بازدید 3521

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه عربستان و عراق

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، وزیر خارجه عربستان سعودی در تماس تلفنی با همتای عراقی خود درباره تحولات این کشور و منطقه گفت وگو کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 31 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز عراق، «فیصل بن فرحان» در گفت وگوی تلفنی با «فواد حسین» گفت که عربستان سعودی با دولت و مردم عراق در رابطه با وقایع اخیر در این کشور ابراز همبستگی می‌کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین بر حمایت ریاض از تلاش‌ها برای مصون نگه داشتن عراق و مردم این کشور از بلای تفرقه و درگیری داخلی تأکید کرد و افزود که کشورش از امنیت و ثبات عراق حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، دو طرف درباره نتایج سفر اخیر وزیر خارجه عراق به ایران صحبت کردند و به موضوع روابط دوجانبه بین ریاض و تهران پرداختند.

وزیر امور خارجه عراق ظهر دوشنبه (۷ شهریور ۱۴۰۱) با حضور در وزارت امور خارجه با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌ وگو کرده بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت چهارشنبه گذشته گفته بود که با توجه به تحولات اخیر عراق، دور ششم مذاکرات تهران و ریاض در انتظار اعلام آمادگی عراقِ میزبان است.

محمد ایرانی سفیر کشورمان در کویت در گفت‌ وگو با روزنامه کویتی «الرای» تصریح کرده بود: قرار بود ششمین دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی ماه گذشته در عراق برگزار شود که طبیعتا این دور از مذاکرات پس از پایان، به دیداری بین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان همتای عربستانی وی - با دعوت کشور میزبان از آنها برای رایزنی- منتهی می‌شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ۳۱ مردادماه در پاسخ به پرسشی در مورد مذاکرات ایران و عربستان، گفت: روابط ما با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان سعودی هم در حوزه دوجانبه و هم در حوزه مسائل منطقه‌ای داریم و معتقد هستیم گفت وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است اختلاف‌ نظرها و موضوعات پیچیده وجود دارد اما تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده است و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشته‌ایم اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله مذاکره انجام شود و بلافاصله گام بعدی رخ دهد، مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته است و تا الان از سوی طرفین عربستانی هم شاهد گام‌های متقابل بوده‌ایم و باید خوش بین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفت وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم.

کنعانی گفت: شرایط در منطقه خوشبختانه شرایط خوبی است و می‌توان این امیدواری را ایجاد کرد که روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت بهتری در حال حرکت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر