بازدید 16554
۸

ترکیه: حق وتو در شورای امنیت لغو شود

وزیر خارجه ترکیه خواستار لغو حق وتوی پنج کشور در شورای امنیت سازمان ملل شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ 24 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) تاکید کرد آنکارا از شورای امنیت می‌خواهد که «فراگیرتر» باشد و حق وتوی پنج عضو دائمی این شورا لغو شود.

چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «باور ما این است که شورای امنیت باید فراگیرتر باشد. فرمول‌های زیادی وجود دارند که توسط بسیاری از کشورها ارائه می‌شوند و همه کشورها بایستی در آنجا نماینده داشته باشند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از اصلی‌ترین طرفداران این دیدگاه است و اخیرا دوباره تاکید کرد که «دنیا بزرگتر از ۵ کشور است» و خواستار اجرای این درخواست ترکیه شده است.

اخیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز خواستار لغو حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شده است. از آنجا که روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و به دلیل داشتن حق وتو، کشورهای غربی در صدور قطعنامه علیه این کشور درباره جنگ اوکراین ناتوان هستند.

از این رو، مسئولان اتحادیه اروپا در نظر دارند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت آنچه جنایت جنگی روسیه در اوکراین می خوانند، اقدام کنند. با این حال، حتی در صورت تصویب بیانیه ای در این زمینه، موارد صادر شده در مجمع عمومی جنبه سیاسی داشته و بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت، لازمه اجرایی ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۸
راست میگه این حق وتو خیلی مسخره اس! یه رانته مثل رانتهایی که توی ایران زیاد یافت میشه!
آفرین ترکیه
باشه، لغو نشه من خودم حق وتو ها را وتو می کنم.
این کشورها چه تکنولوژی دارند که دیگر کشورها ندارند چه تعداد جمعیتی دارند که دیگران ندارندچه مساحتی از زمین را دارند که دیگر کشورها ندارند .
این مطلب کاملاً درسته، حق وتو بایدکاملاً برداشته شود، چون دنیا پنج کشورنیست@@!.
این حق وتو خودش جلوی بسیاری از اعمال قدرتمندان را می گیرد.
یه جنگی تو اروپا شده 70 سال پیش و یه عده ای برنده جنگ شدن و از آن زمان برای خودشون تشکیلاتی ایجاد کردن بنام سازمان ملل و دارن حالشو می برن
عالیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار