بازدید 6440

موافقت رهبرکودتای بورکینافاسو با استعفای رئیس‌جمهور

«ابراهیم ترائوره» رهبر کودتاچی جدید بورکینافاسو با استعفای مشروط «پل هانری دمیبا» که جمعه شب با صدور بیانیه ای از انحلال دولت نظامی تحت رهبری وی خبر داده بود، موافقت کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰ 03 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر  از خبرگزاری فرانسه، مقامات مذهبی و محلی بورکینافاسو اعلام کردند که «ابراهیم ترائوره» رهبر کودتاچی جدید این کشور با استعفای مشروط «پل هانری دمیبا» که جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از انحلال دولت نظامی تحت رهبری وی خبر داده بود، موافقت کرد.

طبق اعلام مقامات مذهبی و محلی بورکینافاسو، ترائوره که پیش از این با صدور بیانیه‌ای خود را رهبر نظامی خودخوانده این کشور اعلام کرده بود، در راستای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها و پیامدهای انسانی و مادی خطرناک آن با استعفای مشروط دمیبا موافقت کرد.

لازم به ذکر است که کاپیتان ابراهیم ترائوره از فرماندهان ارتش بورکینافاسو، دومین کودتای این کشور غرب آفریقا در هشت ماه اخیر را رقم زد.

این افسر ارتش با کنار زدن «پل هانری دمیبا»، به عنوان رهبر نظامی فعلی بورکینافاسو، دولت او را منحل کرد و خودش قدرت را در دست گرفت.

ترائوره اعلام کرد: گروهی از افسران که به دمیبا کمک کردند تا قدرت را در ژانویه به دست آورد، اکنون به دلیل ناتوانی وی در مقابله با شورش‌ها، تصمیم به برکناری او گرفتند.

دمیبا به عنوان رئیس جمهور فعلی که به تازگی قدرت را باخته، خودش حدود هشت ماه پیش با کنار زدن، «روچ کابوره»، رئیس جمهور وقت، قدرت را در دست گرفته بود.

ترائوره پس از اعلام انحلال دولت فعلی گفت که قانون اساسی به حالت تعلیق درآمده و منشور انتقالی منحل شده است، مرزها به طور نامحدود بسته شده و تمامی فعالیت‌های سیاسی و جامعه مدنی به حالت تعلیق در آمده است. او همچنین از ساعت ۹ شب منع رفت و آمد در سراسر این کشور آفریقایی اعلام کرد.

دمیبا هشت ماه پیش به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرده بود تا در یک دوره انتقالی سه ساله زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند، اما همکاران نظامی اش چندان به او وفادار باقی نماندند و خیلی زود او را از قدرت به زیر کشاندند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل