بازدید 21004
۲
رییس سازمان نظام پزشکی:

کسی نمی‌خواهد جراح قلب شود

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تخصص جراحی قلب در سال‌جاری ۱۸ نفر ظرفیت داشت، اما هیچ‌کس متقاضی نشد. در کل کشور هم فقط ۲ فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم نتیجه این کار این است که در چند سال آینده پزشکی نخواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ 27 August 2022

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، امسال هیچ داوطلبی متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نبوده است. این خبر را محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور در پیش از خطبه نمازجمعه این هفته تهران اعلام می‌کند و نسبت به وضعیت نامناسب برخی رشته‌های پزشکی و بی‌رغبتی پزشکان برای تحصیل در برخی تخصص‌ها هشدار می‌دهد.

به‌گفته رئیس‌زاده وجود برخی مشکلات نظیر بی‌توجهی به کسب‌وکار پزشکان جوان، نیرو‌های طرحی، استعداد‌ها و هجمه‌های گاه‌و بیگاه رسانه‌ای برای جامعه پزشکی باعث شده برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی با چالش‌های اساسی مواجه شوند و ممکن است در آینده فارغ التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم: «تخصص جراحی قلب در سال‌جاری ۱۸ نفر ظرفیت داشت، اما هیچ‌کس متقاضی نشد. در کل کشور هم فقط ۲ فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم نتیجه این کار این است که در چند سال آینده پزشکی نخواهیم داشت.

بر این اساس مجبور می‌شویم برای برخی درمان‌ها با چندبرابر هزینه، عزیزان را به خارج از کشور بفرستیم یا با یک عقبگرد ۴۰ساله واردات پزشک از هند، پاکستان و فیلیپین داشته باشیم.»

رئیس‌زاده ادامه می‌دهد: «پس از انقلاب جمعیت پزشکان ۱۲برابر و سرانه پزشک بیش از ۵.۵برابر رشد کرد. هم‌اکنون بیش از ۵۰هزار دانشجوی پزشکی و حدود ۱۵هزار دانشجوی دارای تخصص داریم. در امتحان پیش رو حدود ۴۱۴۳متخصص و حدود ۳۷۸فوق‌تخصص فارغ التحصیل خواهند شد.

در بسیاری از رشته‌های پزشکی وضع ما در دنیا مثال‌زدنی است. در ۲ سال کرونا جراحان قلب اطفال ما ۶۳عمل پیوند قلب اطفال انجام دادند که از این حیث در این محدوده زمانی در دنیا رتبه نخست را به‌دست آوردیم. بیش از ۶ هزار دانشجوی پزشکی از بیش از ۶۰کشور آفریقایی، اروپایی و آمریکایی هم با هزینه خود در دانشگاه‌های پزشکی ایران در حال تحصیل هستند.»

رئیس‌زاده با بیان اینکه در حوزه دانش و فناوری سلامت وضعیت بسیار مطلوبی با توجه به اسناد برقرار است، اما برای ارائه خدمات بهداشت و اقتصاد سلامت نقصان وجود دارد، عنوان می‌کند: «نمایندگان مجلس درباره نقصان‌های ارائه خدمات که ناشی از سیاست نادرست یا اجرانشدن سیاست درست است، خلط مبحث می‌کنند و آن‌ها را به پای جامعه پزشکان می‌نویسند. افرادی که باید سند را اجرا کنند و نمی‌کنند، مطالبه‌گر شدند، اما ما مدعی هستیم که در دولت، مجلس و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، قوانین درست اجرا نشده و باعث شده گرفتاری پیش بیاید.»

او با بیان اینکه ما هشدار می‌دهیم و گوشزد و اعلام می‌کنیم، اما درمان آن با مسئولان است، تأکید کرد: «چون ما متهم به تعارض منافع شدیم بنابراین فقط هشدار می‌دهیم و خود مسئولان باید آن را تحلیل کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲
والله و بالله نمی خوام جراح قلب بشم چون مهندسم !!!!!!!!!!!
خخخخخخخخخخخ
جواب اون همه توهین و ناسزا به جامعه پزشکی مهاجرت است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی