بازدید 19681
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

شوخی حسین خرازی در مقام خبرنگار / سرباز ژاپنی که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد! / کمپین گنجشک در چین / فلسطین پیش از جنگ جهانی دوم / تظاهرات ۲۳ آذر ۱۳۵۷

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷ 04 October 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


سرباز ژاپنی که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد

ستوان هیرو اوندا از ارتش امپراتوری ژاپن، افسر اطلاعاتی بود که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم تسلیم نشد. در اواخر جنگ جهانی دوم نیرو‌های ژاپنی که مسئول حفاظت از جزایر پراکنده تحت تصرف ژاپن در اقیانوس آرام بودند در اثر نرسیدن اطلاعات یا در اثر روحیه نظامی‌گری قوی که آن زمان حاکم بر جو نیرو‌های نظامی ژاپن بود تا مدت‌ها پس از تسلیم دولت ژاپن به نبرد ادامه دادند. از بین این سربازان وفادار به امپراتور، عجیب‌ترین مورد هیرو اوندا است که تا ۲۹ سال بعد از پایان جنگ به دستور فرمانده خود به نبرد ادامه داد. فرمانده اوندا به او دستور داده بود که از جنگل غذا پیدا کند، خودکشی نکند و به او اطمینان داده بود که شاید ۳ سال طول بکشد، شاید ۵ سال طول بکشد، اما هر اتفاقی که بیفتد، ما بازخواهیم گشت. تا آن زمان، مادامی که حتی یک سرباز داری، باید به رهبری آن‌ها ادامه دهی. اوندا تا زمانی که فرمانده بازنگشت و فرمان به تسلیم شدن نداد، دست از نبرد نکشید، هنگام تسلیم شدن تفنگ، مهمات و نارنجک‌های دستی او هنوز سالم و آماده کار بود.

 


کمپین چهار آفت، یا کمپین گنجشک در چین

یکی از اولین اقداماتی که مائو در سیاست یک گام بزرگ به جلو انجام داد، کمپین چهار آفت یا کمپین بزرگ گنجشک بود. در این اقدام، مائو تسه‌دونگ رهبر چین کمونیست به مردم دستور داد که چهار آفت را ریشه کن کنند؛ موش‌های صحرایی که بیماری را منتقل می‌کردند، مگس‌ها، پشه‌ها و گنجشک ها. ادعای او این بود که گنجشک‌ها با خوردن غلات باعث زیان می‌شوند. اما کشتن تعداد بالای گنجشک‌ها منجر به افزایش جمعیت ملخ‌ها شده و این به نوبه خود باعث آفت بیشتر محصولات کشاورزی شد که گمان می‌رود تاثیر زیادی روی قحطی بزرگ چین داشت که منجر به مرگ ۲۰-۴۵ میلیون تن در چین شد.

 


شوخی حسین خرازی در مقام خبرنگار

فیلمی متفاوت از شوخی شهید سرلشکر حسین خرازی فرمانده لشکر 14 سیدالشهدا را در مقام خبرنگار با یکی از رزمنده‌ها در تابناک می‌بینید.

 

 

تظاهرات ۲۳ آذر ۱۳۵۷

پاییز ۱۳۵۷، با اوج گیری قیام مردم ایران و انقلاب همراه بود و کنترل امور تا حدود زیادی از دست رژیم محمدرضا پهلوی در ایران خارج شده بود. در ۲۳ آذر ۱۳۵۷، تظاهرات خشم‌آلود مردم در بیشتر شهر‌های کشور ادامه دارد و ده‌ها تن در کرمان، مشهد، اصفهان، جهرم، یزد و سبزوار به شهادت رسیدند. در مشهد مأموران با حمله به بیمارستان شاهرضا تعدادی از پزشکان، پرستاران و بیماران را به شهادت رساندند. روزنامه نیویورک تایمز نوشت آمریکا برای حمایت بیشتر از شاه جمعی از کارشناسان نظامی و ضد‌شورش خود را به تهران اعزام کرده است. در چنین روزی، امیرخسرو افشار وزیر خارجه ایران، طی دیداری با دیوید اوئن همتای انگلیسی خود در لندن مصرّانه درخواست کرد، کاری برای نجات حکومت شاه انجام دهند. تصاویری که اکنون می‌بینید، از این تظاهرات در ۲۳ آذر ۱۳۵۷ است.

 


مصاحبه تاریخی چیانگ کای‌شک رئیس‌جمهور چین

چیانگ کای-شک پس از فوت سون یات سن رهبر سیاسی و نظامی جمهوری چین شد. او که از پیروان سون یات سن رهبر انقلابی چین بود، برنامه سون یات سن برای حمله به شمال را که تا مدت‌ها به تاخیر افتاده بود، انجام داد و با غلبه بر جنگ‌سالاران شمال، رهبر عملی چین شد. او سعی در از میان برداشتن حزب کمونیست چین به رهبری مائو تسه‌دونگ کرد؛ اما پس از فراز و نشیب‌های سیاسی که منجر به جنگ داخلی در چین شد، از او شکست خورد و به جزیره تایوان عقب‌نشینی کرد و آنجا چین تایپه را تشکیل داد و تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵ یک سال پیش از مرگ مائو در آنجا حکومت کرد. در این ویدیو مصاحبه او و همسرش که تحصیل کرده آمریکا بود را ببینید.

 


فلسطین پیش از جنگ جهانی دوم

تصاویری از سرزمین فلسطین در دوران استعمار بریتانیا که بیانگر چگونگی روند مهاجرت و ساخت و ساز یهودیان در این دوره است. این گزارش که متعلق به سیستم پروپگاندای بریتانیاست سعی دارد، نقشی مثبت برای مهاجرت یهودیان اروپایی تصویر کرده و آن را لازمه پیشرفت و ترقی منطقه تحت استعمار خود معرفی کند. هرچه باشد مهاجرت و شهرسازی گسترده اتباع بیگانه در یک خاک حرکتی نیست که بتوان به سادگی توجیه کرد؛ البته با گذر زمان و روشن شدن هدف اصلی این مهاجرت‌های گسترده، نگاه دوباره به این گزارش خالی از لطف نیست و نشان می‌دهد که دروغ‌های رسانه‌ای هرچند در کوتاه مدت بتواند القای به باطل کند در طولانی مدت حقیقت اجتناب ناپذیر از پشت پرده دروغ بیرون خواهد آمد.

 


کنفرانس خبری شهید بهشتی با خبرنگاران خارجی

آیت الله سید محمد حسینی بهشتی که در نزد مردم ایران بیشتر با عنوان شهید بهشتی شناخته می‌شود، یکی از نظریه پردازان اولیه انقلاب اسلامی و از شخصیت‌های تاثیرگذار قبل و بعد از انقلاب بود. از مهمترین اقدامات او پیش از انقلاب می‌توان به ایفای نقش در شکل‌گیری مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و ایجاد جمعیت روحانیت مبارز اشاره کرد. پس از کنترل سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و استعفای دولت موقت انقلاب در فردای همان روز، کابینه موقت شورای انقلاب، نقش قوه مجریه را به عهده گرفت. شهید بهشتی که آن زمان سومین رئیس کابینه موقت شورای انقلاب بود در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران پس از توضیح راجع به روابط ایران با کشور‌های جهان و تاکید روی روابط موثر با بسیاری از کشور‌های مختلف، توضیح می‌دهد که تصویر روابط بد ایران با کشور‌های مختلف تلاش آمریکاست. در این ویدیو، قسمتی از جواب شهید بهشتی به این که چرا با حل مشکل تسخیر سفارت روی مشکلات مهم متمرکز نمی‌شوید، با ترجمه و زیرنویس فارسی ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
تابناک این داستان سرباز ژاپنی رو یه جا بزار جلو چشمت که فراموش نشه
آخه یه هفته در میون داری منتشرش میکنی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار