بازدید 13133

چرا کنسرت مجید انتظامی لغو شد؟

رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» که قرار بود به رهبری مجید انتظامی دهه اول مهر و همزمان با هفته دفاع مقدس از تاریخ ششم تا دهم روی صحنه برود، لغو و به تاریخ‌های ۱۴ تا ۱۸ مهر موکول شد که انتظامی توضیحاتی را در این باره بیان کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ 30 September 2022

به گزارش تابناک، ارکستر ملی ایران قرار بود دهه اول مهر و به مناسبت هفته دفاع مقدس از چهارشنبه تا یکشنبه (ششم تا دهم مهر) ساعت ۲۱ در قالب رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» برگزیده آثار مجید انتظامی به رهبری این آهنگساز را در تالار وحدت به روی صحنه ببرد.

ششم مهر براساس اعلام سایت فروش بلیت، این کنسرت لغو و به تاریخ‌های ۱۴ تا ۱۸ مهر ساعت ۱۹:۳۰ موکول شد.

بنیاد رودکی نیز همان روز طی اطلاعیه‌ای درباره لغو رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» اعلام کرد: «به منظور ایجاد فضایی مناسب‌تر و تسهیل آرامش مخاطبان همچنین آمادگی حداکثری ارکستر، زمان برگزاری رویداد تغییر کرد.

ارکستر ملی، ظهر چهارشنبه (ششم مهرماه) نیز در تالار وحدت تمرین کرد و با هماهنگی انجام شده با استاد انتظامی برای آمادگی بیشتر، برنامه تمرینات ارکستر در هفته آینده تا قبل از ۱۴ مهر به طور مستمر ادامه خواهد یافت. بلیت‌های خریداری شده توسط مخاطبان محفوظ بوده و تماشاگران می‌توانند برای انتقال تاریخ حضور خود از طریق سامانه ایران کنسرت اقدام کنند.»

رسانه سعودی در ادامه دروغ‌پردازی‌های خود مدعی شد که اعضای ارکستر ملی به دلیل اعتراض به شرایط موجود و اتفاقات اخیر در تمرین‌ها حضور پیدا نکردند و به این دلیل اجرای کنسرت لغو شده است.

یکی از خبرنگاران نیز در فضای مجازی اعلام کرد: «دلیل لغو کنسرت «همراه با خاطره‌ها» مجید انتظامی و ارکستر ملی ایران، همراه نشدن نوازنده‌های ارکستر برای حضور روی صحنه بوده. نوازنده‌ها اعلام کرده‌اند که هجمه سنگینی به آنها در صفحات شخصی شده و روی صحنه نخواهند رفت. بنیاد رودکی توضیح مشخصی درباره دلیل لغو این برنامه هنوز نداده است.»

شمع امید را در ایران روشن نگاه داریم

مجید انتظامی هفتم مهر درباره لغو و تغییر زمان اجرای رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی توضیح داد و نوشت: «سلام به همه‌ دوستان قبل از هر چیزی باید از تمام اعضای ارکستر ملی ایران که روز گذشته در تمرین شرکت داشتند تشکر کنم. برخی از دوستان می‌پرسند که چرا «حرف» نمی‌زنی؟ و پاسخ می‌دهم: من سخنور یا سیاست‌مدار نیستم! من آهنگسازم و حرف‌ها، اعتراض‌ها، احساسات و واکنش‌هایم نسبت به مسائل مختلف را سال‌هاست که در موسیقی‌هایم فریاد زده و می‌زنم.

چه اعتراضی بلندتر از سولوی ویولن «آژانس شیشه‌ای»؟ چه غم، ناله و خشمی بالاتر از سوت «از کرخه تا راین» و آوای «بوی پیراهن یوسف»؟ چه فریادی بلندتر از «اعتراض»؟ چه همدردی‌ای، عمیق‌تر از نفس‌های «نغمه»؟. در مصاحبه‌ای اشاره کردم که فرزندانم شیشه‌ عمر من هستند و دختران این سرزمین، شیشه‌ عمر همه‌ ما! اگر خدای نکرده شیشه‌ عمری بشکند، یک خانواده تمام شده و می‌میرد. «امید» با دست‌های خودمان می‌میرد و ما وظیفه داریم به هر نحوی، شمع امید را در ایران روشن نگاه داریم. من فکر نمی‌کنم که هیچ هنرمندی به اندازه‌ من آثار وطنی ساخته باشد. از «آزادی» گرفته تا «حماسه»، «اقتدار»، «ایثار»، «مقاومت» و ... در باور من نمی‌گنجد چنین شرایطی... اینکه از میان مردم حتی یک نفر کشته شود عزادارم می‌کند.

لازم است درباره‌ برگزاری کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به مواردی اشاره کنم. من نیز مانند تمام مردمان کشورم عزادارم و روحیه‌ای برای اجرای آثارم ندارم. هر چند فکر می‌کنم شاید با برگزار کردن کنسرت، کمی همدردی خود را از این طریق نشان دهم. چرا که از دست رفتگان وطن‌مان، سوژه‌ همیشگی موسیقی‌هایم بوده‌اند.

تصمیم گیری درباره لغو یا برگزاری کنسرت از اختیار من خارج است اما به پیشنهاد من و هم‌صدایی ارکستر، طی توافق با مسئولان بنیاد رودکی مقرر شد، ضمن عذرخواهی فراوان از همه‌ دوستان، اجراهای این کنسرت به هفته آینده موکول شود. تا بتوانیم در شرایط مناسب‌تری به لحاظ روحی این کنسرت را تقدیم مخاطبان کنیم.

پس از اعلام این تغییر در برنامه، تمرین ارکستر ملی طبق برنامه و با کیفیت عالی برگزار شد. شخصا معتقدم لغو برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور به ‌ضرر فرهنگ همین مرز و بوم است و از همه‌ همکارانم خواهش می‌کنم که در صورت امکان، هیچ ‌یک از برنامه‌هایشان را لغو نکنند. همینطور از همکارانی نظیر جناب آقای کلهر عزیز که در پیام خود به این مورد اشاره کرده‌اند تشکر می‌کنم. در طول دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ نفر از جمله من، دوست عزیزم، آقای نصیر حیدریان، نوازنده‌های ارکستر ملی ایران و پرسنل اجرایی و مدیریتی صبور و زحمتکش، همگی در تلاش بوده‌ایم تا کنسرت «همراه با خاطره‌ها» را به بهترین شکل به مرحله اجرا برسانیم. امیدوارم زحمات همه این دوستان به ثمر بنشیند و هفته آینده همگی در کنار هم به تماشای کنسرت بنشینیم، به بهانه موسیقی به هم نزدیک‌تر شده و با یکدیگر همدردی کنیم.ارکستر سمفونیک تهران پس از انقلاب از هم پاشید و تنها حدود ۲۰ نفر در ارکستر باقی ماندند. این ۲۰ نفر در طول سال‌ها با اجرا در شرایط سخت جبهه‌ها، میادین مختلف شهر، ورزشگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها و تحمل سختی‌های بی‌شمار توانستند این ارکستر را زنده نگاه دارند. وظیفه نسل بعدی موسیقی، بارور کردن این ارکستر است. امروز هم ارکستر سمفونیک تهران و هم ارکستر ملی ایران با نوازندگان جوان‌شان زنده هستند و آینده موسیقی در ایران را تضمین می‌کنند. ارکستر ملی ایران و گروه کُر به رهبری آقای اوحانیان، جوان، منظم، تلاشگر، باکیفیت، پرانرژی، آماده و خوب هستند. همه نوازنده‌ها با جان و دل کار می‌کنند و از این بابت هیچ وصله‌ای به آنها نمی‌چسبد. از همه کسانی که نقد، نظر و یا هر حرفی دارند، می‌خواهم که «من» را مخاطب حرف‌هایشان قرار دهند و نه ارکستر! به امید روزهایی که عاشقانه از زندگی در کنار یکدیگر لذت ببریم.»

چرا کنسرت مجید انتظامی لغو شد؟

«همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی پس از یک دهه دوری این آهنگساز و رهبر ارکستر از صحنه با همکاری مشترک بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. «سمفونی حماسه خرمشهر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «آرزوی بزرگ»، «جایی برای زندگی»، «شیخ بهایی» و «دوئل» قطعات این اجرا هستند؛ این درحالی است که اجرای قطعه سمفونی خرمشهر به صورت کامل، برای نخستین‌ بار صورت می‌گیرد.

در این رویداد، ارکستر ملی ایران با ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک، خاطره‌انگیزترین آثار مجید انتظامی را می‌نوازد همچنین گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان ارکستر ملی ایران را در این اجراها همراهی می‌کند.

منبع: ایرنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان