بازدید 15099
تدابیر قبلی که بی اثر بود؛ شاید این دستور کارگر شود!

دستور ویژه رئیس جمهور برای خنثی کردن نقشه سوداگران در تالاب انزلی

حریق گسترده روز‌های اخیر به کمک بالگرد‌های اعزام شده به منطقه و حضور چشمگیر نیرو‌های مردمی و نهاد‌های مختلف مهار شده و عملیات اطفای کامل در دست اجراست، تا مبادا دوباره آتش شعله بگیرد و به موازات آن، پرونده قضایی هم شکل گرفته، چهار متهم در این خصوص بازداشت شده اند؛ اما چه سود وقتی بخش‌های وسیعی از تالاب از بین رفته و زخمی بر بدنه این ثروت ملی وارد آمده که می‌تواند یک گام به نابودی نزدیک ترش کند؟
کد خبر: ۱۱۳۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴ 04 September 2022
دستور ویژه رئیس جمهور برای خنثی کردن نقشه سوداگران در تالاب انزلیرویدادی که تصور می‌شد با حدنگاری تالاب انزلی پیشگیری شده باشد، برای دومین بار در فاصله زمانی کوتاه رقم خورد تا دولتمردان را مجاب به تصمیمی ویژه کند؛ تصمیمی که این بار در بالاترین سطح گرفته شده و می‌توان به نتایجش امیدوار بود.

به گزارش «تابناک»، بامداد جمعه خبری روی خروجی رسانه‌ها رفت که دست کم در تیتر، تکراری بود و پیشتر هم با عناوین مشابه در رسانه‌ها بازتاب یافته و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده بود؛ «حریق در تالاب انزلی». تالابی که مدتهاست به دلایل مختلف حال و روز چندان خوشی ندارد و این حال ناخوش موجب شده که برخی فرصت را برای دست اندازی به آن مناسب ببینند و برای تصاحب بخش‌هایی از تالاب، کمر به نابودی اش ببندند.

درباره آتش سوزی‌های عمدی در بخش‌هایی از تالاب سخن می‌گوییم که با کاهش سطح آب در تالاب و به شمارش افتادن نفس‌های آن، به شدت زیاد شده تا جایی که در سال ۹۸ بالغ بر ۱۰ هکتار از این تالاب طعمه حریق شد و در سال ۱۴۰۰ که کرونا فروکش کرد و بی آبی باز خودنمایی نمود، چندین آتش سوزی در این تالاب رقم خورد و پهنه‌های دیگری از تالاب سوزانده شد و در سال جاری این روند شدت گرفت، به گونه‌ای که در آخرین روز تیرماه نزدیک ۱۵ هکتار از تالاب سوخت و حالا بخش وسیع دیگری از آن نابود شده که باید دید وسعتش چقدر ارزیابی می‌شود.
 
دستور ویژه رئیس جمهور برای خنثی کردن نقشه سوداگران در تالاب انزلی

آن گونه که خبر می‌رسد، حریق گسترده روز‌های اخیر به کمک بالگرد‌های اعزام شده به منطقه و حضور چشمگیر نیرو‌های مردمی و نهاد‌های مختلف مهار شده و عملیات اطفای کامل در دست اجراست، تا مبادا دوباره آتش شعله بگیرد و به موازات آن، پرونده قضایی هم شکل گرفته، چهار متهم در این خصوص بازداشت شده اند؛ اما چه سود وقتی بخش‌های وسیعی از تالاب از بین رفته و زخمی بر بدنه این ثروت ملی وارد آمده که می‌تواند یک گام به نابودی نزدیک ترش کند؟

این پرسشی اساسی است که ظاهرا مدت‌ها قبل‌تر برایش پاسخی قانونی تدارک دیده شده بود، اما این روز‌ها آشکار شده که پاسخ مناسب یا دست کم کافی برای این سوال و نگرانی‌های نهفته پشت آن نبوده است؛ اینکه مسئولان، حدنگاری محدوده تالاب را در دستور کار قرار داده و به انجام رسانده بودند تا سودجویان بدانند با سوزاندن تالاب و هر دخل و تصرفی در آن، قادر نخواهند بود زمینی به تصرف خود درآورند و به واسطه سند صادره برای تالاب، با ورود به آن، مجرم شناخته خواهند شد و با ایشان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

راهکاری که نتوانسته تالاب انزلی را از گزند دست درازی سودجویان دور کند و چه بسا برخی را مجاب کرده که برای دهن کجی به سند صادر شده و قانونی، به تخریب تالاب روی بیاورند؛ تخریب تالابی که ظاهرا مشکلات جدی در محافظت از آن وجود دارد. آنقدر جدی که ابتدای مردادماه دود از سمتی از آن بلند شده و در ماه بعد، سمت دیگری از آن طعمه حریق شده است به گونه‌ای که بخش وسیعی از نیزار‌های مجاور روستا‌های شانگ‌های پرده، طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی در بازه‌ای کوتاه خاکستر شده است.

دستور ویژه رئیس جمهور برای خنثی کردن نقشه سوداگران در تالاب انزلیوضعیتی دردناک که حالا در بالاترین سطح توجه مسئولان را به خود جلب کرده و منجر به صدور دستوری جالب توجه شده است؛ اینکه رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت با ابراز تأسف از آتش‌سوزی تالاب انزلی توسط افراد سودجو، به سازمان محیط زیست و مسئولان استانی نهیب زده و گفته: «وظیفه سازمان محیط زیست و مسئولان محلی، پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و برخورد متناسب با افرادی است که با تخریب محیط زیست به دنبال تأمین منافع خود هستند.»

رئیسی در ادامه تالاب انزلی را نمونه منحصربفرد در محیط زیست کشورمان خوانده و تاکید کرده: «مسئولان حفاظت محیط زیست و مسئولان انتظامی و امنیتی، نباید اجازه دهند عده‌ای سوداگر و منفعت‌پرست مجموعه‌های ذی‌قیمت برای کشور و ملت و اکوسیستم یک منطقه را تغییر دهند.» اظهاراتی که به دنبال آن، ماموریتی ویژه به سازمان حفاظت محیط زیست داده شده که می‌تواند به تدابیری ویژه منجر شده و مانع از تکرار حریق‌های گسترده در این تالاب شود که عامدانه بودن آن‌ها مسجل شده است.

بر اساس دستور رئیس جمهور، سازمان حفاظت محیط زیست مامور شده که «ضمن برنامه‌ریزی برای حفاظت جدی از منابع طبیعی کشور و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، برای خنثی‌ کردن نقشه سوداگران، تلاش کنند بخش آسیب‌دیده تالاب انزلی در حد امکان احیا شده و به حالت قبل بازگردد»؛ دستور کاری که قطعا به استقرار سامانه‌های رصد و پایش پیرامون این تالاب هم منجر خواهد شد تا شاید زخم‌های وارد آمده به این تالاب در حریق‌های پی در پی و وسیع، به مرور و در بازه‌های چند ساله التیام بیابد و چه بسا تدابیر تکمیلی برای احیای جامع این تالاب در دستور کار قرار گیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
جناب رییس جمهور چرا برای نجات کارون دستور نمی دهد؟ شهرداری اهواز در چند هفته اخیر با ریختن خاک و نخاله های ساختمانی بخش قابل توجه دیگری از بستر (!) کارون را به بهانه تعریض جاده از بین برد و متاسفانه هیچ اقدام قانونی برای جلوگیری از این اقدام آشکار ضد محیط زیستی انجام نشد. این بی توجهی رییس جمهور به خوزستان و کارون ما را به ژستهای محیط زیستی ایشان مشکوک و بی اعتماد می کند. کارون را دریابید پیش از اینکه نابودی کارون لکه ننگی بر عملکرد باقی بگذارد. به گزارشهای دروغ مسئولین خوزستان هم نباید وقعی بگذارند.
دو تاشون رو حبس ابدشون کنید تا دیگه از این غلط ها نکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
اینا که مجری بودن. باید دید کی پشت قضیه هست و اعدامشون کنند
فقط دستور دادن بلده بابا دیگه تو قوقضایه نیستی قوه مجریه یعنی کار کردن نه دستور دادن این فرهنگ غلط بزار کنار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
. سواحل را اینطوری خوب آزاد کردند
خداروشكر با دتسور رييس جمهور خيلي سريع و انقلابي مشكل حل ميشه مثل بقيه موارد!
جناب آقای رئیس جمهور تالاب انزلی که سوخت و تصرف شد و تمام شد
کوه ها را دریابید که کوه خواران درحال تصرف آنها هستند منطقه دماوند وگیلاوند دیگر کوهی باقی نمانده که تصرف نشده باشد برخی به نام معدن کوه ها را تخریب می کنند و برخی هم به نام ساختن شهرک ضنعنی زیر قله دماوند شهرک صنعتی رینه را راه اندازی می کنند
جناب آقای رئیس جمهور اقلیم کشور ما را همین تالاب ها و کوه ها و جنگل ها تشکیل می دهند و با نابودی آنها از خشم طبیعت در امان نخواهیم ماند
درود خدا بر سید محرومان که شیخ نیست الحمدالله
ماموریتی ویژه، تدابیری ویژه و ... ویژه هیچ کدام به اندازه اعزام نیروی نظامی برای ادب کردن گستاخان کارآیی ندارد. ضمن تشکر از رئیس جمهور قاطع و دلسوز، اکثر مشکلات داخلی کشور را ناشی از مماشات با مجرمان و متخلفان میدانم
وقتی با متخلفان محیط زیست و منایع طبیعی برخورد جدی نمیشه, وقتی با شکارچیان غیر مجاز برخورد جدی نمیشه, وقتی محیط بانیکه انجام وظیفه کرده و از اسلحه قانونیش برای برخورد با متخلف سابقه دار استفاده کرده و بجای تشویق محاکمه میشه, باید شاهد از بین رفتن مقدار کم باقیمانده از منابع طبیعی و ملی باشم. مشکل اینه که سیستم قضایی با متخلفان برخود جدی نمیکنه و ضعیف عمل میکنه.
بشين تا بشه
حجت الاسلام تا حالا دستور غیر ویژه هم داشتن؟ همش ویژه بوده هیچکدومم عملی نشده یعنی کارساز نیست دیگه! پیشنهاد من به ایشون منبعد دستورهای بالاتر مثل "ویژه پلاس" هست!!
آقای رییس حمهور، یک ماه است کسانی به صورت مشکوک درختان پارکها و فضای سبز اصفهان را آتش می زنند. لطفاً دستور دهید بررسی گردد.
شاه‌ماهی که به نفع سودجویان شد
چنانچه مشخص است فلز لیتیوم یکی از فلز‌های گرانبهایی است که در سال‌های اخیر برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته و تقاضای زیادی در بازار‌های جهانی برای آن وجود دارد، به‌گونه‌ای که قیمت این فلز در بازار شانگهای، طی کمتر از ۸ ماه بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

این مطلب با توجه به استخراج تخصصی و سخت این فلز که بیشتر از آب شور اقیانوس و کف دریا‌ها به دست می‌آید، اما در ایران در عمق نیم‌متری و در برخی موارد از سطح دریاچه‌های خشک شده و به سهولت به دست می‌آید. این موضوع مانند صید شاه‌ماهی است که از برنامه‌های نامتوازن توسعه، به ویژه در زمینه احداث سد‌ها و خشک شدن تالاب‌ها و به نفع سودجویان و مخالفان احیا دریاچه‌ها رقم زده شد.

البته شاید برداشت به این شیوه بسیار راحت و بدون دردسر و کم هزینه باشد، اما در بلند مدت تاثیرات بسیار زیادی بر اکوسیستم داشته و مرگ بسیاری از دریاچه‌ها و تالاب‌ها به منزله مرگ طبیعت و خالی از سکنه شدن منطقه درگیر این روند است.

«لیتیوم»

بررسی وضعیت حمایت از محیط‌زیست در دنیا به حدی جدی است که کشوری مانند سوئد در اروپا با وجود داشتن بزرگ‌ترین معدن طلای اروپا (بولیدن)، آن را از سال ۱۹۶۷ تعطیل کرده و تنها دو شرکت معدنی لوندین و سوندیک در این کشور مشغول به کار هستند. استفاده از ذخایر معدنی در حوزه اقتصاد بسیار مهم و ضروری است.

این نحوه استفاده زمانی از اهمیت برخوردار است که بر مبنای اصول توسعه پایدار باشد. سوئد ترجیح داده تا به جای درآمدزایی از معادن، در صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری کند، تا از این طریق محیط‌زیست خودش را حفظ کرده و درست در زمانی‌که بیشتر نقاط دنیا با مشکل کم‌آبی و فرونشست روبرو هستند، این کشور وضعیت بسیار خوبی داشته و بعید نیست تا در آینده به یکی از معدود مکان‌های دنیا برای مهاجرت و فرار از وضعیت بحرانی محیط‌زیست باشد.

در مجموع می‌توان گفت؛ قدر مسلم درآمدزایی از طریق گردشگری و آن هم با وجود پتانسیل‌های خوب ایران (دریاچه ارومیه و دریاچه نمک قم در دل کویر) در این حوزه هم پایدارتر و هم منطقی‌تر خواهد بود.
زمانی از سمت آبکنار به راحتی میشد به تالاب دسترسی داشت. الان کل اش شده ویلا. برخی ویلاها هستند که تو حیاط خونه شون پارکینگ قایق دارند. این ها مردم عادی اند که قایق تفریحی دو موتوره دارند ؟
به چند تا معتاد پول دادن تا برن تالاب انزلی رو آتش بزنند حالا چند تا معتاد رو بازداشت کردن اما هیچ اسمی از پشت پرده و کسانی که پشت ماجرا هستن نمیارن واضحه که یک نهاد یا مقام یا مسئول که می خواد ویلاسازی کنه پشت این آتش سوزیه
دیگه از منابع طبیعی ایران چی مونده؟ افسوس!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی