بازدید 219275
با دویست و هفدهمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

موافقت چهار منطقه اوکراین با الحاق به خاک روسیه/مجور آمریکا به اوکراین برای حمله به روسیه در مناطق اشغالی/ رئیس سازمان سیا: تهدید اتمی پوتین جدی است

دویست و هفدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ 28 September 2022

موافقت چهار منطقه اوکراین با الحاق به خاک روسیه/مجور آمریکا به اوکراین برای حمله به روسیه در مناطق اشغالی

بین الملل تابناک: دویست و هفدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۲۲:۲۳

وزارت دفاع آمریکا ‌روز چهارشنبه یک بسته جدید تسلیحات و تجهیزات به ارزش 1.1 میلیارد دلار را با هدف تقویت نیروهای ارتش اوکراین در میان‌مدت و بلند‌مدت اعلام کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این بسته شامل قراردادهای سفارش سامانه‌ها و مهمات موشکی «هیمارس»، سامانه‌های ضدپهپاد، رادارها و خودروهای زرهی برای شرکت‌های تسلیحات‌سازی آمریکا است.

پنتاگون در این بیانیه نوشت: "این بسته نمایانگر یک سرمایه‌گذاری چندساله در حوزه توانمندی‌های حیاتی برای ایجاد قدرت پایدار در نیروهای مسلح اوکراین همچنان که آنها با ارتش روسیه می‌جنگند، است."

به نوشته خبرگزاری فرانسه، با ارائه این بسته جدید کمکها، مجموع کمک‌های نظامی که آمریکا از زمان شروع حمله روسیه در 24 فوریه به اوکراین، به کی‌ِیف ارائه کرده به 16.2 میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بسته کمکی جدید آمریکا برای اوکراین شامل 18 سامانه موشکی «هیمارس» جدید برای اوکراین است. ارتش اوکراین از ماه ژوئن با استفاده از این موشک‌های آمریکایی دست به حملات علیه انبارهای تسلیحات و پست‌های فرماندهی ارتش روسیه در پشت خط مقدم جنگ زده است.

همچنین این کمک‌های جدید آمریکا شامل 150 خودروی زرهی، 150 وسیله نقلیه تاکتیکی، کامیون ها و تریلرها، و سیستم هایی برای کمک به اوکراین برای دفاع در برابر حملات پهپادی است.

روسیه ماه فوریه گذشته بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک اوکراین از آغاز «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین خبر داد.

کرملین: عملیات در اوکراین تا تصرف کامل دونتسک ادامه خواهد یافت
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۲۰:۰۷

کرملین امروز چهارشنبه (ششم مهرماه/ 28 سپتامبر) گفته «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین دست‌کم تا زمان تصرف کل منطقه دونتسک در شرق اوکراین ادامه خواهد یافت.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفته که «جمهوری خلق دونتسک» در حال حاضر تنها بخشی از سرزمین گسترده‌تری که بر آن ادعای حاکمیت دارد را تحت کنترل دارد.

پسکوف گفت: «بنابراین ضرورت دارد که به عنوان یک شرط حداقلی، آزادسازی کل منطقه دونتسک است.»

روسیه یکی از اهدافش از حمله به اوکراین را محافظت از افراد روس‌زبان در منطقه دونباس در برابر «نسل‌کشی اوکراین» اعلام کرده است. دونتسک در شرق اوکراین نیمی از منطقه دونباس را تشکیل می‌دهد.

اتحادیه اروپا بسته جدید تحریم ها علیه روسیه را پیشنهاد کرد
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۲۰:۰۴

مدیر اجرایی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه مسکو از جمله محدودیت قیمت نفت و ممنوعیت صادرات روسیه به ارزش۷ میلیارد دلار را پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت: هفته گذشته روسیه تهاجم به اوکراین را به سطح جدیدی رساند.

اورسولا فون در لاین در ادامه به برگزاری رفراندوم های انجام شده توسط روسیه در مناطق اشغالی اوکراین، بسیج نظامی مسکو و تهدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای اشاره کرد.

فون درلاین خاطر نشان کرد: ما مصمم هستیم که کرملین هزینه این تشدید بیشتر را بپردازد در همین رابطه به عنوان بخشی از دور جدید تحریم ها که باید توسط ۲۷ کشور اتحادیه اروپا امضا شود - کمیسیون مبنای قانونی را برای سقف قیمت نفت روسیه، مطابق با توافق گروه ۷ تعیین می کند.

به گفته فون در لاین، اتحادیه اروپا همچنین به دنبال ممنوعیت صادرات روسیه به ارزش ۷ میلیارد دلار و تشدید محدودیت ها بر کالاهای خروجی از اتحادیه اروپا است که می تواند به ماشین جنگی روسیه کمک کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: افرادی که در لیست سیاه قرار گرفته اند شامل کسانی می شوند که به مسکو برای دور زدن تحریم ها کمک می کنند.

اتحادیه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین تا کنون هفت بسته تحریم بی سابقه را علیه مسکو اعمال کرده است.

اوکراین: تهدید هسته‌ای یا همه پرسی ما را متزلزل نمی‌کند
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۳:۴۳

میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین بعد از اعلام نتایج همه پرسی برای الحاق مناطقی از دونباس به روسیه، گفت که تهدید هسته‌ای یا همه پرسی برای الحاق خاک، کی یف را متزلزل نخواهد کرد.

پودولیاک در مصاحبه با خبرگزاری رویترز بیان کرد که قدرت‌های هسته‌ای جهان باید به روسیه هشدار دهند که هر گونه استفاده راهبردی یا تاکتیکی از جنگ افزارهای هسته‌ای در اوکراین با اقدامی ملموس مواجه خواهد شد. با اینحال وی خاطر نشان کرد که کی‌یف از طرف خود فاقد فناوری برای پاسخ متقارن است.

مشاور رییس جمهوری اوکراین شب گذشته در یک مصاحبه ویدئویی تصریح کرد که صرف نظر از این مسائل به تلاش خود برای آزاد سازی خاک خود ادامه می‌دهیم.

رئیس سازمان سیا: تهدید اتمی پوتین جدی است
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۳:۴۲

رئیس سازمان سیا معتقد است تهدید پوتین به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را باید جدی گرفت و برای آن آماده شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است "وقتی تمامیت ارضی کشورش تهدید شود، برای حفاظت از روسیه و مردمش هرکاری می‌کنیم. این بلوف نیست."

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفت: در این نقطه واقعا سخت است که بفهمیم آیا پوتین بلوف می‌زند یا نه، اما جامعه اطلاعاتی آمریکا شواهد خاصی مبنی بر اینکه پوتین به استفاده از سلاح هسته‌ای نزدیک شده، ندیده است.

او گفت: به هر حال ما باید این تهدید را جدی بگیریم و به دنبال نشانه‌های آمادگی حمله هسته‌ای باشیم.

وی همچنین درباره دستور پوتین برای بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره مدعی شد، ارتش روسیه مشکلاتی بزرگتر از نیروی انسانی دارد.

ویلیام برنز گفت: حتی اگر ولادیمیر پوتین بتواند ۳۰۰ هزار نیرو را بسیج کند، نمی‌تواند آن‌ها را مانند «گوشت دم توپ» به خط مقدم بفرستد، کسانی که آموزش کافی ندیده‌اند و تجهیزات و حمایت تدارکاتی لازم را ندارند. ارتش پوتین مشکلات زیادی دارد، نیروی انسانی فقط یکی از این مشکلات است.

تشکر مقام لهستانی از آمریکا
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۳:۴۱

در حالی که مقام‌های روسیه از احتمال خرابکاری در خط لوله نورد استریم خبر دادند، یک سیاستمدار لهستانی از آمریکا بابت آسیب وارد شده به خط لوله انتقال گاز روسیه تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سیکروسکی روز سه شنبه (دیروز) در صفحه توییتری خود عکسی از نشت گاز در خط لوله نورد استریم روسیه منتشر کرد و نوشت: «ایالات متحده، از شما متشکرم».

نماینده پارلمان لهستان و وزیر خارجه سابق این کشور تلویحا به دست داشتن آمریکا در آسیب وارد شده به خط لوله نورد استریم اشاره کرده است.

وی در ادامه پیام توییتری خود ادعا کرد که کمبود خط لوله برای انتقال گاز از روسیه به اروپای غربی از جمله آلمان وجود ندارد.

به گفته رادوسلاو سیکروسکی، همه کشورهای حوزه بالتیک و همچنینی اوکراین در ۲۰ سال گذشته با ایجاد نورد استریم مخالفت کرده‌اند.

این قانونگذار فعلی پارلمان لهستان سپس مدعی شد: «تنها منطق نورد استریم برای پوتین این بود که او را برای باج خواهی یا به راه انداختن جنگ برای شرق اروپا بدون هرگونه دریافت مجازات قادر کرد».

وی با ابراز خرسندی درباره آسیب وارده به خط لوله نورد استریم افزود: «اکنون ۲۰ میلیارد دلار ضایعات در اعماق دریا نهفته است، هزینه دیگری برای روسیه برای تصمیم جنایتکارانه این کشور در حمله به اوکراین».

مقامات سوئد روز گذشته درباره نشتی گاز در خط لوله نورد استریم ۱ در مسیر آب‌های سوئد و دانمارک پیام هشدار صادر کردند. مقام‌های دانمارک هم هشدار مشابهی دادند.

توییت جنجالی وزیر خارجه سابق لهستان در شرایطی منتشر شده که در خبرها آمده بود، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند هفته قبل به آلمان درباره احتمال حمله به خطوط گاز هشدار داده بود.

«منابعی که نخواستند نامشان فاش شود» به مجله «اشپیگل» خبر دادند، سیا به دولت آلمان در فصل تابستان درباره احتمال حملات به خطوط انتقال گاز در دریای بالتیک هشدار داده بود و دولت آلمان فرض را بر این گرفته بود که این حملات علیه نورد استریم ۱ و نورد استریم 2 انجام می‌شود.

در حالی که این اظهارنظرها در حالی صورت گرفته که سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفته خرابکاری را به‌عنوان دلیل آسیب به شبکه خطوط گاز لوله نورد استریم در دریای بالتیک رد نمی‌کند.

«دیمیتری پسکوف» گفت: این خبر بسیار نگران‌کننده است. در واقع درباره آسیب با ماهیت نامشخص به خطوط لوله در منطقه اقتصادی دانمارک حرف می‌زنیم؛ مسئله‌ای که مربوط به امنیت انرژی کل قاره اروپاست

فشار آمریکا به اروپا برای کمک به اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۳:۴۰

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد درحالیکه صندوق بین‌المللی پول به دنبال راه‌هایی برای ارسال پول به کی‌یف است، آمریکا به اتحادیه اروپا فشار وارد می‌کند تا حمایت مالی از اوکراین را افزایش داده و تسریع ببخشد.

این روزنامه انگلیسی روز چهارشنبه به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از کندی ارسال کمک اروپا به اوکراین ابراز ناامیدی کرده اند.

به گفته منابع آگاه فایننشال تایمز، مقام های ارشد آمریکایی همچنین از بروکسل خواسته اند یک ساز و کار معمول برای حمایت مالی از اوکراین راه اندازی نماید.

یک مقام آمریکایی به این رسانه اعلام کرد: واشنگتن درباره لزوم ارسال سریع کمک اقتصادی وعده داده شده به اوکراین با کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه تماس مکرر داشته است و ما از تمام شرکای اوکراین می‌خواهیم تا سریع‌تر کمک وعده داده شده به اوکراین را ارسال کنند، تعهدات خود را افزایش دهند و کمک‌های مالی را به صورت وام در اولویت قرار دهند.

این گزارش می افزاید: آمریکا در بحبوحه اقدام‌های کی‌یف برای بازپس گیری اراضی خود از نیروهای روسیه در جنوب شرقی اوکراین، خواهان افزایش حمایت از این کشور است.

به گفته یک مقام اروپایی، ایالات متحده از دیدارهای هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با شرکای اروپایی استفاده کرده تا تنگناها برای ارسال کمک برطرف شود.

دیگر مقام اتحادیه اروپا بیان کرد که دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین با شارل میشل رییس شورای اروپا برای تاکید بر نیاز کی‌یف به ماهانه ۳.۵ میلیارد یورو ، دیدار کرده است.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، واشنگتن ۸.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین داده و ۴.۵ میلیارد دلار نیز کمک مالی اضافی از کنگره درخواست کرده است. درحالیکه بروکسل ۱ میلیارد از ۹ میلیارد یورو درخواست شده از سوی اوکراین در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) را پرداخت کرده است. اتحادیه اروپا این ماه با ارائه ۵ میلیارد یورو دیگر موافقت کرده اما هنوز این کمک‌ها ارسال نشده است. این بلوک امیدوار است تا ۳ میلیارد یورو دیگر را تا پایان سال تحویل دهد.

مسکو: واشنگتن به دنبال تحریک روسیه برای استفاده از سلاح اتمی است
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۳:۳۶

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: آمریکا برای کشاندن روسیه به سمت استفاده از سلاح هسته‌ای، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و از هر حربه‌ای استفاده می‌کند.

به گزارش تاس، «ماریا زاخاروا» در یک برنامه رادیویی گفت: واشنگتن بدون هیچ حد و مرزی تمام حربه‌های خود را برای وادار کردن مسکو به استفاده از برنامه‌ها هسته‌ای به کار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با صحنه‌سازی و فریبکاری به دنبال کشاندن مسکو به سمت سلاح‌های هسته‌ای هستند خاطر نشان کرد: به طور یقین آن‌ها اهداف خرابکارانه دارند.

زاخاروا با اشاره به اینکه از طرف مسکو تاکنون چندین بار برای برگزاری گفت‌وگوها با ایالات متحده اقدام شده است، تصریح کرد: این درحالی است که اقدامات واشنگتن جهان را در آستانه یک فاجعه قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان و همچنن در جریان دیدارها نیز به این موضوع اشاره شد. "همه بر این مساله اذعان دارند که در این بحران سیستمی- اقتصادی، ایدئولوژیکی و سیاسی - واشنگتن پا را از حد فراتر گذاشته است."

اصول رسمی دفاعی روسیه به نظامیان این کشور اجازه می‌دهد در صورت مورد تهدید قرار گرفتن توسط سلاح های کشتار جمعی یا وجود تهدیدی که موجودیت این کشور را تهدید کند از سلاح اتمی استفاده کند.

تصمیم گیری درباره استفاده از سلاح اتمی در روسیه برعهده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور است. پوتین در اوایل شروع جنگ اوکراین، نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه را به حالت آماده باش درآورد.

موافقت چهار منطقه اوکراین با الحاق به خاک روسیه

نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه در چهار منطقه اوکراین حاکی از آن است که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین به پیوستن به روسیه رای دادند.

به گزارش آرتی، براساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی از همه‌پرسی که بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر برگزار شد، در لوهانسک، بیش از ۹۸ درصد رای دهندگان از ایده پیوستن به روسیه حمایت کرده‌اند، ارقام رسمی نشان می‌دهد دونتسک نتایج مشابهی را با بیش از ۹۹ درصد از حامیان این حرکت نشان داده است. هر دو منطقه زاپوریژیا و خرسون تا اواخر روز سه‌شنبه تمامی برگه‌های رای‌گیری را بررسی کرده‌اند و ۹۳ درصد و ۸۷ درصد رأی‌دهندگان از جدایی از اوکراین و اتحاد با روسیه حمایت کردند.

خبرگزاری تاس گفته است که بیش از ۱۳۰ ناظر از ۲۸ کشور در دونباس بر این همه پرسی نظارت داشته‌اند. به گزارش این خبرگزاری روسیه، مشارکت کلی رای دهندگان در چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا از ۵۰ درصد بیشتر بوده است.

روند الحاق

روند الحاق مناطق جدید در روسیه ممکن است مدتی طول بکشد زیرا نیاز به تأیید پارلمان و رئیس جمهور این کشور دارد. اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که این روند با سرعت کافی انجام خواهد شد.

بر اساس قانون اساسی روسیه و قانون فدرال در مورد الحاق اعضای تشکیل دهنده جدید، این رویه شامل چندین مرحله است. سناتور کنستانتین کوساچف،‌نایب رئیس مجلس علیای روسیه در یک پست تلگرامی توضیح داد زمانی که مناطقی که مایل به عضویت در فدراسیون روسیه هستند پیشنهادات خود را به مسکو ارائه دهند، رئیس جمهور باید پارلمان را در این مورد مطلع کند.

کوساچف، گفت: اگر توافق سیاسی در مورد الحاق حاصل شود، "پیش نویس معاهدات بین‌المللی در مورد پذیرش کشورهای خارجی یا بخش هایی از آنها" در روسیه باید تدوین شود. این موافقتنامه ها موضوعاتی مانند نام و وضعیت سرزمین‌های جدید، تابعیت، جانشینی، عملکرد مقامات دولتی، عملکرد قوانین و غیره را تنظیم می کند. پس از امضای این معاهدات، دادگاه قانون اساسی روسیه باید بررسی کند که آیا آنها با قانون عالی کشور مطابقت دارند یا خیر. در صورت عدم وجود تخلف، گام بعدی تصویب اسناد توسط مجلس سفلی، دومای ایالتی و تصویب آنها توسط مجلس علیا، شورای فدراسیون خواهد بود. به طور همزمان، پیش نویس قانون اساسی فدرال در مورد پذیرش واحدهای تشکیل دهنده جدید در روسیه باید به دوما ارائه شود. در صورت تایید، برای بررسی به مجلس علیا می‌رود. کوساچف خاطرنشان کرد: این قانون زودتر از زمان لازم الاجرا شدن معاهدات بین المللی لازم الاجرا می شود.

مسکو پیش از این هشدار داده بود که اگر جمهوری‌های دونباس و دو منطقه جنوبی اوکراین با روسیه متحد شوند، هرگونه تلاش کی‌یف برای بازپس‌گیری آنها را حمله به سرزمین خود تلقی خواهد کرد. پسکوف گفته است فوراً قانون اساسی روسیه در رابطه با این سرزمین‌ها که همه چیز به وضوح در این زمینه بیان شده است، اجرایی خواهد شد.

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت، شورای فدراسیون ممکن است موضوع پیوستن این مناطق را در نشست برنامه‌ریزی شده بعدی خود در 4 اکتبر بررسی کند .

کی یف مناطقی را که مایل به پیوستن به روسیه هستند تحت اشغال غیرقانونی می‌داند و اعلام کرد که نتایج همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هرگونه امکان مذاکره پس از رای‌گیری را رد کرد. دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «اوکراین حق دارد سرزمین‌های خود را آزاد کند و به آزادسازی آن‌ها، ادامه خواهد داد».

اتحادیه اروپا و ایالات متحده قبلاً این رای گیری را "ساختگی" خوانده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به سی بی اس گفت که مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا، هرگز" به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت شناخته نخواهند شد. وی افزود که کی یف "هر حقی" دارد که آنها را پس بگیرد.

مجور آمریکا به اوکراین برای حمله به روسیه در مناطق اشغالی

وزیر امور خارجه آمریکا از عدم مخالفت واشنگتن با استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حمله به مناطقی از این کشور که ممکن است تصمیم به ملحق شدن به روسیه بگیرند، خبر داد.

به گزارش پایگاه راشاتودی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با سوبرامانیام جایشانکار، همتای هندی خود در شهر واشنگتن با این پرسش مواجه شد، آیا آمریکا با استفاده اوکراین از تسلیحات اعطا شده توسط واشنگتن و متحدانش برای حمله به مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون (مناطق که در روزهای اخیر همه پرسی بر سر پیوستن به روسیه برگزار کردند) مخالف است؟

بلینکن به خبرنگاران گفت:‌"ما هرگز الحاق این مناطق اوکراین توسط روسیه را به رسمیت نخواهیم شناخت. اوکراین این حق مطلق را دارد تا از خود در سراسر خاکش دفاع کند که این شامل بازپس گرفتن مناطقی که به صورت غیرقانونی به طریقی توسط روسیه تصرف شده‌اند می‌شود."

او بیان کرد: و تجهیزات و تسلیحاتی که ما و بسیاری از دیگر کشورهای غربی اعطا می‌کنیم به شکل بسیار موثری برای انجام این کار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بلینکن تاکید کرد: "الحاق" جمهوری‌های دونباس و دو منطقه دیگر نه برای اوکراین و نه برای آمریکا تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

او ادعا کرد: اوکراینی‌ها به انجام آنچه که لازم است برای بازپس‌گیری مناطقی که از آنها گرفته شده ادامه خواهند داد. ما به حمایت از این تلاش آنها ادامه خواهیم داد.

در ماه ژوئن زمانی که آمریکا نخستین بار راکت‌اندازهای دوربرد "هیمارس" را به اوکراین فرستاد، بلینکن گفت، کی‌یف "اطمینان داده" از این تسلیحات علیه خاک روسیه استفاده نخواهد کرد و او حرف آنها را به دلیل وجود "اعتماد قوی" باور می‌کند.

بلینکن همچنین روسیه را به دست زدن به "طرحی شیطانی" برای اخراج یا "ناپدید کردن" جمعیت اوکراین و در ادامه "با اتوبوس منتقل کردن" روس ها به این مناطق برای فراهم کردن امکان شرکت آنها در همه‌پرسی‌هایی دستکاری شده بر سر موضوع الحاق به روسیه متهم کرد.

عصبانیت اروپا از همه پرسی الحاق به خاک روسیه

اعلام نتایج همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین و درخواست ساکنان مناطق دونباس برای پیوستن به فدراسیون روسیه با واکنش تند و مخالفت سران اروپایی همراه شد.

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا امروز (چهارشنبه) با زیر پا گذاشتن حق تعیین سرنوشت برای مردم دونباس، گفت: «نتایج همه پرسی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا این همه پرسی دروغ و تقلبی است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، میشل درباره تحریم واردات گاز از روسیه نیز ادعا کرد: «تلاش‌های ما برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی به دور از گاز روسیه ادامه خواهد داشت. کسانی که مسئول خرابکاری در خط لوله نورد استریم هستند را پاسخگو می‌کنیم و تاوان اعمال خود را خواهند پرداخت».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - که به گفته مقامات روسی، چند مدتی است خط دیپلماتیک و بی‌طرفانه‌ای که باید داشته باشد را کنار گذاشته - نیز اظهار داشت: «اتحادیه اروپا اجرای غیرقانونی همه پرسی روسیه [در شرق اوکراین] و نتایج جعلی آن را محکوم می‌کند».

بورل همچنین مدعی شد: «نتایج همه پرسی روسیه علاوه بر نقض سیستماتیک حقوق بشر، نقض مجدد حاکمیت اوکراین است. ما بسیار نگران آسیب رسیدن به خطوط نورد استریم هستیم و این حوادث تصادفی نیست».

به نوشته اسپوتنیک، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز در ادامه ادعاهای غیر دموکراتیک و ضد روسی مقامات اروپایی، گفت: «ما نتایج نادرست همه‌پرسی را نخواهیم پذیرفت و به حمایت قاطع از اوکراین ادامه خواهیم داد».

شولتز درباره صدور دستور بسیج بخشی از نیروهای نظامی روسیه و فراخواندن ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره به عملیات نظامی ویژه در دونباس نیز ادعا کرد: «بسیج روسیه، اقدامی از سر استیصال و واکنشی به شکست نیروهای روسی در شرق اوکراین بود».

 

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۳۸
انتشار یافته: ۳۰
خوب ما هم سرزمینهامون رو پس بگیریم
پاسخ ها
Hhh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
کدوم سرزمین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
گرجستان ارمنستان و آذربایجان
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
روسیه اگر فشار از طریق مناطق دیگر را به امریکا نیاورد به دردسر می افتد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
اگر مایل باشند
اگه واقعا مردم این مناطق به الحاق به روسیه رای داده باشند، الحاق به روسیه چه اشکالی داره؟ اگر اشکال داره، رفتار آمریکا و اروپا در قبال تایوان که طبق اصل چین واحد که مورد پذیرش آمریکاست، جزیی از چین است، چه توجیهی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
قابل مقایسه نیست. تایوان خودش قبلا کشور مستقل بوده و بواسطه خواست خود مردم اون منطقه بیشت از صد سال پیش مستقل شد (در یک دوره) و الان هم ضمیمه هیچ کشوری نشده. ولی الان روسیه اومده و استقلال یک کشور را زیر سئوال برده. مثل اینکه الان هر کدام از استان های مرزی ما این اختیار را داشته باشند با رای گیری تصمیم بگیرند که تحت مرزهای ایران باشند و یا یک کشور دیگه !!!
سعادت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
اشکالش اینجاست که مناطق زیادی از روسیه ترک نشین هستن اگر واقعا به دموکراسی و انتخابات پایبند هست برای اون مناطق هم همه پرسی برگزار کنه حتی مناطقی از روسیه مثل چچن هم که خواستار جدایی بودن سرکوب شدن با این مدل روس ها سنگ رو سنگ بند نمیشه و سازمان ملل یعنی کشک اونوقت هر کسی یه ذره قدرتش بیشتر باشه تو خاک دیگیری طمع میکنه از الان کشوری مثل قزاقستان که مناطق شمالیش از اهالی روسیه هستند به شدت ترسیده و استقلال سرزمینی رو در خطر دیده این الحاق باعث میشه کشور های آسیای میانه به دامن ناتو پناه ببرن و اونوقت هست که میبینین جنگ جهانی یعنی چه ...
من نتایج همه پرسی الحاق شرق اوکراین به امپراطوری روسیه را به رسمیت می شناسم و مورد تاییذ من است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
از دولت امریکا اجازه گرفتی
این هم پیروزی روسیه و فتح مهم ترین استان های اوکراین
حالا غرب از ترس و لرز دیگه جرئت ارسال یک گلوله دیگر رو هم به اوکراین نداره.و اگر یک گلوله سمت استان های روسیه شلیک شود برابر است با حمله اتمی روس ها ماشاءالله
وقتی همه مردم این مناطق خواهان پیوستن به یک کشور قوی و دمکراتیک هستند چزا باید مانع شویم ؟
مورد تایید من هم است
روسیه پیروز شد و چند استانی که در زمان شوروش از دست داده بود رو پس گرفت تبریک
فقط باعث خوشحالی است که روسیه در برابر 30 کشور پیروز شد
ماشاءالله
مثل اینکه بیان مثلا تو خوزستان همه پرسی بزارن برای الحاق به عراق!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
دولت اکراین نژادپرستی وحمله نظامی میکرد
درود
الحاق منطقه به سبک. روسی....اول جنگ راه بندازی مردم را کوچ بدهی بعد از خانه های خالی از سکنه رای گیری کنی...بگویی همه. می خواهد خاکشان برود زیر نظر پوتین........عجب...
درسته ما با اکراین و غربی ها اختلافاتی داریم ولی باید قبول کنیم که دست درازی به خاک یک کشور دیگه و الحاق خاک اون به کشور متجاوز به هر بهانه ای مردود هست، ایجاد یک رویه غلط هست
روسیه راه زمینی را مال خود کرده و نقاط استراتژیک بسته مهار کانال نفت و گاز غرب مجبور است به سوریه واسرائیل رو آورد
به گفته رادوسلاو سیکروسکی، همه کشورهای حوزه بالتیک و همچنینی اوکراین در ۲۰ سال گذشته با ایجاد نورد استریم مخالفت کرده‌اند.

خیلی جالبه! اوکراین حتی برای یک خط لوله گاز حق و اجازه مخالفت داره ولی روسیه برای عدم الحاق اوکراین به ناتو و مستقر شدن سلاح هسته ای آمریکا دم مرزهاش حق مخالفت نداره =)
همه پرسی یا خیمه شب بازی؟این همه پرسی مضحک و مسخره به درد پوتین و امثالهم میخوره و بی شک روسیه شکست خواهد خورد.
بدعت بدی روسیه شروع کرد تجزیه طلبی محکوم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
مجبورش کردن
با الحاق این چهار منطقه تا حدودی از تهدید ناتو به روسیه کم می شود و در این دنیا که قانون جنگل است باید قوی باشی مگرنه محکوم به فنا هستی
مرگ بر اشغالگر
چه روسیه چه هر کس دیگه
آمریکا در حال از بین بردن اروپا میباشد .
روسیه تمام شد !
روسیه تمام شد !
همین افکار دوگانه دنیا را نا امین کرد یک جا امریکا از تجزیه حمایت میکنند یک جا مخالفت باید معلوم بشه تکلیف چیه افکار دوگانه باعث بوجود امدن جنگ جهانی است
چرا باید از تجزیه اکراین خوشحال بود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر