمابعدازانقلاب کسانی که هیچ ثروتی نداشته اند بعداز آنکه فرماندار یا شهر دار شده اند آن با ثروتشان شهررا میخرند. کسی نیست بپرسد این همه ثروت را از کجا اوردند
وضعیت اقتصادی و اجتماعی حال حاضر ایران به هیچ عنوان قابل دوام نیست یا این واقعیت بپذیرید یا اینکه وادار به پذیرش این واقعیت خواهید شد
جامعه را دوقطبی کردن بزرگترین اشتباه مسئولان می باشد
رسمش نبود که در برابر پرسش های مردم اینطور پاسخ داده شود
اگر بدون جانبداری بخواهیم نگاه کنیم مسئولان مردم را تحریک کردند
مردم نمایندگان را انتخاب کرده اند تا مطالبات خود را از ایشان مطالبه کنند ولی متاسفانه نمایندگان پس از وزود به مجلس ،مطالبات مردم را فراموش میکنند ومطالبات مادی خود را طلب میکند مانند اجاره خانه .خودرو و موارد دیگر ......................و خیال میکنند که وقتی وارد مجلس شده اند خودشان علامه دهر شد ه اند قوانین را می بافتندو می دوزند .بدون اینکه این قوانین به اندازه وظرفیت جامعه باشد ومانند یک حکم ران قلدور برای اجرای آن نیز پا فشاری میکنند بدون اینکه اثرات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن بسنجند .
برای مسعولینی که سرمایه های۳۰۰۰ میلیاردی دارند و ماها که فکر یک سقفیم
چاره ارامش برای کشور رفراندوم است چرا مسولین از رفراندوم هراس دارند؟
تابناک سلام یه دو روزه ساندیسی خیلی زیاد شده توی سایت
مشکوک نیست؟
خیلی تابلو شده دیگه یه کم کمترش کن
این مسئولین به هیچ وجه ارشاد شدنی نیستند . حرف فقط حرف اوناست و اکثریت مردم خطا کار ! هر گونه بلایای طبیعی صرفا بابت گناه مردم رخ میده و مسئولین همیشه پاک و منزه هستند. هر گونه کمبود و نارسائی در جامعه ، از جانب مسئولین امر نبوده و امتحان الهی تلقی میشه ، و مردم بیچاره را به بهشت و نعمت های فراوان آن دنیا وعده می‌دهند!
در تفکر مسئولین همین بس که ۵۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام با پروکسی از تلگرام استفاده می کنند اما مسئوین امنیتی کشور همچنان در لجاجت فیلترینگ تلگرام هستند
نمی دانم از ۳۰ میلیون باقیمانده یک عده که زیر سن قانونی و بچه دبستانی هستند یک عده هم که پیرمرد و پیرزن و اهل استفاده از گوشی نیستند و مشخص نیست این فیلترینگ برای ۵ میلیون جمعیت است و قرار است تضمیتن گر چه امنیتی باشد
با زور و جبر نمی شود کشور را اداره کرد زور و جبر فقط برای خلافکار و جنایت کار است
باید با محصول خوب با فرهنگ مناسب با تعقل یک موضوع خوب را جا انداخت
۵۰ میلیون جمعیت می گویند شبکه های داخلی امکانات ندارد امنیت ندارد جهانی نیست
دیگه وقتی مسئولین در قیمت گوشت و مرغ درمانده اند و نمی توانند پول ملی را که مهمترین و اساسی ترین موضوع است حفظ کنند توقع دارید در حوزه دیجیتال توانمند باشد
سالی که نکوست از بهارش پیداست
به کی میگی؟ الو الو؟ صدا میاد؟
مردم از مسئولین می خواهند که فرد کاربلد کارها را در دست بگیرد مخصوصا در پست های بالا و مافوق و هدفشان تخریب نظام نیست هدفشان این است از افراد کثیف و ظاهر فریب پاک شود افرادی کار را دست بگیرند که بفهمند رفاه و آسایش خودشان در گرو رفاه و آسایش مردم است کسانی که بفهمند منفعت شخصیشان در منفعت جامعه است
آقای مسئولی که در بالای شهر زندگی می کنی و یا هر جای دیگر زندگی می کنی اگر شهر آلوده شود آلودگی آن برای تو و بستگان تو هم است اما اگر شهر تمیز شود تو هم از تمیزی ان لذت می بری و در معرض فحش و ناسزای مردم قرار نمی گیری پس چرا از آدم های کاربلد و با سواد واهمه داری که در راس امور قرار گیرند
حتی اسلام و دینی هم که تو ادعای تبلیغ آنرا داری در شهر تمیز بهتر تبلیغ می شود تا در شهر کثیف و آلوده
حجابی که تو دغدغه آنرا داری در شهر دارای حساب و کتاب و بدون ظلم بهتر پذیرش می شود تا در یک شهر درهم و برهم که حتی متدینین هم بخاطر آن خلع ید شده اند
خواسته های دشمنان که از رسانه های بیگانه درخواست می شود هنگامی در مردم اثر نمی کند که شاهد یک رفاه نسبی در کشور باشند وگرنه خود مردم هم می دانند که بسیاری از مطالب رسانه هایی مثل اینترنشنال یک طرفه و دروغ و بزرگنمایی است ولی دنبال یک دلیل ولو غلط هستند که اعتراض خود را به نمایش بگزارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار