بازدید 12334
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

اهمیت تمرکز بر مدل‌های غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین/ مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری ناترازی بنزین چیست؟

با توجه به حذف ارز ترجیحی و بالا رفتن نسبی قیمت‌ها، جامعه پذیرای افزایش قیمت سوخت نیست. به همین دلیل، دولت روی سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت، از جمله افزایش کنترل کارت سوخت جایگاه داران و کاهش سهمیه‌ی آزاد کارت سوخت‌های خودرو‌های شخصی متمرکز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳ 01 October 2022

تابناک اقتصادی: به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایه گذاری دولت‌های قبلی در زیرساخت‌های پالایشگاهی کشور، کاهش تولید برخی پالایشگاه‌های موجود، افزایش مسافرت‌های پایان تابستان و... با موضوع ناترازی بنزین در کشور مواجه شده ایم، به گونه ای که اخیرا مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از رشد ۲۵ درصدی مصرف سوخت کشور در ایام اربعین امسال و تأمین مناسب سوخت برای سفر زوار حسینی خبر داد. جعفر سالاری‌نسب‌ در این باره گفت: مصرف روزانه بنزین کشور در شهریورماه امسال، هم‌زمان با رشد سفرهای زوار به‌ دلیل کاهش شیوع ویروس کرونا، به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مردادماه با میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر، حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. این عدد حتی در برخی روزها به ۱۲۰ میلیون لیتر نیز رسید.
 
البته شواهد نشان می‌دهد، مشکل جدی‌ به لحاظ تولید بنزین در کشور نداریم و ظرفیت‌های موجود جوابگوی مصرف روزانه هستند. اما بیم آن می‌رود از دو سال آینده به بعد با مشکل ناترازی بنزین به صورت جدی مواجه شویم.

دو راه پیش روی سیاستمداران برای حل و فصل این موضوع وجود دارد

در یک روش می‌توانیم به افزایش قیمت بنزین مبادرت کنیم تا با بالا رفتن هزینه‌ی سوخت، مردم در میزان مصرف شان دقت بیشتری داشته باشند؛ اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و بالا رفتن نسبی قیمت‌ها، جامعه پذیرای افزایش قیمت سوخت نیست. به همین دلیل، دولت فعلی روی سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت از جمله افزایش کنترل کارت سوخت جایگاه داران و کاهش سهمیه‌ی آزاد کارت سوخت‌های خودرو‌های شخصی متمرکز شده است.

نتایج حاکی است، این روش‌های غیرقیمتی به کاهش قاچاق بنزین و افزایش مدیریت مصرف منجر شده است. نظرات احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

ارکانی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص ناترازی بنزین در کشور تصریح کرد: راهکار‌های مختلفی برای مدیریت مصرف سوخت وجود دارد. باید تمامی آن‌ها همزمان دنبال شود تا نتیجه‌ی مطلوب به دست آید؛ راهکاری که در دهه‌ی ۸۰ توسط دولت وقت در پیش گرفته شد، سهمیه بندی بنزین و گازوئیل بود، به طوری که مصرف آن‌ها مدیریت شود. با استفاده از این روش طی چند سال کشور به مدیریت خوبی در زمینه‌ی مصرف سوخت دست یافت.

در قالب این برنامه، معادل مصرف بنزین و گازوئیل خودرو‌های سواری و باری به آن‌ها سوخت یارانه‌ای داده می‌شد. اگر کسی قصد داشت، بیشتر از عرف مصرف کند، باید مبلغ بیشتری پرداخت می‌کرد و آن را به صورت آزاد می‌خرید.

در برخی موارد شاهد بودیم که افراد سودجو به قاچاق سوخت از داخل کشور به آن سوی مرز‌ها مبادرت می‌کردند. سهمیه بندی بنزین تا حد زیادی این موضوع را حل و فصل کرد.
اهمیت تمرکز بر مدل‌های غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین/ مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری ناترازی بنزین چیست؟


وی در ادامه گفت: همزمان در کنار سهمیه بندی بنزین، سرمایه گذاری در احداث پالایشگاه‌های بنزین در کشور مطرح شد و استفاده از فرمولاسیون جدید سی ان جی از طریق پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار گرفت. این روش‌ها در کاهش مصرف و افزایش عرضه‌ی بنزین داخلی موثر بود. اما متاسفانه طی هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما شاهد سرمایه گذاری جدید برای ساخت پالایشگاه‌های بنزین نبودیم، بلکه سیاست‌هایی که با راهبرد مدیریت مصرف تناقض داشت، به اجرا گذاشته شد.

از جمله‌ی این سیاست‌ها می‌توان به ارائه‌ی مجوز برای واردات حجم زیادی بنزین از خارج از کشور اشاره کرد. منابع بودجه‌ای به جای اینکه به سرمایه گذاری برای تولید بنزین در داخل اختصاص یابد، صرف واردات بنزین شد که در نهایت خروج ارز از کشور را شاهد بودیم.

ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر با فروکش کردن بیماری کرونا و افزایش مسافرت‌ها، قاعدتاً افزایش مصرف بنزین را داریم؛ اما نگرانی جدی‌ در خصوص ناترازی بنزین برای تمامی فصول سال وجود ندارد. در برخی مقاطع به ویژه زمانی که اوج سفر‌ها را شاهد هستیم، میزان تولید و مصرف بنزین در کشور به یکدیگر نزدیک می‌شود.
 
اهمیت تمرکز بر مدل‌های غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین/ مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری ناترازی بنزین چیست؟

وی افزود: با شروع مهرماه و خارج شدن از شرایط سفر‌های پایان تابستان و به ویژه پایان یافتن سفر‌ها به سمت مرز‌های عراق برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) ناترازی بنزین کاهش خواهد یافت؛ اما به طور کلی باید برای جبران هشت سال عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید بنزین طی دولت‌های قبل به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در مرحله‌ی بعدی باید روی راهکار‌های مختلف مدیریت مصرف غیرقیمتی بنزین که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، متمرکز شویم؛ مثلا استفاده بیشتر از سی ان جی به جای بنزین می‌تواند راه حل مناسبی باشد. استفاده از خودرو‌های هیبریدی و برقی نیز کارساز است. بازتعریف محور‌های مواصلاتی شهر‌ها به طوری که کاهش مسافت‌ها را داشته باشیم، راهکار دیگری است. در برخی محور‌ها می‌توان به کاهش مسافت بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پرداخت که اگر این میزان در تعداد خودرو‌های عبوری ضرب شود، می‌توان به میزان کاهش مصرف بنزین در کشور پی برد. با یک بررسی اجمالی می‌توان فهمید که سرمایه گذاری برای کاهش مسافت محور‌های مواصلاتی با توجه به کاهش سوختی که ایجاد می‌کند، توجیه اقتصادی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در ادامه گفت: یکی از مهمترین راهکار‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین این است که به جایگزین‌های آن روی بیاوریم. گسترش زیرساخت‌های سی ان جی در کشور اهمیت زیادی دارد. همچنین مدیریت کارت سوخت جایگاه داران نیز در این زمینه تاثیرگذار است. متاسفانه در حال حاضر افراد برای استفاده از سی ان جی باید مدت زمان طولانی‌ در صف بمانند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند از بنزین استفاده کنند.

وی افزود: دولت حمایتی از ایجاد زیرساخت‌های سی ان جی در کشور ندارد و تهیه نازل‌های آن‌ها را به عهده بخش خصوصی گذاشته است. از آنجایی که این تجهیزات هزینه بالایی دارند، بخش خصوصی نمی‌تواند در این حوزه ورود کند. لازم است دولت به توسعه‌ی زیرساخت‌های سی ان جی در کشور مبادرت کند و از این طریق به کاهش مصرف بنزین در کشور بپردازد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
یکی از دلایل مصرف بالای بنزین نوع خودرو ها است، خودروهای وارداتی در کلاس مشابه نسبت به تولیدات داخلی مصرف سوخت به مراتب پائین تری دارند ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
کو گوش شنوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
هر وقت توانستید تا سطح حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان و بقیه مردم کشور را به سطح جهانی و منطقه برسانید که حداقل حدود متوسط دو هزار دلار است

میتوانید قیمت بنزین و گازوئیل و گاز و برق و آب و نان و خوراک و پوشاک و هزینه های زندگی شان را نیز به سطح جهانی و منطقه ای افزایش بدهید
باید جامعه اماری ماشین های داخل کشور تهیه بشود و خودرو هایی که مصرف غیر استاندارد ندارند را با خودرو های مناسب جایگزین کرد
باید از خودرو ساز های ایرانی خواسته شود از تولید موتور های با مصرف بالا اجتناب کرده و حتی از طریق واردات نسبت به جایگزینی موتور های پر مصرف اقدام نمایند
در هیچ کجای دنبا موتور ۱۲۰۰سی سی مصرف صدی هشت یا ده در عمل نداره
فشار رو با افزایش قیمت روی مردم نیاورید بلکه با اصلاح خودروها و همچنین الگوی مصرف و صادرات مازد تولید باری هم از روی دوش مردم بردارید
به جای این طرحهای بی نتیجه که هیچ تاثیری روی مصرف و قیمت بنزین ندارن، خودروهای بروز وارد کنین یا فرغونسازا رو مجبور کنین خودروهای بروز مونتاژ کنن و با دنیا تعامل درست داشته باشین.
خودرو های پر مصرف وجادها وقاچاق ها سازمان یافته وحتی صادرات بی سود دلایل مصرف بنزین وحتی گازوئیل هستند خودرو استاندارد وارد مسافت‌های کوتاه ترومدیریت قوی راه حل است نه گرانی وفشار برمردم
هربار که دولت بنزین را گران میکند فشار مضاعف به مردم وارد میکند و همه چیز گران می‌شود. حتی اگر دولت جلوی گران شدن اجناس را که بدنبال گران شدن بنزین به ناچار صورت گرفته بگیرد ، تولید کننده ها از حجم و کیفیت کالا کم میکنند . دولتها چرا هیچگاه امتحان نکرده اند که با شدت بیشتری از قاچاق سوخت جلوگیری کنند؟ اگر دولت جلوی قاچاق را بگیرد نیاز نیست هر دوسه سال این همه فشار خارج از تحمل به ه‍شتاد میلیون مردم ایران وارد کند بجز اینکه دولت اهداف دیگری داشته باشد!
دولت بایدیا بنزین باقیمت جهانی همراه باحقوق جهانی وواردات خودرو کم مصرف باقیمت جهانی بدون تعرفه روانتخاب کنه ویاباهمین قیمت الان بنزین کناربیاد.
تنها راه حل منتقی بالابردن ارزش پول ملی است با تناسب درامد مردم بنزین ارزان نیست متاسفانه پول کشور بی ارزش هست و این باعث شده قاچاق شکل بگیره کاری این دولت مردان گویا اصلا متوجه نیستند والا با بالا رفتن ارزش پول ملی قاچاق صرفه ای ندارد پس عرضه کنند ارزش پول ملی را بالا ببرند
الان مسافت های بین شهری حتی بالای ۵۰۰ کیلومتر هم با سواری انجام می‌شود درحالی که باید با اتوبوس باشد
سرویس مدارس با سواری هست که می‌شود با ون و مینی‌بوس باشد
مصرف ماشین‌ها بالا است باید ماشین کم مصرف وارد کرد
یک کنترلی روی دور زدن‌های بیخود نوجوانان موتور سوار بشود

جاده ها قدیمی است مثلا در مسیر کاری خودم با آمبولانس یک مسیر ۳۰ کیلومتری را دور میزنیم که ميشد با یک کمربندی ۵ کیلومتری اصلاح شود در حالی که کفی است و قدیما برای وصل بودن آبادی‌ها از آن طرف رفته
کسی که این حرف را میزند دچار فلج مغزی شده است چطور میشود مصرف جیزی را محدود کرد ولی قیمت دوم و بازار سیاه برای ان ایجاد نشود؟کسی که بیشتر میخواهد پول بیشتر می دهد و این همان افزایش قیمت است
سلام بازم بنای گران کردن بنزین را دارید قانون وزارت نفت را اصلاح کنید خودروهای بی کیفیتی که هم بالاترازقیمت خودروهای خارجی است وپرمصرف است، چراکه نفت ملی است وبیشتری حقوق ومزایا را پرسنل وزارت نفت می گیرند وشاید 60نفر بیشترنقش درمیادین نداشته باشند چرا هیچ دولت ونماینده مجلس و...جرائت اصلاح قانون وزارت نفت را نمی کند بماند که هربانک ووزارت خانه ای به بهانه های گوناگون هزین ههایی برای وزارت خانه خودشان ازمردم می گیرند مثلا پول مردم دربانک است وبرای اس ام اس آن مبالغ زیادی می گیرند ویا برای جابجایی پول درای تی ام ها هم همین طورهزینه آبونماه برق وتلفن و...کاش این موارد اصلاح شود تابی رویه هرجایی درآمدزایی نکند محاسبه کنید اینها چه درآمدی می شود !!!!
علت خودروهای بی کیفیت و پرمصرف و غیراستاندارد میباشد.
"مصرف روزانه بنزین کشور در شهریورماه امسال، به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مردادماه با میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر، حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است."
کلا علم حساب رو متحول کردی دکتر.
در ضمن مصرف روزانه بنزین کشور حداکثر ۸۰ تا ۹۰ میلیون لیتر هستش و بقیه، توسط اونایی که خودتون بهتر میدونین ، از کشور خارج میشه، پولش هم میره تو جیب اونایی که خودتون بهتر میدونین.
با گران کردن بنزین و ایجاد تورم فقط پر کردن چاله اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومان فولاد مبارکه و گروه شصتا از جیب مردم هست .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل