بازدید 15877
۵
برای چهارمین ماه متوالی

نبض قیمت مسکن کندتر شد؛ رشد تورم ماهانه پایین‌تر آمد/ بازدهی ۳۱ روزه بازار مسکن، اندکی بیش از یک درصد!

در شهریورماه امسال، ۵۵.۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شد. همچنین درصد افزایش کرایه مسکن اجاری در ۱۲ ماه منتهی به شهریور امسال، کمترین رقم در سیزده ماه اخیر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶ 02 October 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، در پایان سومین ماه از دومین فصل سال، در حالی که بیش از شش هزار معامله خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسیده است، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل است.
 
همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل ۳۶.۳ درصد افزایش داشته است. آمار مذکور نشان از تداوم روند کاهشی تورم ماهانه مسکن دارد، زیرا در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال جاری درصد افزایش قیمت ماهانه مسکن تهران به ترتیب ۸.۴، ۵.۸ و ۲.۵ درصد بوده است؛ به این ترتیب با ثبت ۱.۱ درصد در شهریورماه، شاهد تداوم روند کاهشی نرخ رشد ماهانه مسکن برای چهارمین ماه متوالی هستیم.  

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۸۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۱ میلون و ۵۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۹ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۴ و ۱۸.۸ درصد افزایش نشان می‌دهند.

نبض قیمت مسکن کندتر شد؛ رشد تورم ماهانه پایین‌تر آمد/ بازدهی ۳۱ روزه بازار مسکن، اندکی بیش از یک درصد!
 

سهم نوساز‌ها از معاملات شهریور

همان طور که پیشتر اشاره شد، در شهریورماه امسال، تعداد معاملات مسکن به رقم ۶۰۳۳ رسیده بود که نسبت به ماه قبل، ۲۲.۹ درصد کمتر بوده و نسبت به شهریورماه سال قبل ۲۲.۵ درصد افت داشته است.

حال بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در شهریورماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۶ هزار و ۳۳ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت همچون ماه قبل، با سهم ۲۸.۴ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با شهریورماه سال قبل، حدود ۴.۶ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های "۱۱ تا ۱۵" و "بیش از ۲۰ "سال ساخت افزوده شده است، در حالی که تعداد معاملات مربوط به خانه‌های بیش از ۲۰ ساخت، با رشد ۳۱.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در شهریور سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۴ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را از آن خود کرده است. همچنین مناطق ۲، ۴ و ۱۰ به ترتیب با سهم ۱۰.۱، ۸.۷ و ۸.۷ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در شهریور سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۴.۴ درصد از معاملات انجام شده را از آن خود کردند. همچنین ۵۵.۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۴۹.۴ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.  

تغییرات نرخ اجاره در پایان تابستان


بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در شهریورماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در تیرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب ۴.۶ و ۴.۷ درصد می‌باشد. همچنین باید خاطرنشان کرد افزایش ۴۰.۹ درصدی کرایه مسکن اجاری در دوازده ماه منتهی به شهریور امسال، کمترین رقم در ۱۳ ماه اخیر محسوب می‌شود.
 
نبض قیمت مسکن کندتر شد؛ رشد تورم ماهانه پایین‌تر آمد/ بازدهی ۳۱ روزه بازار مسکن، اندکی بیش از یک درصد!
 
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵
بسه بابا ، دلار ۳۳ هزار تومن . چی میبافی واسه خودت ؟؟؟
غیب گفتی
قانون عرضه و تقاضا است
دولت قبل ساخت مسکن را کم کرد و گرانی زیاد شد
این دولت کمی ساخت را بیشتر کرد، دارد کمی بله کمی بهتر می شود
مسکن تکلیف حکومت است و باید ارزان شود.
بسیار عالی
علم اقتصاد به ما می گوید یا باید قیمت مسکن پایین بیایید و یا سطح درآمد بالاتر برود
روند رشد جمعیت نسبت به گذشته بسیار پایین است و لذا در رشد منفی یا پایین جمعیت ما باید شاهد کاهش تقاضا برای مسکن باشیم اما اینکه ما با افزایش تقاضای مسکن مواجه هستیم غیر طبیعی و نشان ذهنده یک اشکال بزرگ در اقتصاد است
یعنی همان اشکالی که باعث تورم و بی ارزش شدن تصاعدی ارزش پول است
اگر تورم 8 درصدی که بواسطه سوحت در اروپا اتفاق افتاده در ایران اتفاق می افتاد ما شاهد تورم های بالای صددرصدی بودیم و آیا اقتصاد ما بر چه مبنایی است که یک حساب و کتاب منطقی ندارد
یعنی مثل اروپا متناسب و قابل محاسیه نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر