بازدید 67310
مرور روزنامه‌های شنبه ۹ مهرماه

حجاب، راهپیمایی و انتخابات / احیای برجام و اشتباه محاسباتی / پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ ناتمام ماند؟

آب سرد پوتین بر پیکر ناتو، گزارش اطلاعاتی به مردم، امریکا به دنبال توافق تفسیرپذیر، تکرار فاجعه «دشت برچی» کابل، حمله تروریستی «جیش‌الظلم» در زاهدان، صفر شدن کارمزد وام‌های قرض الحسنه زیر ۱۰ میلیون، مشکلی که از یک ویرگول شروع شد و احیای برجام سخت‌تر از گذشته، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۴ 01 October 2022

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۹ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانیه وزارت اطلاعات پیرامون حوادث اخیر، اعمال محدودیت بر اینترنت زیان یا منفعت؟ برجام زیر آوار تحریم یانکی‌ها و حمله تروریستی «جیش‌الظلم» در زاهدان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده اند.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشر شده در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ ناتمام ماند؟

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ ناتمام ماند؟ نوشت: بدون تردید یکی از چالش برانگیزترین پرونده‌های پیش روی مسئولان در حوزه اقتصاد، نحوه مواجهه با ارز ۴۲۰۰ بود و از این منظر اقدام دولت در حذف این ارز و جایگزینی آن با یارانه نقدی و به احتمال زیاد به تدریج با کالابرگ الکترونیک، یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت سیزدهم است. از همان ابتدا نحوه مواجهه با این موضوع محل بحث صاحبنظران بود. ارز ۴۲۰۰ تقریبا مدافعی نداشت و بحث‌های اختلافی بیشتر درباره زمان حذف، چگونگی حذف و جایگزین آن بود. با این حال مسئله مهم این بود که ترس از تبعات این حذف و تردید درباره نحوه مواجهه با آن موجب شده بود تا پرونده حذف ارز ۴۲۰۰ باز بماند و با وجود تاکید برخی مدیران اقتصادی دولت قبل به حذف ارز ۴۲۰۰، این ماجرا حل نشدنی باقی بماند.


در همین حال بررسی‌های بانک مرکزی حاکی از کاهش ۲ میلیارد دلاری در واردات اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰ با گذشت ۴ ماه از حذف این ارز است. در حقیقت حذف این رانت ارزی طی ۴ ماه دستاوردی ۲ میلیارد دلاری به همراه داشته است. این دستاورد نشان می‌دهد که مسیر واردات بی رویه اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰ و خروج آن‌ها از کشور، به دلیل فاصله قیمتی محصول وارداتی با ارز ۴۲۰۰ و فروش قاچاق آن در مرز‌ها با نرخ ارز آزاد، چه مقدار معضل هدررفت ارز در سیاست ارز ۴۲۰۰، جدی بود. این مسئله نشان می‌دهد که حذف ارز ۴۲۰۰ چه ضرورتی داشت و چرا دولت بر انجام آن اصرار ورزید. اما پرسش این است که پرونده حذف ارز ۴۲۰۰ بسته شده است؟ و آن را باید تمام شده دانست؟ پاسخ قطعا منفی است. واقعیت این است که جایگزین ارز ۴۲۰۰ به اندازه حذف آن مهم است. تدبیر مجلس شکل گیری نظام رفاهی مبتنی بر کالابرگ الکترونیک است. نظام رفاهی که تامین ماهانه میزان مشخصی مواد غذایی رابرای اقشار هدف در نظر می‌گیرد امادولت به دلایلی مانند آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم برای اجرای کالا برگ الکترونیک فعلا به سراغ پرداخت یارانه نقدی رفته است. روشی که در هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ و یارانه بنزینی در سال ۹۸ تجربه شده است وراحت‌ترین روش است و هیچ زیرساخت خاصی نیاز ندارد. این در حالی است که کالابرگ الکترونیک و ارتباط آن با کارت‌های بانکی مردم و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی در گستره وسیعی از همه شهر‌ها و حتی روستا‌های کشورنیاز به شکل گیری زیرساخت وسیعی دارد.


با این حال مزیت اصلی کالابرگ الکترونیک حفظ قدرت خرید مردم در قبال تورم است، در حالی که ارزش یارانه نقدی به اندازه تورم هر سال کاهش می‌یابد و در نهایت سرنوشت یارانه ۴۵ هزار تومانی پیش رو خواهد بود که در سال ۸۹معادل ۴۵ دلار بود، ولی الان یک و نیم دلار ارزش دارد. از این رو پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ با وجود تاثیر چشمگیر در کاهش هدررفت ارز واردات کالا‌های اساسی، زمانی به موفقیت کامل خواهد رسید که بتواند مانند تجربه‌های مشابه نظیر آمریکا، کالابرگ الکترونیک برای تامین امنیت غذایی اقشار هدف تدارک دیده شود. در غیر این صورت به تدریج تورم موجود در اقتصاد ایران، یارانه نقدی پرداختی را هر روز کمرنگ‌تر خواهد کرد. در این میان دولت باید هر چه سریع‌تر وعده‌های تمدید شده در زمینه کالابرگ الکترونیک را به سرانجام برساند و اجرای آزمایشی آن را هر چه زودتر کلید بزند.

 

 

حجاب، راهپیمایی و انتخابات

محمدجواد اخوان طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با تیتر حجاب، راهپیمایی و انتخابات نوشت: معمولاً پس از هر راهپیمایی ملی یا انتخابات سراسری، تصاویری منتشر می‌شود که حاکی از حضور افرادی است که ظاهر و پوشش آن‌ها با عموم متشرعین متفاوت است و همین امر مستمسکی در اختیار برخی قرار می‌دهد تا مدعی شوند که حکومت در مقابل پوشش این‌ها و سایر افرادی شبیه به این‌ها در مقاطع غیرانتخابات و راهپیمایی استاندارد دوگانه دارد و می‌پرسند چرا در اوقات دیگر همین افراد با برخورد گشت ارشاد مواجه می‌شوند و در اینجا برعکس تجلیل هم می‌شوند؟


برای بررسی این ادعا و پاسخ منطقی به آن باید نخست ببینیم حجاب از نظر قانونی چیست و در حال حاضر گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی چگونه این قانون را اجرا می‌کنند. بر اساس قانون مجازات اسلامی، رعایت نکردن حجاب شرعی جرم‌انگاری شده است و کسی که حداقل آشنایی با شریعت داشته باشد، می‌داند آنچه در فقه به‌عنوان حجاب زنان تلقی شده با نوع پوشش تعدادی از بانوان جامعه ما -که کم هم نیستند- فاصله زیادی دارد. اما بیشتر این خانم‌ها همه‌روزه به خیابان می‌آیند و تعداد بسیار کمی از کل این خانم‌ها با اعمال قانون از سوی گشت امنیت اخلاقی – یا آن‌گونه که معروف است، گشت ارشاد- مواجه می‌شوند. در واقع این قانون در حال حاضر تقریباً اجرا نمی‌شود. حتی پلیس هم این ادعا را ندارد -و چه‌بسا امکانش هم مهیا نباشد- که به دنبال اجرای کامل ضوابط این قانون باشد. پس پلیس امنیت اخلاقی چه می‌کند؟


مبنای قانونی عمل پلیس امنیت اخلاقی، مواد قانونی دیگری است که به جرم‌انگاری هنجارشکنی در پوشش اشاره دارد. هنجارشکنی لزوماً به معنای تخلف و تخطی از هنجار‌ها نیست، بلکه مخالفت و ضدیت و زیرپاگذاشتن بابرنامه و هدف‌دار هنجار‌ها است. هنجارشکن کسی است که تعمداً می‌کوشد با هنجار‌های جامعه مبارزه کند و آن‌ها را زیر پا نهد. روشن است که عده بسیار بسیار کمی از خانم‌هایی که حجاب شرعی را کاملاً رعایت نکرده‌اند، در این زمره هستند و بیشتر این خانم‌ها چنین نیت و هدفی ندارند. همین دسته بسیار کم مخاطب گشت معروف به ارشاد هستند و البته آن‌گونه که پلیس می‌گوید ابتدا به آن‌ها تذکر لسانی داده و از آن‌ها درخواست می‌شود وضعیت پوشش‌شان را درست کنند و تنها در صورت تمرد (که شاید نشانه‌ای از همان نیت هنجارشکنانه باشد) به مقر انتظامی منتقل می‌شوند. حال ممکن است نقد‌هایی به همین روش پلیس باشد، ضوابط عمل به دقت تعریف نشده باشد یا اصلاً در اجرای آن نیز دقت کافی به عمل نیاید، در مصداق‌یابی هنجارشکنی اشتباه شود و مواردی مشاهده شود که عرفاً هنجارشکن تلقی نشوند، اما مورد مخاطب و برخورد پلیس قرار گیرند یا حتی نوع برخورد و تذکر پلیس به گونه صحیحی نباشد. در ماجرای امینی نقد‌هایی در این خصوص وارد شده است. همه این‌ها ممکن است، اما موضوع این بحث نیست، مساله ما در اینجا این است که ضابط قانون اساساً به دنبال اعمال حجاب قانونی نیست و هدف آن جلوگیری از هنجارشکنی است.


اما در مقابل آن خانمی‌که در راهپیمایی ملی شرکت می‌کند و با رأی خود در انتخابات علاقه‌اش را به میهنش نشان می‌دهد، در واقع نشان می‌دهد که به هنجار‌ها و ارزش‌های عمومی این جامعه علاقه‌مند‌است و حتی اگر در عمل با برخی از آن‌ها موافق نباشد، به دنبال برهم زدن آن‌ها و مبارزه با این هنجار‌ها نیست. اصل حضور او در یک اقدام ارزشمند ملی نشان از حاکمیت ارزش‌ها بر ذهن و فکر او دارد و عدم موفقیت در رعایت همه ضوابط این ارزش‌ها را نمی‌توان به‌منزله اراده بر مقابله با این ارزش‌ها دانست. بنابراین، روشن است که وضعیت این بانوان اساساً با آن اقلیت هنجارشکنی که قبلاً اشاره شد متفاوت است. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی به نمونه‌ای از همین موارد اشاره‌کرده و فرمودند: «بعضی از همین‌هایی که در استقبالِ امروز بودند و شما الآن در این تریبون از آن‌ها تعریف کردید، خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آن‌ها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»

 

احیای برجام و اشتباه محاسباتی

یوسف مولایی کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان احیای برجام و اشتباه محاسباتی نوشت: هر چند مذاکرات احیای برجام تا چند هفته گذشته به خوبی پیش می‌رفت و این توقع وجود داشت که در آینده‌ای نزدیک طرفین به توافق برسند و برجام را احیا کنند. اما روند امور به نحوی شد که امروز چندان تمایلی از سوی طرف مقابل به احیای برجام و از سرگیری مذاکرات دیده نمی‌شود. ایران در محاسبات خود دچار اشتباهی شد که هر چه بیشتر مقاومت کند و انعطاف کمتری نشان دهد امتیاز بیشتری خواهد گرفت و به عبارتی عامل زمان را در نظر نگرفت؛ لذا اکنون محاسبات اشتباه در آمده و با توجه به آنچه تا کنون رخ داده به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها تمایلی به احیای برجام ندارند و شاید به سمت گزینه‌های دیگری بروند که با آن بتوانند در مقابل ایران قرار بگیرند. با توجه به فضایی که رسانه‌ها در آمریکا شروع کردند نه دولت آمریکا و نه کنگره پای میز مذاکره نخواهند آمد.

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که قبل از اتفاقات اخیر مشخص بود که تا پس از انتخابات نوامبر کنگره در آمریکا مذاکره‌ای صورت نخواهد پذیرفت و پس از آن با توجه به نتیجه انتخابات مسیر مذاکرات تحت تاثیر آن نتیجه تعیین خواهد شد. البته مذاکره قبل از انتخابات و پس از انتخابات نیز شرایط خاص خود را دارد و نباید انتظار داشت که پس از انتخابات آمریکا نیز مذاکرات از همان نقطه‌ای که مسکوت ماند دوباره آغاز شود. چرا که هر زمانی شرایط و ضوابط خود را تعیین و تایید می‌کند؛ لذا شرایط ایران و انتخابات پس از انتخابات ۱۷ نوامبر تغییر خواهد کرد و نمی‌توان مذاکرات را از آنجا که ایران انتظار دارد شروع کرد؛ لذا اشتباه محاسباتی باعث می‌شود که یک فرصتی را از دست بدهیم و اگر برجام احیا نشود آن‌ها همان‌طور که از قبل هم گفته‌اند به این سمت و سو خواهند رفت که احتمالا به سمت اجماع جهانی و فشار‌های بیشتر علیه کشورمان خواهند رفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۴۴
برای اصلاح طلبان اصل برجام و رابطه با آمریکا یک آرزو است.
صرف نظر از اینکه این برجام سود اقتصادی داشته باشد یا نه
البته وجود اکثری آقا زاده های اصلاح طلبان در آمریکا و غرب نیز یکی از عوامل این اشتیاق است.

برجام بدون منفعت اقتصادی برای ملت هیچ فایده ای ندارد.
تحریم های کشنده دوران روحانی برجام را فراموش نکردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
ساندیس را خنک‌بنوشید
احیای برجام و اشتباه محاسباتی
اشتباه محاسباتی و رو دست خوردن از آقا پوتین!!!!! به قول ظریف یک روزی باید چراغ دست گرفت و التماس کرد.
سلام.دوستان دقت کنند. ما خیلی از قوانین شرع و عرف را داریم که اکثریت اجرا نمی‌کنیم و اساس و نهاد اجتماع رو هم نشانه رفته ایم و خودمان خبر نداریم. همین دروغ گفتن های ما در سطح کوچه و خیابان و بین فامیل و ... یا دزدی هایی که فکر می‌کنیم زرنگی است و ... برای اینها که تاثیر جدی بر اجتماع ما می‌گذارد کاری نداریم و رفته ایم و یک موضوع دیگر رو مطرح کرده ایم و دشمن از آن هم بخوبی استفاده کرد. باید عاقلانه و با تدبیر و از راهش اقدام کرد تا فشار و ...
تک صدایی والگوی زندگی مذهبی برای همه جواب نمیدهد.موجب فرارسرمایه های انسانی واقتصادی میشودویک کشور فقیر وضعیف خواهیم داشت. ۴۴ سال تجربه را قبول کنید.کشور ثروتمنددایران .ارزش پول ملی در حد کشورهایدفقیر.
یکی به این امریکاییها بگه تحریم ها به ضرر کشور و ملت ایران است و به نفع کاسبان تحریم و آقازاده هاست . هرچقدر بیشتر تحریم کنند ملت فقیر تر و بدبخت تر میشه و بیشتر در منجلاب فقر و فحشا و بی ازدواجی و دزدی و ... فرو می روند وآقازاده ها ثروتمندتر می شوند
برجام تمام شد
بسه دیگه اینقد برجام برجام نکنید!!!!
فقط میخواین یه چیزی بگین سرگرم بشیم حواسمون رو از اطرافمون پرت کنین
آرمان و اصلاح طلب ها هر روز میگن الان دیگه وقتشه، داره دیر میشه، کوتاه بیائید بابا و بدین بزنند.
ولی نمی گویند در مقابل چه چیزی!
آزموده را آزمودن خطا است...
کشور را به برجام گره نزنیم.
با مذاکره یا بدون مذاکره با توافق یا بدون توافق ثابت شد که به ضرر ایران است آنها دارند با ایرانی ها بازی می‌کنند و غارت می‌کنند این را بچه‌ 10 ساله هم فهمیده ولی بعضیا برای منفعت خودشون نمی‌خواهند بفهمند فقط سیلابی عظیم مردمی راه بیافتد
هزینه این اشتباه محاسباتی را چه کسی یا کسانی خواهند داد؟ قطعا بار سنگین زندگی بر دوش مردم و خصوصا جوانان بیشتر خواهد شد!
از همان اول اگر برخورد جدی با بدحجاب ها می‌کردند کار جمع میشد اینقدر زیاد نمیشد که جرات اینکارها را بکنند مثل دهه شصت اشتباه بود از زمان خاتمی صل گرفتند عاقبتش شد این.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
مي خواهي از اقازاده ها شروع كن اونا رو جمع كن از اروپا و امريكا بعد برس به دختراي مردم اگه جراتشو داري دست به اقازاده ها بزني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
نازی
شرق اوکراین که توسط روسیه اشغال نظامی و اکنون با این ادعای روسها ، که از مردم آنجا رای گیری شده و به روسیه الحاق شده است !!!!؟؟؟؟

روزنامه سیاست روز و چند تای دیگر هم ضمن تایید ضمنی ادعای روسیه ، آنرا تودهنی به ناتو و غرب خوانده اند !!!!

با این حساب و منطق ، که رفتار زشت اسراییل در خاک فلسطین اشغالی هم قابل قبول میگردد !!!!!؟؟؟؟

ما که از یکجانبه گری آمریکا و اسراییل در تمام ۴۳ سال گذشته بدرستی انتقاد کرده ایم
و برای مبارزه و شکستن آن بسیار بسیار هزینه های سنگین داده ایم
چرا اکنون از یکجانبه گری روسیه در الحاق شرق اوکراین اشغالی را تایید میکنیم؟؟

این تناقض در راهبردی ترین رفتار سیاسی ما ، چگونه قابل توجیه و تفسیر و هضم میباشد ؟؟
استدلالهات در مورد برخورد دوگانه با حجاب اگر خودت را قانع کرد ما دیگه حرفی نداریم ولی با این حرهات بر نظر مردم صحه میگذاری
جوان استاد مغلطه و سفسطه و دیگر هیچ
رستم قاسمی که باید در مورد تا خیر در ساخت سالی یک میلیون مسکن توضیح و گزارش بدهد

با خوشحالی خبر از معافیت حق لندینگ هواپیماهای ایرانی در قطر و در زمان جام جهانی فوتبال داده است !!!!!!؟؟؟؟؟

خدایا ، این خوشی و پیروزی بزرگ و شکر گزاری را بر ما و رستم خان حلال کن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
انهایی که می گفتند به دلیل نیاز اروپا به نفت و گاز ایران هر چه بخواهیم می توانیم در برجام قرار دهیم و با این توهم و انتقال ان به سیاستمداران و تصمیم سازان کشور باعث ایجاد توهم و انتظار گرفتن امتیازات بیشمار شدند ولی قیمت نفت کاهشی شده و انها انقدر قدرت دارند که بتوانند از این زمستان بدون مشکل عبور کنند و باز ما ماندیم و دور باطل انتظار بعد از انتخابات بعد از تعطیلات سال جدید بعد از و بعد از و بعد از
خدا آخر و عاقبت دولت رو به خیر کنه با این آشی که تیم جلیلی برای ملت پختند ، دولت روی آرامش را نمی بیند .آیت الله رئیسی نیت اش خیره ، منتها کار رو به دست ... پر حرف بی عمل سپرده .
۱ ) اسراییل خاک فلسطین را اشغال نظامی کرد و با فراری دادن و غصب خانه های فلسطینیان ، یهودیان را از سراسر جهان در آنجا جمع کرد و بنام خودش الحاق کرد و سند زد !!!!

۲ ) روسیه هم ظرف یکسال ۴ استان در شرق اوکراین را اشغال نظامی کرد و مردم اکراین را فراری داد و روسها را ساکن و به خاک خودش الحاق کرد و سند زد !!!!!!

جالب آنکه درمورد ( ۱ ) اکثر مردم تازه وارد و مسکن داده شده روس تبار ها بودند
و در مورد ( ۲ ) تمام مردم مسکن داده شده به خاک اشغالی ، روس تبار ها هستند !!!!!!!!!

ما مورد اول را بشدت و به درستی رد می کنیم و با آن به مخالفت جدی و قطعی پرداختیم و هزینه سنگین کردیم .

حالا باید دید در مورد دوم چه موضعی میگیریم و چگونه با آن برخورد میکنیم ؟؟؟؟
جالبه این روزنامه با افتخار کاهش واردات 2 میلیارد دلاری مربوط به حذف ارز ترجیحی رو جزو دستاورد ها میدونه! در صورتی که قطعا بخش زیادی از این کاهش واردات مربوط به نگرانی بازار از کاهش تقاضا به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ها و همینطور نگرانی از آینده است. و مشکل آن وقتی نمود پیدا خواهد کرد که پس از رفع واکنش احساسی بازار و تطبیق بازار با تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش مجدد تقاضا برای خرید اقلام سابقا مشمول ارز ترجیحی با توجه به کاهش عرضه همانطور که اشاره کردید این موضوع منجر به نایاب شدن جنس در بازار و متاسفانه موجب رشد مجدد قیمت کالا خواهد گردید. فراموش نکنید در حال حاضر کشور کسری را میتواند از ذخیره انبارهای خود جبران کند و مشکل زمانی خود را نشان خواهد داد که موجودی انبار پاسخگوی نیاز نباشد!
این به آن نشانی که اگر دولت واقعا از افزایش واردات کالاهای شامل ارز ترجیحی نگران بود پس چرا در سال گذشته در اصلاحیه بودجه درخواست افزایش میزان ترخیص ارز ترجیحی را برای مجلس ارسال کرد؟
این جناب حسن زاده یا غافل هستند یا اینکه به دنبال حاشیه اند.برادر کسی بعد از حذف ارز 4200 تومانی به دنبال حفظ قدرت خرید مردم نبوده که اصلا چنین کاری امکان ناپذیر است شاید لفظا اعلام نکنند اما چون درامدهای مملکت و رشد ان در حدی نیست که بتوان قدرت خرید مردم را بلاخص بعد سه برابر شدن جمعیت در 40 سال حفظ کرد و به ناچار باید قدرت خرید کاهش یابد و مردم فقیر تر شوند. مردم ما امروز نسبت به گذشته بواسطه عدم سرمایه گزاری دولت ها در زمینه افزایش رشد اقتصادی و پرداختن به امور روزمره انتخابات پسند در کنار افزایش شدید جمعیت مانند یک تاجر ورشکسته هستند که باید از ویلای 1000 متری به اپارتمان 50 متری بروند پس اصلا این منطق را که میتوان قدرت خرید مردم را بهبود داد یا حتی حفظ کرد فراموش کنید.درامد کشور کاهش یافته ولی جمعیت 3 برابر شده پس رفاه به یک چهارم سالها قبل سقوط خواهد کرد.
در خصوص مقاله بی سر و ته روزنامه جوان در خصوص حجاب:
این مقاله رو در ستون طنز روزنامه اتون به عنوان "دلایل احتمالی نمایش بی حجابی در انتخابات" میذاشتید اثر بیشتری در مخاطب ایجاد میکرد!!!
باور کنیداین دیگر توجیه نیست !!ماله کشی ست.بسیاری از مسئولین در شرایطی که مصلحتشان ایجاب میکند حتی با همین بانوان عکس سلفی میگیرند.بدون اینکه به ان بانوی بد حجاب حداقل تذکری زبانی بدهند. مگر میشود به صرف اینکه کسی مدعی طرفداری از نظام باشد قانون همان نظام را زیر پا بگذارد.مثلا راننده متخلف به صرف طرفدارای از نظام میتواند از خیابان ورود ممنوع عبور کند؟؟؟؟
اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومان چی شد
ملت در فقر دارن لح میشن
چقدر ذهن مردم رو درگیر اغتشاشات میکنن.
دزدی و اختلاس چی میشه.
در آمد هر ایرانی از فروش نفت و گاز و گاز مایع ماهی ۹ میلیون تومان است.
چقدر ظلم به این مردم .چقدر با ایجاد تورم چاله های خالی دزدی ها رو مردم پرکنن.
گند زدید تو کشور حالا دنبال پرتقال فروش ورفع کدی هستید ؟
باباشما دیگه کی هستید ؟..
آقای اخوان راجب به حجاب درواقع ماستمالی کرده .
اصلا پلیس به اون هنجار شکنان گیر نمیده و هرکسی به دستش برسه گیر میده .
طرح های تشویقی هم دارند . مثلا امروز بائو چهل نفر رو بگیرن وگرنه توبیخ می‌شوند. مثل قانون جریمه راهنمایی رانندگی پلیس .
دقیقا قوانین نیروی انتظامی و مجلس و قانون گذار داغونه. و آقای اخوان سعی در ماستمالی کردن حقیقت داره .
پروژه حذف ارز ۴۲۰۰ ناتمام ماند؟
سودش رو اون آقازاده ای میبره که هنوز داره از ش استفاده می کنه
این استاد بگو هم ناراحته چرا از این سود بی بهره هست
وگرنه کی رو گرفتن محکوم کردن بازخواست کردن
دلیل دلواپسی چیز دیگریست
کو گوش شنوا؟
توضیح روزنامه جوان درباره پلیس امنیت اخلاقی
پلیس تنها هنجارشکنان (مخالفان لجوج و بابرنامه و هدفمند ضد هنجار‌های پوشش) را به مقر پلیس منتقل می کند و اصولا چنین کسی در راهپیمایی ها و انتخابات شرکت نمی کند و صِرف حضور افراد در راهپیمایی آنها را از اتهام هنجارشکنی مبرّا می کند
اما نکته من:
ظرفیت کلاسی که مهسا امینی در آن شرکت کرده بود 85 نفر است که در تصاویر دوربین مدار بسته، این کلاس کاملا پر است.
اگر روزانه و از ساعت 6صبح تا 10 شب هر دو ساعت یک کلاس برگزار شود (8دوره) در مجموع روزانه 680 هنجارشکن (مخالف لجوج و با برنامه و هدفمند ضد هنجارهای پوشش) در این کلاسها شرکت می کنند و در سال 248200 هنجار شکن (مخالف لجوج و با برنامه و هدفمند ضد هنجارهای پوشش)
این رقم در 5سال گذشته برای شهر تهران و کلاس مقر وزرا، یک میلیون و 241هزار نفر بوده است (یک چهارم جمعیت بانوان تهران)
و نکته جالب اینکه با آمار پلیس که تنها یک درصد از افرادی که تذکر دریافت می کنند به مقر منتقل می شوند تعداد تذکرهای لسانی و آموزشهای داخل ون در سال گذشته، به 24میلیون و 820 هزار تذکر می رسد.
اگر جمعیت تهران را 10 میلیون نفر و جمعیت بانوان آنرا 5میلیون محاسبه کنیم، سهم هر بانوی تهرانی در هر سال به طور متوسط 5بار تذکر است.
سوال:
آیا نویسنده روزنامه جوان این آمار را قبول دارد؟
آیا نویسنده جوان نصف این آمار را قبول دارد؟
این آمار چیزی نیست که بشود با لفظ اندک و معدود آنرا کوچک نمایی کرد. اطلاعات این آمار را من از روی ویدئوی مقر پلیس، ظرفیت کلاس و امکانات موجود در مقر و اظهارات رئیس پلیس تهران بزرگ (سردار رحیمی) استخراج کرده ام و آماری وحشتناک است.
هیچ ادعای کارشناسی ای یا نظرسنجی یا هر مدل ادعای شبه علمی و علمی، در مقابل این آمارِ میدانی و اقدام و عمل ِ متقابل هنجارشکنان و پلیس، دارای اعتبار نیست.
طی 5سال گذشته یک چهارم زنان تهرانی به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شده و آموزش دریافت کرده اند که مطابق ادعای روزنامه جوان در عدم رعایت هنجارها لجوج و با برنامه بوده اند.
به قول آن فرد دانشمند "ماذا واذا؟" دانش ریاضیات و آمار که تغییر نکرده که نتایج آماری من و شما تا این حد متفاوت می نماید. پس دلیل کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
آفرین
جالب بود
روسفیلهای‌ مذاکره‌ کننده‌ هیچوقت‌ در پی امضاء برجام‌ نیستند‌ بلکه‌ با گذاشتن‌ شرطهای‌ گوناگون‌ انرا‌ کش میدهند‌ تا شاید‌ پوتین‌ امریکا‌ و اروپا‌ را‌ محو بکند‌ و دیگه همه چی تمام‌ !
حجاب ، راهپيمايي ، انتخابات !
----------
--- بنده ميرزا محمد ، فرزند مرحوم ميرزا عبد الكريم باغبون ، آرزو مي كنم كه زنان و دختران ما همگي با حجاب باشند ، و همگي حجاب را آزادانه اختيار كنند كه الحق و الانصاف حجاب براي طايفه نسوان و دخترها و دختركان وقار است ، متانت است ، سنگيني است و رنگيني ! يادم مياد ، ايام كودكي و نوجواني ،مرحومه والده هميشه به همشيره ها گوشزد مي كرد كه دختر بايد هميشه سنگين و رنگين باشه ! ... رحمت الله عليها ، ... رحمت الله عليهم اجمعين همه اسيران خاك ! عرض كردم كه انتخاب قلبي باشه ! مثل اون پدري نباشه كه هر صبح پسرش به زور و تهديد و لگد بيدار مي كرد كه بلندشو فريضه صبحگاهي را انجام بده و نمازت را بخوان ! پسر هم با تنبلي و بي حالي بلند مي شد و نمازش را مي خواند و دوباره شيرجه مي رفت زير لحاف ! تا اين كه يك صبح پدر شنيد كه پسر در نيت نماز مي گويد : دو ركعت نماز مي خوانم از ترس توپ و تشر بابام الله اكبر ! ... ميدوني جعفر خان ، اصل كار اين كه زنان و دختران ما به اهميت ،حجاب پي ببرند و انتخاب آگاهانه باشه ! ... اين از اين ! ... چي مي خواستم بگم ؟ يادم رفت ؟ ..اللهم صل علي محمد و أل محمد ! ... وعجل فرجهم !.. آهان ! يادم اومد ! ... مي خواستم بگم كه انشا الله همه بانوان ما با حجاب باشند و انشالله از آن طرف برخي و يا تعداد كمي از مسئولين ما از حجاب بيرون آيند ! ... همه مسئولين را نميگم ، تعداد اندگي از مسئولين هم در قواي مجريه وهم در قوه مقننه ! ... بايد اعتراف كنم در حجاب اند ، ..در حجاب اقتصادي ، در حجاب سياسي ، در حجاب هنري ... در حجاب ورزشي ... در حجاب جامعه شناسي !! ... البته خواجه حافظ هم از نوعي حجاب مي ناليد هكه فرموده :
« حجاب چهره جان مي شود غبارتنم
خوشا دمي كه از آن چهره پرده بر فكنم » !
انشا الله خدا كمك كنه تا ما هم به اين مدارج حافظي برسيم ! خداوند انشا الله همه ما را از حجاب ها بيرون آورد ! همه حجاب ها از چشم ما و چهره يمان و دل و قلب مان كنار بزند ! ... آمين ! خب ! ديگه چه خبر جعفر خان ؟! ... امان از پيري جعفر آقا !!
احیای برجام!؟
برجام اولیه تنها برای ظریف و اونهایی که 100 سکه گرفتند سود داشته است
برای ملت جز امیدواری واهی چه سودی داشته است.
معطل گذاشتن همه اقتصاد برای هیچ پوچ که آثارش الان دارد روشن می شود. با مثلا اجاره بهای بالا و تولیدات خودرو ضعیف و گران
لطفا برای توجیه کارتان ... نگویید. حجاب در قرآن یک توصیه است و هیچ مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده است. ولی برای رشوه و ربا و .... مجازات های سنگین در نظر گرفته که دراینجا اصلا اشکالی ندارد.
جناب روزنامه جوان از سخنان ائمه جمعه و جماعات و سایر تریبون داران اینجور استنباط میشه که علت اصلی برخورد با بدحجابی جلوگیری از تحریک شدن آقایان و فساد ناشی از موضوع اعلام شده، یعنی به ظاهر شخص کار دارن نه با نیت شخص، اینجور که شما نوشتین بدحجابی که رای میده و در مناسبات مختلف علاقه ش به ایران رو نشون میده تحریک کننده نیست و حضورش در جامعه امنیت اخلاقی و بنیان خانواده رو تهدید نمیکنه... این بدترین و خنده دار ترین دفاع از عملکرد گشت ارشاد هست.،
سلام تابناک عزیز
چی شد برجامتون
کجاست این اقای وزیر صمت هول شده بود فلان ماشین را وارد میکنیم ؟ هر روز یه مصاحبه میکرد الان کجاست؟
بقیه کجان ؟
من که یه بی سوادم ۵۰ تا کامنت کذاشتم ای ملت برجام به سرانجام نمیرسه این دولت مردا کجا درس خوندن که این مناسبات را نمی فهمن
یادم نبود درس که نخوندن بنده خداها
باسلام
مساله کنترل بدن انسان ها و نحوه پوشش آنهاست که به پلیس محول شده ، این کار اشکال دارد. در نظر بگیرید زمانی که نظام های سیاسی و یا دولت ها نبودند؛ جامعه خودش مراقب هنجارهای اخلاقی و ارزش هایش بود. فرهنگ چیزی نیست که دولت و نظام سیاسی برای آن شابلون بسازد و بخواهد جامعه را مطابق شابلون خود یک دست کند.
اگر به جای عوض کردن قانون از همان اول قانون را درست سفت محکم اجرا میکردند بدحجابها کیفر میدیند به زندان میرفتند و شلاق میخوردند همان 20 سال پیش الان این گرفتاری را نداشتیم جامعه نظم داشت حجاب درست هم جا افتاده بود
پاداش پایان خدمت فرهنگیان که بیش از یکسال است بازنشسته شده اند پرداخت نشده و هیچ کس پاسخگو نیست.آقای وزیر!آقایان نماینده !با وجود تورم بالای آیا انصاف است!سایر دستگاها پرداخ کردند....
تا آنجا که من بی سواد طی این 43 سال فهمیدم همیشه خواسته های مردم را یک سر را به دین پسر دیگر را به آمریکا و اسرائیل و دشمن گره زدید دریغ از شنیدن یک کلمه از حرف مردم
نه به حجاب اجباری
این بازی نخ نمایی است که هروقت یه دولت اصولگرا میاد بهانه ای جور کنن و تحریم بیشتر این ابزاری شده برای زیاده طلبی امریکایها انشالله این اقتصاد جهانی همش پیچیده بشه مثل طوفان ایان بخوره تو سر امریکا
پروسه ارز 4200 تومنی ناتمام ماند.!!!!!!
فقط میخواستن قیمت کالاها را چند برابر کنند . مرغ سه برابر شده و ایضا .............
.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر