بازدید 11872

اهمیت غربالگری عفونت HPV در مردان

یافته‌های یک پژوهش در مورد شیوع ویروس پاپیلومای انسانی در مردان نشان داد که شیوع ویروس پاپیلومای انسانی در جمعیت مورد مطالعه، بالاست و این عفونت در جمعیت مردان کشور یک مشکل بهداشت عمومی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ 04 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV؛ ویروسی است که غالباً از طریق رابطه جنسی انسان را آلوده می‌کند. این ویروس انواع مختلفی دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ ژنوتایپ این ویروس شناسایی شده است. برخی از ژنوتایپ‌های این ویروس می‌توانند باعث بروز سرطان شوند، در حالی که برخی دیگر عموماً باعث ایجاد علایم خفیف همچون زگیل‌های تناسلی می‌شوند.

ویروس HPV در اکثر موارد علامت یا بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند و پس از ۱ تا ۲ سال، خود به خود از بدن انسان پاک می‌شود. در تعداد کمی از موارد، عفونت پایدار شده و ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود.

تاکنون در بیشتر کشورها مطالعات مربوط به این ویروس، بیشتر بر جمعیت زنان متمرکز بوده است. در برخی مطالعات از مردان به عنوان ناقل ویروس HPV یاد شده است. زیرا مردان مبتلا، این ویروس را ناخواسته به شریک جنسی خود منتقل می‌کنند. در حالی که اکثراً بدون علامت هستند.

با وجود این‌که ویروس HPV هر دو جنس زن و مرد را آلوده می‌کند، در بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته که برنامه واکسیناسیون زنان علیه ویروس پاپیلومای انسانی در حال انجام است، واکسیناسیون مردان با چالش‌های بسیار زیادی همراه بوده و علی‌رغم شیوع بالای HPV در مردان، نقش آن‌ها در این عفونت نادیده گرفته شده است.

با توجه به اهمیت زیاد ابتلای مردان به ویروس پاپیلومای انسانی، پژوهشگران در یک مطالعه، شیوع این ویروس را در مردان بررسی کردند.

برای انجام این تحقیق که به صورت مقطعی انجام شد، مردان مراجعه‌کننده به آزمایشگاه مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد در بازه زمانی پاییز ۱۳۹۹ تا زمستان ۱۴۰۰ بررسی شدند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که نزدیک به ۵۷ درصد از ۱۸۸ مرد بررسی‌شده در این مطالعه، حداقل به یکی از ژنوتایپ‌های HPV آلوده بودند و در کل ۲۶ ژنوتایپ مختلف از این ویروس اعم از پرخطر و کم‌خطر شناسایی شد.

همچنین مشاهده شد که شایع‌ترین عفونت، مربوط به ژنوتایپ ۶ از گروه کم خطر است و پس از آن ژنوتایپ ۱۱، ۴۲ و ۹۱ و همگی از گروه کم‌خطر بودند. شایع‌ترین ژنوتایپ گروه پرخطر نیز ژنوتایپ ۶۶ بود که در رتبه چهارم متداول‌ترین ژنوتایپ‌ها قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ژنوتایپ‌های کم‌خطر در مردان شایع‌تر از ژنوتایپ‌های پرخطر هستند.

در مطالعه‌ای که در گذشته پژوهشگران همین تحقیق بر روی جمعیت زنان انجام دادند، شیوع HPV در زنان ۲۶.۵ درصد گزارش شد که در مقایسه با جمعیت مردان در این تحقیق، شیوع کمتری را نشان می‌داد. همچنین در زنان نیز مشابه مردان ژنوتایپ ۶ شایع‌ترین نوع بود؛ ولی برخلاف مردان، دومین ژنوتایپ شایع، ژنوتایپ ۱۶ از گروه پر خطر بود.

در این تحقیق مشخص شد که بالاترین میزان ابتلا به HPV در رده سنی ۳۷ تا ۴۶ سال و کمترین میزان ابتلا در رده سنی ۵۷ تا ۶۶ سال است. نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع ویروس پاپیلومای انسانی در جمعیت مورد مطالعه بالاست و این عفونت درجمعیت مردان کشور یک مشکل بهداشت عمومی محسوب می‌شود و نبودن اطلاعات کافی و وجود عوامل خطر مختلف، تاثیر بسزایی در انتشار عفونت دارد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می‌گویند که غربالگری عفونت HPV در مردان برای پیشگیری از انتشار عفونت و پیشگیری از سرطان، هم در مردان و هم در زنان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در انجام این تحقیق مریم شاهی، محمد قدسی و اعظم شفائی از مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، سید علی‌اکبر شمسیان؛ پژوهشگر گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، شهریورماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی شیوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و انواع ژنوتایپ‌های آن در مردان ایرانی» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان