بازدید 17941

چرا آمریکا بزرگ ترین قاچاقچی افغانستان را آزاد کرد؟

حاجی بشیر که در افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین قاچاقچی موادمخدر شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۵ میلادی به اتهام قاچاق یک محموله هروئین به ارزش ۵۰ میلیون دلار به آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷ 21 September 2022

 


به گزارش تابناک به نقل از همشهری، یک سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، بشیر احمد نورزی معروف به «حاجی بشیر» از چهره‌های نزدیک به ملامحمد عمر، رهبر پیشین طالبان و آخرین زندانی افغانستانی گوانتانامو با یک ‌سرباز آمریکایی مبادله شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با استقبال از آزادی مارک فریکس، سرباز آمریکایی اذعان کرده که این آزادی مستلزم اتخاذ تصمیم‌های دشواری بوده است. اشاره بایدن به مبادله بشیر نورزی با این سرباز آمریکایی است.

آمریکا تاکنون دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است اما به ‌گزارش الجزیره، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، با تأیید خبر مبادله ابراز امیدواری کرده که این رویداد به معنی آغاز فصل جدیدی در روابط میان کابل ـ واشنگتن باشد. متقی گفته است: «راه زور و جنگ نتیجه نمی‌دهد و مسائل میان آمریکا و افغانستان باید از طریق گفت‌وگو حل شود.» این مقام ارشد طالبان گفته است: «گفت‌وگو می‌تواند کشورها را به هم نزدیک کند.»

حاجی بشیر که در افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین قاچاقچی موادمخدر شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۵ میلادی به اتهام قاچاق یک محموله هروئین به ارزش ۵۰ میلیون دلار به آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. او که ۱۷ سال و نیم را در زندان گوانتانامو گذرانده، پس از آزادی مورد استقبال مقامات طالبان قرار گرفت. او در کابل گفت: «فکر می‌کنم که این مبادله وسیله صلح خواهد شد.»

بنابر اعلام دولت آمریکا، نورزی یکی از بزرگان محلی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان بوده که مزارع کشت خشخاش و چندین آزمایشگاه برای تولید موادمخدر داشته و عملیات‌های قاچاق موادمخدر را فراتر از مرزهای افغانستان، رهبری می‌کرده است. الجزیره نوشته: «مقام‌های آمریکایی با مقایسه بشیر نورزی با پابلو اسکوبار، قاچاقچی معروف کلمبیایی، او را یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان موادمخدر در آسیا می‌خوانند.

دادستان‌های آمریکایی با متهم‌کردن بشیر نورزی به ارتباط نزدیک با ملاعمر، رهبر پیشین طالبان، می‌گویند که او در ازای اجازه برای ادامه کسب‌وکارش در افغانستان، از طالبان حمایت مالی می‌کرده است. یک مقام وزارت دادگستری آمریکا در زمان محاکمه بشیر نوروزی با انتشار بیانیه‌ای گفته بود: «شبکه جهانی موادمخدر بشیر نورزی از رژیم طالبان حمایت می‌کند و این گروه افغانستان را به بستری مناسب برای ترویج و تقویت تروریسم بین‌المللی تبدیل کرده است.»

با این همه، حاجی بشیر اکنون از زندان گوانتانامو آزاد شده و آن گونه که رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته، جو بایدن شخصا حکم عفو نورزی را صادر کرده است. مارک فریکس ۶۰ ساله، کهنه سرباز نیروی دریایی و پیمانکار غیرنظامی آمریکایی که بیش از یک دهه بود در افغانستان فعالیت داشت. او در ۳۱ژانویه ۲۰۲۰ در ولایت خوست در جنوب کابل ربوده شد. گرچه جزئیات دقیق نحوه ربوده ‌شدن وی مشخص نیست اما برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که فریکس توسط گروه حقانی ربوده شده است. آسوشیتدپرس سال گذشته از یک عملیات نظامی ناموفق نیروهای آمریکایی برای نجات فریکس گزارش داده بود. در فیلمی که سال گذشته منتشر شد، این کهنه‌سرباز آمریکایی ضمن درخواست برای آزادی‌اش گفته بود که تنها چیزی که می‌خواهد بازگشت به آغوش خانواده‌اش است.

در پی انتشار این فیلم، خانواده فریکس از دولت بایدن خواستند تا با درخواست طالبان مبنی بر آزادی نورزی در ازای آزادی فریکس موافقت کند.
گفته شده، فریکس پس از آزادی با یک هواپیما از کابل وارد دوحه شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از قطر برای همکاری در آزادی فریکس تشکر کرده است. این نخستین‌باری نیست که دولت آمریکا برای آزادی نیروهای خود با طالبان مذاکره می‌کند. دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی مبادله ۵ افغانستانی را با «بوئی برگدال» سرباز آمریکایی دربند طالبان تأیید کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر