بازدید 27862
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

گران کردن «بنزین» در دستور کار نیست/ استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین

همزمان با مدیریت توزیع بدون وقفه سوخت در کشور با استفاده از ذخایر موجود، برای جلوگیری از کمبود سوخت در کشور و کنترل قاچاق، نشست‌های کارشناسی مفصلی در سطح وزارت نفت، دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی برگزار شده تا راهکار‌های مناسبی برای کنترل مصرف و به خصوص قاچاق سوخت بدون تحمیل هزینه به مردم اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ 12 September 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ موفقیت دولت سیزدهم در مهار کرونا با واکسیناسیون گسترده باعث شد، مردم بتوانند با آرامش خاطر در سال ۱۴۰۱ به سفر بروند. جهش کم سابقه سفر‌ها در سال ۱۴۰۱ باعث شد، مصرف بنزین نیز که در دو سال گذشته عملا سرکوب شده و بسیار پایین بود، یکباره جهش کند و رکورد مصرف روزانه بنزین در این سال چند بار به میزان قابل توجهی جابجا شد.
 
از سوی دیگر، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی انجام نشده است، تولید و مصرف بنزین به هم نزدیک شد و حتی در بعضی مقاطع زمانی، مصرف از تولید پیشی گرفت. اختلاف شدید قیمت فرآورده‌هایی مانند بنزین و گازوئیل با همسایگان نیز به بازار قاچاق سوخت رونق داده و افزایش جهانی قیمت انرژی در ماه‌های اخیر نیز انگیزه‌ها برای قاچاق را به میزان زیادی افزایش داده است.

در همین راستا، همزمان با مدیریت توزیع بدون وقفه سوخت در کشور با استفاده از ذخایر موجود، برای جلوگیری از کمبود سوخت در کشور و کنترل قاچاق، نشست‌های کارشناسی مفصلی در سطح وزارت نفت، دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی برگزار شد تا راهکار‌های مناسبی برای کنترل مصرف و به خصوص قاچاق سوخت بدون تحمیل هزینه به مردم اندیشیده شود.
 
درباره کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی مطرح می‌شود؛ اما تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزار‌ها و راهکار‌های غیر قیمتی بوده تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.
 
بیشتر بخوانید

در همین راستا با آصفری نماینده مردم اراک در مجلس پیرامون بحث ابزار‌هایی که دولت باید در زمینه بحث مدیریت مصرف بنزین در دستور کار قرار دهد، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد حسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد احتمال گران شدن بنزین گفت: الان چنین چیزی مبنی بر گران شدن بنزین در دستور کار مجلس نیست و اگر قرار است اقدامی شود، باید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیاید.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ کمبود‌هایی در بخش‌های دیگر ایجاد کرد و باید این کمبود‌ها جبران شود، ولی راه حل این جبران گرانی بنزین نیست، بلکه باید این کمبود از محل صرفه جویی که از حذف ارز ۴۲۰۰ انجام می‌شود جبران شود.
 

مجلس و دولت به هیچ وجه به دنبال گران کردن بنزین نیستند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با گرانی بنزین، کالا‌های دیگر هم گران می‌شود و مردم تحمل این فشار را ندارند؛ بنابراین بهترین کار برای جبران ناتراژی بنزین، استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی است. مجلس و دولت به هیچ وجه به دنبال گران کردن بنزین نیستند و دولت به استفاده از ابزار‌ها و سیاست‌های غیرقیمتی روی آورده تا قاچاق را کنترل کند.
 

استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین

نماینده مردم اراک در مجلس با تاکید بر مدیریت در مصرف بنزین گفت: مدیریت مصرف بنزین با استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی بسیار مهم است. در داخل کشور مصرف بالاست. امروز تا ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و این نشان از این دارد که مدیریت در مصرف در کشور ما وجود ندارد و بخش مهمی از این مصرف نیز به دلیل قاچاق صورت می‌گیرد؛ بنابراین، مجلس از راهکار‌های مرتبط با بحث قاچاق و استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی استقبال می‌کند و دولت نیز باید آن را مورد استفاده قرار دهد. باید کنترل مصرف را نیز در کنار جلوگیری از قاچاق در دستور کار قرار دهیم و به هیچ عنوان افزایش قیمت نباید مطرح شود.
 
گران کردن «بنزین» در دستور کار نیست/ استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین
 
بر اساس این گزارش؛ یکی از راهکار‌های غیر قیمتی، کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر بود که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملا اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند.

این در حالی است که دو محل اصلی انحراف مصرف و شکل‌گیری قاچاق با وجود سازوکار کارت سوخت، بحث سهمیه آزاد و کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است که در هر دو بخش، وزارت نفت با سیاست صحیح ابتدا با بررسی دقیق کارت سوخت جایگاه داران و سپس کاهش سهمیه آزاد کارت سوخت ماشین‌های شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در ماه، اقدام به کنترل مصرف قاچاق در کشور کرده است. این اقدامات موجب شده در ۴۵ روز گذشته، جلوی قاچاق بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین از طریق اجرای همین شیوه غیر قیمتی گرفته شود. همچنین تاکید بر این نکته لازم است که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و استفاده از ابزار‌های قیمتی در دستور کار ندارد و تنها با ابزار‌های غیر قیمتی، تلاش می‌کند مصرف را مدیریت کرده و از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

آمار‌ نشان می‌دهد در کشور ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد کارت سوخت خودرو هرگز استفاده نمی‌شود، ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی مهاجرت می‌کنند و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آن‌ها خالی شده و مشخصا صرف قاچاق می‌شود.

در همین راستا، کارت سوخت جایگاه داران نیز با هماهنگی و همفکری با استانداران و فرمانداران و شرکت‌های پخش استانی نیز مدیریت می‌شوند تا با حساسیت بیشتری از این کارت‌ها استفاده شود و موجودی بنزین آن‌ها از چرخه مصرف واقعی مردم خارج نشده و به چرخه قاچاق وارد نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
هرنوع محدودیت جدیدی در عرضه هرکالا ، منجر به کمبود آن و در نهایت گرانی آن خواهد شد . کاهش سهمیه بنزین یعنی گرانی بنزین
تلاش نفرمایید به مردم ناراست بگویید . البته که شما خوب میدانید ناراستی همان دروغگویی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
خیر
کاهش سهمیه آراد یعنی جلوگیری از قاچاق یه مشت قاچاق چی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
ناشناس 1536 اگه مسوولین سواد مملکت داری داشتن ارزش پول ملی هرروز کم نمیشد که امثال تو بگین بنزین اینجا ارزونه و توو کشورهای همسایه گرون و این باعث قاچاق میشه پس باید بنزین توو ایران گرون بشه. قیمت بنزین توو کشورهای همسایه چندین ساله ثابته. اینو بفهم ما داریم تاوان بیسوادی و منفعت طلبی شخصی مسوولین رو میدیم. الان هم بنزین بشه سی هزار تومن چند سال دیگه که همینجوری گند زدن به پول ایران، شماها دوباره میگین بنزین توو امارات و فلان کشور گرونه باید توو ایران بشه سیصد هزار تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
چرت نگو عشقم چه ربطی داره؟ سهمیه کجا کم شده؟ اون سهمیه آزاده که میتونی از کارت جایگاه دار استفاده کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
در پاسخ به ناشناس
اصلا تو معنی قاچاق میدونی
اصلا میدونی اونهایی که بهشون میگی قاچاقچی چه وضعیتی از لحاظ مالی و زندگی دارن
اصلا به خودت زحمت دادی تحقیق کنی و متوجه بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
من اون قاچاق کشارو میشناسم وضعشون بهتر از ماست
معمولا قبل گران کردن هر چیزی در ایران چند بار خوب سریع انقلابی افزایشش رد میشه بعد گران میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
هر وقت گرون شد ناله کن نه الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
اینگونه ادعا و تکذیب دولت ، یعنی حتما قیمت بنزین

را گرانتر از قبل میکنند

ولی با آتش بنزین دارند بازی میکنندv
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
ناشناس 50 16 خوب گرون شد كه ديگه فايده نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
مشکلات وحشتناکی برای مسافران در جاده دست کردید. توجاده 30 لیتر جایگاه هم که میگه کارتم تموم شده! مسخره کردید
همیشه همین رو گفتید. نیمخاید گرون کنید میخاید قیمت رو اصلاح کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
بازم دم این دولت گرم که مثل قبلیا گرون نکرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
ناشناس 22 15 ولي اين دولت بشدت با روح و روان مردم با اينگونه اخبار بازي كرده
درود بر دولت رئیسی
دولت تدبیر که میگفت صبح جمعه فهمیدم گرون شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
باز اون صبح جمعه فهمید ، این یکی هنوز خودشو زده به خواب وحاضر نیست حتی بیدار بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
مگه بنزینو گرون کرده که هنوز بیدار نشده. قبلی گرون کرد و بعدش خودشو زد به خواب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
رئیسی غیرت داره همین بسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
این که طفلی از هیچ چیز خبردار نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
این یکی اصلا نمفهمه حداقل روحانی صبح جمعه فهمید ولی رئیسی اصلا نمیفهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
خیلی پرتی
دیگه باید فاتحه خوند
درود
عالیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
کاهش سقف روزانه بنزین سهمیه ایکه مقدارش معلوم است به 30 لیتر در روزهیچ کمکی به کاهش قاچاق یا کاهش مصرف نمیکند فقط باعث دردسر برای مردم شده که بجای مثلا هر10 روزهر5 روز به پمپ بنزین بروند
کم مصرف کنید می خواهیم به لبنان بنزین هدیه بدهیم
یاد اون وزیر وزین ارتباطات افتادم که می گفت اینترنت رو گرون نکردیم فقط حجم بسته ها رو نصف کردیم با قیمت قبلی.خدایا پس کی ظهور می کنی.
یعنی مشکل شما فقط نون و تخم مرغ و شیر مردم بود؟ بنزین اهمیت و خطرش بیشتر بود که گرونش نکردید و غذای مردم رو گرون کردید؟
بهتر گران کنند چه معنی دارد همه ماشین شخصی سوار بشوند و هوا را آلوده کنند و راه بندان ایجاد کنند
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
اول کمی فکر کن بعدا بگو؟مگر سیستم حمل و نقل ما درست است همینطوری جواب گوی این جمعیت نیست؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
میتونی حرف نزنی
افزایش قاچاق وخودروهای فرسوده وپرمصرف داخلی تاوانی که مردم میدهند
به نظر من یکی از روش های موثر غیر قیمتی وقیمتی جهت اینکه کنترل بنزین مصرف بشه اختصاص سهمیه بنزین بر اساس میزان پیمایش هر خودرو هست تا عدالت هم رعایت بشه فردی ممکنه زیاد پیمایش داشته باشه مثلا از تهران می ره به کرج برای کار درنتیجه مصرفش بیتشر هست و فردی ممکن است ماشینش در پارکینگ باشه و مصرفی نداشته باشه با یک سری اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری می توان بر اساس میزان پیمایش به فرد سهمیه بنزین داد. (نه اینکه به صورت غیر واقعی که الان هست سهمیه داد.مثلا در بعضی شهر ها شاید 60 لیتر در ماه هم زیاد باشه و در خیلی از شهر ها کم) . بعد از مدتی که طرح اجرا بشه کسانی که بیشتر از متوسط شهرشون مصرف داشتن مازاد اون مصرف رو با قیمت بالاتر دریافت می کنند و کسانی که کمتر از متوسط مصرف شهرشون مصرف داشتند مقداری که مصرف شده را با قیمت کمتر دریافت می کنند. و کسانی هم که خودرو ندارند اون اختبلاف قیمت از متوسط مصرف رو دریافت کنند. خودرویی که پارک هست اساسا دیگه سهمیه ای دریافت نمی کنه اما در عوض به میزان متوسط مصرف شهرش بهش نقدی پرداخت میشه . الی اخر
در کل قیمت بنزین 1500 و 3000 تومنی اصلا منطقی نیست. شما با دلار 31 هزار تومنی حساب کنید ببینید چقدر میشه؟
بنزین اینقدر در ایران ارزان هست که همه خودرو ها تک سرنشین شدن..
ملت تا نانوایی هم با خودرو میرن.. چرا؟ چون بنزین مفت هست. نزدیک به رایگان..
قیمت بنزین باید آزاد شود و یارانه اش نقدی به خود مردم داده شود. خلاص.
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
بعد دوباره چند سال ديگه كه ارزش پول ملي كم بشه باز همين آش و همين كاسه است!
خودروهای پر مصرف تولید می کنند بعد می گن مردم زیاد مصرف می کنند!!!
درود بر دولت دکتر رئیسی که سعی در مهار افزایش قیمتها که توسط مافیای سرمایه دار ایجاد شده داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
بله فقط سعی داره ولی در عمل مردم تاوان تورم و مالیات رو پرداخت میکنن و دروغگو همیشه رو سیاست
برای کاهش مصرف
1- دولت باید سهمیه نیسانها و وانت بارها که کار تجاری انجام می دهند قطع کند
2- به ماشین ها و موتور هایی که بیمه شخص ثالث ندارند نباید سهمیه سوخت تعلق بگیرد
3- به ماشین هایی که بالای 500ت جریمه نپرداخته دارند سهمیه تعلق نگیرد
توهین از این بالاتر که روز به روز بیشتر مردم را در تنگنا قرار میدهند ؟! دو سه سال بخاطر کرونا مردم بنزین کمتری استفاده کردند حالا که وضع کرونا کمی بهتر شده و بیشتر مصرف کردند باید به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت حال گیری کنند تا در فرصت مناسب گرانش کنند .این ترفندها ارثیه دولتهای قبلی ست و حنای آن رنگی ندارد
کسانی که بنزین و گازوییل را در ایران گران می کنند یا سهمیه بندی می کنند اما همین بنزین و گازوییل را به لبنان رایگان هدیه می کنند ؟!!!!!!
این تایید و تکذیب‌ها نخ نما شده. برای اماده کردن مردم برای یک گرفتاری جدید دست به این کار میزنند. هرگز با مردم رو راست نبودند
حتا ملکه اینچنین کله ای نداشته که اول یکی بگوید گران میشود و بعد یکی تکذیب بکند و دوباره چند بار تکرار بشود تا برای مردم نادان عادی شود..
این همه مقدمه چینی برای افزایش قیمت بنزین از دولت موفق سیزدهم و دست بردن تو جیب مردم را کنار بگذارید و راه حل غیر قیمتی را دنبال کنید. واقعا مردم توان تحمل افزایش قیمت بنزین و به تبع آن افزایش قیمت سایر کالاها را ندارند.بعید است.
بنزین هم یک کالا است مثل همه کالاهای دیگر و باید به طور سالانه و متناسب با تورم داخلی قیمت ان افایش یابد تا اثرات روانی افزایش ناگهانی قیمت ان از بین برود. همیشه بهانه می اورند که اگر بنزین گران شود دیگر کالاها هم گران می شود و اید پرسید مگر در این دو سال اخیر که در عمل بیش از 200 درصد تورم داشته ایم بنزین گران شده است؟ به نظر می رسد کسانی که در قاجاق بنزین در سطح کلان یعنی از منبع تولید دست دارند مانع از افزایش منطقی سالانه قیمت بنزین می شوند. الان هر چند سال یکبار بنزین به صورت جهشی گران می شود و اتش به پا می کند. اگر قانون برنامه که زمان دولت خاتمی اجرا می شد و ادامه یافته بود و بنزین سالانه ده تا 15 درصد گران می شد حالا بنزین قیمت تقریبا واقعی داشت و مردم هم به روند این افزایش عادت کرده بودند. بنزین یک کالای اقتصادی است اما در کشور ما سیاسی شده است مثل همه چیز.
متاسفانه مدیران داخلی ما مدارک تحصیلی شان را بدون حضور در کلاس های درس در دانشگاه اخذ کرده اند و تنها گزینه شان برای مدیریت هر کالایی فقط افزایش قیمت آن است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار