بازدید 1552

اقتصاد آسیا کم آورد؟

کد خبر: ۱۱۴۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱ 01 September 2022

نظرسنجی‌ها امروز پنجشنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌های آسیا در ماه آگوست کاهش یافت زیرا محدودیت‌های کووید صفر و فشار هزینه‌ها در چین همچنان به کسب‌وکارها آسیب می‌زند و چشم‌انداز بهبود اقتصادی شکننده منطقه را تیره‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، فعالیت‌های تولیدی در کشورهایی مانند ژاپن، چین، کره‌جنوبی و تایوان ضعیف بود و نشانه‌ای از کاهش تقاضا بود که به مشکلات شرکت‌هایی می‌افزاید که قبلاً از محدودیت‌های عرضه رنج می‌بردند.

به گفته تحلیلگران، عزم فدرال رزرو آمریکا برای ادامه افزایش تهاجمی نرخ بهره نیز با دامن‌زدن به ترس از رکود در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی آسیا، حال‌وهوای تجاری را تضعیف می‌کند.

محدودیت‌های همه‌گیر چین و تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات‌متحده همچنان زنجیره تامین را مختل می‌کند. تورو نیشیهاما، اقتصاددان ارشد در توکیو گفت: افزایش تورم به تقاضای داخلی در سراسر آسیا آسیب می‌زند.

ترس از رکود ایالات متحده نیز کمکی نمی‌کند. اقتصادهای ایالات‌متحده و چین موتورهای رشد جهانی هستند، بنابراین وقتی هر دوی آنها در حال نوسان هستند، این امر برای مشاغل دردسر ایجاد می‌کند.

داده‌ها امروز پنج‌شنبه نشان دادند که شاخص مدیران خرید متمرکز بر تولید چین (PMI) برای اولین‌بار در سه ماه گذشته در ماه اگوست کاهش یافت زیرا تقاضای ضعیف، کمبود برق و شیوع دوباره بیماری کووید، باعث اختلال در تولید شده است.

فعالیت کارخانه‌های ژاپن در ماه آگوست با کمترین سرعت در نزدیک به یک سال گذشته رشد کرد، در حالی که فعالیت کره‌جنوبی با شدیدترین سرعت در دو سال اخیر کاهش یافت.

فعالیت‌های تولیدی در تایوان نیز به شدت بدتر شد و تولید و سفارش‌های جدید هر دو با سریع‌ترین سرعت از زمان موج اولیه همه‌گیری در مه ۲۰۲۰ کاهش یافتند.

آنابل فیدس، معاون اقتصادی در S&P Global درباره چشم‌انداز تولید تایوان گفت: وخامت قابل توجه تقاضا همچنین به این معنی است که شرکت‌ها فعالیت خرید و موجودی انبار را کاهش می‌دهند زیرا شرکت‌های بیشتری پیش‌بینی می‌کنند سطح تولید در سال آینده کاهش بیشتری پیدا کند.

شاخص نهایی مدیران خرید ژاپن در ماه اگوست از ۵۲.۱ در ماه قبل به ۵۱.۵ کاهش یافت که ضعیف‌ترین نرخ رشد از سپتامبر ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

شاخص مدیران خرید کره جنوبی در ماه آگوست از ۴۹.۸ در ژوئیه به ۴۷.۶ کاهش یافت و برای دومین ماه زیر آستانه ۵۰ باقی ماند و به پایین ترین سطح از جولای ۲۰۲۰ رسید. شاخص مدیران خرید تایوان در ماه آگوست به ۴۲.۷ رسید که نسبت به ۴۴.۶ در جولای کاهش یافت.

با این حال، تضعیف تقاضا، اثر جانبی کاهش فشار قیمت‌ها را دارد. تولیدکنندگان کره جنوبی شاهد افزایش قیمت مواد اولیه در ماه آگوست با کمترین نرخ در ۱۹ ماه گذشته بودند. میانگین هزینه‌های ورودی تولیدکنندگان کالاهای تایوانی برای اولین بار از ماه مه ۲۰۲۰ کاهش یافت زیرا قیمت برخی از مواد خام مانند فولاد و نفت شروع به کاهش کرده است.

شاخص مدیران خرید نشان داد که آسیای جنوب شرقی با شتاب رشد فعالیت‌های تولیدی در اندونزی، فیلیپین و تایلند، نقطه روشنی در منطقه باقی مانده است، در حالی که رشد مالزی اندکی کاهش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل