به گزارش «تابناک»، فرایند و مدت زمان دریافت کارت ملی هوشمند در سال های گذشته و به واسطه برخی مشکلات طولانی و سخت بوده و از قرار معلوم هنوز هم این فرایندهای سخت و طولانی برقرار است.
در هر صورت شهروندان برای دریافت کارت ملی هوشمند و تعویض کارت ملی های قدیمی باید اقدامات زیر را انجام دهند:
۱- پیش ثبتنام
در مرحله پیشثبتنام میتوانید از طریق مراجعه به سایت www.ncr.ir ثبتنام اولیه را انجام دهید و یا به دفاتر خدمات الکترونیک برای پیشثبتنام اولیه مراجعه کنید.
بعد از پیشثبتنام اولیه مبلغ ۲۰ هزار تومان بهصورت الکترونیکی از طریق کارت بانکی باید پرداخت کنید.
بیشتر بخوانید
بعد از پرداخت هزینه اولیه ثبتنام باید به قسمت نوبتگیری مراجعه کرده و با توجه به نشانی دفاتر پیشخوان، پست و یا ثبت احوال، نزدیکترین محل به منزل خود را انتخاب کنید.
تکمیل ثبتنام، خان بعدی برای دریافت کارت ملی هوشمند است. در این مرحله باید با همراه داشتن اصل شناسنامه عکسدار، کدپستی و آدرس محل سکونت، شماره تلفن ثابت وموبایل به مرکزی که در مرحله پیشثبتنام مشخص کردهاید، مراجعه کنید.
در دفاتر پست و دفاتر پیشخوان دولت محلی برای تصویربرداری درنظر گرفته شده که برای درج تصویر پرسنلی در کارت ملی باید به این محل مراجعه کنید.
مرحله بعدی گرفتن اثر انگشت است که در همان اداره پست یا دفاتر پیشخوان دولت انجام میشود.
گرفتن رسید کارت ملی هوشمند آخرین مرحله حضوری از ثبتنام کارت ملی هوشمند است که باید آن را انجام دهید.
۲- دریافت کارت ملی هوشمند
از زمان تحویل رسید کارت ملی هوشمند تا تحویل گرفتن کارت توسط متقاضی زمان ۱۵ تا ۳۰ روزه درنظر گرفته شده است.
برای مطلع شدن از آماده شدن کارت ملی هوشمند پیامکی به شماره همراهی که در مرحله ثبتنام درج کرده بودید، ارسال میشود تا در زمان تعیین شده، برای تحویل کارت به مرکز تعیین شده مراجعه کنید.
در هنگام تحویل کارت بایدمبلغ ۲۰ هزار ریال به باجه مربوطه پرداخت کنید و کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنید.
به کجا شکایت کنیم؟
اگر در جریان دریافت کارت ملی هوشمند دچار مشکل شدید میتوانید با شمارههای ذیل تماس بگیرید و مشکل خود را با کارشناسان ثبت احوال مطرح کنید:
دفتر رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت ۶۱۹۱۲۲۲۲-۰۲۱
دفتر رسیدگی به امور دفاتر پستی ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱
دفتر رسیدگی به امور ثبت احوال ۶۶۷۴۲۸۷۶-۰۲۱
گفتنی است در تازه ترین خبرها در این باره ۰۴ شهریور ۱۴۰۱ ها
شم کارگر معاون وزیر کشور با اشاره به رونمایی و بهرهبرداری از درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال در هفته دولت گفت: اولین نسخه بهصورت موبایلی است که در دسترس همه مردم قرار خواهد گرفت که علاوه بر اطلاعات فردی هر شخص که در این درگاه قابلمشاهده است، خدمات الکترونیکی نظیر تغییر نام، درخواست کارت ملی، درخواست گواهی تجرد و تغییر نشانی نیز در این درگاه به افراد ارائه خواهد شد و البته خدمات الکترونیکی ما در نسخههای بعدی توسعه پیدا خواهد کرد.