بازدید 3148
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تولید داخلی نیاز پارچه رومبلی کشور را تامین می‌کند/ نیازی به واردات پارچه رومبلی به کشور نیست

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، با بیان اینکه طرفداران واردات پارچه‎های رومبلی هیچ دلیل منطقی بیان نمی‌کنند، گفت: نیاز پارچه رومبلی کشور حدود ۳۲ میلیون متر مربع در سال است که توسط تولیدکنندگان داخلی با کیفیت بالا تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲ 10 September 2022
حسن نیلفروش زاده در گفتگو با تابناک اقتصادی، گفت: معدل مصرف پارچه هر مبل طبق محاسبات انجام شده قریب به ۲۵ متر است که با توجه به جمعیت ۲۵ میلیون خانوار حاضر در کشور و فرض اینکه نیمی از این خانواده‌ها در منازل خود از مبلمان استفاده می‌کنند و با در نظر گرفتن اینکه به طور متوسط و با توجه به تورم موجود هر ۱۰ سال اقدام به تعویض مبلمان خود کنند، می‌توان گفت سالانه قریب به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دست مبل جدید در سراسر کشور خریداری می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر نیاز به پارچه رومبلی کشور به صورت حدودی بین ۳۰ تا ۳۲ میلیون متر مربع در سال است.

نیلفروش‌زاده، گفت: متاسفانه یک جریانی در کشور به دنبال آن است که مصرف کشور را رقم بالاتری جلوه دهد؛ بطوریکه مطرح می‌شود نیاز کشور به پارچه رومبلی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مربع است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، ادامه داد: البته این جریان هیچ منطق کارشناسی برای این رقم ندارند و به هیچ سوال منطقی از سوی انجمن‌های تولید پارچه پاسخ نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه رقم مصرف ۳۲ میلیون متر مربع حاصل محاسبات کارشناسی است، اظهار داشت: زمانیکه این رقم در کشور تولید می‌شود منطقی است که از تولید کننده حمایت کنیم و با ادعای اعداد ساختگی به دنبال واردات نباشیم.

نیلفروش‌زاده، گفت: هم اکنونی تولیدکنندگان میلیون‌ها دلاری در زمینه پارچه رومبلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شایسته است تا از آن‌ها حمایت کنیم تا کشور در این زمینه با توجه به استعدادی که وجود دارد تبدیل به یکی از صادر کننده‌های نمونه شود.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان ایرانی به طور طبیعی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر است با اعداد موهوم مصرف، مشکلات جدیدی برای آن‌ها به وجود نیاوریم.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اظهار داشت: اگر قیمت تمام شده مبلمان زیاد است باید به دنبال کاهش دیگر هزینه‌های تولید آن باشیم؛ سهم پارچه در قیمت مبلمان رقم بسیار کوچکی و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
نیلفروش‌زاده، ادامه داد: زمانیکه مطرح می‌شود نیاز پارچه رومبلی کشور به طور سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مربع است، راه برای واردات هر گونه پارچه بی‌کیفیت باز می‌شود و نتیجه این اتفاق نابودی صنعت نساجی در حوزه پارچه رومبلی است.

این فعال صنعت نساجی، گفت: اعداد دقیق میزان مصرف توسط انجمن نساجی استخراج شده و حتی افرادی که اصرار بر واردات دارند منطق آن را پذیرفته‌اند، اما به هر حال منافع آن‌ها در واردات است.

وی در پاسخ به سوال که هم اکنون چند واحد تولیدی پارچه رومبلی در کشور فعال است؟ اظهار داشت: در زمینه پارچه‌های رومبلی تاروپودی قریب به ۱۰۵ واحد در کشور فعال است که تمرکز اصلی آن‌ها در یزد است و در زمینه راشل‌باف هم ۵ مجموعه در کشور فعال هستند.

نیلفروش زاده درباره میزان تولید این دوگونه پارچه در کشور گفت: در زمینه پارچه‌های تاروپودی که در مبلمان استیل استفاده می‌شود هم اینک با مازاد تولید هم رو به رو هستیم و اغلب تولید کننده‌های آن با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، در زمینه پارچه‌های راشل باف هم وضعیت به همین گونه است و بخش زیادی از ظرفیت تولید ۳۵ میلیون متر مربع در سال بلا استفاده مانده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در پایان گفت: از مدافعان واردات می‌خواهیم استدلال فنی بیاورند، میزان تولید مبلمان می‌بایست بر اساس مسیر‌های قانونی مانند ثبت واحد‌ها و میزان در سامانه جامع تجارت استخراج شود، موضوعی که هیچگاه این افراد راضی به انجام آن نمی‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار