بازدید 4389
۳

راهکار حل بحران کم‌آبی در حوزه کشاورزی است

مشکل کم آبی ربطی به استخر خانه ها و حتی مصرف کارخانه ها ندارد؛ جلوی اسراف در آب کشاورزی را بگیرید
کد خبر: ۱۱۳۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰ 01 September 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه اعتماد با اشاره به بحران کم آبی نوشت:مشکل نه در مصارف شهری و استخرها و نه در مصارف صنعتی مانند ذوب‌آهن که در مصرف آب در حوزه کشاورزی است. همان‌جا که سال گذشته در اعتراضات اصفهان شاهد بودیم و قبل از آن در اعتراضات خوزستان. هر دوی این اعتراضات و بیشتر اعتراضات به حوزه کشاورزی برمی‌گردد، همان‌جایی که بیشترین سهم آب کشور را مال خود کرده و اتفاقا اگر قرار است بحران خشکسالی را حل کنیم، در این حوزه است که باید صرفه‌جویی کنیم.

همان‌جایی که حتی با ۱۰درصد صرفه‌جویی، باز هم سهم اصلی آب کشور یعنی ۸۰درصد را دارا خواهد بود. مساله این است که هر وقت بحران آب بالا می‌گیرد، اولین جایی که باید در مصرف صرفه‌جویی کند، شهرها هستند.

مشکل در پر و خالی شدن استخرها نیست که گاهی یک ماه به یک ماه ممکن است آبشان عوض شود، مشکل در بخش کشاورزی است که ممکن است یک مزرعه کوچک، در هر روز به اندازه یک استخر بزرگ آب مصرف کند. مساله بحران آب در ایران هیچ راه‌حلی ندارد جز اینکه در سهم آب حوزه کشاورزی تغییری رخ دهد و این میسر نیست جر اینکه، نوع کشت و شیوه آبیاری در این بخش تغییر کند ولی به نظر می‌رسد به چند دلیل چنین انتظاری دست نیافتنی است؛ اول اینکه هر چه زمان می‌گذرد، حجم بی‌اعتمادی نسبت به برنامه‌های حاکمیتی کمتر می‌شود.

دوم، شاغلین بخش کشاورزی، گاهی در به کار بردن خشونت بسیار بی‌پروا هستند و این را در نزاع‌های مشهور کشاورزان بر سر نوبت آب که به کاربرد بیل ختم می‌شود می‌توان دید و چه کسی است که جرات داشته باشد در این حوزه از تغییر الگوی کشت و مصرف آب سخن بگوید و سوم، در این چند دهه شواهد متعددی بر آن وجود دارد که انتقال برای مصرف در مناطقی خاص صورت گرفته که به‌طور تاریخی صاحب این سهم از آب نبوده‌اند و در این چند ساله به طرز حیرت‌انگیزی سرسبز شده‌اند. در هر صورت اگر فکری به حال مصرف آب کشاورزی نکنیم، بحران‌ها هر روز افزون‌تر و غیرقابل حل‌تر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
الگوی کشت سرزمین نداریم . یعنی تعیین نکردیم که کجا با توجه به امکانات چه چیزی باید کشت شود ..

در کشور چین اگر مخالف الگوی تعیین شده چیزی بکارند . مزرعه را تخریب میکنند . خسارت میگیرند . زندانی میکنند . حتی زمین را مصادره میکنند .

یارو تو استان اصفهان برنج و هندوانه میکاره .. طلبکار هم هست ...
متن ساده و کم محتوایی است اما به مساله اصلی اشاره کرده است.
روزنامه اعتماد استخر هم مشکل داره همون ماهی یکبار هم خالی کنی و پر یعنی غذای چند ده نفر رو نابود کردی نمیدونم چرا حرافی انقدر راحت شده و فرهنگ و ادب که باید در جراید باشه انقدر تنزل پیدا کرده و این مکاتبه مثل مکالمه تو تاکسی ها نوشته شده خیلی سبک و بی محتوا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست