بازدید 31531

وضعیت مرز مهران در آستانه برگزاری مراسم اربعین

در آستانه برگزاری مراسم پیاده روی اربعین و آماده شدن سیل عاشقان اباعبدالله برای سفر به کربلای معلی، برای بسیاری این سئوال مطرح است که آخرین وضعیت مرز مهران به چه شکلی است؛ مرزی که همواره تا پیش از بحران کرونا میلیون ها زائر از طریق آن وارد خاک عراق می شدند.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ 27 August 2022

در مورد پیاده روی اربعین در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

به گزارش «تابناک»، هر چند در طول سال های گذشته و به مرور زمان وضعیت مرز مهران برای پذیرایی از زائران کربلای معلی بهبود یافت، اما همچنان کاستی هایی وجود داشته که انتظار می رود امسال شاهد این کاستی ها نباشیم.

در همین رابطه رابطه محمد مخبر- معاون اول رئیس جمهور بازدیدی از مرز مهران دشت و در رابطه با آخرین وضعیت آن به رسانه ها اینچنین گفت:  با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در مرز خسروی، زائران اربعین‌ در استان‌های اطراف این ‌مرز، با مدیریت سفر از خسروی تردد کنند.

‌وی با بیان اینکه مرز مهران در ‌تردد زائران عتبات عالیات سابقه طولانی در ایام اربعین دارد، افزود: ‌با تلاش‌های جهادی استاندار ایلام، امکانات وسیع و زیر‌ساخت‌های مناسبی در این مرز فراهم شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اذعان به ‌برخی کاستی‌های در این مرز و تلاش برای رفع این مشکلات ‌تا قبل از اربعین تصریح کرد:‌ دولت ‌تمامی امکانات را در اختیار ستاد اربعین قرار خواهد داد ‌و کمک و همراهی لاز‌م را خواهد داشت.

‌مخبر با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا‌ پیاده‌روی اربعین چند سال تعطیل شده بود، خاطرنشان کرد:  پیش‌بینی می‌شود امسال حضور زائران زیاد باشد و قطعا انگیزه سفر برای زائران بالاست.

وی عنوان کرد: زیارت اربعین همانند زیارت حج برای مردم از ارزش بالایی برخوردار است بنابراین مسئولان موظفند  امکانات  لازم را برای تسهیل تردد در اختیار زائران قرار دهند.

مخبر با بیان اینکه تاکید  رئیس جمهور بر سفر ارزان و ایمن است، تاکید کرد: در سفر امروز به ایلام تصمیمات لازم در این راستا  اندیشیده می‌شود.

در همین رابطه روز گذشته نیز محمد سبحان حسنی- معاون استاندار ایلام به رسانه ها گفت: در بحث اربعین امسال با توجه به گرمای هوا شرایط متفاوتی با اربعین‌های گذشته داریم و برنامه ریزی های ما نیز با سنوات گذشته متفاوت است و در مذاکراتی که با طرف عراقی داشتیم هم بر این مسئله تأکید شده که زائران اربعین در طی ۱۵ تا ۲۰ روز به زیارت اربعین مشرف شوند.

 وی از ثبت نام بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه سماح خبرداد و گفت: این آمار نسبت به سال ۹۸ که ۶۰ درصد از زائران مرز مهران برای تردد انتخاب کرده بودند بیشتر شده و به بالای ۶۸ درصد رسیده است و ما شاهد افزایش استقبال مردم برای تردد از مرز مهران هستیم و در این سامانه مردم بیشتر تمایل به تردد از مرز مهران دارند.

در خبری دیگر نیز محمد زارع- مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، استان ایلام، گفت: فعالیت و تمرکز اصلی موکب ها در زمینه توزیع آب خنک و شربت آب لیمو خنک جهت پیشگیری از گرمازدگی در مرز مهران بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیش از ۲ میلیون آب‌ معدنی سرد توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، برای زوار امام حسین (ع) در مرز مهران دپو و توزیع می‌شود. 

زارع، با بیان اینکه که فعالیت موکب‌ها ستاد اجرایی برای ارائه خدمات به زائرین مرز مهران از ۱۹ شهریور شروع و تا سه روز بعد از اربعین ادامه دارد، خاطرنشان کرد: روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار پرس غذا توسط موکب‌های ستاد اجرایی بین زوار توزیع می‌شود .

وی ادامه داد: علاوه بر این روزانه ۱۰ تن یخ، یعنی حدود ۵۰۰ قالب یخ در روز توسط دستگاه پرتابل یخساز تولید و در بین موکب ها توزیع میشود.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، استان ایلام با تاکید بر اینکه این نهاد انقلابی به صورت شبانه روزی و با تمام توان در راستای محیا کردن سفری با ارامش و راحت زائران مرز مهران است، تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره)، متعلق به مردم است و در راستای خدمت به زائران اربعین از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

گفتنی است، خروجی مهران از فعالترین مرز‌های رسمی ایران است که نزدیکی به شهر‌های مذهبی کشور عراق این مرز را به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت و آمد زائران به ویژه در اربعین و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده‌است و این مرز در سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشور از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار